Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Yessmann skrev (1 time siden):

Så da kan vi fastslå at munnbind ikke virker altså?

Har FHI skiftet mening siden i fjor, eller var det press fra politikerne som forårsaket at det ble innført? Jeg begynner å få en del tanker rundt temaet. Også pga munnbindfrie poliklinikker på sykehus. Tror ikke på at det er pga utstyrsmangel eller sparekniven i helsevesenet, for da blir jeg desillusjonert. Jeg kommer uansett ikke til å slutte å bruke munnbind før pandemien er over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (45 minutter siden):

Dessverre er det svært mange som bruker munnbind feil og da synker effekten betraktelig. Har ikke tall på hvor mange jeg har sett med bindet under nesa, folk som drar det opp og ned i tide og utide, etc. 

Nettopp - og det er jo her vinninga lett går opp i spinninga slik at effekten *i praksis* er nær null.

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Var en artikkel linket tidligere her - det verste det går an å gjøre for smittespredning er å drive hard fysisk aktivitet og i tillegg skrike/hoie. Sånn sett er det nå bekreftet at aerobic er helvete på jord...

Litt mer seriøst, innendørs trening (og korøvelser) er vel noe av det verste man kan finne på, og burde bli stengt ned først.

Det er unntak for trening innen rehabilitering. Fysioterapiforbundet har en sterk fagforening.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (16 minutter siden):

Hvilken faglig kompetanse har du som gjør at du kan kalle studier som dette "ubrukelige"? 

Mer enn deg tydeligvis. 

Yessmann skrev (14 minutter siden):

FHI var i mot munnbind fra start, det kan ha vært motivert av at vi ikke hadde nok munnbind til helsearbeidere på sykehus. 

Yessmann skrev (12 minutter siden):
Hva med fjorårets hytteforbud, mens det nå er lov å dra på hytte i en annen kommune?
 
Begrunnelsen ifjor var at helsevesenet i hyttekommunene ikke måtte bli overbelastet av covid-syke. Nå, med et virus som angivelig er mer sykdomsfremkallende, er det helt OK å dra på hytta.
 
Hva er det jeg ikke har fått med meg her?

Man hadde ikke test og smittesporing kapasitet bygd opp. 

Yessmann skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke noe imot munnbind. Jeg bruker det selv når jeg går på butikken (som alle andre). Jeg bare lurer på om det har noen effekt. Hadde vært kjekt å blitt overbevist om at det HAR effekt slik at jeg vet bruken ikke er bortkastet. Foreløpig er jeg ikke helt overbevist.

Hvorfor bruker man egentlig munnbind i helsevesenet? Tror du man gjør det for moroskyld?

Har man litt logisk sans forstår man at selv med feilbruk er det bedre med noen foran munn og nese enn å puste inn alle virus i lufta. 

Subara skrev (9 minutter siden):

Har FHI skiftet mening siden i fjor, eller var det press fra politikerne som forårsaket at det ble innført? Jeg begynner å få en del tanker rundt temaet. Også pga munnbindfrie poliklinikker på sykehus. Tror ikke på at det er pga utstyrsmangel eller sparekniven i helsevesenet, for da blir jeg desillusjonert. Jeg kommer uansett ikke til å slutte å bruke munnbind før pandemien er over.

Ja FHI har skiftet mening. Forskning viser at munnbind har god effekt mot koronaviruset. Spesielt mot mutasjonene vi har nå, der meteren ikke holder. 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (9 minutter siden):

Ja FHI har skiftet mening. Forskning viser at munnbind har god effekt mot koronaviruset. Spesielt mot mutasjonene vi har nå, der meteren ikke holder. 

Godt å høre. Svært skuffende da at munnbind ikke er et krav på norske sykehus under en pandemi. Jeg synes det er helt utrolig.

Endret av Subara
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@Yessmann

https://www.dagbladet.no/nyheter/toppen-av-isfjellet/73580787

Sitat

I  påsken i fjor fanget vi bare opp toppen av isfjellet og mørketallene var store. Når man tar høyde for dette, og ser antallet innleggelser i sammenheng, ser vi at smittetallene enda ikke er fullt så høye som i fjor. Men i Oslo-regionen er antall innlagte i sykehus ikke så langt unna toppen i den første bølgen. Det skyldes også at de nye virusvariantene gir mer alvorlig sykdom, sier han.

 

Smitten falt imidlertid raskt i hele landet fra slutten av mars i 2020.

 

- Dette var en periode da hele landet var stengt og folk flest hadde lite kontakt med andre enn dem de bodde sammen med. Selve hytteforbudet i påsken 2020 var ikke smittevernfaglig begrunnet, men ble innført fordi enkelte hyttekommuner hadde svak beredskap for å yte helsehjelp i en situasjon med begrenset bemanning, testkapasitet og smittevernutstyr, sier Naks tad.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (Akkurat nå):

Godt å høre. Svært skuffende da at munnbind ikke er et krav på norske sykehus under en pandemi. Jeg synes faktisk det er så utrolig at jeg nesten ikke tror det er sant.

Mangel på munnbind førte til utbrudd og dødsfall på sykehuset i Skien. 

Sitat

Smitteutbrudd på sykehuset: – Noe av det siste mamma sa, var at vi måtte gå til media

Astrid Toverud klaget over at de ansatte ikke brukte munnbind da hun var innlagt på sykehuset i desember. Den 2. januar døde den eldre kvinnen av korona.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/kritiserer-sykehuset-telemark-for-manglende-smittevern-etter-morens-dod-1.15338472

Når FHI først bestemmer seg er situasjonen låst. Barn smittes ikke på skolen 😂 ja særlig... 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (12 minutter siden):

FHI var i mot munnbind fra start, det kan ha vært motivert av at vi ikke hadde nok munnbind til helsearbeidere på sykehus. 

