Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (7 timer siden):

Eg er stort sett ueinig i det meste av det du skriv her. Det er dei som er over ein viss alder (eller i risikogrupper) som fyrst og fremst er utsette for alvorleg sjukdom eller død. Då byrjar ein der, og ikkje med Oslo si generelle befolkning. Når ein har fått vaksinert folk i risikogruppene kan ein byrje å prioritere geografisk. Då kan ein f.eks. velje å vaksinere heile Oslo fyrst og dermed ta knekken på ein betydeleg del av smitten nasjonalt.

Denne strategien har vore vellukka ved at dødstala ikkje har gått like mykje opp som dei elles ville ha gjort. Flokkimmunitet får vi uansett ikkje før vi får langt fleire vaksiner, om så Oslo skulle ha fått alle vaksinene i staden for å gje dei til dei som treng det mest.

Jeg snakker ikke om å begynne med Oslo sin generelle befolkning. Jeg snakker om å gi flere doser til Oslo slik at de kan få vaksinert alle i risikogruppene raskere enn resten av utkant Norge der det ikke er smitte. Ellers enig med deg.

Sitat

Status for vaksinasjon i bydelen

Statusen oppdateres ukentlig. Tall per 4. mars 2021

  • Dose 1: 1514 personer
  • Dose 2: 906 personer

Hvem har fått vaksine?

  • Aldersgruppe 75-85+*
  • Helsepersonell hjemmetjenesten 
  • Hjemmeboende eldre
  • Beboere Omsorg+

* Er du i målgruppen 85+? Har du ikke registert kontakt med oss? Bruk bydelens koronatelefon eller e-post for time. Se over. 

Hvem får vaksinetilbud nå?

  • Aldersgruppen 75-84 år. 
  • Fastleger
  • Personalet i boliger
  • Ansatte vaksinesenteret

Astra Zeneca-vaksinen vil i hovedsak bli tilbudt til prioritert helsepersonell. Litt senere vil den bli tilbudt til dem med definerte sykdommer i alderen 55-64 år gjennom fastlege.

Følgende gruppe skal ha Moderna eller Pfizer-vaksinen. Vaksinering gjennomføres løpende, og gjøres på vaksinesenteret.

  • Aldersgruppe 65-74 år 
  • Samtidig personer mellom 18 og 64 år med sykdommer/tilstander med høy risiko for alvorlig forløp 

Vi planlegger å sende doser til fastlegene når det er tilgjengelig for vaksinering for relevante grupper der. 

Se hele prioriteringsrekkefølgen i Oslo

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/koronavaksine/koronavaksine-i-bydel-grorud/

Her kan du se hvor dårlig stilt det er med vaksinasjon i bydel Grorud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (18 minutter siden):

Likevel har ikke FHI og Regjeringen baller nok til å anbefale dette. Det er uforståelig for meg.

Ja, det er ikke helt forenlig med strategien om at vi skal redde flest mulig liv. Men det er også en ganske vanskelig vurdering, for samtidig som man vet en større andel vaksiner til Oslo ville reddet flere liv er det etikk og flere faktorer oppe i dette. Mange i landet ville ikke forstått et slikt valg kun basert på utregninger. Altså, mange er jo sinte for den nøkterne skjevfordelingen som er bestemt nå, selv om det redder flere liv og reduserer sykehusinnleggelser.

Politikerne er avhengige av å ha alle med seg så mye som mulig, over hele landet for å støtte opp om tiltak og dugnaden. Dersom en for stor andel av befolkningen opplever avgjørelsene som urettferdige hjelper det ikke om de egentlig er rettferdig gjennom tallene. Om du skjønner hva jeg mener.

Tallene viser også at det å gi alle dosene til ett sted slik du foreslo i går bare vil virke mot sin hensikt. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (4 timer siden):

Ser ingen grunn for at oslo eller andre byer skal få fleire vaksiner fordi det er fleire der som ikkje følger tiltak og dermed utsetter seg sjølv med fleire for smitterisiko. Konsekvensane av at idioter som driter i tiltak har samla seg i byer skal ikkje gå ut over resten av befolkninga i landet.

