Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Foreslår massetesting av lærere og ansatte i barnehager i Oslo:

15. mars innført byrådet i Oslo strenge smitteverntiltak. For å finne skjult smitte på skoler og barnehager som er åpne, ønsker Høyre nå massetesting.

- Vi vet at smitten øker etter ferier, og det er viktig å finne ut av den skjulte smitten på de skolene og barnehagene som holder åpent, sier skolepolitisk talsmann for Høyre i Oslo, Mehmet Kaan Inan.

Barnehager skal være stengt i påskeuken, men en del barnehager vil likevel holde åpent, ettersom en del barn har foreldre i samfunnskritiske jobber.

Derfor foreslår Høyre nå å masseteste alle ansatte på skoler og åpne barnehager i Oslo.

- Vi håper dette forslaget kan føre til at flere lærere og barnehageansatte kan føle en større grad av trygghet på jobb. Vi ser en økende smittetrend blant unge, og da er det viktig å finne ut av den faktiske smittesituasjonen på skolene, sier Kaan Inan.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Foreslår massetesting av lærere og ansatte i barnehager i Oslo:

15. mars innført byrådet i Oslo strenge smitteverntiltak. For å finne skjult smitte på skoler og barnehager som er åpne, ønsker Høyre nå massetesting.

Massetesting av lærere (i tillegg til elever) er allerede innført av byrådet i Oslo i samarbeid med Helsedirektoratet, men stanset da skolene stengte. 

Massetesting av elever og lærere i Oslo
https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/massetesting-av-elever-og-laerere-i-oslo

Lenke til kommentar

Hvordan er det med finn i disse dager? Vi har solgt en gammel retro sykkel som skal hentes på søndag og de kommer fra Andebu for å hente den. Er det et farlig hotspot for tiden?

Vi bruker jo uansett alle munnbind og overlevering skjer ute.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 minute ago, Subara said:

Jeg kjøpte noe på finn.no i dag. Jeg foreslo overlevering av pakken utendørs på et møtested pga høyt smittetrykk.

Super, er det vi også har gjort. Satser på at det går greit og får ta på doble munnbind 😛

Vil gjøre det mest mulig riktig med minst mulig risiko for alle parter.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (25 minutter siden):

Super, er det vi også har gjort. Satser på at det går greit og får ta på doble munnbind 😛

Vil gjøre det mest mulig riktig med minst mulig risiko for alle parter.

Grav ned gjenstanden og send skattekart til kjøper når beløpet er mottatt på vipps. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (53 minutter siden):

Super, er det vi også har gjort. Satser på at det går greit og får ta på doble munnbind 😛

Vil gjøre det mest mulig riktig med minst mulig risiko for alle parter.

Når dere har på munnbind utendørs er det i hvert fall innenfor, tenker jeg. De fleste går uten munnbind ute, og tar på munnbindet rett før de går inn i matvarebutikken eller annet offentlig lokale. Og Vipps gjør handelen smittefri, så jeg ser ingen grunn til å la være. El-kjøp selger nok som bare det på nettet, og kan gjøre det fordi utleveringen av varene skjer utenfor lokalene. Hvis det er nødvendig å bruke munnbind ute pga et mer smittsomt virus, håper jeg at FHi/regjeringen informerer oss snarest.

En annen ting er hvis de som henter sykkelen kommer utenbysfra og kjøper melk og brød på tilbakeveien mens de befinner seg utenfor sin egen kommune. Men det er i så fall ikke ditt ansvar. Og de fleste følger smittevernsreglene. Jeg pleier å sette ting i karantene noen dager hvis jeg er redd for "inderekte kontaktsmitte", for da slipper jeg å gå over med sprit eller vaskekluten. Forskning viser at det er liten sjanse for å bli smittet ved å ta på ting andre har tatt på, men selvfølgelig vaske hendene som før. Det er luftsmitten vi må passe oss for nå. Forhåpentligvis så blåser viruset raskt av gårde utendørs, men kan bli værende ganske lenge i et rom uten god ventilasjon.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noterer meg at Norge har gitt bort 700 000 vaksinedoser til Afrika mens vi selv har fått kun 497 000 vaksinert med første dose.

