BamseMums80 Skrevet lørdag kl 13:03 Skrevet lørdag kl 13:03 30 minutes ago, Nukleosid said: Har nettopp kjøpt meg en Amiga 1200, PCMCIA adapter, installert CF adapter, Terrible Fire (ekstra RAM+akselerasjonskort) nye Kickstart 3.2.3 chip'er og WorkBench 3.2. Har kostet meg en del tusen. Også fikk jeg i går nyheten om at de skal lage ny Amiga 1200, The A1200, til ca. 2000 kroner. Med HDMI og USB. Kunne spart noen tusenlapper der gitt, men det er noe spesielt med å ha autentisk hardware også da. Jeg vet heller ikke om The A1200 vil matche en original Amiga 1200 med Terrible Fire-kort. Men det som er spennende er at The A1200, i motsetning til The A500 som har vært på markedet i noen år, faktisk er i full størrelse med fungerende tastatur. Jeg har The A500, selv om jeg har en Amiga 500 også, så kanskje jeg kjøper A1200 også... bare for å ha. Også har den HDMI utgang, så kan kobles rett til TV'en, mens min originale Amiga 1200 er koblet til original Commodore CRT Monitor. Barndomsminnene strømmer på med Amiga. Sensible Soccer,Championship Manager Italia.Kick Off,Cannon Fodder,Test Drive 2,It Came from the Desert,Monkey Island+++ Så vanvittig mange spill som blåste meg av banen,etter å ha vært vandt med Super Mario Bros,Ice Climber og Donkey Kong. Ikke noe vondt om NES,men Amiga var framtiden. Har uendelig med timer i samtlige av nevnte spill.
tingo Skrevet lørdag kl 13:46 Skrevet lørdag kl 13:46 1 hour ago, Nukleosid said: Også fikk jeg i går nyheten om at de skal lage ny Amiga 1200, The A1200, til ca. 2000 kroner. Med HDMI og USB. Kunne spart noen tusenlapper der gitt, men det er noe spesielt med å ha autentisk hardware også da. Jeg vet heller ikke om The A1200 vil matche en original Amiga 1200 med Terrible Fire-kort. Det kommer garantert til bare å bli en "kun for å spille spill" kopi, ikke en ordentlig Amiga.
bo1e Skrevet lørdag kl 14:41 Skrevet lørdag kl 14:41 (endret) Du kan gjøre annet enn å spille spill på the a500 mini, pandory/aminimiga gir deg workbench+alt mulig av applikasjoner, så det vil du nok kunne gjøre på the a1200 også. Spesielt med tanke på at den har fullt tastatur, noe de aller færreste spill har bruk for, og sannsynligvis bedre spekket hw. The a500 mini skal kunne kjøre de nye versjonene av outrun og settlers 2 tror jeg og de har anbefalt 68040+ cpu. Jeg vet ikke hva TF-akseleratoren har, men jeg tror og håper the a1200 kommer til å ha mer futt enn the a500 mini. Jeg har en liten amiga-samling, men a1200 har vært for dyrt. Så det skal kjøpes til sommeren, selv om det bare er emulering. Bedre enn ingenting 😄 ellers har jeg the a500, 3 orginale a500 (1x rev5 og 2x rev 6a). Skal teste å oppgradere minst én til a500+. Og så har jeg 2x orginal a600. Endret lørdag kl 14:49 av bo1e
Tailzo Skrevet lørdag kl 15:12 Skrevet lørdag kl 15:12 :utakt skrev (6 timer siden): Ah, da husket jeg feil. Ser at brukere på Reddit hevder de fleste spillene fungerer fint med Beetle core, men noen få trenger Yabasanshiro. Da jeg hadde Logitech G Cloud kjøpte jeg en frittstående Saturn emulator (Saturn.emu). G Cloud klarte ikke Sega Rally med Beetle core, men Saturn.emu kjørte spillet som bare det. Ingen grafiske glitcher heller. Verdt et forsøk hvis du får prøve en Classic en dag. Jeg tipper det hadde fungert helt fint. Retroid Pocket Classic er ikke langt unna,nei. Jeg har vært innom bestillingssiden mer enn en gang. Men det blir laget så mange håndholdte at det er verdt å vente på noe perfekt. Thor. skrev (5 timer siden): Da var den bestilt. AYN Thor 12+256GB i SNES farger og accessories pack. 4300+ca 1000 i toll. Gratulerer!
Nukleosid Skrevet søndag kl 13:40 Skrevet søndag kl 13:40 bo1e skrev (22 timer siden): Jeg har en liten amiga-samling, men a1200 har vært for dyrt. Så det skal kjøpes til sommeren, selv om det bare er emulering. Bedre enn ingenting 😄 ellers har jeg the a500, 3 orginale a500 (1x rev5 og 2x rev 6a). Skal teste å oppgradere minst én til a500+. Og så har jeg 2x orginal a600. Begynner å bli noen Amiga her også. Amiga 500 "Chickenlips-varianten", Amiga 500 (rev 6a), Amiga 500+, Amiga 1200, The A500. I tillegg har jeg Commodore 64, 64C og 128, og Commodore 1084S monitor samt en god del ekstrautstyr. Men jeg mangler fortsatt Amiga 600. Kommer jeg over et pent eksemplar, til en god pris, så kjøper jeg vel den også. Amiga 1200 har vært på ønskelisten en stund, så da jeg fant en recappet på Finn tidligere i høst, så ble den min. Og kjenner jeg meg rett, kjøper jeg The A1200 også.
