Gå til innhold

Høy eller lav borgerlønn?


lada1

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Vi snakker om at alle skal over på borgerlønn, dette gjelder da også uføre og pensjonister.

Jeg fant det på Faktisk.no fra en gammel studie på SSB fra 2014.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/AvL/nei-over-700-000-personer-star-ikke-utenfor-arbeidslivet-pa-grunn-av-helseproblemer

Og hvor disse er enslige?

De 500 000 som må flytte må jo være 500 000 enslige uten jobb og uten bolig de har i dag kan dekkes med borgerlønn og uten ønske eller mulighet til noe form for samboerskap/bofellesskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aklla skrev (2 minutter siden):

Og hvor disse er enslige?

De 500 000 som må flytte må jo være 500 000 enslige uten jobb og uten bolig de har i dag kan dekkes med borgerlønn og uten ønske eller mulighet til noe form for samboerskap/bofellesskap.

Det fant jeg ikke, men du har sef rett de som bor sammen og begge er på Borgerlønn trenger bare en bolig...

Poenget består, om Borgerlønn havner på 10000 må veldig, veldig mange nordmenn flytte.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Ja men du er nyutdannet, en eldre ingeniør faktisk ville aldri kommet med noe så dumt...

 

Hvordan blir man ufrivillig utleier??? Eks-dama???

Nei jeg er ikke nyutdannet. Slutt å mas om meg nå, fokuser på sak. Det er jo helt håpløst det her.

 

Leilighete til salgs i ett dårlig marked, har kjøpt meg ny bolig jeg bor i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Så din teorie er at de fraflyttede leiligjetene bare står tomme og da må en bygge nytt? Håpløst.

Jeg er helt sikker på at dette ville skaket og rystet norsk økonomi.. Vi trenger ikke det nå..

Det ville også fått ringvirkninger for boligmarkedet, kanskje for deg som utleier også..

Lenke til kommentar

Og disse 500 000 enslige uten arbeid har jo også en bolig i dag, og neppe av de som er dyrest. Vi snakker jo om gjerne de fattigste som også dermed leier de 500 000 billigste boligene.

Du snakker som om det er 500 000 nye fattige uten bolig som trenger nye boliger uten å tenke på at de aller fleste allerede leier i det billigste sjiktet i dag.

Gitt at det er 500 000 enslige uten jobb, tallet er egentlig irrelevant for denne posten..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Gouldfan said:

Studien er linket til i linken. Jeg fikk det til å ligge på ca 500000, nå er det mye høyere.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/AvL/nei-over-700-000-personer-star-ikke-utenfor-arbeidslivet-pa-grunn-av-helseproblemer

Ikke alle av de 500,000 trenger å leie bolig. Mange av dem har allerede en egen bolig og en del av dem har samboere eller barn. 

Andelen som er single, lever på velferd og leier for rundt 10000 kroner idag er trolig ikke veldig høy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (25 minutter siden):

Ikke alle av de 500,000 trenger å leie bolig. Mange av dem har allerede en egen bolig og en del av dem har samboere eller barn. 

Andelen som er single, lever på velferd og leier for rundt 10000 kroner idag er trolig ikke veldig høy.

Dette er vanskelig å svare på.

Av de 40 som bor der kameraten min leier er kun 2 av de samboere...

Men jeg finner ikke data på dette. Men å være Dagpengemottaker eller ufør er som oftest ikke det beste Sjekketrikset...

Her er det jeg fant, gammel studie, idag er tallene unormalt høye pga Corona krisen.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/_attachment/203547%3F_ts%3D1497604e668&ved=2ahUKEwjvq-qx8O7tAhWjtIsKHa_gBFsQFjADegQIBBAI&usg=AOvVaw357gf2CYa1qmyNhPTuskfu

https://www.nrk.no/osloogviken/en-av-fem-lever-pa-penger-fra-nav-1.13538032

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke tall på dette, om mange på trygdeytelser er gift eller samboer så hadde de sikkert fått mindre... Iallefall om de fulgte deres retorikk stikk i strid med satser om at 10000kr er nok....

Som jeg har nevnt tidligere mener jeg uføretrygdede bør kompanseres med tillegg utover borgerlønn på grunn av redusert arbeidskapasitet. 

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Skal ikke belaste samfunnet sier du. Vel jeg har betalt skatt i hele mitt voksne liv for at vi skal kunne ta vare på de svake og syke i samfunnet. Hvis du mener vi ikke skal gjøre det får du flytte til et land hvor man ikke har en velferdsstat.

