Gå til innhold

Høy eller lav borgerlønn?


lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Ja den rangerer sponsede utdanninnger altså beste stipend-land..

Norge kommer føre Usa

For internasjonale studenter, den sier ingenting om støtte for landets studenter.

 

Sjekket forøvrig ut stipend for videregående opplæring i Norge, kan få opp til 8000 her også med borteboer stipend og foreldre med dårlig inntekt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Har ikke sagt Norge er best jeg, men i det store bildet er det veldig bra. Ikke minst dette med gratis utdanning. Har diskutert dette uendelig mange ganger i USA, Asia osv. De er helt forskrekket over hvor enkelt vi har det, ikke minst når de blir opplyst om all sytingen som en ser i denne tråden her feks.

 

Igjen, jeg er ikke student. Men støtten er vell rundt 10 000 pr måned der 60% er lån, om jeg ikke husker helt feil. Så 4000 i betaling og tilnærmet gratis skolegang. Veldig bra..

 

Forøvrig har jeg aldri fått noe stipend da jeg har prioritert å arbeide, mye og defor gått over inntektsgrenser så og si alle mine studie år. 

Det er bra i Norge iforhold til USA som er helt grusomt...

Men om man begynner med borgerlønn osv så er jeg redd vi ender som USA...

Lenke til kommentar
aomt skrev (1 time siden):

Kva har bedrift med individer å gjøre? Selv om ein person blir stilt personlig avnsvarlig, så blir ikkje h*n fråtatt kleden sin.

Er det gitt at alle har brukbare klær til enhver tid, og hva hvis det da var ment at en da skulle handle inn klær, men da ikke får råd pga av en uforutsett konkurs? La oss si vinterklær. Bedriften betaler jo tross alt ut lønn så det spiller jo en vesentlig rolle for de ansatte i bedriften?

Hele problemstillingen her er jo at det ikke er tatt med 50 øre i budsjettet til klær eller noe annet. Da hjelper heller ikke det at det kan være rimeligere på Fretex enn å kjøpe nye klær. Synes egentlig at det har blitt litt dyrt på Fretex også, men det får heller bli en annen diskusjon. Men med 0kr i budsjett så spiller det vel ingen trille..


 

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Det vil alltid være noen som utnytter et system. Snyltere er i mindretall og må ikke brukes som argument for å gjøre det vanskeligere for dem som trenger det, så lav borgerlønn som mulig.

Jeg tror det er svært få som trives med å være under NAVs forpleining. Storebror ser deg etc. Det er ikke som å møte opp på kontoret deres og dra kortet. Man har samtidig et problem som ikke er mulig å skyve under teppet, nemlig å være uten jobb. Alle som har vært innom dem, priser seg lykkelig når de kommer tilbake til jobbhverdagen.

Hvor høy må borgerlønnen være for de menneskene som skal slippe å være i kontakt med NAV? En forutsetning for en borgerlønn er vel at man skal slippe disse byråkratiutgiftene?  

Man kan godt ha borgerlønnen veldig lav for å slippe at snyltere skal utnytte systemet, men vil ikke det gjøre problemet enda større for de som faktisk trenger pengene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (16 minutter siden):

Er det gitt at alle har brukbare klær til enhver tid, og hva hvis det da var ment at en da skulle handle inn klær, men da ikke får råd pga av en uforutsett konkurs? La oss si vinterklær. Bedriften betaler jo tross alt ut lønn så det spiller jo en vesentlig rolle for de ansatte i bedriften?

Hele problemstillingen her er jo at det ikke er tatt med 50 øre i budsjettet til klær eller noe annet. Da hjelper heller ikke det at det kan være rimeligere på Fretex enn å kjøpe nye klær. Synes egentlig at det har blitt litt dyrt på Fretex også, men det får heller bli en annen diskusjon. Men med 0kr i budsjett så spiller det vel ingen trille..
 

Om bedriften går konk uten å betale lønn, så betaler staten det. De fleste har vel vinterklær fra før av? Det er IKKJE normalt å kjøpe heilt nytt garderobe 4 ganger i året. Det går an å bruke klær i 2-3-4-5 sesonger. 
Som sagt, freetex eller "gis bort" på finn hjelper om noen i Noreg "plutselig" har 0 vinterklær, mister jobben på dagen og har 0kr til overs på kontoen. Men hvor mange gjelder det? 1?2?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Jo klart, måtte rydde opp i all inkasso etter Bestemor når hun døde. Jeg satt å hørte på når de ringte henne. Hun svarte nei kanskje 6 ganger, så lurte de henne til å si -ja, hade.

Unghetspiller, og slankeprodukter og jeg vet ikke hva for humbug.

Hun på Callsenteret jublet sikkert over at hun lurte en gammel dame. Sikkert bonus på a også...

Joda hærlige folk dette, pågående  rumenere og halliker er mye bedre mennesker spør du meg...

Tante måtte til forliksrådet å ta oppvasken med de, fordi de nektet å godta at bestemor var død. Mente vel at unghetspiller skulle gå i freakings arv eller noe....

Som sagt, det er mulig å jobbe på tlf som kundeservice eller m. spørreundersøkelser. Da trenger ikkje ein lure noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (2 minutter siden):

Om bedriften går konk uten å betale lønn, så betaler staten det. De fleste har vel vinterklær fra før av? Det er IKKJE normalt å kjøpe heilt nytt garderobe 4 ganger i året. Det går an å bruke klær i 2-3-4-5 sesonger. 
Som sagt, freetex eller "gis bort" på finn hjelper om noen i Noreg "plutselig" har 0 vinterklær, mister jobben på dagen og har 0kr til overs på kontoen. Men hvor mange gjelder det? 1?2?

