Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Snittet uke 11 var 928/dag, som betyr veksten endte på 18%. Det er ikke helt galt, men fortsatt vekst. Det kan virke som det har vært en utflating denne uken, så om det fortsetter kan trenden snu denne uken. Men jeg tror vel kanskje vi fortsatt ikke er på trygg grunn.

Uke 7: 17% vekst

Uke 8: 22% vekst

Uke 9: 59% vekst

Uke 10: 40% vekst

Uke 11: 18% vekst

Jeg tror det kan hende vi ser et fall i smitten denne uken, men det ville ikke overraske meg om vi ser 10+% vekst. Med 8+% vekst krysser vi snitt på 1000/dag.

En ting jeg også lurer litt på er hvordan folk tenker i forhold til påsken. Det kan hende folk avventer med å teste seg fordi de ikke vil sitte i isolasjon i påsken. Det vil i så fall føre til en dipp i en uke eller to nå, og så nye høyder i uke 14. Akkurat som vi så i januar.

Helligdagstallene i påska kan man iallefall ta med en bøtte salt - vi så at smittetallet ble ekstremt høyt første virkedag etter jul feks. 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (33 minutter siden):

Det er vel en person som har dødd av eller med covid i Norge i gruppen 30-39 år..  virker som vaksinen leder i denne gruppen. 

Har du kilde på det tallet? Jeg finner bare tall for gruppa 0-39.

Hvilket tall for dødsfall pga AZ sammenligner du med da?

En annen ting er at når man skal prøve å lage statistikk ut av så lave tall som 1 så spiller statistiske tilfeldigheter veldig stor rolle. Enkelt forklart kan man ikke stole på så svake statistiske data. Sammenlign gjerne med meningsmålinger i en gruppe bestående av 1 person. Tilfeldighetene spiller sannsynligvis større rolle enn selve "signalet". Det er altså lite "signal" / generelle konklusjoner å trekke ut av så svake statistiske data.

For all del, jeg synes blodpropp-tilfellene er uhyggelige og sånt, men det er også uhyggelig når folk trekker alt for raske konklusjoner basert på alt for spinkel, slik at folk utsettes for en stor trussel mot deres liv og helse (covid19).

Men husk at det er mange flere faktorer her enn bare individuelle konsekvenser av smitte. Det er også snakk om hvilke grupper som rammes av risiko for videresmitte (nærkontaktkarantener), deres mobilitet (f.eks i helsearbeidermiljøer og pasientmiljøer) og en hel del annet som jeg ikke har god oversikt over. Jeg overlater derfor den store analyseoppgaven til de som sitter med flere opplysninger enn meg og har tid til å gjøre mye grundigere analyse enn jeg klarer å skrive her på noen minutter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Rasjonelt said:

Man kan ikke sammenligne smittetall over tid. Smittetallet er en funksjon av antall tester som gjøres og det har endret seg mye.

Så klart går det an å sammenligne smittetall over tid. Men det er så klart ikke slik at smittetallene viser det fulle bildet.

Det som er best å følge med på i forhold til om man tester mer eller mindre enn før er positivitetsraten. Dette viser altså hvor stor andel av testene som er positive. Altså egentlig viser det hvor mye man tester i forhold til hvor mye smitte som finnes.

Trenden til positivitetsraten har vært negativ siden midten av februar, når denne nyeste bølgen startet. Altså vi tester mindre og mindre i forhold til hvor mye smitte som finnes i samfunnet. Da kan man egentlig forvente at smitteutviklingen er verre enn det smittetallene viser. Men jeg tror ikke denne faktoren spiller stor rolle - positivitetsraten er fortsatt ganske lav, selv om den er høyere enn i februar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (10 timer siden):

Hva er alternativet da, at folk nekter å gå på jobb pga. smittefaren?

Nei, alternativet er å redusere smittefaren på allskens måter vi har gjort det siste året. Avstand, munnbind, håndhygiene og muligens mer avhengig av yrke og situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

779493753_Skjermbilde2021-03-22kl_11_06_04.thumb.png.1a4d856c4ed44c1e55d55e3141e4bccf.png
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Litt oppdatert bilde på vaksineringshastigheten i Europa. Norge fortsatt helt i det øvre sjiktet selv med stans av AstraZeneca-vaksinering, og til tross for at Norges tall ikke er så nylig oppdatert som en del andre land.

Vi er fortsatt ganske godt over det europeiske snittet og snittet i EU. Har ikke tatt med Storbritannia, Serbia og Ungarn i grafen her da disse tre landene ligger så langt over alle de andre (av diverse grunner, bruk av ikke-godkjente vaksiner bl.a.) at grafen ville blitt uleselig.

