Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

BERGENS TIDENDE: OVER 50 STUDENTER ER SMITTET

Denne uken er det oppdaget smitte i flere studentmiljøer i Bergen.

– Hvis vi ser på studentsmitten som ett utbrudd så er det godt over et 50-talls smittede. Vi er fortsatt i den fasen der vi prøver å få oversikt, sier assisterende smittevernoverlege, Egil Bovim, til Bergens Tidende søndag formiddag.

Han bekrefter til avisen at de ser en sammenheng mellom smitten i studentmiljøet, flere kirkesamfunn og treningssentre. Helsebyråden har tidligere sagt til VG at de har et pågående utbrudd i byen.

– Vi har et pågående utbrudd blant studenter og på et treningssenter hvor vi vet at det har vært smitte mellom folk. Når vi sporer dette, ser vi at de har vært på ganske mange treningssentre i byen, sier Egil Bovim, assisterende smittevernoverlege til VG.

Bakgrunn: Smitteutbrudd i Bergen: Stenger alle treningssentre

Bakgrunn: Utfordrende smittesporing i studentmiljøet i Bergen

Dagens ikke sjokk. Tenk hvordan det blir etter eksamen i mai. Vaksiner russen sier jeg. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Ingrid (27) fikk covid-19: − Jeg er ikke den samme personen (+)
https://www.vg.no/forbruker/helse/i/oAwvLR/ingrid-27-fikk-covid-19-jeg-er-ikke-den-samme-personen

 

Er ikke dette mye av symptomene som folk med ME har også? Det med sensitivitet på lyder og lys og konsentrasjonsvansker. Kan dette være en reaksjon på at kroppen har vært igjennom noe smått traumatisk? Har et nært familiemedlem som har vært innlagt på psyk. for noen år siden, og vedkommende har slitt med lyd og lys etter det. Noe som vedkommende aldri har slitt med før, har faktisk alltid trives i mye bråk og synging, mens jeg har blitt anklaget for å være sensitiv for lyder. 

Kanskje ikke relevant, men jeg er selv mye mer sensitiv for lyder og lyd dersom jeg har sovet lite. Antar at kroppen tåler mindre når den er sliten. Tåler mye mer når kroppen er opplagt og frisk og fin. 

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (20 minutter siden):

Nå vil du belønne uforsiktige ungdommer med vaksiner. Flott det. Da kan de reise fritt i Europa til sommeren mens småbarnsforeldre må bli hjemme uvaksinert.

Det går utover oss alle om russen sprer korona land og strand rundt. Jeg har skrevet senest i går at jeg ville vaksinert lærere og foreldre før gamlinger på 80 år. 

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (9 minutter siden):

Er ikke dette mye av symptomene som folk med ME har også? Det med sensitivitet på lyder og lys og konsentrasjonsvansker. Kan dette være en reaksjon på at kroppen har vært igjennom noe smått traumatisk? Har et nært familiemedlem som har vært innlagt på psyk. for noen år siden, og vedkommende har slitt med lyd og lys etter det. Noe som vedkommende aldri har slitt med før, har faktisk alltid trives i mye bråk og synging, mens jeg har blitt anklaget for å være sensitiv for lyder. 

Kanskje ikke relevant, men jeg er selv mye mer sensitiv for lyder og lyd dersom jeg har sovet lite. Antar at kroppen tåler mindre når den er sliten. Tåler mye mer når kroppen er opplagt og frisk og fin. 

ME blir jo ofte utløst av infeksjonssykdom. Så det virker logisk. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Stoppet fest med 14 personer:Politiet i Oslo melder at de to ganger har måtte oppsøke samme fest på Storo, etter meldinger om festbråk.

Operasjonsleder André Kråkenes opplyser til Dagbladet at festdeltakerne var mellom 18 og 27 år.

 

- Vi fikk først en klage på feststøy klokka 06 i dag tidlig. Så var vi ikke der før vi fikk en ny klage klokka 08. Da hadde også noen kjørt av gårde i en bil. De var tilbake på stedet før vi kom fram. Når vi kom til leiligheten var det 14 personer der, sier operasjonslederen.

 

Alle ble anmeldt for brudd på coronaforskriften. Ti personer ble bortvist, og tre fikk være igjen. En person ble innbrakt til arresten for forulemping av politiet. Den aktuelle bilen ble avskiltet på grunn av mangler.

 

- I 10-tida fikk vi en ny klage på at bilen vi avskiltet ble brukt til ulovlig kjøring. Da vi kom opp igjen, ble fem av dem innbrakt for brudd på bortvisningen.

 

To personer ble innbrakt for å ha kjørt bilen, etter mistanke om blant annet kjøring i ruspåvirket tilstand.