Ifølge Frelsesarmeen og fattigkassen så er det nye rekorder nå, de kan aldri huske at det var mer nød i Norge.... Dette har vært mye i nyhetene spesielt nå før jul.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (2 minutter siden):

Som sagt, det er mulig å jobbe på tlf som kundeservice eller m. spørreundersøkelser. Da trenger ikkje ein lure noen.

Jeg kjenner et par som jobbet i call senter, han ene er død nå.

Men jeg forstod det slik at Call center får oppdrag, ene dagen er det å lure folk til å bytte strøm, andre dager er det Unghetspiller til sykehjem....?

Er dette helt misforstått?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Ifølge Frelsesarmeen og fattigkassen så er det nye rekorder nå, de kan aldri huske at det var mer nød i Norge.... Dette har vært mye i nyhetene spesielt nå før jul.

Det kan stemme. Staten bør få opp eit slags "arbeidsleier", der folk får ufaglært jobb (fabrikk?) mot overnatting, mat og kle. Så er fattigdommen borte. Bortsett fra de som vil ikkje jobbe da.

Regner frelserarmeen med romenere som bygger enorme villa ved å være "fattig" i Noreg? Eg var mye i Romania i fjor pga jobb og møte eit par som drive med slik. De har bedre hus enn eg kan drømme om, men i Noreg er de "fattige" som må få 10-15k med staten.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner et par som jobbet i call senter, han ene er død nå.

Men jeg forstod det slik at Call center får oppdrag, ene dagen er det å lure folk til å bytte strøm, andre dager er det Unghetspiller til sykehjem....?

Er dette helt misforstått?

Hæ? Jobber du for kundeservice til SAS som blir ikkje du plutselig spurt om å selge piller. Jobber du for sektro alarm, så blir ikkje du spurt om å selge strøm. Det er mange seriøse jobber der ut, så lenge ein vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (1 minutt siden):

Det kan stemme. Staten bør få opp eit slags "arbeidsleier", der folk får ufaglært jobb (fabrikk?) mot overnatting, mat og kle. Så er fattigdommen borte. Bortsett fra de som vil ikkje jobbe da.

Regner frelserarmeen med romenere som bygger enorme villa ved å være "fattig" i Noreg? Eg var mye i Romania i fjor pga jobb og møte eit par som drive med slik. De har bedre hus enn eg kan drømme om, men i Noreg er de "fattige" som må få 10-15k med staten.

Dette var snakk om norske familier, utlendinger feirer de jul? Er ikke det Id og Hanukkah?

Lenke til kommentar
aomt skrev (3 minutter siden):

Hæ? Jobber du for kundeservice til SAS som blir ikkje du plutselig spurt om å selge piller. Jobber du for sektro alarm, så blir ikkje du spurt om å selge strøm. Det er mange seriøse jobber der ut, så lenge ein vil.

Kundeservice er nok noe annet enn callsenter... Det er mange som tar varierte oppdrag av disse Call center. Og av det jeg har erfaring med så er mye pill rottent.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det er en tragisk svakhet med Norge mener jeg, at du får crappy leger, lærere, ingeniører osv fordi de jobbet på bar eller noe istedenfor å fokusere på utdanning....

Sommerjobb er selvsagt helt noe annet, men masse jobb i studietiden not.

Man klarer seg fint som student uten å jobbe i selve studietiden. Handler som sagt om prioriteringer.

Lenke til kommentar
aomt skrev (1 minutt siden):

Om bedriften går konk uten å betale lønn, så betaler staten det. De fleste har vel vinterklær fra før av? Det er IKKJE normalt å kjøpe heilt nytt garderobe 4 ganger i året. Det går an å bruke klær i 2-3-4-5 sesonger. 
Som sagt, freetex eller "gis bort" på finn hjelper om noen i Noreg "plutselig" har 0 vinterklær, mister jobben på dagen og har 0kr til overs på kontoen. Men hvor mange gjelder det? 1?2?

Hvem betaler lønnen og hvor lenge? Jeg har sett at NAV betaler en mnd, men det kan være jeg tar feil der selvfølgelig.

Nei, her i landet så har jeg hørt at det er veldig vanlig å bruke de pengene en har. Øker inntekten så brukes også mer. Det er stort sett det som er vanlig. En kan ikke forvente at alle sitter med penger på konto til enhver tid. 
 

En må jo få en mulighet til å omstille seg. Å bli gitt en mulighet til å komme seg ut for å søke arbeid hadde jo også vært greit?  Eller er ikke det en prioriteringssak? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (2 minutter siden):

Nei, her i landet så har jeg hørt at det er veldig vanlig å bruke de pengene en har. Øker inntekten så brukes også mer. Det er stort sett det som er vanlig. En kan ikke forvente at alle sitter med penger på konto til enhver tid.

Det handler om egne valg og prioriteringer. Om man har hatt mulighet til å ordne seg en skikkelig buffer men har latt være å gjøre det så har man selv valgt å havne i en slik situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (3 minutter siden):

Man klarer seg fint som student uten å jobbe i selve studietiden. Handler som sagt om prioriteringer.

Jeg tror de som mener dette, får fint med hjelp fra mamma og pappa også....

Mange jobber og sliter, og får svære studielån på toppen.

I Sverige er  80% stipend, i Norge er derimot 60% lån....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...