Estland har rykket forbi oss, men dette er et land med kun 1.3m innbyggere. Østerrike har også gått såvidt forbi, men de gjenopptok AstraZeneca-vaksineringen for 6 dager siden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

233 koronasmittede personer er innlagt i Helse Sør-Øst.

Det er en økning på hele 21 siden i går.

1 færre enn i går er på intensiv, mens det er 6 flere enn i går på respirator.

Dette er det høyeste antallet innlagt i Helse Sør-Øst siden 4. april 2020.

857 ansatte er i karantene, en nedgang fra 1036 sist tallene ble oppdatert for 10 dager siden.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ok67 skrev (35 minutter siden):

Mange som er triggarhappy der ute, tydelegvis.

 

Politiet har fått et titalls anmeldelser mot Erna Solberg

Flere personer har anmeldt statsministeren for mulige smittevernbrudd på Geilo. Saken er under etterforskning, og politiet varsler ny informasjon mandag.

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2021/03/22/Politiet-har-fått-et-titalls-anmeldelser-mot-Erna-Solberg-23692211.ece

Det sushipartyet driter jeg egentlig i, men hun og hele regjeringen skulle vært politianmeldt for å gi bort nærmere en million vaksinedoser. De har tydeligvis ikke forstått meningen i begrepet FOLKEVALGTE! De tror de er i regjering for å være verdens frelsere!

Det der kommer jeg aldri til å glemme eller tilgi! Det jeg føler om regjeringen og deres medlemmer etter å ha lest dette egner seg ikke på trykk! Jeg kan ikke skrive hva jeg føler om dem etter å ha fått denne nyehten, det vil stride mot forumsreglene så jeg får holde det for meg selv.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

260 innlagt totalt. 23 flere enn i går. På en mandag. Ingen hjelp i utskrivinger fra helgen. Jeg så på statistikken til Sverige at det i gjennomsnitt tar 10,2 dager fra man blir syk til man havner på intensiven. Dvs, vi har såvidt begynt å se resultatene av de høye smittetallene den siste tiden og vi kan forvente ytterlige stigning før det eventuelt vil begynne å stabilisere seg, avhenging av om smittetallene faktisk er på vei ned eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490
Morromann skrev (9 minutter siden):

Det sushipartyet driter jeg egentlig i, men hun og hele regjeringen skulle vært politianmeldt for å gi bort nærmere en million vaksinedoser. De har tydeligvis ikke forstått meningen i begrepet FOLKEVALGTE! De tror de er i regjering for å være verdens frelsere!

Det der kommer jeg aldri til å glemme eller tilgi! Det jeg føler om regjeringen og deres medlemmer etter å ha lest dette egner seg ikke på trykk! Jeg kan ikke skrive hva jeg føler om dem etter å ha fått denne nyehten, det vil stride mot forumsreglene så jeg får holde det for meg selv.

Gitt bort og gitt bort fru Blom 😂 Vi har investert i FN sitt COVAX samarbeid som betyr at vi har betalt for doser til fattige land. Det er noe nesten alle landene gjør sånn at vi beskytter oss selv mot farligere mutasjoner og i tillegg hjelper landene som ikke ellers ville ha fått doser før om lenge. Det er nå ikke sånn at Norge bare kunne tatt alt dette selv

Anonymous poster hash: 552c6...490

Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490

I dag gjenåpner UiO lesesalene: Oppfordrer studenter til å teste seg to ganger i uka
https://www.ao.no/i-dag-gjenapner-uio-lesesalene-oppfordrer-studenter-til-a-teste-seg-to-ganger-i-uka/s/5-128-68808

Sitat

 

De siste dagene har Universitetet i Oslo hatt en tett dialog med Oslo kommune og helsemyndighetene om å åpne campus igjen. Nå styrker de samtidig SiOs tilbud om hurtigtesting på Frederikkeplassen og i sentrum.

For å holde smittesituasjonen under kontroll, skjerper Universitetet i Oslo nå testingen i forbindelse med at de gjenåpner campus etter å ha vært stengt en drøy uke. Universitetet dobler det eksisterende hurtigtesttilbudet, og oppfordrer alle som ønsker å benytte seg av lesesalene om å teste seg to ganger i uka.

Det er blitt bestemt at lesesalene på Eilert Sundt og Sophus Bugge, i tillegg til masterlesesalsplasser, gjenåpner mandag 22. mars klokken 09.00.

– Vi har jobbet intenst for å få på plass et forsvarlig tilbud for studentene etter at smittetallene igjen økte voldsomt i vår region. Vi har hatt tett dialog med helsemyndigheter og Oslo kommune og forsterker nå testing slik at vi kan ha åpne lesesaler i en situasjon med høyt smittetrykk, sier rektor ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen på universitetets nettsider.