Det er ett ganske naivt syn. Det er mye lettere å bli smittet om du bor i Oslo eller en annen storby Bergen, Trondheim, Tromsø, Stavanger, Kristiansand, Ålesund enn i en hvilken som helst liten bygd på vestlandet. Oslo har både vedvarende høy smitte, en stor andel innvandrer som ikke forstår/følger karantene reglene, innvandrere som har jobber der de blir utsatt for smitte.

Jeg snakker ikke om å vaksinere Oslo vest på hjemmekontor før resten av landet. Det bor også mange etnisk norske i de harde rammede bydelene om det er innvandrere som er problemet for deg.

Sitat

Derimot er eg for omfordeling av vaksiner der man kan nytte opp mot 30% av ukes-vaksina i landet på steder der større smitteutbrudd oppstår eller smitteutbrudd auker uforholdsmessig mykje, men det betyr ikkje at alt skal til oslo. Er da fleire plasser som får enda større prosentvis smitteauke og den slags burde jo være målet å få stoppa fort som fy. Uannsett burde tiltak være hovedvirkemiddelet for å redusere smitten i kommuner/byer og da letter man ikkje på tiltaka før smitten er slått ned.

Nå har vi sett at både Bergen og Trondheim har klart å effektivt slå ned utbrudd med mutert virus. Igjen har de noe med at befolkningen er stort sett etniske norske som har god tillit til myndigheter og følger påbud. Oslo vil aldri få kontroll på smitten før innvandrere er vaksinerte.

Sitat

Di som da ikkje vil følge tiltak skal jaffal ikkje premierast med vaksine. Det er jo pokker meg molbopolitikk på høgde med erna & co si corona-handtering.

Alternativet er å straffe dem som ikke følger/forstår karanteneregelen. Det vil bare gå utover alle oss andre inkludert deg selv.

Sitat

Og til dere som forsatt lever i ein villfarelse om at grensa er stengt. Det kjem forsatt mange inn til landet som unnlater å teste seg eller sette seg i karantene. Importsmitten kan godt være det som gjev nakstad rett i ein større auke framover. Hjelper heller ikkje på at for mange gir faen i så enkle ting som munnbind, 2 m avstand samt minst mulig reiser. I så måte er alle di som reiste til utlandet på vinterferien svikere på høgde med quisling. Di pisser på alle som har stått i tiltaka og forsaka det meste i nærmast eit års tid.

Skulle dog nakstad få rett i smitteauken kan man jo bare drømme om ka mutasjoner det vil medføre. Kappløpet står mellom nye mutasjoner og kor mange som blir vaksinert i tide.

Nå blir du satt rett i hotellkarantene om du nekter å teste deg. Alle som kommer til Norge skal på hotellkarantene der de ankommer Norge. Men du har rett i at arbeidsinnvandrere fra spesielt Polen har stått for den største smitteimporten til Norge etter jul og i høst.

Sitat

TrondheimsvariantenUtbruddet i Trondheim i oktober knyttet til utesteder var forårsaket av virus i undergruppen B.1.258, men virusene har i tillegg vesentlige endringer i S-proteinet med delesjon av aminosyrene H69 og V70 i tillegg til en mutasjon, N439K, i et viktig reseptor- og antigenbindende sete i S-proteinet. Dette er, i likhet med S477N-mutasjonen som ble sett i prøvene fra turistbussutbruddet, en endring som kanskje kan påvirke virusets evne til å binde til celler og hvor smittsomt viruset er. Dette viruset er også funnet i utbrudd i Hyllestad, Rana, i Oslo i november og i Nordland i slutten av november, starten av desember, men ikke siden. Det antas at de forskjellige utbruddene skyldes separate importer fra Øst-Europa og har ellers ingen tilknytning til hverandre da det er for store genetiske forskjeller mellom virusstammene ellers i genomet.

