Gå til innhold

TEST: Slik er Volvo XC40 på norske vinterveier


Anbefalte innlegg

Blikken skrev (58 minutter siden):

I den artikkelen leser jeg at det begrenser seg til brukergrensesnitt, ventilasjonssystem og minne til seter. Sikkerhetssystemer, drivlinje etc er ikke koblet til systemet.

Ser ikke ut til at Volvo/Polestar kan få økt rekkevidde, forbedret selvkjøring etc over nettet. 

Ja men det kan jo hende at det blir utvidet etterhvert. Er enig i at det er noe skuffende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Ja men det kan jo hende at det blir utvidet etterhvert. Er enig i at det er noe skuffende.

Får håpe det! 

Dette gjelder ikke bare Volvo/Polestar men også VAG, Jaguar, Ford++. Lite åpenhet er fort et tegn på at det ikke er så store endringer som er mulig hos disse produsentene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 6.12.2020 den 14.25):

En liter bensin inneholder 9kwh. En hybrid klarer gjerne 0,5 på mila ved tilsvarende kjøring. Det gir 450wh kjemisk energi pr mil. Kjørte nylig min bil som har 190hk bensinmotor med 4 passasjerer fra bergen til geilo med 0,5 i forbruk. 
 

Godt mulig at xc40 og kia ceed er ulike biler men forskjell burde ikke være så stor.

Det var jo et voldsomt forbruk de fikk også da, 272Wh/km på hele runden. Det er en god del mer enn jeg typisk ser på vår Model X på lignende turer, den havner gjerne på 240-250Wh/km vinterstid. Og du kjører ikke en fossil SUV på 2,4 tonn på 0,5l/mil for å si det sånn. Det er ca. det en Prius klarer, i årssnitt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Det var jo et voldsomt forbruk de fikk også da, 272Wh/km på hele runden. Det er en god del mer enn jeg typisk ser på vår Model X på lignende turer, den havner gjerne på 240-250Wh/km vinterstid. Og du kjører ikke en fossil SUV på 2,4 tonn på 0,5l/mil for å si det sånn. Det er ca. det en Prius klarer, i årssnitt. 

Man bør vel sammenligne med biler med samme plass og ikke vekt. 
 

Som sagt så bruker en bensinbil ikke 5ganger så mye energi som en el bil. 

På langkjøring ved 0 grader er 500wh pr km vanlig på biler som subaru forester og bmw x3. Det betyr at om bilene får strømmen fra et fossilt kraftverk bruker el biler mere energi. Da er man på feil spor.

ser man på siste langturen til teslabjørn med model 3 med varmepumpe brukte den 170wh pr km lest på bilens display.

Det han fylte på av strøm er det som teller. Vil tippe bortimot 200kwh eller 200wh pr km. En diesel golf med samme reisehastighet kunne nok ha klart under 0,4 l/mil på samme tur. Det betyr at om kraften kom fra et diesel aggregat med 40% virkningsgrad ville golfen gått lenger på drivstoffet. Dette er selvfølgelig fordi den kan kjøre mye seinere med samme reisehastighet og at den bruker spillvarme til p varme opp kupe. Teslaen brukte nesten en kw fra varmepumpen for å holde varmen . På en 12 timers tur blir det fort 12kwh sannsynligvis enda mere fordi luft kjøler mere effektivt ved hastighet.

Så også at ladehastighet ikke var spesielt rask på disse nye bilene. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Det var jo et voldsomt forbruk de fikk også da, 272Wh/km på hele runden. Det er en god del mer enn jeg typisk ser på vår Model X på lignende turer, den havner gjerne på 240-250Wh/km vinterstid.