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-ga-bort-nesten-700-000-doser/73546924

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksinasjonsstatistikk/

For all del er solidaritet et poeng, men det går jo en grense hvor dette går over i å være dum-snilt.

Det må jo være et poeng å sikre vår egen økonomi først slik at vi kan bidra raskere og bedre.

En analogi kan være en som kaster en livbøye til en som trenger hjelp, uten å først plugge hullene i båten.  At begge synker hjelper hverken oss eller de vi kaster livbøyen til...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Rune_says said:

Noterer meg at Norge har gitt bort 700 000 vaksinedoser til Afrika mens vi selv har fått kun 497 000 vaksinert med første dose.

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-ga-bort-nesten-700-000-doser/73546924

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksinasjonsstatistikk/

For all del er solidaritet et poeng, men det går jo en grense hvor dette går over i å være dum-snilt.

Det må jo være et poeng å sikre vår egen økonomi først slik at vi kan bidra raskere og bedre.

En analogi kan være en som kaster en livbøye til en som trenger hjelp, uten å først plugge hullene i båten.  At begge synker hjelper hverken oss eller de vi kaster livbøyen til...

Hæ? gi fra oss oksygenmasken før vi har satt den på selv?
Dette er dumsnillhet på sitt beste. Selvfølgelig skal man hjelpe men sørg for å fiks eget hus først!

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (27 minutter siden):

Noterer meg at Norge har gitt bort 700 000 vaksinedoser til Afrika mens vi selv har fått kun 497 000 vaksinert med første dose.

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-ga-bort-nesten-700-000-doser/73546924

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksinasjonsstatistikk/

For all del er solidaritet et poeng, men det går jo en grense hvor dette går over i å være dum-snilt.

Det må jo være et poeng å sikre vår egen økonomi først slik at vi kan bidra raskere og bedre.

En analogi kan være en som kaster en livbøye til en som trenger hjelp, uten å først plugge hullene i båten.  At begge synker hjelper hverken oss eller de vi kaster livbøyen til...

Helt innafor solidarisk handling fra oss Nordmenn og jeg er helt enig selv i at de gir det bort.

Sitat

- I teorien er det kanskje en mulighet for at Norge kunne ha krevd disse vaksinene til eget bruk, i stedet for det som var utgangspunktet, nemlig å sikre utsatte helsearbeidere i fattige land, sier Ulstein til NTB.

Land der respirator er et fremmedord.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (9 minutter siden):

Helt innafor solidarisk handling fra oss Nordmenn og jeg er helt enig selv i at de gir det bort.

Helt enig. Det hjelper alle nasjoner på sikt at land som har mulighet hjelper de fattige med doser. Det er en pandemi, ikke en epidemi. Nå ser det også ut fra artiklene at det ikke bare hadde vært å grabbe til seg heller, i hvert fall ikke uten å miste solide forhandlingskort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tøyencola-gründer bortvist fra sykehus - ba ansatte si at pandemien ikke eksisterer

Sitat

Tøyencola-produsenten har ikke bare hintet om konspirasjonsteorier på etikettene sine. I fjor ble gründer Jarle Hollerud bortvist fra Ullevål sykehus av politiet etter å ha forsøkt å få ansatte der til å bekrefte at korona-pandemien ikke eksisterte.

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-toyencola-grunder-bortvist-fra-sykehus-1.15425283

Denne saken blir bare rarere og rarere. Den karen er jo sjuk.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner at jeg ikke klarer å hisse meg opp over teoretiske vaksinedoser. Vi har vel bestilt noen millioner allerede, og hvor mange har vi fått?.. 

