Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Vaksinen fra Johnson & Johnson blir trolig forsinket, de melder om produksjonsproblemer
 

Sitat

EU officials have been warned by American drugs giant Johnson & Johnson that supply issues will impact an expected deliver of around 55 million doses of its jab to the bloc.

The firm told Brussels that the shipment is “under stress” because of issues with ingredients and equipment used in the manufacturing process.
Its vaccine is expected to be approved by EU regulators later this week and then rolled out across the bloc in April.

https://www.express.co.uk/news/politics/1407569/EU-vaccine-delay-Johnson-and-Johnson-supply-issues-statement-latest

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge har størst andel av befolkningen fullvaksinert av de nordiske landene

Norge
Doser satt : 600 491
Fått en dose : 7,3%
Fullvaksinert : 3,9%

Danmark
Doser satt : 743 226
Fått en dose : 9,3%
Fullvaksinert : 3,5%

Sverige
Doser satt : 890 291
Fått en dose : 5,9%
Fullvaksinert : 2,9%

Finland
Doser satt : 566 387
Fått en dose : 8,7%
Fullvaksinert : 1,5%

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Smitterushet fortsetter – 17 nye tilfeller hittil i dag

Med 17 nye hittil i dag er det allerede meldt om flere smittetilfeller i Tønsberg i dag enn det var i løpet av hele gårsdagen.

Både Tønsberg og Færder hadde ni positive tester hver mandag. Flere av tilfellene som er meldt inn, er i tilknytning til skoler og barnehager i kommunen.

https://www.tb.no/smitterushet-fortsetter-17-nye-tilfeller-hittil-i-dag/s/5-76-1518482

Sitat

Flere kommuner rammet av smitteutbrudd i minoritetsmiljø: – Det er litt uoversiktlig

To utbrudd samtidig

De siste ukene har det vært kjent at byens rusmiljø har vært rammet av et smitteutbrudd, og at dette har spredt seg til nærliggende kommuner. Men nå viser det seg at også et minoritetsmiljø er berørt.

– Det stemmer at vi egentlig så to utbrudd samtidig, sier kommuneoverlege Per Kristian Opheim.

Smitteutviklingen i sistenevnte miljø kom umiddelbart etter at regjeringen åpnet for 100 personer på innendørsarrangementer. Lettelsene trådte i kraft 23. februar, altså i vinterferien.

– Vi så at flere tilfeller sannsnylig ble sporet tilbake til arrangement, sier Opheim.

Han beskriver situasjonen som litt uoversiktlig fordi det har vært smittesporing fra flere kommuner i samme utbrudd.

Over 20

På spørsmål om hvor mange som er smittet i samme miljø, svarer kommuneoverlegen at også det er uvisst fordi det er flere kommuner som er involvert.

– Men tallet er nok over 20, sier han.

Kommunen kan av personvernhensyn ikke si noe om hvilket minoritetsmiljø som er rammet.

https://www.tb.no/flere-kommuner-rammet-av-smitteutbrudd-i-minoritetsmiljo-det-er-litt-uoversiktlig/s/5-76-1518143

Sitat

Mandag har ti personer bosatt i Sandefjord kommune fått påvist korona.

– Hard belastet

Hun skriver også at Sandefjords prøver kommer til å bli sendt til Ullevål i en periode framover.

– Sykehuset i Vestfold er hardt belastet med alle koronaprøvene fra Færder og Tønsberg om dagen, forklarer Pehrson.

I hverdagene har vi vært vant til å få svar på prøvene dagen etter at de er tatt. Slik kommer det ikke til å være i denne perioden.

– Det vil ta litt lengre tid før våre innbyggere får svar på koronatest, vi må beregne to dager, altså testdagen pluss dagen etterpå. Av og til kan det ta en dag ekstra, opplyser Pehrson.

https://www.sb.no/ti-nye-smittetilfeller-hvilken-betydning-de-nasjonale-tiltakene-har-for-oss-gjenstar-a-se/s/5-73-1282687

https://www.sb.no/provene-sendes-til-oslo-vil-ta-lengre-tid/s/5-73-1282110

Sitat

Seks nye smittetilfeller i Larvik: – Fremdeles smitte fra nabokommuner

Tre av dagens smittetilfeller har kjent smittekilde, mens én smittevei foreløpig er ukjent.

