Gå til innhold

Kraftig bilbrann i underjordisk parkeringshus


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (6 timer siden):

Men jeg gjetter på at bilen har stått til lading, og bilens lader har tatt fyr. Antar denne er under panseret.

Noe sånt. Zoe har ladekontakt foran. Lader, motor, reduksjonsgir og inverter er alle bygget inn i samme enhet som befinner seg under panseret. Zoe bruker en snedig lader som blant annet tar i bruk motorviklingene. Fordelen er at du får veldig kraftige ombordladere til en billig penge, ulempen er at du er avhengig av strømnett med null-leder, dessuten fører det med seg mye reaktiv effekt. Har aldri hørt at denne løsningen er spesielt brannfarlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvifor har TU starta med å publisere nyheitssaker?
Denne artikkelen er publisert berre ein halvtime etter at brannen blei meldt, og artikkelen er ikkje vinkla i nokon retning som er interessant å belyse reint teknisk.

Dette er ein forholdsvis enkel brann, og den ser ikkje ut til å ha vært særlig kraftig heller ettersom brannskadene er begrensa til ein bil, og mulig røykskade på dei øvrige bilane.
Det kan være interessant å sjå nærmare på skadepotensialet i ein brann i parkeringshus under eit kjøpesenter, men for meg virker det som at alt har fungert som det skulle. Brannvesenet har komt raskt til staden og fekk sløkt brannen. Brannskillet har holdt slik at det ikkje har blitt brann eller røykskadar i sjølve kjøpesenteret, og det er heller ingenting som tyder på at dette er spesiell bilbrann eller på annan måte ei utypisk hending.

 

Det hadde vært langt meir interessant om TU publiserte ein artikkel i dag når meir av faktagrunnlaget er kjent og ein då kunne belyst tekniske forhold ved hendinga som kunne vært betre, enten det er snakk om bil-, elektro- eller byggteknisk.

Endret av The Avatar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (16 timer siden):

Sikkert ikke populært her inne på Teslaforumet, men det er en kjennsgjerning at det er flere og flere Teslaer som tar fyr uten noen spesiell grunn. Får jo håpe dette ikke er ett av de tilfellene.

https://www.thedrive.com/news/28420/parked-teslas-keep-catching-on-fire-randomly-and-theres-no-recall-in-sight

https://www.businessinsider.com/why-tesla-cars-catch-on-fire-2019-4?r=US&IR=T

https://www.dallasnews.com/business/autos/2020/12/28/a-tesla-model-s-erupts-in-flames-in-frisco-sparking-new-concerns-about-safety-of-older-electric-batteries/

Og med retorikken her inne når det gjelder ting som eksploderer eller tar fyr, så burde selvfølgelig salget forbys.

Helt usakelig selvfølgelig, men det er slik debatten er her inne 🙂

Teslaer tar mye sjeldnere fyr enn fossilbiler, så denne FUDen kan du bare ta med deg og pakke sammen.

Det var uansett visstnok en 2017 Renault Zoe. Så der fikk du den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

Teslaer tar mye sjeldnere fyr enn fossilbiler, så denne FUDen kan du bare ta med deg og pakke sammen.

Dette stemmer ikke i følge statistikken til IIHS(Insurance Institute for Highway Safety). For "non crash fire losses" så ligger Model X og Model S henholdsvis 90 og 40 prosent over gjennomsnittet. Rapporten er fra desember 2018. Hvordan det ser ut etter dette hadde vært interessant å visst. Kan se ut som om brannfrekvensen øker med alder(dendrittdannelse i batteripakken).

https://www.iihs.org/media/c93b98d8-6a7d-44a1-810e-4468ec539e05/uIu4tg/HLDI Research/Fire losses/HLDI_FireLosses_1218.pdf

Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -l said:

Dette stemmer ikke i følge statistikken til IIHS(Insurance Institute for Highway Safety). For "non crash fire losses" så ligger Model X og Model S henholdsvis 90 og 40 prosent over gjennomsnittet. Rapporten er fra desember 2018. Hvordan det ser ut etter dette hadde vært interessant å visst. Kan se ut som om brannfrekvensen øker med alder(dendrittdannelse i batteripakken).

https://www.iihs.org/media/c93b98d8-6a7d-44a1-810e-4468ec539e05/uIu4tg/HLDI Research/Fire losses/HLDI_FireLosses_1218.pdf

Som forklart tidligere en del ganger så tar denne statistikken med biler tapt i f.eks skogbranner. Og Teslaer er overrepresenterte i California, der det er mange store skogbranner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Som forklart tidligere en del ganger så tar denne statistikken med biler tapt i f.eks skogbranner. Og Teslaer er overrepresenterte i California, der det er mange store skogbranner.

