Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Subara skrev (Akkurat nå):

Nødvendig og unødvendig reise defineres etter skjønn på Gardermoen? De som føler seg urettferdig behandlet "rømmer".

Med så mange regler som implementeres hele tiden må man nesten ha en advokat i passkontrollen på Gardermoen... Politiet vet ikke helt hvordan de skal håndheve ting og kan variere fra betjent til betjent. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingrid (27) fikk covid-19: − Jeg er ikke den samme personen (+)
https://www.vg.no/forbruker/helse/i/oAwvLR/ingrid-27-fikk-covid-19-jeg-er-ikke-den-samme-personen

Sitat

Etter at sykepleier Ingrid (27) fikk en positiv coronatest i desember, har hun ikke vært tilbake på jobb. Forskerne er overrasket over hvordan unge med milde symptomer sliter med senplager lenge etter covid-19-infeksjonen.

Det er 21. desember, og over hele landet begynner kohort-familier å samles til julefeiring. Noen har allerede pyntet juletreet, andre pakker inn julegaver.

Ingrid Mathea Bach-Gansmo hører bare så vidt lyden av en julekonsert hun har satt på. Bortsett fra det er det dørgende stille i leiligheten hennes i Oslo.

27-åringen skulle egentlig ha vært på jobb på Nyfødt intensiv på Ullevål sykehus. Siden 2017 har hun sjelden takket nei til en vakt – hun elsker jobben sin.

Men denne julen er en jul i isolasjon. Alene ligger Ingrid i mørket med bankende hodepine og et positivt coronasvar.

– Det tenkte jeg egentlig ikke så mye på, at det var jul. Jeg var så dårlig at jeg hadde nok med å komme meg gjennom det.

Ingrid har feber og sover flere ganger i 15 timer i strekk. Flere ganger prøver familien å ringe uten at de får tak i henne.

– Det var hodepinen som var verst – helt intens hodepine som jeg aldri har hatt før. Jeg tok alt mulig av smertestillende, men ingenting hjalp. Og så var det utmattelsen, og jeg bare sov og sov og sov. Døgnet rundt.

I ni-ti dager er det verst, forteller Ingrid. Det handlet «mest om å overleve». Etterpå, da hun er friskmeldt etter covid-19-infeksjonen og ute av isolasjon, reiser hun hjem til familien for å feire nyttårsaften. Men Ingrid føler seg ikke som seg selv.

I likhet med Silje Amdal (29), som VG tidligere omtalte denne uken, er Ingrid en av flere unge voksne som sliter med ettervirkninger av corona.

– Helt enkle ting er en stor utfordring i dag, sier Ingrid til VG.

60 prosent med senplager

En studie fra Universitetet i Bergen om senvirkninger etter coronasykdom viser at 60 prosent av dem som blir syke, sliter med senvirkninger. Kvinner rammes oftest.

– Mer enn 50 prosent av personer mellom 16 og 30 år hadde ett eller flere symptomer etter et halvt år, over en fjerdedel hadde endret smak eller lukt, en femtedel hadde tretthet, og 10–15 prosent hadde tung pust, konsentrasjonsvansker eller forverret hukommelse, sier professor Nina Langeland, hovedforfatter bak studien til VG.

Ingrid kjenner seg igjen.

– Det er utfordrende bare å lage mat, snakke i telefonen, vaske tøy – det å gjøre helt banale ting. Etter at jeg kom ut av isolasjon har jeg prøvd å holde meg litt i bevegelse og gå turer. Jeg føler ikke egentlig at det fysiske har vært så tappende, men det har vært det mentale. Hvis jeg skal konsentrere meg, som å lese eller å snakke med flere enn en, så er det kjempeslitsomt, sier Ingrid.

VG har sett dokumentasjon på at Ingrid testet positivt i desember i fjor, og at hun er og har vært sykemeldt over en lengre periode på grunn av covid-19. Mange måneder etter at hun fikk påvist viruset, kan hun fortsatt ikke jobbe.

Det var etter en tur på butikken at hun merket ting ikke var som før. Tidligere hadde hun aldri ofret det en tanke, men nå måtte hun hjem for å legge seg etter å ha handlet mat.

Ingrid forteller at hun i tillegg til å ha fatigue – utmattelse – er lyd- og lyssensitiv. Det er som om hodet ikke henger helt med og ting rundt henne går litt for fort.

– Jeg har til og med måttet be familien og venner om å snakke lavere, fordi jeg er sensitiv for lyd og lys. Ting jeg ikke har kastet en tanke før er nå kjempeutfordringer.

– Det handler om å bli kjent med seg selv på nytt, egentlig.

– Merket foreldrene dine at du var annerledes?

– Ja, absolutt. Jeg er ikke den samme personen, og det er klart at dette også preger en psykisk. At ting jeg elsker å gjøre, som å være sosial, er noe av det som er mest tappende nå. Det er krevende, og det preger livskvaliteten og den psykiske helsen min.

– Det er grusomt

Etter at hun testet positivt for coronaviruset i desember har ikke nyfødtintensivsykepleieren vært tilbake på jobb.