Dessuten er vel dette samarbeidet med cavi eller hva det heter først og fremst myntet på fattigere land. Solidaritet med de som har én respirator i hele landet, og den er holdt av til en eller annen høytstående person. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner at jeg ikke klarer å hisse meg opp over teoretiske vaksinedoser. Vi har vel bestilt noen millioner allerede, og hvor mange har vi fått?.. 

Dessuten er vel dette samarbeidet med cavi eller hva det heter først og fremst myntet på fattigere land. Solidaritet med de som har én respirator i hele landet, og den er holdt av til en eller annen høytstående person. 

Akkurat det jeg tenker også. Veldig fornøyd med at Norge ikke misbruker et system rigget for å hjelpe fattige land. Men nå går det vel ikke lang tid før et par populistiske politikere skal gjøre smålig sak ut av dette, og dra det ut av proporsjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Jeg kjenner at jeg ikke klarer å hisse meg opp over teoretiske vaksinedoser. Vi har vel bestilt noen millioner allerede, og hvor mange har vi fått?.. 

Dessuten er vel dette samarbeidet med cavi eller hva det heter først og fremst myntet på fattigere land. Solidaritet med de som har én respirator i hele landet, og den er holdt av til en eller annen høytstående person. 

Det er ikke teoretiske doser.  De ble levert til Ghana for noen uker siden. Men det er AZ-vaksinen som norske myndigheter tror er dødelig.  Er ikke det et dilemma?   "Godt nok" for Ghanesiske helsearbeidere, men ikke norske ?  Fra en Ghanesers synspunkt kan det fort virke som om de får "vestens søppel"...

https://www.who.int/news/item/24-02-2021-covid-19-vaccine-doses-shipped-by-the-covax-facility-head-to-ghana-marking-beginning-of-global-rollout

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Helt innafor solidarisk handling fra oss Nordmenn og jeg er helt enig selv i at de gir det bort.

Er det innafor å gi fra oss flere doser enn hva som er satt når vi selv mangler vaksine? Dumsnillhet og naivt kalles det, og ja, typisk norsk!

Sitat

Helt innafor solidarisk handling fra oss Nordmenn og jeg er helt enig selv i at de gir det bort.

Disse dosene var aldri tiltenkt utsatte helsearbeidere i fattige land. Dette er svada-propaganda fra KrF! Disse vaksinene kom fra Covax- "vinduet"  tiltenkt rike nasjoner. Norge har betalt inn til "vinduet" tiltenkt fattige nasjoner, men også til "vinduet" tiltenkt rike nasjoner. Det er er snakk om vaksiner som var tiltenkt oss selv. 

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det ikke er blitt mere diskusjon ang. denne avgjørelsen i mediene, men det er vel fordi det ikke er PK

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Jeg kjenner at jeg ikke klarer å hisse meg opp over teoretiske vaksinedoser. Vi har vel bestilt noen millioner allerede, og hvor mange har vi fått?.. 

Dessuten er vel dette samarbeidet med cavi eller hva det heter først og fremst myntet på fattigere land. Solidaritet med de som har én respirator i hele landet, og den er holdt av til en eller annen høytstående person. 

Det er både for fattige og rike land. 

Om du da ikke regner følgende land som fattige:

Brunei, Andorra, Canada, Monaco, New Zealand, Qatar, Saudi-Arabia og Singapore som fattige land. Alle fikk tildelt vaksiner av COVAX.

Ref: 

https://www.who.int/publications/m/item/first-round-of-allocation-astra-zeneca-oxford-vaccine

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Pc Lynet said:

Bygger'n på Heimdal. Rusta i Larvik. Kjøpesenteret Farmanstredet i Tønsberg lista er lang.

Nu er jag ikke helt sikker men tror att utbruddet på byggern på Heimdal resulterade i 0 smittede.

edit: Ser ut som att utbruddet på Rusta i Larvik kan ha haft oändligt många fler smittede dock, 1 alltså.

https://www.larvik.kommune.no/korona/siste-nytt-om-koronavirus-i-larvik/status-dag-for-dag/

  • Smittetilfellet har muligens en tilknytning til Rusta.
Endret av fredrik2
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...