Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (1 time siden):

Nei, men du finner en liste over hvilken kommuner som får flere doser og hvilken kommune som får færre doser i artikkelen her https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jBm1oL/fhi-vil-endre-vaksinefordelingen-oslo-kan-faa-43-prosent-mer

Min kommune får med dette 24% færre vaksiner til risikogruppene. (Nabokommunen Hyllestad som hadde stort smitteutbrot i haust mistar 31,9%). Det er mykje. I tillegg taper ein 3% på den generelle skeivfordelinga til område med mykje smitte.

Det hadde blitt meir rettferdig om ein heldt på modellen med å vaksinere etter antal innbyggjarar i risikogruppene, og så heller auka den generelle skeivfordelinga til område med mykje smitte. Og dette hadde også vore meir ærleg enn å straffe kommunar med stor andel av eldre.

Samstundes blir det kanskje vanskeleg å administrere eit system der ein både vaksinerer etter antal innbyggjarar i risikogruppene og samstundes skeivfordeler etter smittetrykk. Det blir jo ikkje enklare av at ulike kommunar vil gå over til vaksinasjon av den generelle befilkninga på ulike tidspunkt.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Person jukset seg til vaksinedose: – Helt forkastelig

Sitat

En person skal ha misbrukt identiteten til helsepersonell for å snike i vaksinekøen, opplyser Bodø kommune. Personen skal ha skrytt av det på sosiale medier etterpå.

Kommunen har nå politianmeldt saken, skriver de i en pressemelding tirsdag ettermiddag.

– Vi ser svært alvorlig på denne saken og alle slike forhold vil bli politianmeldt, sier helseleder Stian Wik Rasmussen i Bodø kommune i pressemeldingen. Vi gjør nå ekstra tiltak for å hindre at dette skjer igjen, legger han til.

Personen skal ha fått vaksinedose, og deretter lagt ut en melding i sosiale medier.

– Det er forkastelig, sier kommuneoverlege Kai Brynjar Hagen til NRK.

I Bodø pågår det for tiden et utbrudd av det sørafrikanske muterte viruset.

https://www.nrk.no/nordland/bodo-kommune-anmelder-person-_-skal-ha-brukt-falsk-identitet-for-a-snike-i-vaksineko-1.15409320

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Legg også merke til FHIs vaksinasjonsplan for de ulike prioritetsgruppene. Merkelig nok skal prioritetsgruppe 6 (55-64 m underliggende sykdommer) vaksineres før prioritetsgruppe 5 (65-75 m.fl.). Kunne de ikke bare sagt at gruppe 5 og 6 bytter plass? Vært ærlige på det.

Akkurat dette kjem av at ein ikkje har vilja gitt AstraZenica-vaksina til eldre samt dei med alvorlege sjukdommar. Difor vil f.eks. folk med kunstig nedsett immunforsvar på grunn av medisinering mot autoimmune sjukdommar (revmatisme) (risikogruppe: underliggjande sjukdom) kunne oppleve å bli vaksinert før folk med kreft (alvorleg sjukdom).

Men no vart jo anbefalingane knytt til AZ endra i dag, og dermed vil vel dette bli snudd tvert om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De vil stanse ungdomssmitten i Oslo som er t.o.m. vgs. Koronaverter skal inn i skolen for å passe på at smittevernsreglene overholdes. Kanskje en jobbmulighet for permitterte?

Det skal mer til å stenge ned skole og barnehage nå enn for et år siden ut i fra smittevernslovene med forholdsmessighet, nødvendighetsregler og menneskesrettigheter. Da Norge var nedstengt i fjor var det også mer vold og overgrep mot barn. Vi må tåle mer smittespredning.

Det var ikke sterk økning av smitte i aldersgruppen til studentene, hvis jeg fikk med meg tallene. Derfor holdes fortsatt lesesalene åpne. Studentene kan teste seg en gang i uken på test-stasjonen på Blindern.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

I Norge læres vi opp til å tro at korrupsjon ikke finnes her i landet.

Det er vel i tilfelle heller snakk om prestisje. Når ein fyrst har sagt noko kan det virke som at det er vanskeleg å gå tilbake på dette seinare. Dersom dei styrande greier å formidle at beslutningar er vanskelege samt at dei er raske til å innrømme at dei av og til har gjort feil vil dette styrke tilliten.

Lenke til kommentar
Subara skrev (6 minutter siden):

Koronaverter skal inn i skolen for å passe på at smittevernsreglene overholdes. 

Dette er et godt og lurt tiltak! Fritar lærerne og skoleansatte fra dette maset.

Slik jeg forstod det blir det også koronaverter i alle bydeler for å passe på at fritidsaktiviteter- og tilbud utendørs følger de strenge smittevernreglene. 

Massetesting med spyttprøver starter også nå i Oslo-skolen. Dette blir spennende å følge. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (6 minutter siden):

De vil stanse ungdomssmitten i Oslo som er t.o.m. vgs. Koronaverter skal inn i skolen for å passe på at smittevernsreglene overholdes. Kanskje en jobbmulighet for permitterte?