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/vedlegg/nye-varianter-av-sars-cov-2-kunnskap-risiko-og-respons-forste-oppdatering-13.01.2021.pdf

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Ja, det er ikke helt forenlig med strategien om at vi skal redde flest mulig liv. Men det er også en ganske vanskelig vurdering, for samtidig som man vet en større vaksiner til Oslo ville reddet flere liv er det etikk og flere faktorer oppe i dette. Mange i landet ville ikke forstått et slikt valg kun basert på utregninger. Altså, mange er jo sinte for den nøkterne skjevfordelingen som er bestemt nå, selv om det redder flere liv og reduserer sykehusinnleggelser.

Politikerne er avhengige av å ha alle med seg så mye som mulig, over hele landet for å støtte opp om tiltak og dugnaden. Dersom en for stor andel av befolkningen opplever avgjørelsene som urettferdige hjelper det ikke om de egentlig er rettferdig gjennom tallene. Om du skjønner hva jeg mener.

Tallene viser også at det å gi alle dosene til ett sted slik du foreslo i går bare vil virke mot sin hensikt. 

Ja dessverre er vi mennesker ikke rasjonelle. Hadde vel blitt landsopprør om Oslo skulle få 20%.

Lenke til kommentar

Det som startet det hele var at du mente ALLE vaksinedoser vi har fått så langt skulle gått til Oslo, altså at ingen i risikogruppa eller i helsevesenet utenfor Oslo skulle ha fått en eneste vaksine så langt @Pc Lynet . Flott å se at du har moderert deg litt i forhold til dette. Men ja, mennesker er urasjonelle og ønsker selvfølgelig en løsning som kan være redde livet til en selv og sine nærmeste, om så en bor i Oslo eller på Nordmøre. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Det som startet det hele var at du mente ALLE vaksinedoser vi har fått så langt skulle gått til Oslo, altså at ingen i risikogruppa eller i helsevesenet utenfor Oslo skulle ha fått en eneste vaksine så langt @Pc Lynet . Flott å se at du har moderert deg litt i forhold til dette.

Vel det mener jeg fortsatt. Da hadde vi fått vaksinert alle i risikogruppene og i Helsevesenet i Oslo som nå kommer til å få ett helvete med mutasjonene. Jeg har ett håp om at resten av landet utenfor Oslo, Viken, Vestfold og Telemark kan klare å holde mutantene i sjakk til vi har vaksinert alle i slutten av juni. Her på Østlandet tror jeg det er for sent og vil ende med portforbud innen midten av mars for Østlandet.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (11 timer siden):

Du gir deg ikke 😜 Jeg tror du er den eneste som ikke forstår at de gagner hele landet å få vaksinert folk i Oslo.

1. Vennligst ikke vær så nedlatende som "du er den eneste som ikke forstår"

Se for deg disse tre tentke scenariene, og drit i hvor sannsynlig de er:

- Oslo får fantastisk lave smittetall neste uke

- Oslo får samme smittetall neste uke som inneværende uke

- Oslo for skyhøy økning i smittetall neste uke

Hvis du fikk velge vaksinasjonsstrategi i etterkant av den uka, hva ville du gjort i de tre scenariene?

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snikpellik said:

Ja, det er ikke helt forenlig med strategien om at vi skal redde flest mulig liv. Men det er også en ganske vanskelig vurdering, for samtidig som man vet en større andel vaksiner til Oslo ville reddet flere liv er det etikk og flere faktorer oppe i dette. Mange i landet ville ikke forstått et slikt valg kun basert på utregninger. Altså, mange er jo sinte for den nøkterne skjevfordelingen som er bestemt nå, selv om det redder flere liv og reduserer sykehusinnleggelser.

Politikerne er avhengige av å ha alle med seg så mye som mulig, over hele landet for å støtte opp om tiltak og dugnaden. Dersom en for stor andel av befolkningen opplever avgjørelsene som urettferdige hjelper det ikke om de egentlig er rettferdig gjennom tallene. Om du skjønner hva jeg mener.

