Gå til innhold

Hva fikk du i bonus iår?


Labelle

Anbefalte innlegg

Av de i omgangskretsen som har jobbet både statlig, kommunalt og privat så er det en trend vi har sett over et par tiår. De som jobber statlig ser ut til å få de mest generøse juledryss i form av bungnende gavepakker, særlig i store departementer og etater. Kommunalt er det litt mer sparsommelig avhengig av kommune og privat er forskjellene størst.

Personlig har jeg aldri likt bonusordninger da det ofte misbrukes for å tyne de ansatte, særlig i privat sektor. Jeg husker spesielt ett år hvor jeg satt salgsrekord på utførte og betalte konsulenttimer (aldri slått før eller siden), det endte med at jeg ble fratatt den fordi en person med en "viktigere stilling" lå 100.000 under meg og de mente jeg hadde for medgjørlige kunder. Det hører med til historien at denne personen som lå under meg skummet fløten på alle konsulentene og prosjektene.

Den ordningen jeg liker er den hvor alle ansatte i en bedrift får en del av overskuddet og hvor de ansatte sees på som den viktigste verdien i selskapet.

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Hva slags jobb må man ha for å få bonus? Jeg har aldri fått noe annet enn kjipe julegaver som neppe koster mer enn et par hundrelapper.

Som er vanlig, se mitt innlegg over. 

Kort sagt er det mer i bransjer med den litt sleipe selgertypen der tema er profitt, profitt og profitt. Bilselgere, eiendomsmeglere, konsulenter o.l. I noen av disse yrkene kommer moral og etikk ganske langt bak eller er helt fraværende. 

Jeg tror at større andel under 30 år har fått en forvridd tanke om arbeidslivet. At egodyring og selvrealisering har gått for langt. Det er også artikler og studier om dette fenomenet. Bl.a. at yngre har behov for mer applaus og oppmerksomhet for å ha utført det som er ordinære arbeidsoppgaver. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men en klar ny merkbar trend.

Når "se på meg og dyrk meg" personer skal inn i vanlig arbeidsliv blir det tøft for noen å ikke få sine likes. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den dårligste bonusordningen jeg noen  gang har bevitnet i et IT selskap var der hvor teknisk sjef fikk 25% av beløpet han hadde spart på innkjøp av lisenser og teknisk utstyr, som bonus til jul. (opptil en viss maks sum)

Det endte alltid med ekstremt merarbeid for hans undersåtter da man kjøpte for dårlig utstyr til jobben, sjelden eller aldri ble kurset eller opplært med mindre det var gratis workshops ol. Sjefene fikk alltid det beste, nyeste og dyreste mens de som  hadde behov for kraftig utstyr måtte klare seg med gammelt utgått og for dårlig verktøy.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, plankeby said:

Som er vanlig, se mitt innlegg over. 

Kort sagt er det mer i bransjer med den litt sleipe selgertypen der tema er profitt, profitt og profitt.

Jeg tror at folk under 30 år har fått en forvridd tanke om arbeidslivet. At egodyring og selvrealisering har gått for langt. Det er også artikler om dette fenomenet. Bl.a. at yngre har behov for mer applaus og oppmerksomhet for å ha utført det som er ordinære arbeidsoppgaver. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men en klar ny trend. 

Korrekt, dette drives til det helt ekstreme enkelte steder. Har sett det være så ille at noen som har slitt 1 år og utført nærmest all jobb i prosjekt ikke har blitt nevnt på forsamlingsmøte fordi noen under 30 steppet inn i en velfortjent kort ferie og var den som ble løftet frem for hele prosjektet. Direkte latterlig.

Han jeg kjenner som jobbet der sluttet pga. det ekstreme behovet for å løfte de yngste for den minste lille ting. Som han nevnte var disse nesten aldri i stand til å utføre noe betydningsfult uten tung hjelp fra erfarne eldre godt betalte konsulenter. Konsulenter utførte ofte arbeid, dokumentasjon ol. og de fikk kred.

