Gå til innhold

Høy eller lav borgerlønn?


lada1

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Du skulle bare vist hvor mye problemer det er om sosialklienter, familier og trygdede bodde oppå hverandre,

Rus, sykdommer og vold i mente.

Av og til er det greit å ikke døtte alle individer i et kollektiv. Selvom det funket for Friends..

Har ikke sagt en skal dytte alle inn i kollektiv heller jeg, nå syns jeg du dytter litt mye ord i "munnen" på folk:) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Har ikke sagt en skal dytte alle inn i kollektiv heller jeg, nå syns jeg du dytter litt mye ord i "munnen" på folk:) 

Uansett ikke bra at sosialklienter og trygdede bor i samme leilighet..

Om ikke motivet er å bygge en slum med alternative lover.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Uansett ikke bra at sosialklienter og trygdede bor i samme leilighet..

Om ikke motivet er å bygge en slum med alternative lover.

Folk som ikke klarer å leve med andre mennesker bør plasseres i små studio leiligheter.

Resten kan dele bolig. Ikke bare er det mye billigere, men det å leve med andre mennesker bygger sosiale ferdigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt utenfor Oslo lå utleieprisen på 12-13 000 kr for ca et år siden. Det gjaldt en enslig som var havnet i uføre, hadde kontakt med sosialkontoret og måtte finne et sted å bo. Denne personen var opptatt av et hen manglet arbeid, men årsaken var mer kompleks enn som så. En blanding av dårlig på skolen, dårlig helse, senior og fattige foreldre slik at personen heller ikke ville arvet noe.

Sosialklienter har også problemer med å finne bolig, pga vansker med å betale 3 måneder depositum og absolutt ikke førstevalget i det private leiemarkedet. Jeg husker ikke helt, men bostøtten ble trukket fra sosialtrygden. Hen hadde venner som ville leie ut et rom, så det ordnet seg heldigvis til slutt.

Det hadde vært flott hvis borgerlønn hadde kunnet gjøre det lettere for slike som i eksempelet mitt. Litt rystet over at noen er så fattige i dagens Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Ja, statistikk er bedre en bias data. 

Tullprat. Statistikk kan formers og lages slik man ønsker å presentere og dermed gjemme det man ikke ønsker å forholde seg til. Det er mye statistikk ikke fungerer bra til når man har  skylapper.

Som en NAV konsulent sa til en bekjent som har slitt litt i år "NAV ser bare jus'en, ikke mennesket". Det er lett å gjemme seg bak påpynta tall når man ikke vil vedkjenne seg virkeligheten.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gouldfan said:

I en fiktiv alternativ virkelighet kanskje.

Men ikke på det vi snakker om.

Vi snakket om å innføre borgerlønn.

Hvis de får 10000-15000 kroner så har de ikke noe valg. Enten så leier de et liten studio eller så bor de sammen med andre.

Relatert til depositum, så kan det løses ved at myndighetene leier boliger og så fremleier dem til sosialklienter. Dagens ordning hvor de tar høy leie fordi sosialklienter er høy risiko er idioti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Tullprat. Statistikk kan formers og lages slik man ønsker å presentere og dermed gjemme det man ikke ønsker å forholde seg til. Det er mye statistikk ikke fungerer bra til når man har  skylapper.

Som en NAV konsulent sa til en bekjent som har slitt litt i år "NAV ser bare jus'en, ikke mennesket". Det er lett å gjemme seg bak påpynta tall når man ikke vil vedkjenne seg virkeligheten.

Bare til å vise til hva som gjemmes, go ahead.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

At det var enkelt å skaffe seg en bolig til 6000,- måneden, for hvem som helst.

Sier ssb det? Nei. De sier hva snittet for 1 roms i Norge var i 2020. Blandt annet. Du mener dette er feil, da må du nesten vise til hva som er feil.

 

Kan lett finne flere husrom til deg til under 6000 i Norge jeg, tar 10 sekund på finn.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Sier ssb det? Nei. De sier hva snittet for 1 roms i Norge var i 2020. Blandt annet. Du mener dette er feil, da må du nesten vise til hva som er feil.

 

Kan lett finne flere husrom til deg til under 6000 i Norge jeg, tar 10 sekund på finn.no

Det er jo utopi å mene at hvem som helst kan bosette seg hvor som helst. Helt virkelighetsfjernt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

SSB sa ikke at man kan bli nødt til å flytte langt vekk fra familie og slekt for å finne en beboelig leilighet til den påståtte prisen?

Nei, de viser snittpris fra hele landet. Kan også gå inn på forskjellige deler av landet om en ønsker det. Bare til å klikke seg inn på lenken å kose seg.

