Gå til innhold

Regjeringen innfører årsavgift på elbil. Fryser avgiftene på utslippsbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår ikke at bilene må avgiftslegges når brennstoffet er problemet. En pensjonist som kjører 2000km i året skal tvinges til å kjøpe en bil som ikke er klimavennlig før den har kjørt 50 000km. 
 

Kanskje denne pensjonisten er villig til å betale 20kr literen for klimanøytral bensin?

vet at det er slik det fungerer men det blir litt rart når man tvinges til å kjøpe halogen pærer til boden på hytta. Ved fyring er vel neste. Hva gjør man når strømmen er borte i en uke? Kjøper hoppetau? 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig bra bensin og dieselbiler er dyre nok som de er. Den teknologiske utviklingen gjør elektriske biler mer og mer aktraktive så overgangen til elektrisk går av seg selv med dagens avgiftsnivå. Ikke bra om en legger så mye avgift på fossil biler at disse blir presset ut slik at folk da velger å bruke gamle biler istedet. En lever helt fint med at en andel av bilparken går på fossilt drivstoff.

Endret av Svein M
  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Er søtt når folk bruker andre grupper enn den de selv tilhører for å argumentere sin sak. 

Det er jo en verdensomspennende trend å være krenket på vegne av noen. Er jo ikke måte på hvor mange som bruker småbarnsforeldre til å skulle slippe egne bompenger, og ti minutter etterpå argumenteres det for barnefrie fly.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PV-fan skrev (1 time siden):

Myndighetene burde fjernet momsfradrag for leasing biler og for firmaer for fossilbiler. Det er hovedsakelig disse aktørene som fortsatt kjøper fossilbil og de kjøper dette kun pga lavere innkjøpspris. Hvis momsfradrag forsvinner vil "alle" kjøpe elbil.

Drivstoffavgiften må ikke glemmes, og at el-biler belaster miljøet like mye som alle andre biler, unntatt utslipp fra drivstoffet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

NERVI skrev (8 minutter siden):

På tide å ta innover seg at også el-biler utgjør en belastning på miljø og klima, selv om utslippene er under halvparten hvis ladingen er utslippsfri. Momsfritak er meningsløst, ligeså vektavgift osv. Støvbidraget lokalt, fra bremser, dekk og veibane tør knapt nevnes..

En viktig forskjell er at elbilene forurenser vesentlig mindre der folk ferdes, bor og jobber. Langt mindre bremsestøv blir det også. 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Drivstoffavgiften må ikke glemmes, og at el-biler belaster miljøet like mye som alle andre biler, unntatt utslipp fra drivstoffet. 

Du må ikke glemme strømavgiftene heller. Heldigvis utnytter elbilene sitt drivstoff veldig bra, mens fossilbilene sløser noe veldig med sitt drivstoff.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
NERVI skrev (4 timer siden):

Drivstoffavgiften må ikke glemmes, og at el-biler belaster miljøet like mye som alle andre biler, unntatt utslipp fra drivstoffet. 

Ca. 35% av strømprisen er avgifter, mot ca. 50% av dieselprisen og 60% av bensinprisen. Forskjellen i drivstoffavgifter er altså ikke så veldig stor sånn sett. En økning til 50% av strømprisen ville gjort minimal forskjell for driftskostnaden til elbilen, men en god forskjell på strømkostanden til en enebolig...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden):

Ca. 35% av strømprisen er avgifter, mot ca. 50% av dieselprisen og 60% av bensinprisen. Forskjellen i drivstoffavgifter er altså ikke så veldig stor sånn sett. En økning til 50% av strømprisen ville gjort minimal forskjell for driftskostnaden til elbilen, men en god forskjell på strømkostanden til en enebolig...

Det betales ikke prosentvis avgift på bensin. Veibruksavgift og CO2-avgift er helt uavhengig av om innkjøpsprisen på bensin er 50 øre litern eller 10 kroner litern.

Veibruksavgift(fast beløp per liter) er avgifter for bruk av veien. Med normalt bensinforbruk så vil en tilsvarende avgift på elbiler beløpe seg til rundt NOK 1,50/kWh.

Det er forøvrig et høyst upraktisk system og flere har argumentert for å fjerne veibruksavgift fra drivstoff og heller legge den til der hvor det er mer treffende. Veiprising, bompenger eller en del av trafikkforsikringsavgiften som funksjon av årlig kjørelengde.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (22 minutter siden):

Det betales ikke prosentvis avgift på bensin. Veibruksavgift og CO2-avgift er helt uavhengig av om innkjøpsprisen på bensin er 50 øre litern eller 10 kroner litern.

Veibruksavgift(fast beløp per liter) er avgifter for bruk av veien. Med normalt bensinforbruk så vil en tilsvarende avgift på elbiler beløpe seg til rundt NOK 1,50/kWh.

Det er forøvrig et høyst upraktisk system og flere har argumentert for å fjerne veibruksavgift fra drivstoff og heller legge den til der hvor det er mer treffende. Veiprising, bompenger eller en del av trafikkforsikringsavgiften som funksjon av årlig kjørelengde.

 

Forbruksavgiften på strøm er også helt uavhengig av om strømmen koster 10 øre eller 100 øre per kWh. Sånn sett er systemene helt like. Hva det kalles spiller liten rolle. "Veibruksavgiften" går uansett uavkortet til statskassa, den er ikke øremerket noen formål på noen som helst måte. 

Veibruksavgiften utgjør for øvrig 54 øre pr. kWh energi (den er på 491 øre og det er ca. 9kWh i en liter bensin), ikke 150 øre. 

For min del kan veibruksavgiften gjerne fjernes, jeg foreslår at den erstattes med økt CO2-avgift på 491 øre pr. liter bensin. Det blir 188 øre pr. kg CO2 sluppet ut under forbrenning og produksjon. Hvis vi legger tilsvarende avgift på norskprodusert strøm blir det 3,2 øre pr. kWh. Det overlever vi fint. Vi kan gjerne doble til 982 øre/liter for bensin og 6,4 øre for strøm.

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromforbruk-i-norge-har-lavt-klimagassutslipp/
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...