Tallene viser også at det å gi alle dosene til ett sted slik du foreslo i går bare vil virke mot sin hensikt. 

Jeg forstår valget men som FHI selv sier vil noen flere dø andre steder enn Oslo med valget. Men totalen dødsfall blir bedre.

Jeg er litt delt i dette for det må være en eller annen form for korrelasjon opp mot mangelfull smittvern oppfølging i smittetallene. Jeg vil tro at de færreste som testes positive har vært de mest restriktive selv om det finnes unntak her også.

Noen har vært mer sosialt aktive enn andre i dette og det føles litt som at de flinke kommunene straffes og de mindre flinke belønnes. Da tenker jeg ikke Oslo som helhet men de bydelene hvor smitten har eksplodert.

Andre som har latt helsa og det sosiale ta en stor smell i over 1 år ved å virkelig gjøre en dugnad utover det som er forventet blir sittende til utpå eller etter sommeren med å få vaksine.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Vel det mener jeg fortsatt. 

Ok, så da mener du at alle også unge friske i Oslo skulle fått vaksine før samtlige helsearbeidere og folk i risikogruppa i Bergen, Kristiansand, Ålesund, Trondheim, Stavanger, Tromsø osv.  Og du sier du at vi som bor i distriktene ikke klarer å tenke klart? jaja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Noen har vært mer sosialt aktive enn andre i dette og det føles litt som at de flinke kommunene straffes og de mindre flinke belønnes. Da tenker jeg ikke Oslo som helhet men de bydelene hvor smitten har eksplodert.

Jeg tror ikke sosial aktivitet er mye større i bydelene hvor det er mest smitte, ei heller at sosial aktivitet er en stor årsak. Det handler aller mest om trangboddhet og sosioøkonomiske forhold. Disse bydelene har høyest andel folk i serviceyrker som har mest smittefare, færrest i jobber som kan utføres på hjemmekontor. En stor andel helt samfunnskritiske. Blir man sendt i isolasjon eller karantene hjemme er det gjerne 5 andre som bor i samme leilighet. Uansett mener jeg at dette med etterlevelse av tiltak ikke burde ha noen innvirkning på vaksinefordeling.

Litt artig satt på spissen i en god kronikk i VG i går fra komiker Yousef Hadaoui:

Sitat

(...) Hassan har ikke noe annet valg enn å kjøre taxien sin. Eller Foodora-sykkelen oppover Stjerneveien. Eller Melkeveien, med de store hagene som fyller de lekende barna med selvtillit og overdreven tro på egne selvrealiseringsprosjekter. Som børsnoteres i et hav nytrykte sentralbankpenger. Mens brødrene mine går for lut, kaldt vann og forbrukslån. Om et halvt år sparker namsfogden inn døra.

Hvis Torgeir Dahl tror vi smitter hverandre for moro skyld, tar han altså feil. Vi smitter hverandre på østkanten fordi ingen har hjemmekontor. Det vil si – kanskje noen dealer litt fra leiligheten sin etter at MDG bygget skøytebane for kidsa under Grønlandsbrua, men ellers krever jobbene våre at vi går ut av døra. At vi kjører trikk, leverer pakker og mat; fikser biler eller mennesker.

Når smitten først kommer inn i en familie, kommer den ut igjen med seks nye personer. Det er ikke fordi vi bare dusjer på lørdager, men fordi generasjonsboligen er en treroms på Tøyen. (...)

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/bnq86B/en-fortelling-om-to-byer

Vi må bli mindre opptatt av å fordele skyld og peke på hverandre er mitt mantra.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg tror ikke sosial aktivitet er mye større i bydelene hvor det er mest smitte, ei heller at sosial aktivitet er en stor årsak. Det handler aller mest om trangboddhet og sosioøkonomiske forhold. Disse bydelene har høyest andel folk i serviceyrker som har mest smittefare, færrest i jobber som kan utføres på hjemmekontor. En stor andel helt samfunnskritiske. Blir man sendt i isolasjon eller karantene hjemme er det gjerne 5 andre som bor i samme leilighet. Uansett mener jeg at dette med etterlevelse av tiltak ikke burde ha noen innvirkning på vaksinefordeling.