Det skal mer til å stenge ned skole og barnehage nå enn for et år siden ut i fra smittevernslovene med forholdsmessighet, nødvendighetsregler og menneskesrettigheter. Da Norge var nedstengt i fjor var det også mer vold og overgrep mot barn. Vi må tåle mer smittespredning.

Det var ikke sterk økning av smitte i aldersgruppen til studentene, hvis jeg fikk med meg tallene. Derfor holdes fortsatt lesesalene åpne. Studentene kan teste seg en gang i uken på test-stasjonen på Blindern.

Jeg er litt redd de korona vertene fort kan bli vandrende smittebomber.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tok en T-banetur i retning Vestli i dag. 

At smitten rår i bydel Bjerke og videre opp mot Stovner er ikke rart. Ungdommene, de fleste av de har innvandrerbakgrunn, gir en lang faen i avstand, de står tett i klynger, setter seg ned på seter tett opp mot fremmede, og bruker selvsagt ikke munnbind. 

Det er på tide å forstå at tiltakene ikke virker mot disse og de kommer aldri til å gjøre det. 

De er for "kule" til å bry seg, og setter det Norske samfunnet ned i knestående, mer enn det de gjorde fra før. 

Dropp tiltakene nå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Smittevernsjefen i Sunnfjord kommune ynskjer seg sterkare nasjonale smittevernstiltak trass i lite lokal smitte.

Sitat

Furnes: – Ønsker strengare tiltak velkomne

Øystein Furnes. Kommuneoverlege og smittevernlege i Sunnfjord kommune.
VENTAR INNSTRAMMINGAR: Øystein Furnes ønsker nye tiltak velkommen om smittetala ikkje går ned dei neste to vekene. Han trur også det er truleg at det vil komme instrammingar om kort tid. Foto: Taline Vinjevoll Årdal
09.03.21 12:00
Åpne deleknapper for artikkelen

I løpet av dei to neste vekene vil regjeringa sjå om dei er nøydde å stramme ytterlegare inn. Sjølv om det for tida er lite smittetrykk i Sunnfjord kommune, trur kommuneoverlegen at tiltaka også vil komme hit.

 For abonnentar

– Dette var ei ganske sterk varsling på kva som kan komme, seier Øystein Furnes, kommuneoverlege i Sunnfjord kommune, til Firda etter tysdagens pressekonferanse.

Der varsla statsminister Erna Solberg om nye strenge nasjonale tiltak. Men i staden for å innføre desse nasjonale tiltaka no, fortalde Solberg at tiltaka vil bli innført dersom smittetala ikkje går ned dei neste to vekene.

– Eg forstår at dei gjerne har lyst å sjå om dagens tiltak held, men vi ser at det er ein stor auke i smitte no i landet, seier Furnes til dette.

 

NTB_ZpqFwsJ7Ylk.jpg?chk=A8A3D0

Ønsker tiltaka velkommen

I Sunnfjord kommune har ikkje det vore eit nytt smittetilfelle sidan 8. februar. Men ein ser samstundes auke i smittetala i Bergen og eit større utbrot med 12 smitta i Stad med forgreiningar til Stryn og Volda.

– Sjølv om det er ei stund sidan vi hadde smitte her så betyr ikkje det at desse reglane ikkje gjeld oss. Vi sit eigentleg berre og ventar på at det kan smelle igjen her, seier Furnes.

Måndag var det 828 nye bekrefta koronasmitta i Norge.

– Personleg så ønsker eg nye nasjonale tiltak velkommen med dagens utvikling, seier Furnes.

Trur ikkje regjeringa ventar to veker

Under Solbergs orientering fortalde ho om ei rekke tiltak som kan bli innført om smittetala ikkje går ned i løpet av veke 10 og 11.

– I samråd med FHO og Helsedirektoratet ønsker regjeringa å la dei lokale tiltaka virke nokre dagar før vi tar den endelege avgjerda, sa Erna Solberg.

Furnes trur ikkje at regjeringa kjem til å vente to veker før dei tar grep.

– Eg trur ikkje dei ventar ei veke med å innføre tiltak om smittetala aukar dei neste dagane. Eg håpar at dagens lokale tiltak vil vere nok, men om ikkje så trur eg dei innfører desse nye tiltaka ganske fort. Men det blir berre spekulasjonar frå mi side, seier han.

https://www.firda.no/furnes-onsker-strengare-tiltak-velkomne/s/5-15-1186057

  • Liker 2
Lenke til kommentar

´

...... skrev (3 minutter siden):

Tok en T-banetur i retning Vestli i dag. 

At smitten rår i bydel Bjerke og videre opp mot Stovner er ikke rart. Ungdommene, de fleste av de har innvandrerbakgrunn, gir en lang faen i avstand, de står tett i klynger, setter seg ned på seter tett opp mot fremmede, og bruker selvsagt ikke munnbind. 

Det er på tide å forstå at tiltakene ikke virker mot disse og de kommer aldri til å gjøre det. 

