Gå til innhold

TEST: Slik er Volvo XC40 på norske vinterveier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var skuffende greier fra et selskap man skulle tro visste hvordan 1) nordiske forhold er, 2) lage en bil som er 2020 verdig og 3) lage en bil som ikke bare er ombygd ice tullball.

Pluss poeng for at den ser ok ut samt infotainment, men dette er bagateller som blir overskygget av punktene over.

Endret av The Very End
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Høyt forbruk er vel egentlig som forventet, både ut fra hva PS2 presterer og at dette er en stor firkanta kloss. Jeg syns det er greit for denne type bil, du kjøper ikke (halv)stor syv pga. det lave forbruket. Bakkeklaring, firehjulstrekk, bagasjeplass og hengerfeste er det viktige her. Skal du kjøre langt effektivt så må du velge noe annet. Men å komme seg fra Fornebu til Geilo via Numedal på 85% batteri på slikt føre syns jeg er imponerende. Kanskje ikke på papiret om man kun ser på antall km, men til praktisk bruk duger den for mange. Dvs at "alle" hyttedestinasjoner er innenfor rekkevidde vinterstid, det være seg Geilo, Beitostølen, Trysil, Hafjell osv. Ikke tur/retur riktignok, men det hjelper mye å slippe å stoppe fredag kveld på tur opp. Mange har strøm på hytta, og uansett er det enklere å få ladet i løpet av helga enn fredag kveld.

Et ankepunkt her er felles drivlinje med PS2, mtp. alle problemene de har hatt. Bytte av invertere f.eks. Er det oppgraderte invertere her? Eller skal alle på bergingsbil i nærmeste framtid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

WLTP skulle vel vise hva som er praktisk oppnåelig rekkevidde. Jamfør testsyklus bør vi greit klare disse tallene om sommeren med hovedsaklig kjøring i 80-soner og lavere, helst med endel km over WLTP. At man ikke oppnår dette på motorvei eller om vinter og høst, er ikke foruroligende i det hele tatt. Det er faktisk å forvente. De noe mere konservative EPA-tallene bør indikere greit hva man bør klare på vinterstid i sydlige deler av landet.

Men Volvo og Polestar ser ut til å ha store problemer med å oppnå WLTP-tallene, og ligger grovt over i forbruk. Det er synd, for det er i utgangspunktet flotte biler med dessverre litt lave tall i utgangspunktet for den som ønsker å bruke den som langtursbil. Når da tallene viser seg å være fantasitall, og ikke oppnåelig med normal kjøring, så har mange potensielle kunder lov å bli skuffet.

Selv kjører jeg Kona, og en Polestar med den rekkevidden den er oppgitt med, hadde vært en god kandidat for de som finner ut at Kona er noe liten. Har tittet på den bilen, men det er for min del uaktuelt å bytte til bil med mindre rekkevidde, med mindre den ligger nært på, og tilbyr betydelig plassoppgradering eller annet som gjør at den fyller andre funksjoner som min eksisterende bil ikke klarer.

For all del, det er nok mange som ikke vil bry seg om forbruket eller rekkevidden, da det er mer enn tilstrekkelig til dems forbruk, og i så tilfelle er det ingen grunn til å se vekk. Bilene har massevis av andre, flotte egenskaper, og er pene og se på. Men er rekkevidde av betydning, så faller de dessverre fra som alternativer.

Selv en TM3 SR+ (med et lite forbehold om Kina-versjonen) vil jo kjøre lengre uansett tid på året, og har dessuten SuC-nettverket tilgjengelig som gir rimelig høyfartslading på tur, i nesten hele Europa. Og så kan den lade på alle andre nettverk dersom det er behov eller for lang svipptur til neste SuC.

Prismessig og kapasitetsmessig vil dog en TMY lett kunne konkurrere mot Volvo og Polestar, og vil dessuten ha godt lengre rekkevidde i tillegg. En tur med TMY med tilhenger vil vel stå seg godt mot en av disse, selv om de kjører uten noe på slep.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Når el forbruk kryper opp mot 300wh pr km og ice motorer klarer turen med 400wh kjemisk energi blir forskjellene små. 

400 Wh/km tilsvarer 0,4 l/mil. Klarer en XC40 med ICE et slikt forbruk på samme turen? Det høres urealistisk lavt ut. 0,63 l/km er det laveste jeg finner hos Volvo. Med slappeste motor og kun FWD, så ikke direkte sammenlignbart. https://www.bilia.no/biler/volvo/xc40/ 

Trestein skrev (1 time siden):

Nå er vel kanskje x40 større enn kia hybrid bilen tb testet for noen uker siden. 

Jeg tviler på at potensielle XC40-kunder så mye som vurderer en Kia-hybrid. Den har ca. ingen av egenskapene XC40 tilbyr. Jeg syns XC40 var overraskende stor når jeg så den "live". Har lest at den er så liten, men det stemmer da ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (12 minutter siden):

400 Wh/km tilsvarer 0,4 l/mil. Klarer en XC40 med ICE et slikt forbruk på samme turen? Det høres urealistisk lavt ut. 0,63 l/km er det laveste jeg finner hos Volvo. Med slappeste motor og kun FWD, så ikke direkte sammenlignbart. https://www.bilia.no/biler/volvo/xc40/ 

Jeg tviler på at potensielle XC40-kunder så mye som vurderer en Kia-hybrid. Den har ca. ingen av egenskapene XC40 tilbyr. Jeg syns XC40 var overraskende stor når jeg så den "live". Har lest at den er så liten, men det stemmer da ikke. 