Litt artig satt på spissen i en god kronikk i VG i går fra komiker Yousef Hadaoui:

Vi må bli mindre opptatt av å fordele skyld og peke på hverandre er mitt mantra.

Jeg snakker ikke her om å fordele skyld, men hva som oppleves urettferdig for de det gjelder og som som FHI selv sier "noen flere må nok dø i andre kommuner for at desto flere skal reddes". Jeg ser klart totalen men likevel vil noen rammes av dette som FHI selv sier.

Men jeg er uansett forbi det men håper ikke jeg kjenner noen av de 3% som mister vaksinen og skulle være så uheldig å dø i følge FHI sine uttalelser.

Men ellers som sagt delt, men enig med deg :)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Full forvirring etter skjenkegrep

Sitat

Nå må du oppgi adresse for å få drikke alkohol i Bærum, men ingen kan svare på hvordan det skal kontrolleres.

- Vi prøver å bruke både hodet og hjertet. Det sier kommunaldirektør Bente Herdlevær til Børsen, etter at Bærum kommune tidligere torsdag vedtok nye coronaregler.

Mest oppsiktsvekkende var punktet om at det nå utelukkende er kommunens egne innbyggere som skal få lov til å gå på treningssentre eller spise og få servert alkohol ute. (...)

Helt konkret skal nå serveringssteder be gjestene om å oppgi telefonnummer og bostedsadresse, før de får slippe til i lokalene. 

Daglig leder ved Restaurant Caspar i Sandvika, Monica Bølgen, er både positiv og forvirret:

- Jeg tenker at dette i utgangspunktet er et fornuftig grep av kommunen, men at selve gjennomføringa av tiltaket framstår litt komplisert. Vi fikk beskjed om dette seint i går kveld, og fikk konklusjonen nå, så dette er helt nytt for oss.

- Hvordan skal dere kontrollere dette?

- Jeg aner ikke. Rett og slett. Vi har ikke anledning til å undersøke at alle gjestene oppgir korrekt informasjon. Det blir jo som å drive politiarbeid.

Bølgen har allerede erfart at gjester ikke forteller sannheten.

- Det har vært enkelte tilfeller der gjester har løyet, eksempelvis om at de bor under samme tak. Da er det ikke hyggelig å se dem rett i øynene. Det er ubehagelig. Noen ser enklere på reglene enn andre, sier hun og legger til:

- Det vi kan håpe på er gjensidig respekt. At vi sørger for at adressen på hver gjest skrives ned, og at resten av ansvaret faller på gjesten.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/full-forvirring-etter-skjenkegrep/73487031

  • Liker 1
Lenke til kommentar

18 nye koronasmittede i Bergen

Sitat

Det siste døgnet er det registrert 18 nye personer med covid-19 i Bergen, en økning fra sju døgnet før. Fem av de smittede er tilknyttet Rothaugen skole.

Av de nyeste registrerte er ett tilfelle importsmitte, elleve er nærkontakter, tre har ukjent smittevei og tre har usikker smittevei, opplyser Bergen kommune.

To av de smittede er i alderen 6–12 år, mens tre er 13–19 år, fire 20–29 år, tre 30–39 år, fire 40–49 år, én 50–59 år og én 60–69 år.

Det har også kommet melding om åtte nye tilfeller av den britisk virusvarianten, hvorav seks er tilknyttet Rothaugen skole.

https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1198732749

Nye tilfeller i Bodø

Sitat

Det siste døgnet er det registrert tolv nye tilfeller av covid-19 i Bodø. For to av dem er foreløpig ikke smitteveien kjent.

Ti av tilfellene er smitte ved nærkontakt der personene allerede var i karantene, opplyser helseleder Stian Wik Rasmussen i Bodø kommune.