– Det er grusomt. Jeg er vant til en høyintensiv jobb, jeg liker det akutte og at man skal ha mange tanker i hodet samtidig. Nå føler jeg meg så langt fra den Ingrid som mester det og elsker det. Det er tøft.

Det var likevel noe i henne som nektet å innrømme hvordan ting var. Dette var jo ikke egentlig Ingrid – hun som arrangerte ting, var sosial, og jobbet døgnet rundt.

– Jeg var sykemeldt utover i januar, og da var fastlegen min bestemt på at jeg skulle på rehabilitering. For å være helt ærlig var jeg veldig imot det, i starten. Jeg tror jeg slet litt med å akseptere det her. At jeg var ung og frisk, og dette skulle jeg bare hvile av meg og så skulle jeg komme meg tilbake i jobb.

Det går flere uker og Ingrid er fortsatt sykemeldt. Hodet verker, og hun orker knapt å bevege seg ut av leiligheten.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Ingrid (27) fikk covid-19: − Jeg er ikke den samme personen (+)
https://www.vg.no/forbruker/helse/i/oAwvLR/ingrid-27-fikk-covid-19-jeg-er-ikke-den-samme-personen

 

Vi får håpe det går bedre etterhvert selv om det tar tid. En interessant ting er at det ser ut som det er kvinner som sliter mest med long covid. Det er flest menn som dør. Men det virker som de mennene som får mildt forløp i mindre grad får ettervirkninger, interessante greier. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Og hvordan skal en holde kontroll på dette? Å plassere de på ett hotel er lett å ha kontroll på og de som bryter får sin straff. Vi prøvde din løsning(deler i alle fall) tidligere, fungerte ikke. 

Så når man gir de bot så stopper man viruset?
Det blir ikke tvunget tilbake til hotellet.

De rike kan jo drite i boten de får og siden de har betalt kan de ikke smitte andre...

Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Vi får håpe det går bedre etterhvert selv om det tar tid. 

Ja, for noen tar det tid. Dette er nesten samme greia som med min kompis (30). Han har ikke hatt samme problemer med lyd- og lys, men sterk hodepine og problemer med pust og utmattelse i lang tid. Han ble smittet i oktober og var tilbake i jobb i februar. Nå føler han seg nesten helt fin igjen. Det virker som de med tap av smak/lukt er de som har symptomer som henger i lengst. Ei jeg kjenner sliter fortsatt skikkelig med dette, og hun ble smittet i mars i fjor. Alt smaker og lukter helt jævlig fortsatt.

Fra hennes Facebook-post:

Spoiler

684211097_Skjermbilde2021-03-28kl_13_17_10.thumb.png.028e2fa6a1a16fcee0176d16720056a4.png

 

William_S skrev (5 minutter siden):

Uansett så er det en kjekk liten dings i disse coronatider man burde kjøpe for å ha i heimen. Et pulsoksymeter, om man skulle være så uheldig å bli smitta er det greit å følge med på oksygenmetningen i blodet. Mange coronapasienter har ikke ant at man er i ferd med å gå inn i et alvorlig forløp. 

https://www.apotek1.no/produkter/oksymeter-sb200-802119p

Absolutt! I Oslo kommune vet jeg at mange smittede får dette levert hjemme, i hvert fall var det slik i fjor høst. Man får også tilgang til en app hvor man selvrapporterer sin egen tilstand.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, amber said:

Tallenes tale i UK er at den fæle nye varianten ikke avstedkom noen økning - igjen i strid med sinnssyke anslag fra 'de ansvarlige'.

Vi får se hva ettertidens dom blir over den nåværende panikken her.

Sliter med å forstå denne. Mener du at B.1.1.7 ikke har medført noen merøkning i smitten?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Uansett så er det en kjekk liten dings i disse coronatider man burde kjøpe for å ha i heimen. Et pulsoksymeter, om man skulle være så uheldig å bli smitta er det greit å følge med på oksygenmetningen i blodet. Mange coronapasienter har ikke ant at man er i ferd med å gå inn i et alvorlig forløp. 

https://www.apotek1.no/produkter/oksymeter-sb200-802119p

 

Ja jeg har gått til innkjøp av "smartklokke" med dette implementert. 96% i skrivende stund. Ikke 100% korrekt, viser ofte noen prosentpoeng under(ref tester) men den gir i alle fall en indikasjon på hvilken vei det går om en skulle bli smittet.. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Egenandelen på 500,- inkluderer mat ja. Jeg tror ikke maten man får på døra er spesielt bra eller mye, så man må nok påregne ekstra utgifter der.

Bedrifter som skal ha ansatte til landet betaler en egenandel på 1500,-. 

Så folk som drar på unødvendige ferie reiser så betaler staten storparten av hotell oppholdet, mens folk som er på nødvendige arbeidsreiser må arbeidsgiver betale mesteparten ut av egen lomme? Har Norge blitt ett fullstendig bakvendt land etter pandemien? 😔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

 

Ja jeg har gått til innkjøp av "smartklokke" med dette implementert. 96% i skrivende stund. Ikke 100% korrekt, viser ofte noen prosentpoeng under(ref tester) men den gir i alle fall en indikasjon på hvilken vei det går om en skulle bli smittet.. 