– Det pågår det sporing nå, sier kommunalsjef Guro Winsvold til ØP.

– Har alle blitt smittet i Larvik?

– Nei, det er fremdeles en del smitte fra nabokommuner, i hvert fall Sandefjord, sier Winsvold, og legger til at oppblomstring av smitte i vestfoldkommunene er grunnen til at kommunen har iverksatt de strenge tiltakene som gjelder nå.

https://www.op.no/seks-nye-smittetilfeller-i-larvik-fremdeles-smitte-fra-nabokommuner/s/5-36-1055529

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må si jeg er litt overrasket at de venter med nasjonale tiltak, men muligens fornuftig om man tenker på tiltakstretthet. Det blir mye lettere å forsvare tiltakene om smitten fortsetter å øke og man har sett at andre tiltak ikke hjelper.

Men samtidig er det litt skremmende også. Føler det er eksperiment som kan gå veldig galt, særlig med tanke på at smittetallene og smitten generelt i landet etter ukene med vinterferie - klarer man å slå ned smitten lokalt med den muterte utgaven? 

Personlig tror jeg ikke det er nok, men vi får vente å se. Jeg tror faren er at ventingen med nasjonale tiltak gjør til at vi forlenger pandemien her i Norge, og at vi vil slå ned smitten treigere enn vi kunne ha gjort. Men samtidig forstår jeg at det ville vært et upopulært valg å innføre nå på steder med lite smittetrykk nå.

Mine spådommer:

Snart ny smitterekord. 1000 smittede på en dag er ikke så usannsynlig lenger. 

I løpet av denne uken passerer vi nok  over 163 innlagte (14.januar) som er det høyeste vi har hatt siden i fjor vår - og med mindre smitten begynner å gå ned nasjonalt så kommer vi nok til å passere 200 innlagte om ikke så lenge, innen en uke til og med?

Dersom alt dette inntrer i løpet av en uke, så tror jeg at det om ca. en uke blir innkalt til ny pressekonferanse og de nasjonale tiltakene blir innført. Det vil selvsagt gjelde gjennom påsken, og vi vil få ny hjemmepåske (minus hytteforbud).

Tror de fleste av tiltakene først vil kunne lettes på skikkelig ut i juni og ikke mai som antydet. Jeg tror ærlig vi forskyver mye av en mulig gjenåpning en måned nå. pga. at vi venter med å innføre nasjonale tiltak nå. 

Tipper det blir hjemmekontor til juni for min del. Det er først frem til påske nå, og det blir nok forlenget etter det.

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (13 minutter siden):

Norge har størst andel av befolkningen fullvaksinert av de nordiske landene

Norge
Doser satt : 600 491
Fått en dose : 7,3%
Fullvaksinert : 3,9%

Danmark
Doser satt : 743 226
Fått en dose : 9,3%
Fullvaksinert : 3,5%

Sverige
Doser satt : 890 291
Fått en dose : 5,9%
Fullvaksinert : 2,9%

Finland
Doser satt : 566 387
Fått en dose : 8,7%
Fullvaksinert : 1,5%

Interessant, men ganske store forskjeller i Finland på første dose og fullvaksinert. De har vaksinert flere enn oss med første dose, men betydelig mindre på fullvaksinert. Antar at de kanskje ikke holder så mye igjen på 2.dose og heller vaksinerer flere først?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (57 minutter siden):

Der røyk sommeren ...

Jeg sammenligner med Israel og ser de har satt 102,3 doser per 100 innbygger nå, mot 11,08 hos oss. Likevel er de daglige nye smittetallene rundt 4 ganger høyere enn i Norge nå. Lurer bare på om vi kan havne i samme situasjon når vi passerer 100 satte doser per 100 innbygger. Noe som etter FHI-planen skal skje ca midt på sommeren. Jeg hadde jo håpet at smitteverntiltak skulle få nok drahjelp av immunitet allerede i mai (60-90 doser /100 innbygger), sånn at Norge blir tilnærmet smittefritt når fellesferien starter. Får håpe det er et kulturelt særproblem i Israel som vi ikke har her.

