Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (5 minutter siden):

Hvordan trekker du den slutningen? 

PC-lynet skrev" Det var omtrent ikke smitte i Norge etter april på grunn  av nedstengningen."

Ifjor brukte så godt som ingen munnbind, men smitten forsvant. Ergo - munnbind har nær ingen effekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yessmann skrev (1 minutt siden):

PC-lynet skrev" Det var omtrent ikke smitte i Norge etter april på grunn  av nedstengningen."

Ifjor brukte så godt som ingen munnbind, men smitten forsvant. Ergo - munnbind har nær ingen effekt.

Denne overdrevne troen på munnbind har satt seg hos særlig en del kommunepolitikere. Det er gjerne det første som kommer etter en smitteoppgang. Særlig målretta er det dog ikke. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (3 minutter siden):

PC-lynet skrev" Det var omtrent ikke smitte i Norge etter april på grunn  av nedstengningen."

Ifjor brukte så godt som ingen munnbind, men smitten forsvant. Ergo - munnbind har nær ingen effekt.

Viruset var mye mindre smittsomt i fjor uten mutasjoner og barnehager og skoler var stengt. Hadde vi brukt munnbind i fjor vår kunne alt vært åpent.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Det blir bare rene spekulasjoner. I realiteten så falmer myndighetene mye mer i blinde enn det de burde. Sist nå med nasjonal skjenkestopp og rare regler rundt treningssentre. 

Leser du nyhetene? Vi har hatt mange utbrudd på treningsentre, barer og utesteder. Sist nå i Bergen.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, William_S said:

Det blir bare rene spekulasjoner. I realiteten så falmer myndighetene mye mer i blinde enn det de burde. Sist nå med nasjonal skjenkestopp og rare regler rundt treningssentre. 

Var en artikkel linket tidligere her - det verste det går an å gjøre for smittespredning er å drive hard fysisk aktivitet og i tillegg skrike/hoie. Sånn sett er det nå bekreftet at aerobic er helvete på jord...

Litt mer seriøst, innendørs trening (og korøvelser) er vel noe av det verste man kan finne på, og burde bli stengt ned først.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (5 minutter siden):

PC-lynet skrev" Det var omtrent ikke smitte i Norge etter april på grunn  av nedstengningen."

Ifjor brukte så godt som ingen munnbind, men smitten forsvant. Ergo - munnbind har nær ingen effekt.

Mobiliteten nasjonalt på samme tid i fjor var langt lavere enn nå og skolene samt barnehagene var helt stengt i hele landet.

Munnbind har selvfølgelig effekt. Hvis en smittet person på bussen eller butikken bruker munnbind er faren for å smitte andre lavere enn uten.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Munnbind har selvfølgelig effekt. Hvis en smittet person på bussen eller butikken bruker munnbind er faren for å smitte andre lavere enn uten.

Det er vel ikke helt fastslått at det er slik. Husker en dansk studie som var non-conclusive på det der.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Yessmann said:

PC-lynet skrev" Det var omtrent ikke smitte i Norge etter april på grunn  av nedstengningen."

Ifjor brukte så godt som ingen munnbind, men smitten forsvant. Ergo - munnbind har nær ingen effekt.

Den slutningen er på ca nivå som Mor Lille er en Sten. Evt denne klassikeren:

Pirate_Global_Warming_Graph.gif

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikke helt fastslått at det er slik. Husker en dansk studie som var non-conclusive på det der.

Dersom du satt deg på en buss med 45 personer og skal sitte der i halvannen time, hvor du vet én er smittet men ikke hvem, ville du foretrukket at alle i bussen brukte munnbind eller at ingen brukte munnbind?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Dersom du satt deg på en buss med 45 personer og skal sitte der i halvannen time, hvor du vet én er smittet men ikke hvem, ville du foretrukket at alle i bussen brukte munnbind eller at ingen brukte munnbind?

Hva er det for et spørsmål? Ville jeg foretrukket at de alle sammen hadde på seg en tjukk jakke under hele bussturen fordi det for meg FØLTES bedre?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Yessmann said:

Du kommer ikke unna at smitten forsvant uten at folk brukte munnbind. Da ville det ikke gjort forskjell om folk brukte munnbind.

Ford folk ikke traff hverandre i mars og store deler av april i fjor. 

Munnbind muliggjør at samfunnet er litt mer åpent. 

