Gå til innhold

Høy eller lav borgerlønn?


lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (56 minutter siden):

Salvesen:
Jeg forstår at du aldri noensinne har eksistert i en slik hverdag for du snakker uten noe som helst rot i virkeligheten. Det hjelper ikke om det er 5000 1-roms leiligheter på finn.no til under 8000,- hvis:

- Det ikke er butikk, bussforbindelse eller togforbindelse i nærheten
- Ikke har tjenestene man har behov for i nærheten som lege, tannlege, bank/post for man har jo ikke råd til bil eller førerkort.
- Boligen ikke er i helsemessig god stand (det er et stort antall leiligheter på markedet som har kritikkverdige forhold)
- Er nødt til å bo i omtrentlig hospitslignende områder med mange kriminelle elementer som kan gjøre livet ganske surt for deg (opplevd av min mor flere ganger)
- Ikke nødvendigvis har helse til snømåking (noe som  ikke automatisk kvalifiserer deg til såkalt TT kort)

Og en drøss andre ting som tydeligvis du aldri har vært i nærheten å forstå noe av.

I tillegg er ikke strøm, forsikring, telefonabbonement (for å ha kontakt med omverden), internett (snart eneste betalingsmulighet), mat, klær og alt annet man trenger i løpet av et år noe man klarer å dekke innenfor slike beløp du snakker om. 

Du sier "bias" som om det var noe negativt, men når man skal bestemme hvordan andre skal leve så kan det være greit å vite hva man snakker om i tillegg. Men mangel på erfaring ift. det man skal beslutte er jo ikke noe nytt blant byråkrater og politikere.

Jeg klarer å sjekke opp ting, trenger ikke å ha opplevd det. Men har forøvrig vært student i storby og klart meg på langt mindre enn det som diskuteres her.

 

Som ett eksempel så anbefaler sifo ca 5000 for annet enn det jeg ser på som luksus. Så står set igjen 5000. Det gir 22 bolig muligheter i en 30 km omkrets fra meg nå. Absou helt overkommelig uten å gjøre en dritt for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer å sjekke opp ting, trenger ikke å ha opplevd det. Men har forøvrig vært student i storby og klart meg på langt mindre enn det som diskuteres her.

 

Som ett eksempel så anbefaler sifo ca 5000 for annet enn det jeg ser på som luksus. Så står set igjen 5000. Det gir 22 bolig muligheter i en 30 km omkrets fra meg nå. Absou helt overkommelig uten å gjøre en dritt for pengene.

Ja, jeg viste det Student..

Det er så virkelighetsfjernt... Å tro at statens kalkuleringer er helt feil å heller innbille seg at trygdede skal leve et liv som studenter.

Studenter har ikke normal inntekt og utgifter, og svært mange får i tillegg hjelp av foreldrene..

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (36 minutter siden):

Og det er jammen bra, ja jeg vet det finnes noen slike leiekroker over REMA osv. 

Det finnes, men det finnes ikke 500000 slike hybler.

Og sist jeg sjekket var 500000 gamle oversikt over folk på NAV uten aktiv jobb...

Nå er det mye høyere pga Corona, og om noen hadde rivd bort Dagpenger og permittering nå og erstattet de med 10000kr borgerlønn... Ja da ville ikke jeg vært statsminister... Opptøyer ute like, og krav om at styret trer av for å si det pent.

Hvorfor skal du ha 500000? Som nevnt tidligere i tråden var det 4000 mennesker uten bopel for noen år tilbake. Resten, både ufør eller ikke har tak over hodet i Norge..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (29 minutter siden):

Er ein idiot, får ein ta konsekvenser av det. 

Du skriver "ute etter nytt arbeid" og "ikke ha råd til å komme seg på jobb intervju, ikke ha klær".
Da er spm, kva ble alle pengene brukt på mens personen var i arbeid? Det ble ikkje kjøpt inn noe klær? Personen gjekk naken te arbeid?

Om ein greier å brenne av alle penger mens ein jobber uten å spare noe som helst, så er ein idiot. Ytterst få blir sparket på dagen. Om ein greier ikkje spare noe i oppsigelsetiden, må ein ta konsekvenser av det. Evt familien til personen. Samfunnet skal ikkje stå ansvarlig.

Det finst også freetex/gis bort på finn, der ein greier å finne ganske OK kle, mobil og mye annet. Eg har selv gitt bort dresser som kostet meg ganske mye (langt meir enn snittet i butikken) og var brukt kun eit par ganger.

Tenker at en må være litt forsiktig å kalle folk idioter. Det kan f.eks være en bedrift som har gått konkurs og at det ikke finnes midler i konkursboet. Tatt som ett eksempel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg viste det Student..

Det er så virkelighetsfjernt... Å tro at statens kalkuleringer er helt feil å heller innbille seg at trygdede skal leve et liv som studenter.

Studenter har ikke normal inntekt og utgifter, og svært mange får i tillegg hjelp av foreldrene..