Da regner jeg med at du har noen tall på det som gjør at dette blir noe annet enn den sedvanlige armveivingen.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -l said:

Da regner jeg med at du har noen tall på det som gjør at dette blir noe annet enn den sedvanlige armveivingen.

Det er din jobb å finne statistikk som støtter opp under dine påstander. Statistikken fra IIHS er ubrukelig til det du forsøker bruke den til, så du får fortsette lete.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det er din jobb å finne statistikk som støtter opp under dine påstander. Statistikken fra IIHS er ubrukelig til det du forsøker bruke den til, så du får fortsette lete.

Nei, det er ikke sånn det fungerer. IIHS statistikk er svært omfattende og nøyaktig. Det er din jobb å finne noen tall som motbeviser den. Å si "skogbranner" er ikke annet enn armveiving.

Og det blir enda mer armveiving når hekomos påstand var at det var mye sjeldnere brann i Teslaer.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -l said:

Nei, det er ikke sånn det fungerer. IIHS statistikk er svært omfattende og nøyaktig. Det er din jobb å finne noen tall som motbeviser den. Å si "skogbranner" er ikke annet enn armveiving.

Og det blir enda mer armveiving når hekomos påstand var at det var mye sjeldnere brann i Teslaer.

Årsaken til brannen er jo det som er interessant. Kan godt hende Teslaer brenner oftere, noe statistikken til IIHS antyder, men når årsaken er at bilene blir slukt av skogbrann, så spiller det veldig liten rolle om det er en elbil, en fossilbil eller en hest. Alt blir slukt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er forresten dataene til Tesla: https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport?redirect=no

"From 2012 – 2019, there has been approximately one Tesla vehicle fire for every 175 million miles traveled. By comparison, data from the National Fire Protection Association (NFPA) and U.S. Department of Transportation shows that in the United States there is a vehicle fire for every 19 million miles traveled.

In order to provide an apt comparison to NFPA data, Tesla’s data set includes instances of vehicle fires caused by structure fires, arson, and other things unrelated to the vehicle, which account for some of the Tesla vehicle fires over this time period."

Her er heller ikke ting som skogbranner luket ut, så det er svært mulig statistikken egentlig skulle vært bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Årsaken til brannen er jo det som er interessant. Kan godt hende Teslaer brenner oftere, noe statistikken til IIHS antyder, men når årsaken er at bilene blir slukt av skogbrann, så spiller det veldig liten rolle om det er en elbil, en fossilbil eller en hest. Alt blir slukt.

Men du har altså ikke ett eneste tall å komme med. Ikke noe om antall som har blitt tatt av skogbranner. Ikke noen statstikk fra andre land.

Det er haugevis av eksempler på at disse Teslaene selvantenner, flere den siste måneden. Tesla gikk også til det skritt å lobotemere batteripakken på en mengde biler nettopp for å forhindre nye selvantennelser.

Alt peker i den samme retningen. Tesla-biler selvantenner oftere enn fossilbiler. Helt motstatt av påstanden over.

Edit: Ser at du har kommet med et nytt innlegg med Teslas egen statistikk. Den holder ikke noe som helst objektivt mål.

Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Men du har altså ikke ett eneste tall å komme med. Ikke noe om antall som har blitt tatt av skogbranner. Ikke noen statstikk fra andre land.

Hvis jeg visste om noen statstikk så ville jeg kommet med den. Men så vidt jeg vet finnes det ikke veldig spesifikk statistikk om bilbranner, der årsaker som ulykker, ildspåsettelse og skogbranner er luket ut. Når man ikke har informasjon om temaet bør man være forsiktig med å uttale seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bilde fra budstikka nå. Plussartikkel så jeg får ikke lest noe, men det ser ut som det har brent både i bilen, ladeboksen, ladekabelen og under laderen. Påsatt kan heller ikke utelukkes fra bildet, men jeg tror mest sannsynlig det har startet i motorrommet og utviklet seg derfra.

