Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er 7 måneder fengsel en passende straff for Petter Northug?


mr.wolf

Er 7 måneder fengsel en passende straff for Petter Northug?  

41 stemmer

  1. 1. Er 7 måneder fengsel en passende straff for Petter Northug?

    • Ja
      16
    • Nei, burde fått mildere straff
      6
    • Nei, burde fått strengere straff
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke dommen er streng. Når man kjører i langt over 200 km/t i 80-sone utsetter man ikke bare seg selv for risiko. Man setter andre sine liv i fare. Sannsynligvis har Northug gjort dette langt flere ganger enn det som er innrømmet i forhold til dommen. 

Han har også tidligere blitt tatt for slik råkjøring. I 2014 tror jeg det var. Så dette har nok pågått i mange år. Det er nesten utrolig at han har klart å holde seg på veien. (Nåja.... nå kom jeg plutselig på den gangen han kræsja med Audien sin). 

7 måneder er uansett ikke 7 måneder.
Han soner nok 1-2 måneder i fengsel. Så resten hjemme med fotlenke. Fri etter drøyt et halvt år. 

Jeg syns det beste med dommen er at han ble fratatt kjørekortet i 5 år. (Det heter "livstid", men fakta er at man kan søke politiet om å få førerkortet tilbake etter 5 år...). Det er ingen menneskerett å kjøre bil.

Siden han er en offentlig person og et stort forbilde for mange - syns jeg det er veldig bra at denne saken får mye oppmerksomhet. Det er IKKE kult å råkjøre, og utsette andre sine liv for fare. Dersom ingen hadde anerkjent slik oppførsel, hadde det heller ikke vært noe "behov" for å filme og vise til venner for å skryte. Det er jo ingen ting å skryte av. Får man anerkjennelse for å kjøre for fort bør man oppgradere innholdet mellom øra. Det er bare flaks at han ikke har kjørt på noen.

Straffenivået i Norge er generelt veldig lavt. Men når man utsetter andre for livsfare med egen hensynsløs atferd - bør det ikke finnes noe nåde. Jeg syns tvert i mot at dommen kunne vært strengere - men da må det selvfølgelig gjelde alle lignende saker!


 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvis man synes straffen er for streng er man ekstremt trangsynt og man mangler forståelse over hvor farlig dette er. 

Hadde man bare satt seg selv i fare hadde det vært en ting, men slike handlinger utgjør en betydelig risiko for å ta andres liv. Det kan nærmest kalles uaktsomt drapsforsøk. Det er ekstremt hensynsløst, egoistisk, trangsynt og livsfarlig - og fortjener overhodet ingen mindre straff.  

Endret av MrL
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (10 minutter siden):

Hvis man synes straffen er for streng er man ekstremt trangsynt og man mangler forståelse over hvor farlig dette er. 

Hadde man bare satt seg selv i fare hadde det vært en ting, men slike handlinger utgjør en betydelig risiko for å ta andres liv. Det kan nærmest kalles uaktsomt drapsforsøk. Det er ekstremt hensynsløst, egoistisk, trangsynt og livsfarlig - og fortjener overhodet ingen mindre straff.  

Nå tenkte jeg i utgangspunktet på om straffen er for streng i forhold til straffenivået i Norge. Men greit å svare ut i fra hva man selv mener også.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Personlig mener jeg man bør straffes på lik måte som andre som er én fare for samfunnet. Jeg ser ingen formildende faktorer her heller tvert i mot. Vi har en tendens til å gi "free passes" til norske skistjerner.

Tenker vel heller at en kjent person får strengere straff til skrekk og advarsel for andre.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 22.12.2020 den 12.05):

Jeg syns det beste med dommen er at han ble fratatt kjørekortet i 5 år. (Det heter "livstid", men fakta er at man kan søke politiet om å få førerkortet tilbake etter 5 år...). Det er ingen menneskerett å kjøre bil.

Ikkje berre har han rett til å søke om å få førarkortet tilbake etter 5 år, men praksisen er også at ein berre får avslått søknaden om å få tilbake lappen om det føreligg konkrete grunnar til det. For ein som har mista førarkortet "for alltid" og som ikkje har blitt tatt for ulovleg køyring (evt rus) dei påfølgande 5 åra så er det vanligvis ikkje grunnlag for å avslå ein slik søknad. 

Det som blir interessant i denne saka er at Northug også blei frådømt førarretten for alltid etter fyllekøyringa i 2014. Eg er usikker på når han fekk førarkortet tilbake, men han har tydeligvis hatt førarkort i ca eit år før han blei tatt på ny. At han så raskt blir frådømt førarretten for alltid på nytt burde bety at det denne gangen er permanent, men eg reknar med at han får tilbake sertifikatet i 2025 likevel. 

 

Når det gjeld straffenivået så slår det meg som lavt med ei straff som berre kan tolkast som maksimalt 7 månedar i fengsel. Dommen gjeld fire tilfeller av fartsoverskridelsar på tre forskjellige dagar som kvar for seg kvalifiserer til fengselsstraff, uaktsom køyring deriblant køyring i feil køyrefelt og bruk av mobiltelefon, samt oppbevaring av mindre mengde narkotika. At han i 5044 fekk ein tilsvarande dom må være straffeskjerpande. 

Eg meinar også at denne saka skiller seg betydeleg for liknande saker der nokon har blitt tatt for å ha køyrd for fort ein gong, det er heilt tydeleg at slik trafikkal oppførsel er normalt for Northug og at han ikkje berre var "uheldig" og gjorde noko dumt ein gong. 

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke så mye om dommen, den er nok riktig men jeg synes det er synd at man ikke blir tvunget til å gjennomføre et behandlingsprogram over eks. 2-3 år etter dommen er avtjent med oppfølging i 3-5 år deretter som sørger for at dette ikke skjer igjen om 6-7 år. Evt. kortere total tid.

Når slikt oppførsel gjentar seg med de som har levd i rampelyset med action og ha full fart hvert år så er sannsynligheten til stede at det vil gjenta seg inntil det går alvorlig galt og noen mister livet. Man har blitt avhengig av fart og spenning.

For min del skulle jeg ønske han begynte å kjøre bil på bane med de krav det medfølger. Han har økonomi til det og jeg tror det ville vært bra for hans mindset.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
mr.wolf skrev (På 22.12.2020 den 10.39):

Er ikke dette en veldig streng straff i forhold til hva som normalt ville blitt gitt? Er det kun for å statuere et eksempel?

Hvis dette hadde vært en litt halvsliten narkis fra østkanten så hadde han fått mye strengere straff, tenker jeg.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...