Gå til innhold

Høy eller lav borgerlønn?


lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Og det er jammen bra, ja jeg vet det finnes noen slike leiekroker over REMA osv. 

Det finnes, men det finnes ikke 500000 slike hybler.

Og sist jeg sjekket var 500000 gamle oversikt over folk på NAV uten aktiv jobb...

Nå er det mye høyere pga Corona, og om noen hadde rivd bort Dagpenger og permittering nå og erstattet de med 10000kr borgerlønn... Ja da ville ikke jeg vært statsminister... Opptøyer ute like, og krav om at styret trer av for å si det pent.

Å fjerne permisjonspenger har jeg ikke sagt at jeg er for. Snakker om å fjerne trygda til de reelle snylterne så kan vi få en mer rettferdig ordning.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Det går ut over studiene..

Det er også opp til enhver og tilpasninger. Jeg har alltid jobbet under studier, og studert under arbeid(100% og vell så det). Men det krever innsats, tilpasninger og struktur. Det er også veldig vanlig, for å spe på økonomien. Ikke minst gir det arbeidserfaring, som er gull verdt når en skal søke på jobb etter endt studier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det er også opp til enhver og tilpasninger. Jeg har alltid jobbet under studier, og studert under arbeid(100% og vell så det). Men det krever innsats, tilpasninger og struktur. Det er også veldig vanlig, for å spe på økonomien. Ikke minst gir det arbeidserfaring, som er gull verdt når en skal søke på jobb etter endt studier.

En sommerjobb er egentlig nok. Studenter får godt med penger til å overleve med mindre de velger å feste 3 dager i uka, da må de nok jobbe litt mer ja.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Det er også opp til enhver og tilpasninger. Jeg har alltid jobbet under studier, og studert under arbeid(100% og vell så det). Men det krever innsats, tilpasninger og struktur. Det er også veldig vanlig, for å spe på økonomien. Ikke minst gir det arbeidserfaring, som er gull verdt når en skal søke på jobb etter endt studier.

Det er en tragisk svakhet med Norge mener jeg, at du får crappy leger, lærere, ingeniører osv fordi de jobbet på bar eller noe istedenfor å fokusere på utdanning....

Sommerjobb er selvsagt helt noe annet, men masse jobb i studietiden not.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (Akkurat nå):

En sommerjobb er egentlig nok. Studenter får godt med penger til å overleve med mindre de velger å feste 3 dager i uka, da må de nok jobbe litt mer ja.

Helt enig, de får vell ca 10 000 pr måned i studie tiden. Så kan en jobbe i tiden en ikke studerer(sommer/jul) samt kveld/helg om en ønsker å oppgradere leve standarden. Noe jeg alltid har gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Det er en tragisk svakhet med Norge mener jeg, at du får crappy leger, lærere, ingeniører osv fordi de jobbet på bar eller noe istedenfor å fokusere på utdanning....

Kilde? Det er forøvrig langt i fra en Norsk greie. I utlandet må en betale langt mer for utdanningen og kan se langt etter noe stipend/lån stort sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil alltid være noen som utnytter et system. Snyltere er i mindretall og må ikke brukes som argument for å gjøre det vanskeligere for dem som trenger det, så lav borgerlønn som mulig.

Jeg tror det er svært få som trives med å være under NAVs forpleining. Storebror ser deg etc. Det er ikke som å møte opp på kontoret deres og dra kortet. Man har samtidig et problem som ikke er mulig å skyve under teppet, nemlig å være uten jobb. Alle som har vært innom dem, priser seg lykkelig når de kommer tilbake til jobbhverdagen.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Sverige har mye bedre stipendordninger enn Norge....

Hva har dere i stipend nå? I mnd uten lån?

Har ikke sagt Norge er best jeg, men i det store bildet er det veldig bra. Ikke minst dette med gratis utdanning. Har diskutert dette uendelig mange ganger i USA, Asia osv. De er helt forskrekket over hvor enkelt vi har det, ikke minst når de blir opplyst om all sytingen som en ser i denne tråden her feks.

 

Igjen, jeg er ikke student. Men støtten er vell rundt 10 000 pr måned der 60% er lån, om jeg ikke husker helt feil. Så 4000 i betaling og tilnærmet gratis skolegang. Veldig bra..

 

Forøvrig har jeg aldri fått noe stipend da jeg har prioritert å arbeide, mye og defor gått over inntektsgrenser så og si alle mine studie år. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...