Kjenner mennesker som har sloss i systemet i 20 år før til de til slutt fikk uførpensjon, med en helse som gjorde det nesten umulig. Disse og lignende tilfeller er det mange av.

Velferd er for å gi sikkerhet, ikkje for å leve av det. Alt for mange som misbruker systemet. Som resultat av det blir det kutt i velferd. Det fører at de som virkelig har behov for det, får mindre. Borgerlønn er sama type misbruk. "Nøyer du med å ha minimalt, kan du leve av andre".

Eg kjenner fleire som snylter på systemet og får uføre selv uten å ha behov for det. I realiteten er det ytterst få som har ikkje muligheit til å jobbe. Eg kjenner CP (husker ikkje helt symptomet), som greier å jobbe. Det finst tonnevis av jobber som kan gjøres på deltid, med fritt valgt arbeidstid, hjemmefra. Mesteparten av de som går på trygd kunne gjort den type arbeid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Telefonselger er ikke en jobb, det er lureri og lovlig svindel av gamlinger.

For å bo på landet må du ha bil.

Ikke alle som kan bo hos mamma og pappa i Troms heller.

Det finnes ikke masse jobber på Finn, er krav til utdanning og erfaring. Helt forskjellig fra før. Jeg får fortsatt push oppdateringer og synes dette er rent komedie. Telefonselger og pyramidespill er ikke seriøse yrker.

De fleste jobbene ellers deles ut til kjente eller byråer.

Baggers cant be choosers? Telefonselger er ikkje drømmejobb, men det er noe som gir deg lønn for noe du gjør. Det er 100% lovlig. Alternativt er spørreundersøkelser, support? Enten via telefon eller chat.

Så lenge vi har FOR GODE ordninger, så kan folk sitte på ræva i fleire år og velge om jobben er "seriøs nok" eller ikkje. Få kutt i systemet, så blir folk nødt til å ta den jobben de kan få. Det ER faktisk KRAVET for å få dagpenger i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (1 time siden):

Tenker at en må være litt forsiktig å kalle folk idioter. Det kan f.eks være en bedrift som har gått konkurs og at det ikke finnes midler i konkursboet. Tatt som ett eksempel. 

Kva har bedrift med individer å gjøre? Selv om ein person blir stilt personlig avnsvarlig, så blir ikkje h*n fråtatt kleden sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (21 minutter siden):

Baggers cant be choosers? Telefonselger er ikkje drømmejobb, men det er noe som gir deg lønn for noe du gjør. Det er 100% lovlig. Alternativt er spørreundersøkelser, support? Enten via telefon eller chat.

Så lenge vi har FOR GODE ordninger, så kan folk sitte på ræva i fleire år og velge om jobben er "seriøs nok" eller ikkje. Få kutt i systemet, så blir folk nødt til å ta den jobben de kan få. Det ER faktisk KRAVET for å få dagpenger i dag.

Jo klart, måtte rydde opp i all inkasso etter Bestemor når hun døde. Jeg satt å hørte på når de ringte henne. Hun svarte nei kanskje 6 ganger, så lurte de henne til å si -ja, hade.

Unghetspiller, og slankeprodukter og jeg vet ikke hva for humbug.

Hun på Callsenteret jublet sikkert over at hun lurte en gammel dame. Sikkert bonus på a også...

Joda hærlige folk dette, pågående  rumenere og halliker er mye bedre mennesker spør du meg...

Tante måtte til forliksrådet å ta oppvasken med de, fordi de nektet å godta at bestemor var død. Mente vel at unghetspiller skulle gå i freakings arv eller noe....

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kva sum som det er realistisk å skulle kunne leve på handlar også mykje om individuelle prioriteringar. Om alle får 10 000 kr så vil nok enkelte velge å bu i kollektiv for å ha mest mulig igjen til andre ting, andre vil prioritere å leige den største eller mest sentrale bustaden dei har råd til og heller spare på matbudsjettet. 

Det store spørsmålet er kva nivå det er akseptabelt å tvinge borgarane ned på? Skal borgarlønna være så lav at store kollektiv eller avsidesliggande bustad er einaste realistiske buordning om ein skal ha råd til mat og klær? Eller skal borgarlønna være stor nok til at alle skal kunne bu for seg sjølv i moderat standard i tett bebygde områder? 

Om alle skal få lik sum (med nokre unntak) så vil vi få store forskjellar mellom dei som velger å berre leve på borgarlønn og dei som har godt betalte jobbar i tillegg til borgarlønna. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...