Videre skriver universitetet at «studenter som trenger tilgang til campus for å drive ferdighetstrening eller utføre forsøk i laboratorier for å opprettholde studieprogresjonen, får fortsatt tilgang til bygningene og fysisk undervisning i henhold til smittevernrestriksjonene. Annen type fysisk undervisning i grupper gjøres digital. Universitetsbiblioteket er inntil videre stengt».

– Smittesituasjonen er som kjent veldig alvorlig, og vi må være forberedt på at det kan komme endringer på kort varsel, sier Stølen.

 

Anonymous poster hash: 552c6...490

Lenke til kommentar
49 minutes ago, ok67 said:

Mange som er triggarhappy der ute, tydelegvis.

 

Politiet har fått et titalls anmeldelser mot Erna Solberg

Flere personer har anmeldt statsministeren for mulige smittevernbrudd på Geilo. Saken er under etterforskning, og politiet varsler ny informasjon mandag.

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2021/03/22/Politiet-har-fått-et-titalls-anmeldelser-mot-Erna-Solberg-23692211.ece

Har hun ikke allerede fått en bot på 20.000?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Guest 552c6...490 said:

Gitt bort og gitt bort fru Blom 😂 Vi har investert i FN sitt COVAX samarbeid som betyr at vi har betalt for doser til fattige land. Det er noe nesten alle landene gjør sånn at vi beskytter oss selv mot farligere mutasjoner og i tillegg hjelper landene som ikke ellers ville ha fått doser før om lenge. Det er nå ikke sånn at Norge bare kunne tatt alt dette selv

Anonymous poster hash: 552c6...490

Korrekt, man er nødt til å lese artikkelen og ikke la seg lure av dårlig journalistiske overskrifter. Men vi har fortsatt problemet med korrupsjon og problemer med å nå de fattigste selv med denne hjelpen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Har hun ikke allerede fått en bot på 20.000?

Ingen har fått noen dom i saken. Politiet etterforsker fortsatt, og skal avhøre de involverte. Det er ikke sikkert det blir bot på noen, det får tiden vise. Men de ønsker nok å bli ferdig med saken så fort som mulig. 

Siste i dag er at politiet skal avhøre Erna Solberg og Sindre Finnes: 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2djpaB/politiet-vil-avhoere-erna-solberg-og-sindre-finnes-etter-geilo-turen

Uansett om politiet kommer frem til om det er lovbrudd eller ikke så er det like alvorlig at statsministeren har brutt anbefalinger.

Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490 skrev (8 minutter siden):

Gitt bort og gitt bort fru Blom 😂 Vi har investert i FN sitt COVAX samarbeid som betyr at vi har betalt for doser til fattige land. Det er noe nesten alle landene gjør sånn at vi beskytter oss selv mot farligere mutasjoner og i tillegg hjelper landene som ikke ellers ville ha fått doser før om lenge. Det er nå ikke sånn at Norge bare kunne tatt alt dette selv

Anonymous poster hash: 552c6...490

Feil. Norge er det eneste landet i Europa som frivillig ga bort flere hundre tusen doser som vi ble tilbudt. Blant annet fordi megalomane egodyrkere i KRF sitter i regjering. Og folkevalgte politikere er folkevalgte for Norge, de er ikke folkevalgt for den tredje verden selv om de tror det selv.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Ingen har fått noen dom i saken. Politiet etterforsker fortsatt, og skal avhøre de involverte. Det er ikke sikkert det blir bot på noen, det får tiden vise. Men de ønsker nok å bli ferdig med saken så fort som mulig. 

Siste i dag er at politiet skal avhøre Erna Solberg og Sindre Finnes: 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2djpaB/politiet-vil-avhoere-erna-solberg-og-sindre-finnes-etter-geilo-turen

Uansett om politiet kommer frem til om det er lovbrudd eller ikke så er det like alvorlig at statsministeren har brutt anbefalinger.

Jeg antar at alle som deltok evt. får samme bot og ikke bare Erna.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Subara skrev (17 minutter siden):

Forsinkelse i arbeidet med å analysere koronaprøver bla på Ahus, gjør at det tar lengre tid før smittetallene blir oppdatert. Har det gjort smittetallene litt lavere kanskje?

Totalsummen blir jo den samme, men det kan hende at hele bunken blir lagt inn en og samme dag hvor vi da kanskje får et veldig høyt smittetall. Oversikten vi får fra VG Sier ingenting om når prøven blir tatt - bare når den er registrert. Så tallene vi får nå er gjerne prøver som er tatt for kanskje nesten en uke sia. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...