Som han sa hadde han ikke noe behov for å løftes frem, men når yngre får kreds og ros for arbeid han hadde utført så gikk det over streken. Han fikk senere høre at mye av årsaken var at sjefene trodde de eldre ikke ville slutte men var redd for å miste de yngre.

Det var også et ekstremt fokus på å sabotere utdanningen, erfaringe og kunnskapen eldre hadde og gjøre nåværende "mastergrad" til viktigere ift. lønn osv.

Som han også nevnte. Det var som å eksistere i en absurd paradise hotel eller farmen verden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (14 minutter siden):

Korrekt, dette drives til det helt ekstreme enkelte steder. Har sett det være så ille at noen som har slitt 1 år i med all jobb i prosjekt ikke har blitt nevnt på forsamlingsmøter fordi noen under 30 steppet inn i en velfortjent ferie og var den som ble løftet frem. Direkte latterlig.

Han jeg kjenner som jobbet der sluttet pga. det ekstreme behovet for å løfte de yngste for den minste lille ting.

Det er en generasjon som har blitt meget bevisst på å fremme seg selv. Er i tillegg ledelsen ung, eller lett lar seg blende av slik væremåte, er det trist.

Denne gjelder begge skjønn:

Gode kollegaer som vil hverandre vel og godt er viktig på arbeidsplass. Kjenner personer som ikke orket egojaget om å fremme seg selv i lengden. Når en aldri vet når andre prøver å ta æren alene, for noe flere har bidratt til.

Mener man å ha blitt lite verdsatt, får man bevise det i ekstraordinær innsats langt utover det som forventes. Altså i utført arbeid. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

 

40 minutes ago, plankeby said:

Det er en generasjon som har blitt meget bevisst på å fremme seg selv. Er i tillegg ledelsen ung, eller lett lar seg blende av slik væremåte, er det trist.

Gode kollegaer som vil hverandre vel og godt er viktig på arbeidsplass. Kjenner personer som ikke orket egojaget om å fremme seg selv i lengden. Når en aldri vet når andre prøver å ta æren alene for noe flere har bidratt til. 

Der kompisen jobbet ble det så ille at de yngre saboterte arbeidet hans helt bevist. I noen tilfeller planla de hele hendelsesforløpet nøye.
Et eksempel. De kjørte ut endringer de visste ville tryne ett system og skape furore blant mange tusen (når vedkommende hadde fri). Dette var timet slik at alle ble oppmerksom på at disse "unge beredte" måtte fratre en samling og steppet inn i fult søkelys som de reddende engler uten å informere kompisen. Etter en "strevsom" kveld hvor de rettet problemet de selv hadde skapt  ble de løftet frem som "heroes of the day".
Deretter skrev de rapporter til ledelsen full av feilaktig informasjon for å diskreditere den eldre uten at han fikk lov av den unge sjefen til å komme med innspill eller svare på noe av det.

Han sa det var så søkt og ekstremt at han ikke i sin villeste fantasi hadde klart å innbille seg at slikt kunne skje og foregå utenfor en dårlig reality serie. Senere fant han ut at dette ble gjort for å redde rumpa og prestisjen til den unge sjefen som hadde tatt noen dårlige avgjørelser (ønsket å posisjonere seg utenfor) samt løfte disse unge frem.

Det hører til historien at de i langt tid i forkant av dette hadde brukt energien på å undergrave "personen". Når dette ikke lyktes tilstrekkelig skiftet de fokuset til å undergrave arbeidet.