De er for "kule" til å bry seg, og setter det Norske samfunnet ned i knestående, mer enn det de gjorde fra før. 

Dropp tiltakene nå.

Områdene der med noen flere har vært Oslo sitt største problem gjennom nesten hele pandemi perioden..Ingen tør ta tak i det..

Samme folka fra de områdene trekker ned til Grunerløkka/Gamle Oslo..

 

Lenke til kommentar
...... skrev (13 minutter siden):

Tok en T-banetur i retning Vestli i dag. 

At smitten rår i bydel Bjerke og videre opp mot Stovner er ikke rart. Ungdommene, de fleste av de har innvandrerbakgrunn, gir en lang faen i avstand, de står tett i klynger, setter seg ned på seter tett opp mot fremmede, og bruker selvsagt ikke munnbind. 

Det er på tide å forstå at tiltakene ikke virker mot disse og de kommer aldri til å gjøre det. 

De er for "kule" til å bry seg, og setter det Norske samfunnet ned i knestående, mer enn det de gjorde fra før. 

Dropp tiltakene nå.

Lav tillit og respekt for regler er ett stort problem blant ungdom i enkelte innvandrermiljø dessverre. Det betyr ikke at vi andre og lovlydige innvandrere skal gi opp smittevern tiltakene. Jeg er egentlig ganske overasket over at ikke T-Banen kunne hatt en vekter ombord som passet på uansett smittesituasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

Dette er et godt og lurt tiltak! Fritar lærerne og skoleansatte fra dette maset.

Slik jeg forstod det blir det også koronaverter i alle bydeler for å passe på at fritidsaktiviteter- og tilbud utendørs følger de strenge smittevernreglene. 

Massetesting med spyttprøver starter også nå i Oslo-skolen. Dette blir spennende å følge. 

Jeg kjørte forbi den lokale ungdomsskolen i går. De fleste ungdommene gikk to og to, bortsett i fra en klynge med kjærestepar.

Frivillige foreldre og pensjonister kan sikkert bli brukt til koronavakter eller om det blir lønnet arbeid. Det er ellers nok av permitterte butikkmedarbeidere, piloter, bartendere og kokker og ta av. De får i oppgave "å dempe hormonene og livsgleden" til elevene, for å se det fra ungdommenes ståsted.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (13 minutter siden):

Lav tillit og respekt for regler er ett stort problem blant ungdom i enkelte innvandrermiljø dessverre. Det betyr ikke at vi andre og lovlydige innvandrere skal gi opp smittevern tiltakene. Jeg er egentlig ganske overasket over at ikke T-Banen kunne hatt en vekter ombord som passet på uansett smittesituasjon.

De ungdommene som kjører T-bane om kveldene er vel ofte på vei inn i kriminalitet. Enda en grunn til ikke å stenge skoler og fritidsaktiviteter.

Det er vanligvis vektere både på tog og T-bane rundt Oslo. Mulig de har mindre bemanning ved færre passasjerer under pandemien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (10 minutter siden):

Akkurat samme jeg har sett blandt elever på katta, spesielt når de gikk på butikken i lunchen.

For ordens skyld så ligger katta (eller oslo katedralskole) i St. Hanshaugen bydel og det er ikke særlig mange innvandrere der.

Men det er jo mye lettere å bare skylde på innvandrerne!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (35 minutter siden):

Akkurat samme jeg har sett blandt elever på katta, spesielt når de gikk på butikken i lunchen.

For ordens skyld så ligger katta (eller oslo katedralskole) i St. Hanshaugen bydel og det er ikke særlig mange innvandrere der.

Det er vel ett generell ungdomsproblem.

Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Men det er jo mye lettere å bare skylde på innvandrerne!

En av grunnene til at bydeler med høyt antall innvandrere har hatt vedvarende høyt smittetrykk er nettopp dårlig etterlevelse av regler og anbefalinger. Det kan man ikke skyve under en stol: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202103/NNFA19030121/avspiller#t=25m35s

Det har jo blitt slik at man ikke kan påpeke utfordringer med ikke etnisk norske uten å bli diskre kalt rasist, det blir for dumt.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

AstraZenecas leveranser halvert

AstraZeneca har varslet at vaksinedosene de kan levere til Norge i uke 11 er halvert. – Vi får stadig vekk ny informasjon som gjør at bildet over situasjonen endres hele tiden, sier smitteverndirektør Geir Bukholm i Folkehelseinstituttet. Han opplyser at vaksineleveransene til Pfizer og Moderna ser mer stabile ut.

Dette er offisielt en parodi nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Det har jo blitt slik at man ikke kan påpeke utfordringer med ikke etnisk norske uten å bli diskre kalt rasist, det blir for dumt.

Den posten jeg kommenterte på var veldig unyansert og prøvde å lage en illusjon som ikke stemmer. Det er ikke noe i veien for å påpeke utfordringer, men vi trenger ikke å finne på problemer heller. Vi har nok reelle problemer som det er. (Det er ikke din post jeg tenker på her @Pc Lynet)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...