Det forrige døgnet ble det registrert sju nye smittede. Torsdag innførte kommunen med noen få unntak rødt nivå på skoler.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nye-tilfeller-i-bodoe.qrRnoxafj

Seks ansatte ved NRK Østlandssendingen bekreftet smittet

Sitat

Seks av de ansatte i NRK Oslo og Vikens – det som tidligere het Østlandssendingen – Oslo-kontor har fått påvist koronasmitte i dag og i går. Redaksjonssjef Bjørnar Brechan avviser at det er snakk om et utbrudd på arbeidsplassen.

– Vi jobber tett med smittesporerne i bydelen om dette. De som blir betegnet som nærkontakter – hvis det skulle komme noen, det vil vise seg – vil vi følge de anbefalingene som blir gitt fra smittesporerne, sier redaksjonssjef Bjørnar Brechan i NRK Oslo og Viken til Avisa Oslo.

https://www.ao.no/seks-ansatte-ved-nrk-ostlandssendingen-bekreftet-smittet/s/5-128-57745

Oslo får færre ekstradoser med vaksine enn forventet

Sitat

Tirsdag valgte helseminister Bent Høie (H) å følge FHIs anbefaling om «en beskjeden skjevfordeling» av vaksinedoser til Oslo.

Hovedstadens seks verst rammede bydeler skal få 20 prosent flere doser i en periode fra 15. mars til 15. juni.

Ifølge Johansen ville dette bety 12.200 ekstra doser, men en utregning Aftenposten har foretatt viser at det reelle antallet er 4.270 doser. Johansens regnestykke er hentet fra FHI som anslo at Norge vil få 663.000 doser i mars. Med dagens fordeling vil Oslo få 61.000 av disse dosene, og de 20 prosentene med ekstra doser ville korrekt nok utgjøre 12.200 doser.

Men det er bare de seks hardest rammede bydelene som vil få ekstra doser, og da koker antallet ned til 4.270 doser.I tillegg vil ikke det ekstra antallet doser alle kunne leveres i mars, så det aktuelle antall doser i mars måned er enda lavere.

https://www.ao.no/oslo-far-farre-ekstradoser-med-vaksine-enn-forventet/s/5-128-57729

Trondheim åpner for idrett også for voksne

Sitat

Trondheim kommune åpner for innendørs kultur- og idrettsaktivitet, også for voksne. Men kultur- og idrettsdirektør Ola By Rise er krystallklar på at tometersregelen er ufravikelig, og truer med nedstenging igjen dersom reglene ikke følges.

– Dette er en tillit vi viser innbyggerne våre. Jeg forventer at tilliten ikke misbrukes, sier By Rise i en pressemelding fra kommunen.

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler ikke innendørs kultur- og idrettsaktiviteter for personer over 19 år. Lave smittetall over tid i Trondheim, gjør at kommunen nå likevel letter på de lokale bestemmelsene for voksne.

– Enkelte aktiviteter kan gjennomføres, dersom kravet om to meters avstand overholdes. Jeg tenker for eksempel på kor- og korps. Da er det en avgjørende forutsetning at aktiviteten legges opp slik at alle klarer å holde avstand og overholde smittevernregler både før, under og etter aktiviteten, understreker By Rise.

Det kan maksimalt være 20 stykker samlet samtidig.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/trondheim-aapner-for-idrett-ogsaa-for-voksne.65i8b4zb_

Universitetet i Oslo: Én positiv coronatest etter massetesting

Sitat

– Av de 442 hurtigtestene som ble gjennomført på Blindern fra tirsdag til torsdag, var det én positiv test, sier kommunikasjonsdirektør Nina Langeland ved Studentsamskipnaden i Oslo (SiO).

Målet med pilotprosjektet er å teste opp mot 2000 studenter og ansatte hver uke. Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad sier hurtigtester kan hindre smitteutbrudd av coronaviruset før de skjer.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/universitetet-i-oslo-en-positiv-coronatest-etter-massetesting.6jYazJdKd

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (25 minutter siden):

Ok, så da mener du at alle også unge friske i Oslo skulle fått vaksine før samtlige helsearbeidere og folk i risikogruppa i Bergen, Kristiansand, Ålesund, Trondheim, Stavanger, Tromsø osv.  Og du sier du at vi som bor i distriktene ikke klarer å tenke klart? jaja.

Nei du misforstår meg. 183 000 har hittil i Norge fått andre dose og er full vaksinerte. Det jeg ville gjort er å ha gitt alle disse dosene til Oslo. Da ville man vaksinert en stor del av helsepersonell og de i risikogruppene i Oslo der smittetrykket har holdt seg på ett høyt nivå desidert lengst i Norge. Man skal ikke vaksinere unge friske i Oslo før unge friske i andre landsdeler.

Når man nå i mars og april får flere doser begynner man å vaksinere resten av Norge men samtidig flere i risikogruppene i Oslo enn i ytre Kjøllefjord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

1. Vennligst ikke vær så nedlatende som "du er den eneste som ikke forstår"

Se for deg disse tre tentke scenariene, og drit i hvor sannsynlig de er:

- Oslo får fantastisk lave smittetall neste uke

- Oslo får samme smittetall neste uke som inneværende uke

- Oslo for skyhøy økning i smittetall neste uke

Hvis du fikk velge vaksinasjonsstrategi i etterkant av den uka, hva ville du gjort i de tre scenariene?

Du må ta det med ett glimt i øyet. Jeg mener ikke å være nedlatende. Men du forsetter å påstå at Oslo ikke har vært hardest rammet gjennom hele pandemien, noe som er helt feil.

Siden jeg ikke skal bry meg om sannsynlighet tenker jeg at de tre alternativene er like sannsynlig. Da ville jeg kjørt på med flere vaksiner til Oslo i alle tre scenario. Hvis scenario 1:  "-Oslo får fantastisk lave smittetall neste uke" fortsetter i en måned ville jeg omjustert fordelingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pc Lynet said:

Nei du misforstår meg. 183 000 har hittil i Norge fått andre dose og er full vaksinerte. Det jeg ville gjort er å ha gitt alle disse dosene til Oslo. Da ville man vaksinert en stor del av helsepersonell og de i risikogruppene i Oslo der smittetrykket har holdt seg på ett høyt nivå desidert lengst i Norge. Man skal ikke vaksinere unge friske i Oslo før unge friske i andre landsdeler.

Når man nå i mars og april får flere doser begynner man å vaksinere resten av Norge men samtidig flere i risikogruppene i Oslo enn i ytre Kjøllefjord.

Jeg tenker at med din strategi ville veldig mange flere dø. Du ville få all slags smitte inn på sykehjem o.l. som man ikke hører særlig om i dag fordi folk er vaksinerte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (9 minutter siden):

Nei du misforstår meg. 183 000 har hittil i Norge fått andre dose og er full vaksinerte. Det jeg ville gjort er å ha gitt alle disse dosene til Oslo. Da ville man vaksinert en stor del av helsepersonell og de i risikogruppene i Oslo der smittetrykket har holdt seg på ett høyt nivå desidert lengst i Norge. Man skal ikke vaksinere unge friske i Oslo før unge friske i andre landsdeler.

Når man nå i mars og april får flere doser begynner man å vaksinere resten av Norge men samtidig flere i risikogruppene i Oslo enn i ytre Kjøllefjord.

Det du fortsatt sier er at friske osloboere skal få vaksine før syke, gamle og helsepersonell ellers i landet, også inkludert i alle andre byer. Om vi kun hadde vaksinert Osloboere hadde i overkant av 360 000 personer vært vaksinerte altså over halvparten av oslo's befolkning, hvorpå halvparten hadde vært fullvaksinert. Nå vet jeg ikke hvor mange som er i risikogruppa og er helsearbeidere i Oslo men jeg nekter å tro at det er over halve befolkningen. Så det du fortsatt sier er at du foreslår å vaksinere  friske folk utenfor risikogruppen i Oslo før helsepersonell og folk i risikogruppene engang får se en vaksine ellers i landet. 