Edit: Det ser ut som vaksinasjonen fungerer mye bedre i UK, i kombinasjon med andre tiltak.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (58 minutter siden):

Må si jeg er litt overrasket at de venter med nasjonale tiltak, men muligens fornuftig om man tenker på tiltakstretthet. Det blir mye lettere å forsvare tiltakene om smitten fortsetter å øke og man har sett at andre tiltak ikke hjelper.

Men samtidig er det litt skremmende også. Føler det er eksperiment som kan gå veldig galt, særlig med tanke på at smittetallene og smitten generelt i landet etter ukene med vinterferie - klarer man å slå ned smitten lokalt med den muterte utgaven? 

Personlig tror jeg ikke det er nok, men vi får vente å se. Jeg tror faren er at ventingen med nasjonale tiltak gjør til at vi forlenger pandemien her i Norge, og at vi vil slå ned smitten treigere enn vi kunne ha gjort. Men samtidig forstår jeg at det ville vært et upopulært valg å innføre nå på steder med lite smittetrykk nå.

Mine spådommer:

Snart ny smitterekord. 1000 smittede på en dag er ikke så usannsynlig lenger. 

I løpet av denne uken passerer vi nok  over 163 innlagte (14.januar) som er det høyeste vi har hatt siden i fjor vår - og med mindre smitten begynner å gå ned nasjonalt så kommer vi nok til å passere 200 innlagte om ikke så lenge, innen en uke til og med?

Dersom alt dette inntrer i løpet av en uke, så tror jeg at det om ca. en uke blir innkalt til ny pressekonferanse og de nasjonale tiltakene blir innført. Det vil selvsagt gjelde gjennom påsken, og vi vil få ny hjemmepåske (minus hytteforbud).

Tror de fleste av tiltakene først vil kunne lettes på skikkelig ut i juni og ikke mai som antydet. Jeg tror ærlig vi forskyver mye av en mulig gjenåpning en måned nå. pga. at vi venter med å innføre nasjonale tiltak nå. 

Tipper det blir hjemmekontor til juni for min del. Det er først frem til påske nå, og det blir nok forlenget etter det.

Men samtidig så er smitten veldig konsentrert i enkelte områder på Østlandet. Dvs fjerner man Oslo og Viken fra de nasjonale tallene så er det faktisk ikke mye i det hele tatt. Oslo tok jo resolutt grep etter regjeringens pressekonferanse. Det må være det fremste argumentet mot å gå inn for strenge nasjonale tiltak som i mange områder av landet vil føles helt meningsløst. Hvorfor skal man kjøre rødt nivå på skolene i Berlevåg fordi det er mye smitte på skoler i Oslo? Det er en hårfin knivsegg det her, men samtidig så vet man fra Ulvik feks at smitten på små steder kan slås ned ved en uke til to uker lang hestekur. Det tror jeg kommunepolitikere fra Berlevåg vil gjøre også om nødvendig der. Fra Oslo til Berlevåg bilveien er det ca 1960 km som er kjappeste vei gjennom Sverige og Finland (denne veien er uansett ikke mulig nå pga ja du vet grensestenginger her og der). Hva gjelder sykehusinnleggelser så er omtrent alt i Helse Sørøst også. Utenfor Helse Sørøst er det knapt en kjeft på sykehus pga covid 19. Så vet jeg også at det er aktive utbrudd i Bodø og i Tromsø , men også her blir nok utbruddene effektivt slått ned. Det som skjer med Oslo er i grunn ganske trist jeg tror ikke det står på evnen eller viljen til Oslos befolkning. Folk bruker munnbind i både butikk og i kollektivtransport, byen var før dagens tiltak allerede i stor grad stengt ned. Men så ser vi også at det er blant skoleelever smitten skjer mest nå. Det er et evig dillemma det som skjer nå. 