 

Nå må du gi deg, nei jeg er ikke student nå. Men jeg har vært, som de fleste andre! Rene Sherlock Holmes du!

 

Trygdede har vi allerede vært innom 100 ganger nå, de må ha tillegg siden de ikke kan utføre arbeid på samme måte som resten. 

 

Slutt å sett folk i bås, det er forbanna irriterende. Hold deg saklig og prøv å forhold deg til virkligheten(statistikk og data, ikke fantasi).

 

Lenke til kommentar
FranZe skrev (1 minutt siden):

Tenker at en må være litt forsiktig å kalle folk idioter. Det kan f.eks være en bedrift som har gått konkurs og at det ikke finnes midler i konkursboet. Tatt som ett eksempel. 

Det er lønnsgaranti i Norge, nok en vanvittig gode. 

 

Men ja jeg er enig, mange havner utenfor uten å ha skyld i det. Men å forlange mer enn 10 000 for å gjøre null for samfunnet er for mye å be om spør du meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Gå til finn.no, juster filter opp til 7000 kroner. Voila.

Dette er studenthybler, hvor skal studentene bo?

Jeg fant ca 20 hybler i hele Viken??

Vi trenger 500000 hybler, pluss nå alle som er uten jobb pga Corona.

En ting er at mange av disse ikke vil bo med familien  på hybelen, men jeg er med på tankegangen.

Men disse 500000 hybler til 6000kr finns kun i eventyrland.

Vi har solid mangel på studentboliger allerede.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Hvorfor skal du ha 500000? Som nevnt tidligere i tråden var det 4000 mennesker uten bopel for noen år tilbake. Resten, både ufør eller ikke har tak over hodet i Norge..

Veldig mange av disse 500000 må flytte på en av disse 6000kr hybelen om Borgerlønn havner på 10000.

Er jammen ikke lett å vite hvor du kommer fra... Student eller nyutdannet... Eller utleier..

Lenke til kommentar
aklla skrev (6 minutter siden):

Hvor tar du 500 000 personer fra?

Antall arbeidsledige er ganske langt unna det, samt ar de med samboere/kjærester og lignende lan bo sammen.

Finnes der virkelig 500 000 enslig personer uten arbeid som ikke er ufør eller pensjonist?

Vi snakker om at alle skal over på borgerlønn, dette gjelder da også uføre og pensjonister.

Jeg fant det på Faktisk.no fra en gammel studie på SSB fra 2014.

Studien er linket til i linken. Jeg fikk det til å ligge på ca 500000, nå er det mye høyere.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/AvL/nei-over-700-000-personer-star-ikke-utenfor-arbeidslivet-pa-grunn-av-helseproblemer

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (14 minutter siden):

Dette er studenthybler, hvor skal studentene bo?

Jeg fant ca 20 hybler i hele Viken??

Vi trenger 500000 hybler, pluss nå alle som er uten jobb pga Corona.

En ting er at mange av disse ikke vil bo med familien  på hybelen, men jeg er med på tankegangen.

Men disse 500000 hybler til 6000kr finns kun i eventyrland.

Vi har solid mangel på studentboliger allerede.

Nei det er ikke student hybler, det er private boliger. Studentene i byen har bolig, det er midt semester.

Viken... Ja det er dyrere, som nevnt 100 ganger. 

 

Hvorfor trenger vi 500 000? Har de ingen plass å bo? Kilde?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Veldig mange av disse 500000 må flytte på en av disse 6000kr hybelen om Borgerlønn havner på 10000.

Er jammen ikke lett å vite hvor du kommer fra... Student eller nyutdannet... Eller utleier..

Og da blir deres leiligheter ledige og de som jobber på butikk få 10 ekstra laken pr måned og kan oppgradere. Det må ikke automagisk bygges 500 000 nye boliger. Helt utrolig at det må forklares.

 

For å få bukt med maset, jeg er ingeniør. Jobber som leder i en teknologi bedrift. Er også ufrivillig utleier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke student hybler, det er private boliger. Studentene i byen har bolig, det er midt semester.

Viken... Ja det er dyrere, som nevnt 100 ganger. 

 

Hvorfor trenger vi 500 000? Har de ingen plass å bo? Kilde?

Igjen leiene disse har dekkes ikke av 10000.

Kanskje 10-15% klarer det fordi de bor på hybelen over REMA osv...

Du kan trekke fra 10-20% av de 500000 resten må flytte....

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Og da blir deres leiligheter ledige og de som jobber på butikk få 10 ekstra laken pr måned og kan oppgradere. Det må ikke automagisk bygges 500 000 nye boliger. Helt utrolig at det må forklares.

 

For å få bukt med maset, jeg er ingeniør. Jobber som leder i en teknologi bedrift. Er også ufrivillig utleier.

Ja men du er nyutdannet, en eldre ingeniør faktisk ville aldri kommet med noe så dumt...

 

Hvordan blir man ufrivillig utleier??? Eks-dama???

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...