Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Forbanna galskap. Mange klager på type butikker som coop obs som selger "altslags" + litt matvarer. Mens sports butikker må stenge pga de ikke selger mat osv.

 

Burde kutte alt som ikke er nødvendig og butikker må holde vakt på hvor mange som er i butikk til enhver tid og passe på køen opprettholder avstander osv. 

Folk trenger rett og slett barnevakt i disse tider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Utenlandske bærplukkere får mulighet til å komme til Norge

Gårder som produserer poteter, grønnsaker og bær og som trenger utenlandsk arbeidskraft, får nå en dokumentasjonsordning av regjeringen.

– Vi er i en krevende situasjon med stort smittepress og behov for streng kontroll på innreise. Dokumentasjonsordningen for grøntnæringen gir en kvalitetssikring som vil være god bistand til grensemyndigheten som fører kontroll med innreise, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad (KrF) i en pressemelding.

Hun sier at den nye ordningen vil gi et godt grunnlag for å vurdere om reglene for å kunne gi unntak fra innreiserestriksjonene, er oppfylt.

Foretak som produserer eller pakker poteter, grønnsaker, frukt eller bær, kan sende inn opplysninger om sitt behov for utenlandsk arbeidskraft. Det er imidlertid grensepersonell som tar den endelige avgjørelsen om arbeidstakere får komme inn i landet, presiseres det i veiledningen.

Ordningen administreres av Landbruksdirektoratet og iverksettes umiddelbart.

Får håpe de må gjennomføre karantenene på hotell til arbeidsgiver sin kostnad.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Fredag er hele 19 koronapasienter innlagt på Sykehuset i Vestfold. Det er det høyeste antallet så langt under pandemien.

– Ta fortsatt tiltakene og smittevernsreglene alvorlig. De som blir alvorlig syke, blir like syke eller kanskje sykere enn tidligere. Pasientene vi ser nå er også yngre, hvis smitten får bre seg ukontrollert kan mange bli alvorlig syke og dø. Også yngre folk uten tilleggssykdommer kan rammes hardt. Folk må holde ut, ber han.

https://www.tb.no/rekordmange-innlagt-pa-sykehuset-pasientene-vi-ser-na-er-yngre/s/5-76-1524715

Sitat

Færders vaksinerte toppledelse vil ikke stenge skolene – og fikk viljen sin av politikerne

Et enstemmig formannskap gikk for å holde elever og lærere på skolen. Dette til tross for at sju skoler og barnehager på samme tidspunkt har elever og ansatte i karantene på grunn av covid-19.

Rådene fra kommuneledelsen, som selv gikk foran i vaksinekøen tidligere denne måneden, var også krystallklare:

– Hvis vi stenger skolene, vil barn og unge trekke til andre arenaer som ikke ivaretar smittesituasjonen, sa kommunaldirektør Toril Eeg i det ekstraordinære formannskapsmøtet.

https://www.tb.no/farders-vaksinerte-toppledelse-vil-ikke-stenge-skolene-og-fikk-viljen-sin-av-politikerne/s/5-76-1524692

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Flok klarer virkelig ikke å ta ansvar for seg selv engang, det er påtide med maktbruk spør du meg. 

Kommunen har valgt ett totalt uegnet vaksinasjons lokale. Det kunne fungert for yngre beinføre, men ikke for de eldre som blir vaksinert nå. Man burde i de minste hatt på plass ett køsystem med vakter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Kommunen har valgt ett totalt uegnet vaksinasjons lokale. Det kunne fungert for yngre beinføre, men ikke for de eldre som blir vaksinert nå. Man burde i de minste hatt på plass ett køsystem med vakter.

Ja, vi hadde samme greia her sist uke. "Systemene" fungerte såklart ikke og folk ble stående ute i sludd å vente. Tett i tett såklart. 

Ja alt som er åpent og tar i mot folk på noen som helst måte bør ha en form for vakt. Folk bryter reglene stadig og trenger barnevakt. Kan like godt være meg i ett svakt øyeblikk. Da vill jeg gjerne ha noen som minner meg på at det ikke er greit.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Forbanna galskap. Mange klager på type butikker som coop obs som selger "altslags" + litt matvarer. Mens sports butikker må stenge pga de ikke selger mat osv.

 

Burde kutte alt som ikke er nødvendig og butikker må holde vakt på hvor mange som er i butikk til enhver tid og passe på køen opprettholder avstander osv. 

Folk trenger rett og slett barnevakt i disse tider.

Så er spørsmålet om hvor stor effekt stengte butikker har på smittetall. Jeg tviler faktisk på at dette har så mye å si det  store bildet når det er helt klart skolene og barnehager som er den store smittedriveren...  Det er mange tiltak man kan sette inn, men hvor mye et tiltak har å si er høyest variabelt. Jeg tror ikke stengte butikker og kjøpesentre har noe mer enn kun marginalt å si i det store og det hele. Men det er klart det er et viktig symbolsk tiltak... Noe mange tiltak jeg føler faktisk er om dagen. Man burde kanskje brukt tiden på å finne ut hvilke tiltak som har mest effekt og da er det liten tvil om at det er skolene og barnehagene som må tas i denne omgang. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Så er spørsmålet om hvor stor effekt stengte butikker har på smittetall. Jeg tviler faktisk på at dette har så mye å si det  store bildet når det er helt klart skolene og barnehager som er den store smittedriveren...  Det er mange tiltak man kan sette inn, men hvor mye et tiltak har å si er høyest variabelt. Jeg tror ikke stengte butikker og kjøpesentre har noe mer enn kun marginalt å si i det store og det hele. Men det er klart det er et viktig symbolsk tiltak... Noe mange tiltak jeg føler faktisk er om dagen. Man burde kanskje brukt tiden på å finne ut hvilke tiltak som har mest effekt og da er det liten tvil om at det er skolene og barnehagene som må tas i denne omgang. 