424960426_GarasjebrannSandvika.png.3f4d47ce0bc554d66629b0ec8c0599a3.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (55 minutter siden):

Hvis jeg visste om noen statstikk så ville jeg kommet med den. Men så vidt jeg vet finnes det ikke veldig spesifikk statistikk om bilbranner, der årsaker som ulykker, ildspåsettelse og skogbranner er luket ut. Når man ikke har informasjon om temaet bør man være forsiktig med å uttale seg.

Det er jo bare utrolig frekt med tanke på at du ikke har bidratt med ett eneste tall, mens jeg har den mest omfattende undersøkelsen som eksisterer fra de som er mest anerkjent i bransjen.

Jeg har prøvd å søke etter Teslaer som har blitt brent opp i skogbranner og det jeg får treff på er samling med veteranbiler som ikke er så veldig lett å flytte på. Så det meste tyder på at det ikke er noe som er vanlig. Kanskje det har med at folk som må forlate sine hjem pga skogbrann faktisk gjør det i bilene sine? Synes du ikke det høres rimelig ut?

Som sagt, alt peker i samme retning. Statistikken, alle de rapporterte tilfellene hvor Teslaer helt av seg selv brenner ned til grunnen, mekanikken med dendrittdannelse samt Teslas handlinger hvor de senker spenning og effektuttakt på tusenvis av biler for nettopp å hindre selvantennelser.

I søkene fant jeg også tall som tyder på at sjansen for å dø i en ulykke hvor kjøretøyet begynner å brenne er langt høyere for Tesla enn gjennomsnittet.

https://www.businessinsider.com/why-tesla-cars-catch-on-fire-2019-4?r=US&IR=T

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -l said:

I søkene fant jeg også tall som tyder på at sjansen for å dø i en ulykke hvor kjøretøyet begynner å brenne er langt høyere for Tesla enn gjennomsnittet.

https://www.businessinsider.com/why-tesla-cars-catch-on-fire-2019-4?r=US&IR=T

Når begynner en Tesla å brenne? Stort sett når den har vært i en ekstremt kraftig ulykke. Når begynner fossilbiler å brenne? Hele tiden.

Da er det ikke rart at ulykker der det er brann er mer dødelige for Teslaer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Simen1 said:

Bilde fra budstikka nå. Plussartikkel så jeg får ikke lest noe, men det ser ut som det har brent både i bilen, ladeboksen, ladekabelen og under laderen. Påsatt kan heller ikke utelukkes fra bildet, men jeg tror mest sannsynlig det har startet i motorrommet og utviklet seg derfra.

Jeg tror du kan ha rett, men det er vanskelig å si sikkert. Jeg tenker brannen kan lettere spre seg fra bilen til ladestasjonen enn fra ladestasjonen til bilen. Men begge deler er mulig.

Lenke til kommentar

Artikkelen i Budstikla sier at brannen startet i en 2017 Renault Zoe og at sprinkleranlegget ikke løste seg ut. Senterledelsen har startet undersøkelser om hvorfor. Politiet vil mest sannsynlig ikke starte etterforskning, da de mener at det ikke har vært noe straffbar handling her. De vil overlate utredningene i saken til forsikringsselskapene. Politiet nevner også at det ikke sto noen biler ved siden av bilen som brant og at dette trolig førte til det relativt heldige utløpet. Brannvesenet nevner at et fungerende sprinkleranleggs viktigste oppgave er å stoppe branntilløpet på et tidlig stadium, og at det normalt er dimensjonert til å slokke brann i én bil.

Jeg har ikke sett fra hvilken brannstasjon det ble rykket ut, men nærmeste stasjon er Gjettum brannstasjon i Bærum (3,6 km, 7 minutter på svingete lokalveier). Asker brannstasjon ligger rett ved E18 (som også brannstedet gjør), så det kan tenkes at de var først på plass, selv om det er 9,4 km derfra er det lett å kjøre i rundt 100 km/t på denne strekningen, særlig med den lave trafikken det var i går kveld. I Budstikka sto det at det kom bistand fra Oslo også. Jeg vil si at den hurtige reaksjonen fra Brannvesenet i sterk grad bidro til at det gikk så bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...