 

Men som nevnt tidligere, man får ikke snitt pris i de mest populærte områdene. De har ingenting med SSB å gjøre, det er prinsipielle økonomiske prinsipper som styrer slikt. Ønsker en å bo innenfor ring X så betaler en tilsvarende. Flytter en til "gokk" får en " betalt" for det, som Svalbard med lave skatter feks. Det er opp til enhver å vurdere.

 

Men å legge på noe ring X tillegg i borgerlønn kan en nok drømme lenge om. Forsåvidt kan en nok drømme lenge om borgerlønn også:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Vi snakket om å innføre borgerlønn.

Hvis de får 10000-15000 kroner så har de ikke noe valg. Enten så leier de et liten studio eller så bor de sammen med andre.

Relatert til depositum, så kan det løses ved at myndighetene leier boliger og så fremleier dem til sosialklienter. Dagens ordning hvor de tar høy leie fordi sosialklienter er høy risiko er idioti.

Nei, en snakker her om helt ned i 8000kr pr mnd, noe som er helt urealistisk. Greit, en kan flytte på landet å dele f.eks en 2-roms til 6000kr.... Så må en plusse på strøm og div i tillegg. Ikke for å glemme bil, for det må en jo han når det er flere mil til nærmeste butikk. Eller er det her lagt opp at en skal sulte ihjel?
 

At det finnes enkelte utleieobjekter som ligger mer gunstig tilrette er ett unntak fra «normalen» og ikke slik virkeligheten er. 
 

Så må en nesten spørre seg selv, blir samfunnet så fryktelig mye bedre av dette? Ser for meg at løsningen må bli å bygge mange høyblokker med kun 1-roms leiligheter som kun er ment for disse, som igjen ikke er en god løsning. Meningen må vel være at disse skal ha en liten mulighet til å komme seg ut i arbeidslivet igjen hvis de måtte ønske?
 

Personlig tror jeg det er greit med en viss balanse i samfunnet.

Kanskje det kan løses med at det settes regler for hva utleiere kan ta av maks pris når det kommer til utleie, slik at en da får råd til å bo :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (30 minutter siden):

Relatert til depositum, så kan det løses ved at myndighetene leier boliger og så fremleier dem til sosialklienter. Dagens ordning hvor de tar høy leie fordi sosialklienter er høy risiko er idioti.

Blir det litt som kommunal bolig, eller er det noe annet? Personen i eksempelet mitt ville ikke leie noe i regi av NAV pga. standard og klientell. Men jeg vet ikke hvordan disse ordningene fungerer.

Hvis det blir å sette enslige mødre sammen med rusmisbrukere blir det feil.

Lenke til kommentar
FranZe skrev (4 minutter siden):

Nei, en snakker her om helt ned i 8000kr pr mnd, noe som er helt urealistisk. Greit, en kan flytte på landet å dele f.eks en 2-roms til 6000kr.... Så må en plusse på strøm og div i tillegg. Ikke for å glemme bil, for det må en jo han når det er flere mil til nærmeste butikk. Eller er det her lagt opp at en skal sulte ihjel?
 

At det finnes enkelte utleieobjekter som ligger mer gunstig tilrette er ett unntak fra «normalen» og ikke slik virkeligheten er. 
 

Så må en nesten spørre seg selv, blir samfunnet så fryktelig mye bedre av dette? Ser for meg at løsningen må bli å bygge mange høyblokker med kun 1-roms leiligheter som kun er ment for disse, som igjen ikke er en god løsning. Meningen må vel være at disse skal ha en liten mulighet til å komme seg ut i arbeidslivet igjen hvis de måtte ønske?
 

Personlig tror jeg det er greit med en viss balanse i samfunnet.

Kanskje det kan løses med at det settes regler for hva utleiere kan ta av maks pris når det kommer til utleie, slik at en da får råd til å bo :) 

 

Her er du helt ute å kjører, som nevnt er snitt <7000 kroner for 1 roms. 3 roms er rundt 11000 eller 5500 for to. Mat er rundt 3000 kroner i henhold til sifo. Så 8-10000 er absolutt innenfor. Bil er luksusvare. Borgerlønn er overlevelse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

 

Her er du helt ute å kjører, som nevnt er snitt <7000 kroner for 1 roms. 3 roms er rundt 11000 eller 5500 for to. Mat er rundt 3000 kroner i henhold til sifo. Så 8-10000 er absolutt innenfor. Bil er luksusvare. Borgerlønn er overlevelse.

Jeg blåser langt i snitt. Her finnes det en 2 roms til under 6000kr..... Så spør jeg deg; skal en ikke ha hverken mat eller klær?? En overlever liksom ikke uten mat. Strøm er også en utgift en må ha råd til? Eller skal en fyre bål inne?

Det er lenge siden jeg fant ut at å bo landlig til ofte er dyrere enn å bo mer sentralt til. 

Endret av FranZe
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...