Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Erna Solberg takket nei til vaksinesamarbeid med Israel

Israels statsminister Benjamin Netanyahu inviterte Erna Solberg med på et omfattende partnerskap om utvikling og produksjon av vaksiner. Norge takket nei, skriver Dagens Næringsliv.

I et brev datert 4. februar legger Netanyahu frem hva Israel kan bidra med i et samarbeid, slik som forskning, produksjon distribusjon og administrasjon, skriver avisen.

– Det ble gjort en vurdering av om vi hadde mer å hente på samarbeid med Israel på det tidspunktet. Da var den helsefaglige vurderingen at det hadde vi ikke. Derfor svarte vi Israel at vi ikke så behovet for et forsterket samarbeid om dette nå, men at vi ville fortsette med videokonferansene, sier Erna Solberg til DN

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (4 minutter siden):

Har ikke sett noen av presskonferanserna men nu har de alltså haft två presskonferanser med tillhörande varsling utan att ändra noe?

Förövrigt hoppas jag att alla rundt Oslo följer smittereglerna så att jag slipper en nedstängning.  

Det gjør man jo - ser jo knapt folk uten munnbind på butikk, tbane og buss enda det er god plass der. Byen har vært sosialt nedstengt i 4 måneder allerede. Jeg tror kanskje det vi driver med er et veldig rart eksperiment, kanskje vi prøver å kontrollere det ukontrollerbare. Om noe så er det et bevis om at smitten har svært lite med ølen på puben og kinoene med få mennesker til stede å gjøre. Og pandemien er svært skjevfordelt også noe som også bevises hvor 40% av innlagte pasienter på sykehus har et annet fødeland enn Norge. Det er ganske mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Tänkte på Erna och hon har väl inte kommit med några ändringar trots två presskonferanser.

Erna kom ikke med noen ting av substans i dag, bare om hva som "kan" komme om kommunene ikke oppfører seg. Men jeg er samtidig også glad for at de ikke stramma til nasjonale tiltak nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor endres vaksinestrategien

Sitat

Smitteverndirektør Geir Bukholm sier at det er to hovedårsaker til at vaksinestrategien nå endres.

– Vi får stadig vekk ny informasjon som gjør at at bildet vårt i forhold til vår evne til å kunne beskrive hvordan vaksineringen skjer fremover, den endres hele tiden, sier smitteverndirektør i FHI Geir Bukholm på pressekonferansen.

To hovedårsaker

Bukholm understreker at leveransen av nye vaksinedoser vil øke dramatisk de kommende ukene.

Smitteverndirektøren sier at det er to hovedårsaker til at vaksinestrategien nå endres.

– Det ene er kunnskap, og det andre er pandemien. Ny kunnskap gir oss muligheten til å beskytte flere både i risikogruppene, og også kunne nå det målet at en stor del av befolkningen har fått sin første dose med vaksine, sier Bukholm.

Det gjøres også to justeringer når det kommer til fordelingen av vaksinene fremover.

– Det ene er at vi endrer selve fordelingsnøkkelen som frem til nå har gjort at vi har levert ut vaksiner til kommunene i henhold til estimatet av de mest høyest risiko for død, sier Bukholm.

– Planlagt hele tiden

Nå som såpass mange er vaksinert, er det behov for å justere dette, sier Bukholm.

– Dette er en justering som har vært planlagt hele tiden. Nå har vi kommet til et tidspunkt hvor dette er viktig å gjøre, og det betyr at vi kommer til å fordele vaksiner til kommuner basert på folketall over 18 år, sier han.

Dette betyr betydelige endringer for noen kommuner, som særlig vil være kommuner med en ung befolkning.

– De vil bli tildelt flere vaksiner som følge av dette. Kommuner med en relativt høy gjennomsnittsalder vil få litt færre vaksiner, forklarer Bukholm.

Det er Oslo og de fire Østlands-kommunene Sarpsborg, Fredrikstad, Lørenskog og Moss som prioriteres i vaksinekøen.

– Vi planlegger å få gjennomført dette så fort det lar seg gjennomføre. Det vil kunne ta litt tid før hele planen er gjennomført – men det betyr ikke at vi sitter og venter i to-tre uker på det, sier Bukholm.

Allerede neste uke vil 15.000 doser fra vaksineprodusenten Moderna sendes ut og brukes i disse konkrete områdene.

https://www.tv2.no/nyheter/13876406/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, William_S said:

Erna kom ikke med noen ting av substans i dag, bare om hva som "kan" komme om kommunene ikke oppfører seg. Men jeg er samtidig også glad for at de ikke stramma til nasjonale tiltak nå. 

Det är jag också glad för men man trenger kanske inte varsla om ändringar, varsla om presskonferanser och ha två presskonferanser når man inte ändrar noe? Satiriskt träffar rätt bra. 

Min gissning är att man trodde man skulle införa ändringar i nationella tilltak eller kommuners självbestämde men att man kom fram till att det första inte skulle vara någon bra ide med dagens smitto situation och att man ikke kom på något bra om det andra (förstår ikke att man inte kan gå ut hårdare med tilltak fra regeringshåll för hela områden som har mye smitte). 

Lenke til kommentar

Rødt nivå i Lillestrøm

Sitat

 Lillestrøm kommune innfører rødt nivå i barnehagene og grunnskolen fra og med torsdag, melder Romerikes Blad. Etter at Oslo strammet inn sine tiltak, gjør nabokommunen Lillestrøm det samme, bekrefter kommunen overfor Romerikes Blad.

https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

SISTE: Lillestrøm kommune følger etter – innfører rødt nivå i barnehager og skoler
https://www.rb.no/nyheter/korona/koronatiltak/lillestrom-kommune-folger-etter-innforer-rodt-niva-i-barnehager-og-skoler/s/5-43-1535413

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Det är jag också glad för men man trenger kanske inte varsla om ändringar, varsla om presskonferanser och ha två presskonferanser når man inte ändrar noe? Satiriskt träffar rätt bra. 