Samtidig er det greit å ha noen nasjonale føringer hva gjelder serveringsbransjen, arrangementer osv som man jo har. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg sammenligner med Israel og ser de har satt 102,3 doser per 100 innbygger nå, mot 11,08 hos oss. Likevel er de daglige nye smittetallene rundt 4 ganger høyere enn i Norge nå. Lurer bare på om vi kan havne i samme situasjon når vi passerer 100 satte doser per 100 innbygger. 


Trolig ikke, men Israel har gjort mye feil med håndteringen av pandemien, utover vaksinering.
De har på en måte satset alt på vaksiner, og glemt resten, og i så måte har det vært alt for åpent, for lite testing og kontaktsporing, de har egentlig ikke satset noe særlig på smittevern.

Det har ført til lockdown, som igjen har blitt fjernet alt for tidlig med nesten full åpning ... som har ført til ny lockdown osv.

At smitten i Israel øker er ikke veldig overraskende, hadde det ikke vært for den massive vaksineringen, så ville det trolig vært mye verre, det som er spennende nå, er å se hvordan det går fremover, de er snart på 50% fullvaksinerte, når de kommer opp i 70-80% bør jo smitten gå drastisk ned, uansett hvilke andre tiltak de har?

Andre land bør dog være litt smartere, slik at de samtidig med vaksineringen også passer på generelt smittevern, testing, sporing osv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Israel har jo ett eget problem med ultraortodokse jøder som verken forstår eller gidder å følge smittevernreglene.

Sitat

Ultraortodokse jøder nekter å følge rådene mot virussmitte

– Vi tror at Torahen vil beskytte oss mot viruset og at bønnene våre vil stanse epidemien, sier Yaakov Gotferb. Israels mest religiøse vil ikke følge myndighetenes råd selv om koronasmitten er åtte ganger høyere hos dem.

https://www.nrk.no/urix/ultraortodokse-joder-nekter-a-folge-radene-mot-virussmitte-1.14967958

Sitat

Ultraortodokse jøder i kamp med politi i Israel

Hundrevis av ultraortodokse jøder støtte søndag sammen med politi som forsøkte å stenge en religiøs skole som åpnet trass i landets coronarestriksjoner.

Flere hundre ultraortodokse studenter forsøkte å brøyte seg inn på skolen i Ashdod, sør for Tel Aviv, men ble hindret av en rad politifolk.

Politiet måtte også ta i bruk makt for å stanse ultraortodokse som prøvde å sperre veier i området. 15 personer ble arrestert, og 13 politifolk skadd i sammenstøtene.

Det ble også meldt om sammenstøt i ultraortodokse nabolag i Jerusalem og Tel Aviv, der rabbinere har gitt ordre om at religiøse institusjoner skulle åpne, i strid med landets tredje nedstengning for å få bukt med en ny bølge coronavirus.

Helt siden pandemien startet i fjor har ultraortodokse menigheter ignorert coronatiltakene. De har nektet å stenge skoler, fortsetter å be i synagogene og holder bryllup med hundrevis av gjester.

De ultraortodokse står for en tredel av de smittede, trass i at de utgjør bare 10 prosent av befolkningen.

Det har bidratt til Israels høye smitterate, som er verdens nest høyeste bak Portugal med 1.274 smittede og 8,2 døde per 100.000 innbyggere de siste to ukene. De tilsvarende tallene for Norge er 110 og 1,4.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/ultraortodokse-joeder-i-kamp-med-politi-i-israel.wMZlgvw1V