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ny nedstenging må til om mutert virus skal slås ned!

Sitat

La oss sammen slå ned den tredje bølgen nå, før det er for sent.

DAG JACOBSEN, avdelingsleder, dr. med, spesialist i klinisk farmakologi, indremedisin og kardiologi, Oslo universitetssykehus
MADS GILBERT, overlege dr.med., professor emeritus, spesialist i anestesiologi, Tromsø
GUNNAR KVÅLE, dr.med., professor emeritus i internasjonal helse, Bergen
DAG SVANÆS, professor i informatikk, NTNU
JÖRN KLEIN, professor i mikrobiologi og smittevern, Universitetet i Sørøst-Norge

Regjeringen innførte nye strenge tiltak 4.januar for å hindre ukontrollert spredning av de nye, muterte virusvariantene. Resultatet var nedgang i smittetallene. I slutten av januar var Helsedirektoratets vurdering: «De nåværende lave smittetallene og summen av tiltak gir Norge en strategisk mulighet til å redusere smitten til de nivåene vi hadde forsommeren 2020. Dette vil muliggjøre en tilnærmet normal hverdag for folk flest, normalisering for store deler av næringslivet og redusere tiltaksbyrden til et minimum for sårbare grupper». 

De advarte samtidig klokt mot at «alternativet med for raske lempinger vil fort kunne bety behov for nye runder med kostbare og inngripende tiltak, noe som sannsynlig vil være svært skadelig for befolkningens tillit til myndighetene og oppslutning om tiltakene.»

Tross advarslene har regjeringen gradvis lettet nasjonale tiltak som følge av sterkt press fra næringslivet, idrettssektoren og andre. Kommunene har fått hovedansvaret for tiltakene. Mange kommuner har gjenåpnet med en forventet sterk smittespredning som følge av økende mobilitet, flere sosiale møteplasser og mer nærkontakt. De positive, nedadgående smittetallene fra bare noen uker siden er brått ute av kontroll.

Gjennomsnittlige smittetall har raskt mer enn doblet seg, fra rundt 250 daglig i uke 6 til rundt 570 daglig de først fire dagene av uke 9 - og smitten øker også utenfor Oslo. Etter det rekordstore utbruddet i Ulvik-området, ser vi nye utbrudd i Bodø, Harstad og Tromsø i nord til Horten, Tønsberg og Kristiansand i sør.

Hele innlegget: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/M3Ej8o/ny-nedstenging-maa-til-om-mutert-virus-skal-slaas-ned

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Ny nedstenging må til om mutert virus skal slås ned!

Hele innlegget: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/M3Ej8o/ny-nedstenging-maa-til-om-mutert-virus-skal-slaas-ned

Spot on dette innlegget. 

Disse to avsnittene bør sette et støkk i det fleste:
 

Quote

Den britiske varianten (B.1.1.7) av korona-viruset smitter raskt, og flere rapporter viser at viruset også gir mer alvorlig sykdom med økt risiko for å trenge sykehusbehandling. En dansk studie viste at de som var smittet med den britiske mutasjonen, hadde 64 prosent høyere risiko for sykehusinnleggelse enn de som var smittet med andre covid-varianter. Andre britiske studier støtter dette. Mange av disse studiene viser også tydelig økt risiko for død hos smittete med den britiske mutasjonen. Barn kan også bli alvorlig syke.

Dette er et nytt virus uten kartlagte langtidseffekter. Det tilsier at vi må være føre var. Norske og internasjonale studier viser at én av tre har plager måneder etter sykdommen. Både unge og gamle rammes. Viruset ser ut til å påvirke hukommelse, konsentrasjonsevne, tenkeevne og luktesans på lengre sikt. Dette til forskjell fra andre virus, og viser at vi ennå ikke forstår covid-viruset. Nå starter også internasjonal forskning for å finne ut om covid-19 kan føre til demens på lengre sikt.



 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...