Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (18 minutter siden):

Det er helt sinnsykt at et sykehus som Ahus får problemer ved 28 innlagte coronapasienter. Myndighetene virker stå å se på og ikke ruste opp kapasiteten på sykehusene. 

Jeg tror ikke det er fordi det er fullt med 28 innlagte, men fordi pågangen inn til intensivavdelingen er stor. De har plass til en del flere, men når man har mulighet til å fordele så er det greit å gjøre det. VGs overskrift er at "intensiven er full", men jeg vet ikke helt hvor riktig det er. Mener jeg leste for lenge siden at Ahus har kapasitet til 65 intensivpasienter når de utvider og over 150 smittede inne samtidig.

Sitat

Ahus har torsdag i alt 28 covid-19-pasienter, 11 av disse på intensiven. Den 17. februar var Ahus nede i syv covid-19-pasienter. Den nye økningen har ført til forsterket press på intensiv- og overvåkningskapasiteten, opplyser sykehuset.

Ordren til ambulansetjenesten er nå å kjøre akutte sykepasienter med pusteproblemer fra bydelene øst til sykehusene Oslo Universitetssykehus, Diakonhjemmet og Lovisenberg og ikke til Ahus. Dette er gjort for å avlaste sistnevnte.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, Pc Lynet said:

Du må nok bare innse at du har tapt og er i mindre tall her i Norge. Kryptodebunker har fått rett du har tatt skikkelig feil.

Du er morsom du. 

Kryptodebunker har faktiskt haft fel om det allra mesta. Det har du också førøvrigt men han har kommit med spådommar många fler gånger än dig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (30 minutter siden):

Det er faktisk verre enn jeg trodde det var. Hva faen om det skjer en større katastrofe da enn skredkatastrofen i Gjerdrum? Masseskyting i Lillestrøm?  Gudene vet. Da kan jo Ahus si sorry her er det fullt fordi alle våre intensivplasser er tatt opp av corona. 11 er jo ingenting i forhold til innbyggertallet AHus dekker... 

Men nei strengere nasjonale tiltak er unødvendig - det er nærmest kun bare i Oslo og Viken det er smitte i landet faktisk. 

Du glemte Vestfold:

Sitat

Strømmer på med smittetilfeller – 20 nye hittil i dag

https://www.tb.no/korona/tonsberg/helse/fire-nye-koronatilfeller-i-tonsberg/s/5-76-1516243

Sitat

10 nye smittede i Sandefjord torsdag

https://www.sb.no/10-nye-smittede-i-sandefjord-torsdag/s/5-73-1280738

 

Lenke til kommentar

Nu tvivlar jag på att de kommer göra det men att stänga ned hela Norge, som en del här* tror kommer ske näste uke, skulle vara ren idioti når smitten faktiskt nästan bara ökar i Oslo och området rundt. 

* men de har ju å andra sidan aldrig haft rätt tidigare så hvorfor skulle de få rätt nu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Jeg tror ikke det er fordi det er fullt med 28 innlagte, men fordi pågangen inn til intensivavdelingen er stor. De har plass til en del flere, men når man har mulighet til å fordele så er det greit å gjøre det. VGs overskrift er at "intensiven er full", men jeg vet ikke helt hvor riktig det er. Mener jeg leste for lenge siden at Ahus har kapasitet til 65 intensivpasienter når de utvider og over 150 smittede inne samtidig.

 

Man kan ikke se på kun antall sengeplasser som er tilgjengelig, men også antall personell som er tilgjengelig for å bemanne disse 24t i døgnet. Intensivsykepleiere er spesialutdannet og det finnes få av de.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er fordi det er fullt med 28 innlagte, men fordi pågangen inn til intensivavdelingen er stor. De har plass til en del flere, men når man har mulighet til å fordele så er det greit å gjøre det. VGs overskrift er at "intensiven er full", men jeg vet ikke helt hvor riktig det er. Mener jeg leste for lenge siden at Ahus har kapasitet til 65 intensivpasienter når de utvider og over 150 smittede inne samtidig.

 

Man kan jo tolke "forsterket press" slik man vil da. Jeg velger å tolke det ganske bokstavelig. 28 personer er 11 flere enn 17, ergo er det økt press. Det er ikke det samme som at presset er uhåndterlig. Det er et stykke opp dit. Men det medfører problemer mtp. på overtidsbruk, behandlingskvalitet og behandling av andre osv. Vil nok inntreffe lenge før at sykehusene slutter å ta imot koronasyke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Det er pasienter fra Oslo-bydelene Grorud, Stovner og Alna som nå legges inn på på Oslo Universitetssykehus og ikke Akershus Universitetssykehus (Ahus), der de hører hjemme.

Jaha, hvorfor sokner de til Ahus?

De har allerede et enormt område. Merkelig "unntak".
Opptaksomrade-Ahus-kart.jpg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

28 pasienter hvor 11 er i respirator og A-hus føler seg overarbeidet. 
Hva skal man egentlig mene om dette når de i tillegg har tatt høyde for corona-pasienter og nedbemannet andre poster på sykehuset i forkant?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 minutter siden):

28 pasienter hvor 11 er i respirator og A-hus føler seg overarbeidet. 
Hva skal man egentlig mene om dette når de i tillegg har tatt høyde for corona-pasienter og nedbemannet andre poster på sykehuset i forkant?

Bare vent til vi får en kraftig økning hvor vi er på vei nå, så får alle oss yngre skylden for dette. Samtidig har regjeringen hatt ikke mindre enn 1 år på seg til å gjøre noe med det. 

Lenke til kommentar

Så håper jeg Ahus har stålkontroll på smitteverntiltakene nå. Det har vært mange utbrudd med manglende kontroll der allerede og et besøk der i slutten av januar var ikke beroligende.. Katastrofen er potensielt enorm når man ser hvilke områder som sokner til sykehuset utenfor Oslo som de syke kommer fra. Folk valfarter inn til dette sykehuset fra omfattende geografiske områder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (5 minutter siden):

28 pasienter hvor 11 er i respirator og A-hus føler seg overarbeidet. 


På intensivavdelingen, det er trolig flere pasienter som ikke trenger intensiv behandling?

Norge hadde vel totalt 500'ish intensivplasser når dette startet, om det er flere nå vet ikke jeg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Undres over hvor store mørketallene er. Det er mange som ligger syke hjemme da det er liten vits å teste seg, og heller ingen hjelp å få før man må i respirator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...