Det er jo bare 8-13% verre enn X'n din. Eller tenker du det er dårlig fordi XC40 er mindre enn X, og det var høstvær og ikke vinter? Syns ikke det hørtes så ille ut jeg. Det har vært mye regn og vått føre den siste tida. Det suger strøm. Det er ikke sikkert en del kuldegrader og fryst hardt underlag blir verre(?) Etter min erfaring med i3, et vått nullføre det verste å kjøre mtp. forbruk. Muligens varierer det mellom biltyper hva som er verst. i3 "straffes" kanskje ikke like hardt ved kulde som Mod. X?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Det betyr at om bilene får strømmen fra et fossilt kraftverk bruker el biler mere energi. Da er man på feil spor.

Om du regner slik så bruker elbilen mer energi uansett. Det er ikke 100% virkningsgrad på vannkraft, vindkraft eller solkraft heller. Det renner masse vann forbi turbinen, til ingen nytte. Samme med vind og sol.

Og strømmen til elbilen kommer ikke fra fossilkraft alene, det er alltid som oftest en miks av ulike kilder. Nesten bare vannkraft i Norge. Evt. offisiell miks, der er vi langt fra like gode. Til gjengjeld er andre land tilsvarende bedre. Lade med dieselaggregat? Hvorfor? Kan jo brukes i et knipetak, men.

Hva slags bil kjører du på 0,5 l/mil vinterstid fra Bergen til Geilo?

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (1 minutt siden):

Om du regner slik så bruker elbilen mer energi uansett. Det er ikke 100% virkningsgrad på vannkraft, vindkraft eller solkraft heller. Det renner masse vann forbi turbinen, til ingen nytte. Samme med vind og sol.

Og strømmen til elbilen kommer ikke fra fossilkraft alene, det er alltid som oftest en miks av ulike kilder. Nesten bare vannkraft i Norge. Evt. offisiell miks, der er vi langt fra like gode. Til gjengjeld er andre land tilsvarende bedre. Lade med dieselaggregat? Hvorfor? Kan jo brukes i et knipetak, men.

Hva slags bil kjører du på 0,5 l/mil vinterstid fra Bergen til Geilo?

Hele kraftnettet i europa henger sammen. Diesel kraft er nok sjelden. Alt for dyrt.

Mest kull og gass. Kjernekraft og bio er også viktig. 
 

Jeg lånte en bmw 320diesel noen måneder. Den hadde ingen problem med 0,5 på mila. 8 trinns automat. På flat vei lå den gjerne under 0,4. Tror nok en golf diesel hadde klart det bedre.

Merker generelt svært liten forskjell på forbruk om det er kaldt eller varmt. Forbruk ligger stort sett på det samme. Litt lavere på vinteren pga smalere vinterdekk.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 6.12.2020 den 14.25):

Kjørte nylig min bil som har 190hk bensinmotor med 4 passasjerer fra bergen til geilo med 0,5 i forbruk. 
 

Hva slags bil? Føre, temperatur?

Trestein skrev (På 6.12.2020 den 14.25):

Godt mulig at xc40 og kia ceed er ulike biler

Ja det er nok "godt mulig" ja! Forhjulstrekk stasjonsvogn kontra firehjulstrekk suv. De er så like som to stykker ost.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (4 minutter siden):

Hva slags bil? Føre, temperatur?

Ja det er nok "godt mulig" ja! Forhjulstrekk stasjonsvogn kontra firehjulstrekk suv. De er så like som to stykker ost.

Ca 0 grader høst. 4dørs sedan.Passat størrelse.  Mini hybrid er det vel. Regenererer 2kw når jeg bremser. Vil tro den hadde brukt mindre opp Hallingdalen.
 

Mange hybrid biler har el motor på et av hjulparene. Tror ikke det påvirker mye forbruk. Største forskjell er vel luftmotstand. En at den er dårlig isolert.