Han jobber nå med jevnaldrende og har aldri hatt det bedre på jobb. Som han selv sa "Det er fantastisk å kunne jobbe som et team uten underliggende giftige agendaer, bakvaskelser og alskens tull og fokusere på å finne den beste løsningen. Spille på lag hvor alle fokuserer mot samme mål. Ikke minst at alle eier sine egne blunders fremfor å skyve de på andre". Han var også en som sterkt ønsket å hjelpe de unge opp og frem men ikke til enhver pris.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har helt motsatt erfaring enn dere angående dette med hvilke genrasjoner som løftes frem og utnyttes. Er du ung og uten barn er du stort sett fritt vilt for ledelsen å utnytte. I 2019 var jeg selv så dypt inn i et prosjekt at representantene fra rederiet vi bygde skip for trodde jeg var en del av lead gruppa for prosjektet, noe jeg ikke var selv om det kunne føles slik med de avgjørelsene jeg måtte ta. Jeg var nok en av de som la ned mest overtidstimer til den grad jeg faktisk ble utbrent mot slutten av året, samtidig som jeg var en av de dårligst betalte på avdelingen, og ved prosjekt slutt og skipet overlevert var det ikke noe ros eller belønning å få fra annet enn noen gode ord fra min nærmeste koordinator og i ett fellesbrev sendt ut til alle på prosjektet. De som ble løftet frem der var stort sett de eldre med flotte titler som egentlig ikke hadde ofret så mye for prosjektet :)

Dette er historier som går veldig mye igjen i engineering miljøer rundt om. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Evil-Duck said:

Jeg har helt motsatt erfaring enn dere angående dette med hvilke genrasjoner som løftes frem og utnyttes. Er du ung og uten barn er du stort sett fritt vilt for ledelsen å utnytte. I 2019 var jeg selv så dypt inn i et prosjekt at representantene fra rederiet vi bygde skip for trodde jeg var en del av lead gruppa for prosjektet, noe jeg ikke var selv om det kunne føles slik med de avgjørelsene jeg måtte ta. Jeg var nok en av de som la ned mest overtidstimer til den grad jeg faktisk ble utbrent mot slutten av året, samtidig som jeg var en av de dårligst betalte på avdelingen, og ved prosjekt slutt og skipet overlevert var det ikke noe ros eller belønning å få fra annet enn noen gode ord fra min nærmeste koordinator og i ett fellesbrev sendt ut til alle på prosjektet. De som ble løftet frem der var stort sett de eldre med flotte titler som egentlig ikke hadde ofret så mye for prosjektet :)

Dette er historier som går veldig mye igjen i engineering miljøer rundt om. 

Dette har jeg også opplevd som yngre hvor det var de eldre sjefene eller de med flottest titler (kun så mange kan være sjef i en bedrift) som fikk gunsten eller bonusen for arbeidet man gjorde. Men sjelden eller aldri de eldre uten flotte titler som jobbet like mye som meg. Kameraten sin historie virker å være spesifik for en viss sektor av miljøet hvor de slet med høy turnover (kanskje ikke så rart). Han nevnte at prosjektlederen forsvant hver gang det var problemer eller noe han skulle ha gjort ikke var gjort og han måtte jevnt over være både prosjektleder, testleder, arkitekt, lead, koordinator og alt mulig annet for et enormt prosjekt. Han ble selvsagt utbrent i dette og har kommet seg over i et vesentlig bedre miljø.

Jeg tenker det var ukultur kombinert med ambisjoner, prestisje, svak og dårlig ledelse som tillot at hans historie fant sted.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 26.12.2020 den 1.01):

0 bonus, minus oppgjør (0%) i lønnsforhandlingene for 3. år på rad, ingen julebord og en lue og en vannflaske i julegave 🥴. Jobber innen Engineering på skipsverft. 

Opp 3.10kr/t etter sentrale lønnsforhandlinger. Opp 10kr/t pga fornøyde sjefer. Ingen bonus. Ligger på ca. 500k i årslønn inkl. feriepenger nå.

Får se hva 2021 bringer. Defekt skulder, hvis jeg ikke får jobben jeg har søkt på og jeg ikke blir bedre må jeg muligens bytte jobb og gå ned 100k i årslønn. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 1.1.2021 den 11.45):

Det er en generasjon som har blitt meget bevisst på å fremme seg selv. Er i tillegg ledelsen ung, eller lett lar seg blende av slik væremåte, er det trist.

Denne gjelder begge skjønn:

*Video*

Gode kollegaer som vil hverandre vel og godt er viktig på arbeidsplass. Kjenner personer som ikke orket egojaget om å fremme seg selv i lengden. Når en aldri vet når andre prøver å ta æren alene, for noe flere har bidratt til.

Mener man å ha blitt lite verdsatt, får man bevise det i ekstraordinær innsats langt utover det som forventes. Altså i utført arbeid. 

Nja, du er veldig inne på noe her, men dette gjelder nok ikke bare den yngre generasjonen, dessverre. 

Jeg har dessverre opplevd at folk i ulike aldre kan være slik. Det skal også sies at dette går litt på hvem/hvilke som er "kjæledeggene" til enkelte ledere, og dette med trynefaktor og alt det der.  

Det skal vel sies at det er en økende trend kanskje, blant *visse* (og kan godt være yngre) mennesker om å ha albuene ute hele tiden. Den meste "slicke" måten å stjele all kred'en er vel å ikke si noe på møter f.eks når kred blir delt ut av ledere. F.eks når en person som får mye kred på et møte, men som kanskje ikke gjorde alle de tingene som han/hun får kred for, lar være å korrigere lederen men velg heller helt bevisst å ta hele kred'en ved å ikke si noe om eventuelle kolleger som bidro. De som bidro masse og kanskje var helt avgjørende for at prosjektet gikk i havn, blir kanskje ikke nevnt engang og innsatsen til vedkommende går helt i glemmeboken. Denne personen er kanskje også litt introvert og tør ikke alltid si fra og/eller er mer opptatt å gå stille i dørene og konsentrere seg om å levere faktiske, verdiskapende resultater.

Som du sikkert forstår; Dette har skjedd meg også, flere ganger. Altså det å være en kritisk del for å få noe løst, og kanskje det man utførte var helt avgjørende for at kontrakten med kunden i det hele tatt gikk i boks, for så til slutt å bare bli totalt glemt eller oversett, mens "løsningsarkitekten" med litt mer albuer og som var litt mer kjæledegge hos visse ledere fikk hele kred'en, enda vedkommende åpenbart ikke hadde kompetansen som skulle til på flere områder. ;)

Apropos titler, alder og kjæledegger; Jeg har opplevd at folk som knapt er kommet i 20-årene og med 1-2 års erfaring plutselig har fått titler, ansvar og kred som "løsningsarkitekter" enda det sier seg selv at vedkommende overhodet ikke har et lite gram av kompetanse til å inneha en slik tittel og ansvarsområde, og sikkert ditto lønn. Det gikk et lys opp for en del andre hvordan ting lå an i selskapet, om hvor påfallende forskjellsbehandlingen var og hvem som ble satset på. Og det var ofte IKKE noen sammenheng med de som faktisk skapte verdiskapende resultater og hvem som ble satset på og tilgodesett av selskapet, for å si det mildt. Dette irriterer meg den dag i dag! 

Når man så blander slike giftige tilstander med en rekke dårlige/svake/middelmådige ledere og ymse annen ukultur, så har man en oppskrift på enorm misnøye og folk som etterhvert ikke gidder mer, som bare forsvinner ut av selskapet, slik jeg etterhvert gjorde. Selskapet hadde/har også en del ulike kvaliteter også da, men noen ganger er ikke de kvalitetene nok for å holde på en person. :)
 

 

Endret av Computron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (1 time siden):

Hva har dette å gjøre med spørsmålet jeg stilte?

Bladde meg igjennom hele tråden, tre ganger! Kan ikke se hva du mener? Kan ikke se jeg har svart på, eller burde ha svart på noe spørsmål fra deg?  ??? Forstår desverre ikke ditt innlegg over her. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Bladde meg igjennom hele tråden, tre ganger! Kan ikke se hva du mener? Kan ikke se jeg har svart på, eller burde ha svart på noe spørsmål fra deg?  ??? Forstår desverre ikke ditt innlegg over her. 

Du greier ikke å finne tilbake til ditt eget innlegg som jeg nettopp siterte? Det står både dato og klokkeslett i det siterte innlegget.

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (32 minutter siden):

Du greier ikke å finne tilbake til ditt eget innlegg som jeg nettopp siterte? Det står både dato og klokkeslett i det siterte innlegget.

Du stilte et spørsmål til en annen og jeg svarte generelt at innen IT kan mange ha urealistiske forventninger om lønn, bonus m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...