Dessverre er det svært mange som bruker munnbind feil og da synker effekten betraktelig. Har ikke tall på hvor mange jeg har sett med bindet under nesa, folk som drar det opp og ned i tide og utide, etc. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (9 minutter siden):

Hva er det for et spørsmål? Ville jeg foretrukket at de alle sammen hadde på seg en tjukk jakke under hele bussturen fordi det for meg FØLTES bedre?

Et hypotetisk et som du tydeligvis ikke ønsker å svare enkelt ja eller nei på.

Det handler ikke om følelser, men om å hindre viruset i å spre seg fra munn og nese til luft og dermed andre. Det hjelper munnbind å hindre, sammen med en rekke andre tiltak.

Alternativt, om du skulle hatt rett i at munnbind ikke har noe effekt i situasjoner hvor potensielt smittede mennesker deler samme luft, er at (nesten) alle verdens helsemyndigheter og fageksperter har feil og at det hele er en gigantisk konspirasjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (38 minutter siden):

Det er vel ikke helt fastslått at det er slik. Husker en dansk studie som var non-conclusive på det der.

Den danske studien fra april og mai 2020 er like ubrukelig som den infamøse Train studien i Oslo. Sjokkerende nok blir ingen smittet med eller uten munnbind når smitten i samfunnet er omtrent ikke eksisterende. 

Hvorfor har enkelte så mye i mot munnbind? Det forstår jeg ikke. Alternativet nå er full nedstengning som i fjor vår. 

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (3 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2dlm6G/steve-52-ber-om-karantene-i-egen-campingvogn-maa-paa-hotell

Sitat

 

– Det er skremmende at man skal bli innlosjert på et hotell fullt av folk som man ikke vet smittestatus på, sier Steve Henriksen (52) til VG.

Steve Henriksen bor hele vinterhalvåret i Roquetas De Mar i Spania av helsemessige årsaker. 52-åringen lider av en autoimmun sykdom som gir kronisk leddbetennelse og som kan gjøre ham invalidisert på vinteren, spesielt når det er dårlig vær.

Under oppholdet i Spania, bor han i en campingvogn. Han reagerer sterkt på at han må på karantenehotell når han returnerer til Norge og mener det er fult mulig for ham å sone karantenen i bobilen. Det har han både mat og vann til å gjøre.

– Har du vært i kontakt med norske myndigheter om situasjonen din? Hva svarer de?

– Svaret er uansett at jeg må inn på karantenehotell.

 

 

 

Kunne han ikke bare parkert bobilen utenfor karantenehotellet. Så kunne de holdt øye med han derfra 🙂 Flyplikt er det altså ikke.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (9 minutter siden):

Den danske studien fra april og mai 2020 er like ubrukelig som den infamøse Train studien i Oslo. Sjokkerende nok blir ingen smittet med eller uten munnbind når smitten i samfunnet er omtrent ikke eksisterende. 

Hvilken faglig kompetanse har du som gjør at du kan kalle studier som dette "ubrukelige"? 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (36 minutter siden):

Alternativt, om du skulle hatt rett i at munnbind ikke har noe effekt i situasjoner hvor potensielt smittede mennesker deler samme luft, er at (nesten) alle verdens helsemyndigheter og fageksperter har feil og at det hele er en gigantisk konspirasjon.

https://www.itromso.no/ntb/iriks/2020/03/30/FHI-Munnbind-forhindrer-ikke-koronasmitte-21485043.ece

Lenke til kommentar
Hva med fjorårets hytteforbud, mens det nå er lov å dra på hytte i en annen kommune?
 
Begrunnelsen ifjor var at helsevesenet i hyttekommunene ikke måtte bli overbelastet av covid-syke. Nå, med et virus som angivelig er mer sykdomsfremkallende, er det helt OK å dra på hytta.
 
Hva er det jeg ikke har fått med meg her?
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (15 minutter siden):

Hvorfor har enkelte så mye i mot munnbind? Det forstår jeg ikke. 

Jeg har ikke noe imot munnbind. Jeg bruker det selv når jeg går på butikken (som alle andre). Jeg bare lurer på om det har noen effekt. Hadde vært kjekt å blitt overbevist om at det HAR effekt slik at jeg vet bruken ikke er bortkastet. Foreløpig er jeg ikke helt overbevist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...