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

Norge har størst andel av befolkningen fullvaksinert av de nordiske landene

Norge
Doser satt : 600 491
Fått en dose : 7,3%
Fullvaksinert : 3,9%

Danmark
Doser satt : 743 226
Fått en dose : 9,3%
Fullvaksinert : 3,5%

Sverige
Doser satt : 890 291
Fått en dose : 5,9%
Fullvaksinert : 2,9%

Finland
Doser satt : 566 387
Fått en dose : 8,7%
Fullvaksinert : 1,5%

Men no følgjer Norge etter andre land og aukar tidsrommet mellom dose 1 og 2. Det vil gje raskare vaksinering men færre fullvaksinerte. Dette er fornuftig når smitten veks og vaksineleveransane frå AstraZenica og Johnsson&Johnson stadig drar ut.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg sammenligner med Israel og ser de har satt 102,3 doser per 100 innbygger nå, mot 11,08 hos oss. Likevel er de daglige nye smittetallene rundt 4 ganger høyere enn i Norge nå. Lurer bare på om vi kan havne i samme situasjon når vi passerer 100 satte doser per 100 innbygger. Noe som etter FHI-planen skal skje ca midt på sommeren. Jeg hadde jo håpet at smitteverntiltak skulle få nok drahjelp av immunitet allerede i mai (60-90 doser /100 innbygger), sånn at Norge blir tilnærmet smittefritt når fellesferien starter. Får håpe det er et kulturelt særproblem i Israel som vi ikke har her.

Edit: Det ser ut som vaksinasjonen fungerer mye bedre i UK, i kombinasjon med andre tiltak.

Israel har vel med det vaksinert halve befolkninga. Eg las for kort tid sidan ein artikkel i Vg der nokon hevda at folk der ga katten i tiltaka, og at den raske vaksineringa var einaste redning.

Storbritannia vaksinerer vel med ein dose, og har dermed vaksinert fleire enn antal dosar skulle tilseie.

Redigert: Her er artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/7KRx74/israel-letter-paa-restriksjoner-for-alle-med-vaksinepass-men-covid-19-splitter-folket

Redigert: Ser at tematikken også er godt belyst av @0lafovanfor.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Erna Solberg testet negativt
Erna Solberg er ikke smittet av koronaviruset. Det er klart etter at hun i kveld har fått svar på testen hun tok etter at statssekretær Audun Rødningsby testet positivt. De hadde vært i samme møte og Solberg fikk beskjed gjennom smitteappen om at hun måtte teste seg.
https://www.nrk.no/nyheter/1.15410046

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Samtidig som smitten er konsentrert, er den også mye mer spredt over landet nå enn den var ved toppen i januar. Eller tenker folk fra andre deler av landet at Agder, Vestfold, gamle Akershus, Buskerud og Østfold er samma ulla? 

Det ein treng er ei viss grad av regionale tiltak slik at ikkje den eine kommunen har sine tiltak og nabokommunen heilt andre.

Tiltaka må fyrst og fremst virke der smitten er, og det er ingen tvil om at Sørlandet og deler av Austlandet er hardare ramma enn resten av landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (40 minutter siden):

Det ein treng er ei viss grad av regionale tiltak slik at ikkje den eine kommunen har sine tiltak og nabokommunen heilt andre.

Ja, jeg synes også at flere regionale kunne vært veien å gå når det er så stor geografisk spredning. Skrev en post om det i går eller noe. Men ser ut til at regjeringen kun vil gå for sette inn regionale tiltak iblant, slik de gjorde ovenfor kommuner i Vestfold forrige uke, og at dette ikke er noen modell de setter opp som en norm. De vil at kommunene skal ta avgjørelsene selv. 

Erna Solberg poengterte i stad at de vil tilrettelegge for at kommuner skal samarbeide, men utbroderte ikke noe om hvordan. Kanskje blir det via tydeligere råd fra Helsedirektoratet. Vi har jo sett hvordan kommuner vest for Oslo ofte har en helt annen tankegang enn hovedstaden på noen ting, mens kommunen øst for Oslo spiller mer på lag med de samme tiltakene. Det fører til at for eksempel IKEA er åpen "i Oslo", siden den såvidt ligger innenfor kommunegrensa til Asker hvor butikker er åpne. Men i praksis ligger den jo egentlig i Oslos bybebyggelse.

Ellers kan det sikkert bli litt uenigheter om samarbeid om tiltak i diverse kommuner med forskjellig politisk styring. Rent hypotetisk kan man jo tenke at det er forskjellig syn på ting mellom Arbeiderpartiet som styrer i Herøy og Frp i Ulstein, for å ta et kanskje ikke så sannsynlig eksempel.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...