Lenke til kommentar
On 12/6/2020 at 3:55 PM, tigerdyr said:

Skal teste en XC40 Recharge til uka mens min gamle Volvo skal ha sin årlige service så da får jeg prøve selv 

Da fikk jeg testet.  Batterinivået gikk fra 79% til 36% på en kjøretur på 99 km hvor ~90 km var på motorvei i 110-sone (holdt 115 km/t faktisk hastighet; ingen høydeforskjell; utetemperatur på +1 C med litt regn av og til).  Under slike forhold ser rekkevidden altså ut til å være maksimalt 220-230 km. 

Utover det kunne ikke sittestillingen tilpasses mine kanskje litt lange ben, så uavhengig av at rekkevidden ikke holder mål, så var den ikke komfortabel å kjøre, men det var vist også grunnen til at jeg siste gangen valgte en bil i 60-serien.  Kan bare ikke forstå det er så vanskelig å gi oss 10 cm ekstra med benplass foran.

Lenke til kommentar
On 12/8/2020 at 8:30 AM, Blikken said:

Sikkerhetssystemer, drivlinje etc er ikke koblet til systemet.

Det er en god ting. Å airgappe sikkerhetskritiske systemer fra en åpenbar angrepsflate reduserer eksponering for ondsinnede eksterne aktører og fra feil i infotainmentsystemene. Det er ikke uproblematisk å la sikkerhetskritiske systemer kunne fjernstyres.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (21 timer siden):

Det er jo bare 8-13% verre enn X'n din. Eller tenker du det er dårlig fordi XC40 er mindre enn X, og det var høstvær og ikke vinter? Syns ikke det hørtes så ille ut jeg. Det har vært mye regn og vått føre den siste tida. Det suger strøm. Det er ikke sikkert en del kuldegrader og fryst hardt underlag blir verre(?) Etter min erfaring med i3, et vått nullføre det verste å kjøre mtp. forbruk. Muligens varierer det mellom biltyper hva som er verst. i3 "straffes" kanskje ikke like hardt ved kulde som Mod. X?

Ja, synes det var litt dårlig pga. at bilen er mindre og noe lettere samt at det ikke er vinterføre ennå. XC40 Recharge er forøvrig utrolig tung, over 2200kg på en bil som er 4,42 lang. X'en min er over 60cm lengre og veier bare 142kg mer. 

Vått føre er bedre enn -10 etter min erfaring, men det aller verste føret er slaps. Den gamle Leafen vår hadde også greit forbruk i +2 grader og vått føre, men ble det -15 så sank rekkevidden som en stein. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 9.12.2020 den 0.40):

Ca 0 grader høst. 4dørs sedan.Passat størrelse.  Mini hybrid er det vel.

Er det her en gjettekonkurranse? Eller vet du ikke selv hva slags bil du har? Hvorfor er det så viktig for deg å ikke avsløre hva slags bil du kjører? Hvis du skriver hva slags bil det er, så er det mange her som kan hjelpe deg med å finne ut om det er en mild hybrid eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Heldigvis får man kjent Volvokvalitet her, og slipper lange verkstedopphold, buggete infotainment, motorhavari og panelgaps.

Eller hvordan var det igjen?

Kanskje du spøker, men jeg tipper noen har glemt å lukke den ordentligt da Volvo bruker to låser, en i hver side, istedet for en i sentrum som mange andre merker.  

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Burde det ikke da være en sensor(eller 2) som sier fra at panseret ikke er skikkelig lukket?

Sitter ingen i bilen av det jeg kan se, så mulig den står på lokasjon for ei fotorunde, der panser har vært åpnet og lukket, uten at fotografen og sjåføren har vært inni mellom bildene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 12/13/2020 at 2:10 PM, oophus said:

Sitter ingen i bilen av det jeg kan se, så mulig den står på lokasjon for ei fotorunde, der panser har vært åpnet og lukket, uten at fotografen og sjåføren har vært inni mellom bildene?

Samme bilen er fotografert på en annen lokasjon i VG test. Samme sprikingen der.

Jeg har ikke abb, så får ikke sett bildet https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/KyrgRG/vg-har-kjoert-volvo-xc40-electric-kraftpakke

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...