Gå til innhold

Høy eller lav borgerlønn?


lada1

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Definisjonen for toroms er vell 1 soverom og 1 oppholdsrom/stue. Dog er det jo ingenting i veien for at en person bruker oppholdsrom som soverom om en ønsker å redusere kostnadene sine, tenker jeg. Og så lenge det er innenfor lover ang soverom såklart. Man kan jo også dele soverom. Mange løsnigner.

 

Finner det utrolig at folk forventer at en borgerlønn skulle ha dekket egne boliger til alle, samt mat og annen luksus i hverdagen. Virker nesten som om noen forventer eneboliger til enhver! Passe søkt.

Samt mat???? Og annen luksus.

Her er mat altså en luksus.

Hardt å ta det seriøst..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Pris??

Ja klart i Oslo ja, men Oslo er folk desperate etter å bo nær jobb og sentralt.

Andre steder er det kun kommune som bygger slike typiske trygde og omsorgsboliger.

Ja de får vel private til å bygge det, men det er kommunene som tar initiativ.

 

Som sagt snittpris 6600. Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. Her er forøvrig alle:

https://www.ssb.no/statbank/table/06515/tableViewLayout1/

 

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Du later som at virkeligheten er annerledes enn hva den er.

Om alle kunne bo i fine 1 romms boliger i hele landet til 6600 så null problem.

Virkeligheten er 8-10000kr i leie.

 

Dersom man allikevel ikke skal jobbe, og kun leve greit med mat og tak over hodet, så er det vel helt likegyldig hvor man bor? Dersom man innfører en borgerlønn for de som ikke ønsker å jobbe, så kan man vel fint sette kriterier for at man må bo på steder som ikke er så sentralt, for å holde borgerlønnen lav, samtidig som de som mottar den får penger til overs til andre ting. 

Hvis borgerlønn for de som ikke  vil jobbe skal dekke rekkehus i suburbia, med stasjonsvogn, konebil og syden ett par ganger i året, så er vi på feil spor.  Velger man å kun leve på borgerlønn, så må man nesten ta det man får

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Du later som at virkeligheten er annerledes enn hva den er.

Om alle kunne bo i fine 1 romms boliger i hele landet til 6600 så null problem.

Virkeligheten er 8-10000kr i leie.

 

Har aldri sagt noe slik, jeg sa prisene i snitt er fra 6600 for ettroms. Og i tillegg kan enn leie >2 roms å dele med andre, som jeg også har nevnt i fleng. Min leilighet på 64kvm med carport og sportsbod kan leies for 4000 riksdaler pr soverom i Norges 12 største tettsted. Ny i 2017. Men, om en vill ha alt for seg selv å fleske seg så må en betale dobbelt. Ønsker en slik luksus i en verden med borgerlønn mener jeg personlig at dette bør betales av individet med oppsparte penger fra arbeid inn i samfunnet og ikke fra borgerlønnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Har aldri sagt noe slik, jeg sa prisene i snitt er fra 6600 for ettroms. Og i tillegg kan enn leie >2 roms å dele med andre, som jeg også har nevnt i fleng. Min leilighet på 64kvm med carport og sportsbod kan leies for 4000 riksdaler pr soverom i Norges 12 største tettsted. Ny i 2017. Men, om en vill ha alt for seg selv å fleske seg så må en betale dobbelt. Ønsker en slik luksus i en verden med borgerlønn mener jeg personlig at dette bør betales av individet med oppsparte penger fra arbeid inn i samfunnet og ikke fra borgerlønnen.

Det du nevner er ikke vanlig...

Det jeg sier er det vanlige.. 1-2 romms for 8-10000mnd

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Det du nevner er ikke vanlig...

Det jeg sier er vanlige..

Fordi du mener det er vanlig er det vanlig. Men statistikk i fra faktisk ekte leiepriser landet over, nei det er bare tull å tøys😂 Men sånn er det å bo i Norges største tettsted. En blir helt farget av en uvirkelig hverdag. Husk at majoriteten av Norge bor utenfor denne boblen.. dere har muligheten dere også, det er bare å slenge seg på nærmeste transport mulighet å åpne sinnet. Levekår går opp relativt raskt når en kommer seg utenfor "ringene"..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Fordi du mener det er vanlig er det vanlig. Men statistikk i fra faktisk ekte leiepriser landet over, nei det er bare tull å tøys😂 Men sånn er det å bo i Norges største tettsted. En blir helt farget av en uvirkelig hverdag. Husk at majoriteten av Norge bor utenfor denne boblen.. dere har muligheten dere også, det er bare å slenge seg på nærmeste transport mulighet å åpne sinnet. Levekår går opp relativt raskt når en kommer seg utenfor "ringene"..

Jeg har aldri funnet sånne leiligheter, og jeg har budd mange steder der ingen skulle trudd at nokon kunne bu..

Standar varierer men en dårlig standar kan også ofte være dødsdyrt.

Og at du hevder at det er flust av sånne hybler? Blir som å si det er mye vann i Sahara fordi du er i en oase.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri funnet sånne leiligheter, og jeg har budd mange steder der ingen skulle trudd at nokon kunne bu..

Standar varierer men en dårlig standar kan også ofte være dødsdyrt.

Og at du hevder at det er flust av sånne hybler? Blir som å si det er mye vann i Sahara fordi du er i en oase.

Når har jeg sagt det er flust av "slike hybler"? Jeg har henvist til statistikk og faktiske tall, ikke følelser. Ønsker du å se hva som er ledig pr i dag går du bare inn på finn. Ca 10 000 boliger å velge i mellom. Bør være en som passer både budjsett og andre ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Gouldfan said:

Du later som at virkeligheten er annerledes enn hva den er.

Om alle kunne bo i fine 1 romms boliger i hele landet til 6600 så null problem.

Virkeligheten er 8-10000kr i leie.

Jeg betalte 10000 for et toroms for 2 og etterhvert 3 personer i Oslo

Så virkeligheten er definitivt ikke 8-10000 kr i leie for en singel person i Norge. Det koster bare så mye om man må ha en 60 kvm bolig helt for seg selv.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Jeg betalte 10000 for et toroms for 2 og etterhvert 3 personer i Oslo

Så virkeligheten er definitivt ikke 8-10000 kr i leie for en singel person i Norge. Det koster bare så mye om man skal ha en 60 kvm bolig helt for seg selv.

Kameraten min har 1roms 45kvm betaler 9000kr kommunal trygdebolig.

Leia øker til 10000 etter nyttår.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Ja disse studentene, jeg har jo nevnt de.

Dette er ikke vanlig for folk...men sikkert ok for en student på begrenset periode.

Det er da relativt normalt å bo i fellesskap? Enten med en partner/kjæreste eller venner for å spe på utgiftene. Spesielt e de byene der prisene er høye. 

Å bo alene innenfor ring X er en luksus "vare" og koster deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gouldfan said:

Ja disse studentene, jeg har jo nevnt de.

Dette er ikke vanlig for folk...men sikkert ok for en student på begrenset periode.

Jeg er ikke student. Det var en helt fin 40 kvm leilighet på vestre aker.

2 personer var meg og kona og senere så fikk vi et barn. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Kameraten min har 1roms 45kvm betaler 9000kr kommunal trygdebolig.

Leia øker til 10000 etter nyttår.

Ok, men som trygdet står han fritt til å flytte stort sett overalt. Det er ikke bare denne boligen som passer for han/henne...

Som sagt, pr i dag er det 10000 muligheter på finn..

 

I og med at en kan dra inn 400 000 på trygd så er det jo ikke noen gal pris forøvrig. Kan leve ganske fint på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Det er da relativt normalt å bo i fellesskap? Enten med en partner/kjæreste eller venner for å spe på utgiftene. Spesielt e de byene der prisene er høye. 

Å bo alene innenfor ring X er en luksus "vare" og koster deretter.

Du skulle bare vist hvor mye problemer det er om sosialklienter, familier og trygdede bodde oppå hverandre,

Rus, sykdommer og vold i mente.

Av og til er det greit å ikke døtte alle individer i et kollektiv. Selvom det funket for Friends..

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ok, men som trygdet står han fritt til å flytte stort sett overalt. Det er ikke bare denne boligen som passer for han/henne...

Som sagt, pr i dag er det 10000 muligheter på finn..

 

I og med at en kan dra inn 400 000 på trygd så er det jo ikke noen gal pris forøvrig. Kan leve ganske fint på det.

Nei han har ikke valg, da det er trygdebolig. Han har ikke tillatelse til å flytte. Og det gjelder de ca 40 andre som bor i de leilighetene også.

Det er veldig mange i samme situasjon som disse.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...