En liter bensin inneholder 9kwh. En hybrid klarer gjerne 0,5 på mila ved tilsvarende kjøring. Det gir 450wh kjemisk energi pr mil. Kjørte nylig min bil som har 190hk bensinmotor med 4 passasjerer fra bergen til geilo med 0,5 i forbruk. 
 

Godt mulig at xc40 og kia ceed er ulike biler men forskjell burde ikke være så stor.

Det betyr jo at ice motorene i praksis har over 50% virkningsgrad om vinteren. Eller at tunge batterier og oppvarming av bil og batteri krever alt for mye energi. Nå har jeg unnlatt å nevne ladetap.

Det er jo dette som er genialt med ladehybrider. Ice motorer er håpløse ved småkjøring med kald motor. Her kan de kjøre elektrisk. På langkjøring med varm motor og høy belastning er de gode

 

Lenke til kommentar

Skal teste en XC40 Recharge til uka mens min gamle Volvo skal ha sin årlige service så da får jeg prøve selv, men jeg hadde godt regnet litt på det på forhånd ut fra andres resultater og fryktet at den sandsynligvis ville være langt fra å oppfri forventningerne og at reell rekkevidde vil betyde at jeg neppe vil komme mye lenger enn Jessheim-Larvik på vinteren i normal motorveis hastighet og da er jeg bare halvveis til destinasjonen så da slipper jeg neppe unna med en halvtimes extra ladning. 

Får nok bare vente og se om BMW's iX eller helst i4 ser ut til å bli bedre.  Er umiddelbart de eneste kommende elbiler som kan friste og den gamle Volvoen kan lett holde et par år til.  Spørs om ikke det ender opp med å bli en hybrid neste gang istedet; den skal bare ha nok batteri til å kunne pendle til og fra jobben og så kan jeg unngå alle elbil-problemerne på langtur. 

Lenke til kommentar

Morsomt at forfatter selv påpeker at maset om midttunell er en kjepphest for han. Jeg vil vel kanske si at det er overraskende mange (som kanskje også tilhører en spesiell gruppe elbil eiere?) som hevder at dette er ett stort problem. Men jeg er helt enig i at det er en kjepphest i ordets rette forstand.:) (mas om ikke viktige ting)

Jeg har hatt mange biler med midt tunell og en uten. Og nei, det var ikke den store opplevde forskjellen. Her er det nok andre bakenforliggende grunner enn det praktiske som stikker frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var skuffende fra Volvo og igjen viser bare hvor langt Tesla er foran legacyprodusentene. Dette er en halvbra bil til en høy pris. Prisen er den samme som en TMY som er bedre på samtlige punkter (100 km lengre rekkevidde (WLTP), mer plass, ladehastighet, bedre ladenettverk, 1600 kg hengervekt, oppdatering over nett som er bevist at virker, etc....)

En sak jeg lurer på er hvilke funksjoner som kommer til å kunne bli oppdatert over nettet når dette blir tilgjengelig? Her er legacyprodusentene tilbakeholdne med informasjon og vi har tilgode å se om de faktisk får dette til. Vil de kunne forbedre rekkevidden, forbedre funksjoner slik som Tesla gjør, eller vil det begrense seg til ny interface i infotainmentsystemet?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Blikken said:

Dette var skuffende fra Volvo og igjen viser bare hvor langt Tesla er foran legacyprodusentene. Dette er en halvbra bil til en høy pris. Prisen er den samme som en TMY som er bedre på samtlige punkter (100 km lengre rekkevidde (WLTP), mer plass, ladehastighet, bedre ladenettverk, 1600 kg hengervekt, oppdatering over nett som er bevist at virker, etc....)

En sak jeg lurer på er hvilke funksjoner som kommer til å kunne bli oppdatert over nettet når dette blir tilgjengelig? Her er legacyprodusentene tilbakeholdne med informasjon og vi har tilgode å se om de faktisk får dette til. Vil de kunne forbedre rekkevidden, forbedre funksjoner slik som Tesla gjør, eller vil det begrense seg til ny interface i infotainmentsystemet?

Hvor kan folk kjøpe en slik bil du snakker om her da?

Lenke til kommentar
Blikken skrev (18 timer siden):

En sak jeg lurer på er hvilke funksjoner som kommer til å kunne bli oppdatert over nettet når dette blir tilgjengelig? Her er legacyprodusentene tilbakeholdne med informasjon og vi har tilgode å se om de faktisk får dette til. Vil de kunne forbedre rekkevidden, forbedre funksjoner slik som Tesla gjør, eller vil det begrense seg til ny interface i infotainmentsystemet?

Det står det litt om her: https://www.tu.no/artikler/vi-tester-dette-er-det-forste-infotainmentsystemet-som-kan-male-seg-med-teslas/503751 Dette er om Polestar 2, men det er akkurat samme systemet som i XC-40.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (28 minutter siden):

Det står det litt om her: https://www.tu.no/artikler/vi-tester-dette-er-det-forste-infotainmentsystemet-som-kan-male-seg-med-teslas/503751 Dette er om Polestar 2, men det er akkurat samme systemet som i XC-40.

I den artikkelen leser jeg at det begrenser seg til brukergrensesnitt, ventilasjonssystem og minne til seter. Sikkerhetssystemer, drivlinje etc er ikke koblet til systemet.

Ser ikke ut til at Volvo/Polestar kan få økt rekkevidde, forbedret selvkjøring etc over nettet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...