OK. Dette er jo glassklart. Når vi ikke har nok munnbind, så sier FHI at munnbind ikke virker. Men når vi har nok, så virker de 😄 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (11 minutter siden):

Når FHI først bestemmer seg er situasjonen låst. Barn smittes ikke på skolen 😂 ja særlig... 

Det var inntil nå i vinter veldig få tilfeller av smitte mellom skoleelever og fra skoleelever til foreldre. Så FHI hadde helt rett i dette, før mutasjonene kom for alvor her i landet og situasjonen endret seg helt. 

FHI sa ikke at barn ikke kan smittes, men sa på bakgrunn av tall at det var veldig uvanlig med smitte i skolene, noe de hadde rett i.
https://www.fhi.no/nyheter/2020/koronasmitte-pa-skoler-og-i-barnehager-i-november/

Det er ofte mediene som kommer med vinklinger som "barn kan ikke smittes" og lignende basert på tallene fra FHI og tilhørende faglige kommentarer. FHI gjør bare jobben sin som fagmyndighet hvor de ikke konkluderer med noe uten å ha data som bygger oppunder.

Hva vi vet og ikke vet forandrer seg hele tiden, og det forandret seg med enda større hyppighet tidlig i pandemien. Det er en grunn til at f.eks. FHI og andre fagmyndigheter merker artiklene sine med at informasjonen kan være utdatert hvis den er mer enn to uker gammel.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Det var inntil nå i vinter veldig få tilfeller av smitte mellom skoleelever og fra skoleelever til foreldre. Så FHI hadde helt rett i dette, før mutasjonene kom for alvor her i landet og situasjonen endret seg helt. 

FHI sa ikke at barn ikke kan smittes, men sa på bakgrunn av tall at det var veldig uvanlig med smitte i skolene, noe de hadde rett i.
https://www.fhi.no/nyheter/2020/koronasmitte-pa-skoler-og-i-barnehager-i-november/

Det er ofte mediene som kommer med vinklinger som "barn kan ikke smittes" og lignende basert på tallene fra FHI og tilhørende faglige kommentarer. FHI gjør bare jobben sin som fagmyndighet hvor de ikke konkluderer med noe uten å ha data som bygger oppunder.

FHI stolte på svenskene som sensurerte data. 

Sitat

Uvanlig mange svenske barn døde i 2020. Det fører til frykt: Rammer covid-19 barn likevel?

Forskeren som oppdaget overdødelighet blant svenske barn under pandemien, anklages for å ha dysset ned tallene.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2021/03/05/uvanlig-mange-svenske-barn-dode-i-2020-det-forer-til-frykt-rammer-covid-19-barn-likevel/

Sitat

Artikkelen viser til at Ludvigsson skrev e-post til statsepidemolog Anders Tegnell. «Dessverre ser vi en klar indikasjon på overdødelighet blant barn mellom 7 og 16 år, den alderen der barna gikk på skolen», skriver han.

I årene 2015 til 2019, døde det i gjennomsnitt 30,4 barn i den aldersgruppa i vårmånedene. I 2020 døde 51 barn. Det gir en overdødelighet på 68 prosent.

Sitat

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (17 minutter siden):

Man hadde ikke test og smittesporing kapasitet bygd opp. 

Hva? Man drar på hytta symptomfri og blir dårlig mens man er der og rekker ikke å komme seg hjem fordi man er så dårlig og slik belaster hyttekommunens helsevesen. Hvordan hindrer test og smittesporing slike konsekvenser?

Lenke til kommentar
Sitat

Intensivsjukepleiaren fekk ikkje vaksine fordi ho er vikar: No er ho koronasmitta

Medan intensivsjukepleiarar som er fast tilsett blir prioriterte for koronavaksine, opplever dei som jobbar i bemanningsbyrå at dei ikkje blir det, sjølv om dei jobbar skulder ved skulder, tett på koronapasientar.

https://www.nrk.no/norge/intensivsjukepleiaren-fekk-ikkje-vaksine-fordi-ho-er-vikar_-no-er-ho-koronasmitta-1.15436406

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (11 minutter siden):

Noe sier meg at du har en arroganse som overgår de fleste når du presterer å "svare" på den måten.

Du hører jo ikke på vitenskap. Ikke lett å forklare da. Folk blir ikke plutselig akutt syke av korona. Det tar ca en uke før man får de første symptomer til man eventuelt må på sykehus. Man rekker fint å kjøre hjem fra hytta. Men for å finne ut om man har korona må man ta en test. Uten tester ingen korona og ingen smittesporing. Derfor var hyttene stengt påsken 2020. Nå har vær lille avkrok i Norge smittesporing og test kapasitet på plass. 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (51 minutter siden):

Du hører jo ikke på vitenskap. Ikke lett å forklare da. Folk blir ikke plutselig akutt syke av korona. Det tar ca en uke før man får de første symptomer til man eventuelt må på sykehus. Man rekker fint å kjøre hjem fra hytta. 

Okay. Hvorfor gjaldt ikke det ifjor også?

Lenke til kommentar

Strammer til innreisereglene fra 1. april – varsler «betydelige» bøter

Fra midnatt natt til 1. april må du ha med deg en fersk coronatest i bagasjen ved innreise til Norge, teste deg ved ankomst og vente «en halvtimes tid» på teststasjonen til prøveresultatet foreligger.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/mB2VAg/strammer-til-innreisereglene-fra-1-april-varsler-betydelige-boeter?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...