Gå til innhold

Nye elbilrekorder i humpete bilår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Myndighetene må sørge for at bedrifter og leasing betaler mva for bilkjøp. Det er det som må til for å nå 100% elbilsalg som Stortinget har vedtatt. For bedrifter og leasing er innkjøpspris meget viktig og fradrag for mva gjør fossilbiler rimeligere. Fjernes dette fradraget vil det påvirke salget vesentlig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Sturle S said:

Av nyregistrerte bilar i desember 2020 hadde 4,8% berre dieselmotor og 2,7% berre bensinmotor. 66,7% – 2 av 3 – hadde berre elmotor. 87% av alle nyregistrerte bilar var ladbare.

Kvar har det vorte av alle som spådde elbilen ein rask død?

De henger på Facebook, hvor de samtidig spyr ut konspirasjoner om vindmøller, flat-earth, 5G og frk. Thunberg. 
Uansett (lovet å slutte å henge meg opp i folk der), dette er gledelig nyheter. Håper bare godene varer et par år til så jeg kan få tid til å kjøpe en elbil som går lengre enn min første gen. Leaf. Bra bil, men fy å plagsomt det er å kjøre i disse vinterdager når jeg ikke har hjemmelading på min nye adresse (enda) :p 

Endret av The Very End
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Du mener raffineringen av olje, som fortsatt er essensiell for produksjon av mange ting. Deriblandt elbiler. Så kan vi velge om vi vil grave ned dieselen og bensinen, eller benytte oss av disse biproduktene. Men tut og kjør, med den bilen som dekker behovet for transport, uansett drivstoff😎

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (7 timer siden):

Av nyregistrerte bilar i desember 2020 hadde 4,8% berre dieselmotor og 2,7% berre bensinmotor. 66,7% – 2 av 3 – hadde berre elmotor. 87% av alle nyregistrerte bilar var ladbare.

Hva med resten av 2020?
Elbiler har kommet i bølger, hvor de selger mye en måned og svært få en annen

Men dette er bra, for det betyr at vi ikke trenger noe forbud mot fossilt i framtiden, noe som aldri vil skje heller

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, Dubious said:

Hva med resten av 2020?
Elbiler har kommet i bølger, hvor de selger mye en måned og svært få en annen

Men dette er bra, for det betyr at vi ikke trenger noe forbud mot fossilt i framtiden, noe som aldri vil skje heller

Men om 99% av bilene kjører på strøm, hvem gidder da å investere i/vedlikeholde bensinstasjoner?
Er jo ikke marked for det lenger da, og hvor skal man da kjøpe bensin/diesel??

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Men om 99% av bilene kjører på strøm, hvem gidder da å investere i/vedlikeholde bensinstasjoner?
Er jo ikke marked for det lenger da, og hvor skal man da kjøpe bensin/diesel??

I 2050...

Kommer helt garantert til å være igjen noen pumper, men ikke sikkert det blir noe på bygdene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dubious said:

I 2050...

Kommer helt garantert til å være igjen noen pumper, men ikke sikkert det blir noe på bygdene

Dersom vi ser bort i fra Oslo og E6/E18, så tror jeg det blir full stopp i nye stasjoner om 2-3 år, samt at antall nedleggelser øker.

Jeg er veldig spent på salgsstatistikken fra drivstoffbransjen for 2020.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... kanskje de burde begynne å selge strøm i stedet, da?

Folk med elbil lader sjeldent på hurtigladere - men når de først gjør det, trenger de å slå ihjel 20-40 minutter. Glimrende for bensinstasjoner, som kan diske opp fristende pølser, burgere, is, brus, snop, you name it..!

Allikevel finner jeg meg selv stående på en øde plass å lade bil. Langt fra noen kiosk, benk, toalett eller andre tjenester. Æsj! Hvorfor er de så bakpå?!? (Neida, har fått med meg at noen stasjoner har fått ladere, altså. For all del. Kritikken min var kanskje mer presis for fem år siden?)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Ikke så rart at det blir manko på nyere brukte dieselbiler i distriktene. Nye biler kjøpes stort sett av folk med høy inntekt, og folk med høy inntekt bor i hovedsak i byene eller i bymessige strøk. Siden folk som bor i by eller bymessige strøk i all hovedsak velger bort diesel når de skal kjøpe ny bil blir det lite brukte dieselbiler å få kjøpt i distriktene. Og verre skal det bli, så om de fortsatt vil kjøre diesel må de nok gå over til å kjøpe nye biler eller bruktimporterte.

Her i Fredrikstad blir dieselbilene derimot stående og samle støv i bruktbilbutikkene mens elbilene forsvinner nesten før de kommer inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...