96-99 % er normale verdier. 100% skjer vel aldri i praksis. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Vi får håpe det går bedre etterhvert selv om det tar tid. En interessant ting er at det ser ut som det er kvinner som sliter mest med long covid. Det er flest menn som dør. Men det virker som de mennene som får mildt forløp i mindre grad får ettervirkninger, interessante greier. 

Kvinner er oftere sykemeldt enn menn også. Det kan jo blant annet handle om graviditet og barnefødsler, mer ansvar på hjemmebane. Alt fra å sortere leker til å skrive lange handlelister. De tar også mer ansvar for gamle foreldre enn menn. Og noen har tre barn når de har mann og to barn. Det siste var en spøk. Jeg kjenner en som skilte seg av samme grunn.

Men det virker som kvinnen i artikkelen var enslig. Er det ikke også flere kvinner enn menn som får ME?

I en slik situasjon vil man begynne å bekymre seg for økonomien og det gir ikke akkurat mer energi.

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

96-99 % er normale verdier. 100% skjer vel aldri i praksis. 

Jepp, mine målinger ligger stort sett på 97+/-. En annen fin ting med å måle dette er at en kan overvåke søvnapne over tid. Her har jeg enn så lenge normale verdier. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Golf'ern skrev (32 minutter siden):

 

Er ikke det som er poenget her, vi har slitt veldig med importsmitte pga av at man ikke kan stole på at folk holder karantenen. Så en mulig løsning gidder ikke disse være med på, godt de selv velger å dumme seg ut i media.

Regjeringen og dere dummer dere ut. Hvor mange ganger har dere tatt selfi med munnbind og postet i sosiale media? :sick:

Evil-Duck skrev (27 minutter siden):

Helt personlig syns jeg det er i seg selv er forkastelig at staten i det heletatt støtter karantene hotell for folk som bare må til granka å slikke sol og drikke vin midt i en pandemi, dette kunne de få betalt helt og holdent ut av egen lommebok, og folk som med overlegg bryter karantehotell plikten kunne for min del bli kastet rett i fengsel i noen måneder.

En god del av dem bor der nede halve året. 

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Temmelig naivt om du tror det kun er gamlinger som reiser fra Granka som kommer inn i Norge.

De jeg har sett i media har vært eldre og noen uføre som bor vinterhalvåret på Kanariøyene. Flere av dem eier eller leier bolig der nede.

Helt greit å behandle nordmenn sånn når Norge har sluppet inn smittede arbeidere fra utlandet i flere måneder. 

 

 

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (21 minutter siden):

En god del av dem bor der nede halve året. 

De fleste jeg leser om av denne pensjonistgjengen reiste hjem til jul og tilbake til Granka etter jul, da også når Norge var i en ganske preker smitte situasjon, når de gjorde dette valget var de klar over at reglene plutselig og uventet kunne endre seg. Så at de nå griner og syter over at de ikke får komme hjem til påske uten å sitte på karantenehotell har jeg 0 sympati for whatsoever. For de som har diagnoser som medfører at de av helsemessige årsaker bør oppholde seg i varmere strøk, bør de og klare å dokumentere dette slik det kommer innunder nødvendige reiser og sådan slipper karantenehotell. Problem solved, for de som reise ut av landet for de syns den norske vinteren er litt trist og uggen bør klare å sitte en liten uke på et stats støttet karanteneopphold å kjede seg litt. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (14 minutter siden):

Uansett så er det en kjekk liten dings i disse coronatider man burde kjøpe for å ha i heimen. Et pulsoksymeter, om man skulle være så uheldig å bli smitta er det greit å følge med på oksygenmetningen i blodet. Mange coronapasienter har ikke ant at man er i ferd med å gå inn i et alvorlig forløp. 

https://www.apotek1.no/produkter/oksymeter-sb200-802119p

Det er nok også en fordel å kunne vise til et konkret tall hvis man blir nødt til å ringe lege. Da kan de vurdere hvor raskt man trenger hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2dlm6G/steve-52-ber-om-karantene-i-egen-campingvogn-maa-paa-hotell

Sitat

 

– Det er skremmende at man skal bli innlosjert på et hotell fullt av folk som man ikke vet smittestatus på, sier Steve Henriksen (52) til VG.

Steve Henriksen bor hele vinterhalvåret i Roquetas De Mar i Spania av helsemessige årsaker. 52-åringen lider av en autoimmun sykdom som gir kronisk leddbetennelse og som kan gjøre ham invalidisert på vinteren, spesielt når det er dårlig vær.

Under oppholdet i Spania, bor han i en campingvogn. Han reagerer sterkt på at han må på karantenehotell når han returnerer til Norge og mener det er fult mulig for ham å sone karantenen i bobilen. Det har han både mat og vann til å gjøre.

– Har du vært i kontakt med norske myndigheter om situasjonen din? Hva svarer de?

– Svaret er uansett at jeg må inn på karantenehotell.

 

 

:no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...