Min gissning är att man trodde man skulle införa ändringar i nationella tilltak eller kommuners självbestämde men att man kom fram till att det första inte skulle vara någon bra ide med dagens smitto situation och att man ikke kom på något bra om det andra (förstår ikke att man inte kan gå ut hårdare med tilltak fra regeringshåll för hela områden som har mye smitte). 

Oslo har uansett ikke så mye mer å stenge ned. Allerede før så var mye nedstengt. 

Lenke til kommentar

Moss strammer inn koronatiltakene igjen

Sitat

Moss kommune har hasteinnkalt formannskapet til et ekstraordinært møte klokka 15 tirsdag. På agendaen er nye koronainnstramminger.

– Det blir innstramminger, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Vibeke Weibell Eliassen i Moss kommune til Moss Avis.

Møtet skjer kun en uke etter at forrige koronaforskrift ble vedtatt i kommunen. Den skulle i utgangspunktet gjelde til 16. mars. Nå anbefaler kommuneoverlege Kristian Krogshus igjen å stramme inn.

https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

NÅ: Stenger treningssentre og innfører rødt nivå i skoler og barnehager
https://www.moss-avis.no/nyheter/moss/korona/moss-strammer-ytterligere-inn-innforer-rodt-niva-i-skoler-og-barnehager/s/5-67-1265068

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva i alle dager som står igjen av uteliv og kultur i Oslo etter at kranene kan åpnes igjen. Husleia og strøm må jo fortsatt betales selv om man ikke får en eneste krone inn.  I dag går vi inn  i den 5 måneden med total skjenkestopp i Oslo. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (17 minutter siden):

Jeg lurer på hva i alle dager som står igjen av uteliv og kultur i Oslo etter at kranene kan åpnes igjen. Husleia og strøm må jo fortsatt betales selv om man ikke får en eneste krone inn. 

Det meste har jo overlevd ok til nå, men det begynner selvfølgelig å tære på mange plasser nå som det har vært stengt i så mange måneder. Jeg vet at for eksempel Parkteatret begynner å slite, og det er jo et ganske stort sted som har blitt driftet veldig godt i mange år, og som har kunnet holde litt åpent her og der som kafé.

Det er verre med de ansatte i uteliv og kultur enn stedene og institusjonene i seg selv, her er det nok veldig mange som begynner å kjenne på en tung hverdag etter så lang tid uten jobb. Er jo flere titalls tusen som jobber i disse næringene. Kjenner selv flere som ikke har jobba én dag siden oktober.

Må si jeg savner en pils eller to ute. Snart et halvt år siden sist nå! Men at det er stengt er dessverre helt nødvendig slik situasjonen er. Når vi en vakker dag åpner opp igjen for siste gang tror og håper jeg det blir en boom for uteliv og kultur.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (41 minutter siden):

Derfor endres vaksinestrategien

https://www.tv2.no/nyheter/13876406/

Sett i forhold til nærmiljøet her syns jeg denne endringen virker fryktelig urettferdig og lite gjennomtenkt. Min kommune får 2% flere doser som resultat av dette, men nabokommunen som har hatt mange ganger mer smitte enn min kommune får 14% mindre doser. Jeg forstår argumentet om å gi flere doser til Oslo, men dette rammer så sinnsykt skjevt og tilfeldig at jeg virkelig ikke kan fatte at dette skal være veien å gå. Virker som en panikk handling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (48 minutter siden):

Jeg lurer på hva i alle dager som står igjen av uteliv og kultur i Oslo etter at kranene kan åpnes igjen. Husleia og strøm må jo fortsatt betales selv om man ikke får en eneste krone inn.  I dag går vi inn  i den 5 måneden med total skjenkestopp i Oslo. 

Det kommer til å bli full party i juli og august. Gårdeiere har ikke akkurat noen andre å leie ut til, de får ta den del av tapet selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Erna Solberg coronatestet etter smitte på SMK

Sitat

Statsminister Erna Solberg måtte forlate Statsministerens kontor i dag da en av statssekretærene har fått påvist covid-smitte.

Statsministeren har tirsdag ettermiddag tatt en coronatest og vil jobbe hjemmefra fram til testen er avklart. 

Grunnen er at hennes nære kollega, statssekretær Audun Rødningsby (V) har testet positivt for corona, får VG opplyst.

– Statssekretæren har ikke hatt nærkontakter på kontoret. Statsministeren har ikke symptomer og har ikke vært nærkontakt med Rødningsby. I ettermiddag fikk statsministeren et varsel i smittestopp-appen. Vi antar at det skyldes at statsministerens og statssekretærens telefoner har ligget ved siden av hverandre utenfor et møterom, for på SMK har vi en del møter uten telefon. Vi kan imidlertid ikke være helt sikre på at varslet i appen skyldes smitten til Rødningsby. Derfor har statsministeren i ettermiddag tatt en koronatest, for sikkerhets skyld. Hun vil jobbe hjemmefra frem til hun har fått svar på testen, og har derfor avlyst et par avtaler onsdag, skriver statssekretær Rune Alstadsæter (H) i en SMS til VG.

https://www.vg.no/nyheter/i/jBm75o/erna-solberg-coronatestet-etter-smitte-paa-smk

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...