😱🤣😩

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når jeg sammenligner tilstanden nå med for et år siden, er det en del slående forskjeller. Ifjor var brødskjæremaskiner og løst smågodt fjernet fra butikkene fordi dette utgjorde smittefare - nå er brødskjæremaskiner og løst smågodt tilgjengelig.

Ifjor var frisørene stengt - nå er de åpne.

For ett år siden brukte INGEN munnbind (kanskje 1 av 100), nå bruker ALLE det i offentlige rom. 

For ett år siden var det forbudt å dra på hytta i en annen kommune enn der du bodde, nå er dette greit. Begrunnelsen ifjor for hytteforbudet var at det lokale helsevesenet i hyttekommunene ikke måtte bli overbelastet av covid-syke.

Jeg lurer på om det er faglige vurderinger og økt kunnskap etter ett år som er grunnen til disse slående endringene i strategi.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (14 minutter siden):

Når jeg sammenligner tilstanden nå med for et år siden, er det en del slående forskjeller. Ifjor var brødskjæremaskiner og løst smågodt fjernet fra butikkene fordi dette utgjorde smittefare - nå er brødskjæremaskiner og løst smågodt tilgjengelig.

Ifjor var frisørene stengt - nå er de åpne.

For ett år siden brukte INGEN munnbind (kanskje 1 av 100), nå bruker ALLE det i offentlige rom. 

For ett år siden var det forbudt å dra på hytta i en annen kommune enn der du bodde, nå er dette greit. Begrunnelsen ifjor for hytteforbudet var at det lokale helsevesenet i hyttekommunene ikke måtte bli overbelastet av covid-syke.

Jeg lurer på om det er faglige vurderinger og økt kunnskap etter ett år som er grunnen til disse slående endringene i strategi.

 

Bingo. Men også tiltaktrøtthet. Vi skulle heller vært stengt ned nå i vår enn i fjor. Det var omtrent ikke smitte i Norge etter april på grunn  av nedstengningen.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Sitat

27 smittetilfeller i Ås: – Utbrudd ved skolene

Ås kommune melder at det er registrert 27 nye smittetilfeller lørdag. Det er det høyeste antallet som har blitt registrert i kommunen på én dag i løpet av pandemien.

Forrige søndag ble det til sammenligning registrert 2 nye smittetilfeller i kommunen. Smittetallene er vanligvis noe lavere i helgene.

– Det høye antallet nye smittede er en følge av pågående utbrudd ved skolene, sier kommuneoverlege Sidsel Storhaug.

Smittetrenden i kommunen er nå kraftig stigende, ifølge VGs oversikt.

Kommunen opplyser at Rustad skole, Åsgård skole og Ås videregående skole stengte sine lokaler og gikk over til digital undervisning tidligere denne uka.

– Veldig mange av de nye positive er nærkontakter av personer som har testet positivt tidligere. De har vært i karantene, og vi har derfor kontroll over situasjonen, sier kommuneoverlegen.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Flere smittede i Vestfold søndag

Det er påvist 13 nye smittetilfeller av covid-19 i Tønsberg, og det pågår smittesporing på sju av dem. I Larvik er det påvist tre nye smittetilfeller, to av dem har ukjent smittekilde. Et nytt tilfelle er påvist i Færder, men det er kjent smittevei.

Sitat

Flere sykehusansatte i karantene

Til sammen 15 ansatte er satt i karantene etter at en person som jobber på Sykehuset i Vestfold har fått påvist covid-19, skriver Tønsbergs Blad. Ingen pasienter skal ha vært i nærkontakt med den smittede ansatte.

 

Lenke til kommentar

Oslo og Viken har jo på mange områder strengere tiltak enn i fjor vår så at det ikke er stengt ned må man nok lenger ut på landet med. Heck Oslo er jo stengt ned for 5 måneden. Men da uten å målrette tiltakene noe særlig. Jeg synes man nå burde vite hvilke tiltak som faktisk virker og hvilke tiltak som ikke gjør det.  EN kan trygt si at en del av tiltakene i Oslo innført siden november i fjor ikke har hatt så mye å si på smitteutviklingen. Jeg tror skolestengingen er det som vil ha noe å si nå faktisk. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Oslo og Viken har jo på mange områder strengere tiltak enn i fjor vår så at det ikke er stengt ned må man nok lenger ut på landet med. Heck Oslo er jo stengt ned for 5 måneden. Men da uten å målrette tiltakene noe særlig. Jeg synes man nå burde vite hvilke tiltak som faktisk virker og hvilke tiltak som ikke gjør det.  EN kan trygt si at en del av tiltakene i Oslo innført siden november i fjor ikke har hatt så mye å si på smitteutviklingen. 

Det kan du ikke vite. Det kunne vært 10 ganger så ille uten tiltak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...