Ja skoler og barnehager burde vært stengt for lengst, nå stenger en bare en etter en til det ikke er flere å stenge og ender opp med unødvendig høy smitte til vi kommer i "mål". 

Problemet med å ha coop obs åpent er at det er utrolig urettferdig for sportsbutikken borti gata. Skal han bestille inn brød og melk å åpne? Hvor går grensa.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja skoler og barnehager burde vært stengt for lengst, nå stenger en bare en etter en til det ikke er flere å stenge og ender opp med unødvendig høy smitte til vi kommer i "mål". 

Problemet med å ha coop obs åpent er at det er utrolig urettferdig for sportsbutikken borti gata. Skal han bestille inn brød og melk å åpne? Hvor går grensa.

Det er jeg enig i og det er ikke minst konkurransevridende. Samtidig så man latterlige scener i Wales på TESCO supermarkeder der hvor store deler av supermarkedet var sperra av fordi det ikke var essensielle varer. Også COOP Xtra selger ikke bare matvarer, men har også kaseroller osv til salgs. 

Lenke til kommentar
Rasjonelt skrev (1 minutt siden):

Nedstengning har liten effekt. Det ser vi tydelig i Oslo.

https://experience.arcgis.com/experience/742a281a0fa74ab79147a76e6b52833b

VGS og ungdomsskoler ble kun stengt fra og med onsdag denne uka. Det tar mer enn to døgn å se effekt av tiltak. Men det er noen få små tendenser til utflating på dette høye nivået da. Men det vil alltids flate ut før det forhåpentligvis går ned, ned og ned. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

VGS og ungdomsskoler ble kun stengt fra og med onsdag denne uka. Det tar mer enn to døgn å se effekt av tiltak. Men det er noen få små tendenser til utflating på dette høye nivået da. Men det vil alltids flate ut før det forhåpentligvis går ned, ned og ned. 

Her i byen forventer vi noen uker før vi ser nedgang. Vi er på 5A og mange skoler og barnehager er stengt. For lite etter min mening da det er der smitten er, men slik er det nå.

 

Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

VGS og ungdomsskoler ble kun stengt fra og med onsdag denne uka. Det tar mer enn to døgn å se effekt av tiltak.

Irrelevant. Det er dette som er resultatet av tiltakene til nå. Ingen fremtidige tiltak vil endre bildet vi ser, med mindre værstingbydelene settes under portforbud.

Lenke til kommentar
Rasjonelt skrev (Akkurat nå):

Irrelevant. Det er dette som er resultatet av tiltakene til nå. Ingen fremtidige tiltak vil endre bildet vi ser, med mindre værstingbydelene settes under portforbud.

Så stengingen av ungdomsskole og vgs er irrelevant mener du når det er i aldersgruppa 10-19 år smitten har økt mest? Er det noe som virkelig kan få ned smitten så er det dette. 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 timer siden):

Tror de fleste overlever litt militære for å unngå like mange døde som resten av Europa.

Midlertidlig frykt som tar bort friheten vi alle har er vel ikke noe god løsning ? Hva skal hindre dem innføre slike tiltak hver eneste gang noe smått truende kommer luskende ?

Vil tro som de aller fleste i det Norske samfunnet at slikt ønsker man ikke.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (43 minutter siden):

Så er spørsmålet om hvor stor effekt stengte butikker har på smittetall. Jeg tviler faktisk på at dette har så mye å si det  store bildet når det er helt klart skolene og barnehager som er den store smittedriveren...  Det er mange tiltak man kan sette inn, men hvor mye et tiltak har å si er høyest variabelt. Jeg tror ikke stengte butikker og kjøpesentre har noe mer enn kun marginalt å si i det store og det hele. Men det er klart det er et viktig symbolsk tiltak... Noe mange tiltak jeg føler faktisk er om dagen. Man burde kanskje brukt tiden på å finne ut hvilke tiltak som har mest effekt og da er det liten tvil om at det er skolene og barnehagene som må tas i denne omgang. 

Det er beviselig feil. Vi har hatt flere store smitteutbrudd i butikker denne våren.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (8 minutter siden):

Midlertidlig frykt som tar bort friheten vi alle har er vel ikke noe god løsning ? Hva skal hindre dem innføre slike tiltak hver eneste gang noe smått truende kommer luskende ?

Vil tro som de aller fleste i det Norske samfunnet at slikt ønsker man ikke.

Militæret er ikke der for å passe på vanlige lovlydige borgere. Her snakker vi om områder der en stor prosentandel gir faen i smittevern.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...