Nukleosid Skrevet søndag kl 13:45 Skrevet søndag kl 13:45 tingo skrev (23 timer siden): Det kommer garantert til bare å bli en "kun for å spille spill" kopi, ikke en ordentlig Amiga. For de fleste, ja. Regner med mange kommer til å laste ned masse spill fra nettet, eller Amiga Game Selector (ikke helt lovlig riktignok) og at det stopper der. Men entusiastene kommer nok til å legge litt mer tid og innsats i det, og bruke den til andre ting også. Jeg tror jeg brukte min "ungdoms"-Amiga 500 til like mye musikk og grafikk, som spill. Og det er litt av planen med min originale Amiga 1200 også så fort jeg får satt den ordentlig opp slik jeg ønsker. Så kan man bruke The A1200 også til det, er det nok noen som vil utforske de mulighetene også.
bo1e Skrevet søndag kl 15:45 Skrevet søndag kl 15:45 Nukleosid skrev (1 time siden): I tillegg har jeg Commodore 64, 64C og 128, og Commodore 1084S monitor .. Same same. Tror jeg har 3x64 og 2x64C. Og en the C64 mini + en maxi. Og en orginal Vic 20. Mangler 128D. Hadde en PET også men den ble for stor til å ta vare på 😄 Må slanke det ned litt etterhvert..
vidor Skrevet søndag kl 19:46 Skrevet søndag kl 19:46 Opplever noen av dere med The C64 (ikke mini) at tastaturet mister anslag på tastene i f.eks basic? Opplevde dette kun på runstop/restore på ekte hardware.
Fibonacci Skrevet søndag kl 20:47 Skrevet søndag kl 20:47 BamseMums80 skrev (På 25.10.2025 den 10.18): Så underwhelming å fyre opp den gamle Gameboyen DMG-01. Ikke ser jeg skjermen skikkelig. Synes og den er liten,og 4!! AA batterier. -.- Med Game Boy DMG er minnene bedre enn realitetene. Herregud så elendig den skjermen egentlig er. Husker jeg satt rett under en lampe ved sofaen og spilte spill da jeg var liten. Og ghostingen er i en klasse for seg. Heldigvis går det an å spille på skikkelig vis med Anbernic i dag. 1
Tailzo Skrevet i går, 19:43 Skrevet i går, 19:43 Fibonacci skrev (22 timer siden): Med Game Boy DMG er minnene bedre enn realitetene. Herregud så elendig den skjermen egentlig er. Husker jeg satt rett under en lampe ved sofaen og spilte spill da jeg var liten. Og ghostingen er i en klasse for seg. Heldigvis går det an å spille på skikkelig vis med Anbernic i dag. Det er fantastisk med disse nye håndholdte maskinene. Selv Nintendo 3ds er ganske kjip å spille på sammenlignet med Ayn Thor som har to OLED skjermer. Det kombinert med å være ladbar via usb-c og så mye bedre d-pad og sticks gjør dette til en stor forbedring 😁
BadCat Skrevet i går, 19:59 Skrevet i går, 19:59 (endret) Husk å ta recap på Amiga som har overflatemontere kondensatorer. Typisk 600 og 1200. Mindre kritisk på de eldre med gjennomgående kondensator (gjennom hullet), men disse drar mot 40 år nå. Watch out. Sjekk også fastmonterte batterier. Veien fra fungerende maskin til delemaskin er kort. Det er utrolig hva som kan fikses selv om uhellet er ute, men det krever kunskap og tålmodighet. Herr Batterisyre er ikke en venn av Fru Kretskort. Endret i går, 20:03 av BadCat
Nukleosid Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden BadCat skrev (19 timer siden): Husk å ta recap på Amiga som har overflatemontere kondensatorer. Helt klart veldig viktig. Selv har jeg null erfaring innenfor recapping, men heldigvis har jeg en bekjent som driver mye med dette. Han har recappet/"refurbished" min C64 og en 1541 diskdrive, og i skrivende stund har jeg både en Amiga 500 samt C128 inne for det samme. Han fikser det meste av trøbbel disse maskinene måtte ha. BadCat skrev (19 timer siden): Herr Batterisyre er ikke en venn av Fru Kretskort. Da jeg fikk min Amiga 500+ for halvannet år siden, var batteriet det første jeg sjekket og fjernet. Heldigvis hadde det ikke lekket så alt for mye, men det er fjernet og sjekket av min bekjente, og en stund etterpå kontrollert at alt var borte, så den skal være i orden. Amiga 1200 ble også både recappet og fikk fjernet batterisyre tidligere i år, før jeg kjøpte den.
Nukleosid Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden bo1e skrev (På 26.10.2025 den 16.45): Hadde en PET også men den ble for stor til å ta vare på 😄 Må slanke det ned litt etterhvert.. Ja, det er plassproblemet som gjør at jeg har måttet bremse litt også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå