Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det hadde vært fornuftig å gi en større andel av vaksinene til kommuner med mye smitte. Slik det er nå så vil smitte hele tiden gå fra Oslo og ut til resten av landet.

Å prøve å overbevise FHI om å utvise sunn fornuft er som å snakke til en vegg. Slik er det med arrogante besserwissere som med legetittel kan avvise lekmenns bekymringer med "vi vet best".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det hadde vært fornuftig å gi en større andel av vaksinene til kommuner med mye smitte. Spesielt til Oslo pga byens størrelse. Slik det er nå så vil smitte hele tiden gå fra Oslo og ut til resten av landet.

De må jo prøve det! Oslo trenger det mest.. å forsette med en mislykket strategi og forvente ett annet resultat er definisjonen på dumskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Golf'ern skrev (Akkurat nå):

De må jo prøve det! Oslo trenger det mest.. å forsette med en mislykket strategi og forvente ett annet resultat er definisjonen på dumskap.

Men FHI nekter å innrømme feil. Det har de gjort siden pandemien startet. Maktarrogansen deres vinner over det som er til det beste for befolkningen og derfor ignorerer de til og med anbefalinger fra WHO. Hadde jeg vært minister hadde jeg hentet inn rådgivere fra utlandet og droppet FHI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, amber said:

Nei, virker som en del kunne ha utbytte av å lese 'Den innbilt syke' av Moliere. Ifølge FHI har kun 1/3 av de med positiv test symptomer. Det er nytt å definere mennesker uten symptomer som syk eller smittet.

Dette er fordi det kan ta tid før man utvikler symptomer. Vi vet også at man er mest smittsom før man får symptomer 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 minutter siden):

Jeg tror det hadde vært fornuftig å gi en større andel av vaksinene til kommuner med mye smitte. Spesielt til Oslo pga byens størrelse. Slik det er nå så vil smitte hele tiden gå fra Oslo og ut til resten av landet.

Det forutsetter at vaksina ikkje berre hindrar eller reduserer sjukdom, men at den også hindrar vidare smitte. Ting tyder på at den kanskje gjer det, men det virkar å vere litt usikkert enno. Om vaksina ikkje hindrar vidare smitte så vil ein strategi å gi Oslo meir vaksinar virke mot sin hennsikt.

Men så lenge som tilgangen på vaksine er såpass liten som den er så er det ikkje sikkert at å gi all tilgjengeleg vaksine til Oslo vil ha nokon særleg effekt, då det likevel berre vil vere eit fåtal som blir vaksinert. Vi treng mykje meir vaksiner, over heile landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Tja. Lett å si at all uthengning er av det gale slaget, men jeg synes det er bra med en viss selvjustis i befolkninga. For å utdype: Kritikk mot folk som er smittet men gjort ting rett, samarbeidet med smittesporing osv mener jeg er helt feil. Disse bør roses.

Men når folk oppfører seg fullstendig dust i forhold til smittevernet så fortjener de kritikk for oppførselen, uavhengig av om oppførselen førte til smitte eller ei. Det er jo ikke greit å gjøre ulovlige/farlige ting selv om man har flaks. I de tilfellene det fører til smitte så får man nok reaksjoner/bøter fra politiet som seg hør og bør, men når man ikke før bøter eller lignende fra det offentlige så bør man i mangel av annen "straff" i hvert fall få tilsnakk/kritikk fra folk flest. Jepp, litt bygdedyr-faktor over dette, men vi trenger en viss selvjustis og kan ikke bare mase på at politiet skal kritisere i en hver sammenheng. Kritikk fra omgangskretsen på SOME er tross alt en mye mindre reaksjon enn bøter fra politiet. Ingen vits å skyte spurv med kanoner.

Men det at folk henger ut folk kan gjøre at man vegrer seg for å oppgi nærkontakter til smittesporingsteam. Er det en ting som ikke hjelper på noe så er de shaming. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (17 timer siden):

Håper Preben har rett, men jeg synes han har tatt mye feil.

https://www.dagbladet.no/nyheter/risiko-for-en-tredje-bolge/73465162

Synes det er noe vagt definert hva disse bølgene er for noe. Den første bølgen er den tydeligste som gikk fra mars til mai. Men andre bølgen har vel egentlig vart kontinuerlig siden etter sommeren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Golf'ern said:

De må jo prøve det! Oslo trenger det mest.. å forsette med en mislykket strategi og forvente ett annet resultat er definisjonen på dumskap.

Det er vel ingenting som viser ennå at vaksine stopper smittespredning? Det stopper sykdom ja. Så hvorfor skal man prioritere slik?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Det er vel ingenting som viser ennå at vaksine stopper smittespredning? Det stopper sykdom ja. Så hvorfor skal man prioritere slik?

Selv om den ikke skulle hindre spredning så kan det argumenteres med at folk som bor i kommuner med vedvarende høyere smitte har mer behov for vaksine enn de andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (17 minutter siden):

Et helt latterlig utspill fra Molde-ordføreren, Oslo har en litt annen virkelighet av smitte og inngripende tiltak over tid, naturligvis på grunn av befolkningstallet, befolkningstettheten og antall reisende via byen. Molde har vel rundt 31.000 innbyggere. Oslo vokser tilsvarende Moldes størrelse hvert andre år, og er vår eneste storby. Det er samme mønster over hele Europa, med størst varig smittepress i områder med tett bosetning, kollektivtransport som reisemåte, mye servicearbeid og flere jobber som ikke kan gjøres på hjemmekontor.

I større sammenheng har Oslo klart seg helt formidabelt sammenlignet med andre storbyer i Europa og verden, både når det gjelder smittetall, dødsfall og tiltaksbyrde. Oslos befolkning og ledelse har i det store og hele vært utrolig flinke gjennom pandemien spør du meg.

Har ikke sett en eneste som støtter Molde-ordførerens utsagn, og regner med at det kommer en "jeg ville ordlagt meg på en annen måte" fra Erna Solberg snart.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Det er vel ingenting som viser ennå at vaksine stopper smittespredning? Det stopper sykdom ja. Så hvorfor skal man prioritere slik?

Det er så langt mye som tyder på at vaksine hindrer en del smittespredning også. To fagfellevurderte studier, en fra Israel hvor de i hovedsak har brukt Pfizers vaksine og en fra Storbritannia med AstraZeneca-vaksinen.

Nye tall fra Israel: Vaksine hindrer smittespredning
Av én million fullvaksinerte, ble under tusen coronasmittet, viser helt nye tall fra Israel. Det lover godt for verden – og Norge.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/41LwPo/nye-tall-fra-israel-vaksine-hindrer-smittespredning

Studie: Vaksine hindrer smitte
Nye resultater fra universitetet i Oxford viser at AstraZeneca-vaksinen gir 67 prosent reduksjon i positive tester blant dem som har fått vaksinen, skriver Sky News. Den fagfellevurderte studien ble først publisert i The Lancet.
https://www.nrk.no/nyheter/studie_-vaksine-hindrer-smitte-1.15357207

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Har ikke sett en eneste som støtter Molde-ordførerens utsagn, og regner med at det kommer en "jeg ville ordlagt meg på en annen måte" fra Erna Solberg snart.

De færreste støtter denne karen på generell basis, uansett hvilken sak det gjelder, eneste politiske strategien han har og noen gang har hatt er å angripe andre og tro at Molde er verdens navle uansett hva saken gjelder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

De færreste støtter denne karen på generell basis, uansett hvilken sak det gjelder, eneste politiske strategien han har og noen gang har hatt er å angripe andre og tro at Molde er verdens navle uansett hva saken gjelder. 

Typisk moldenser med andre ord;)

I syns no Molde e veras beste by, i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

De færreste støtter denne karen på generell basis, uansett hvilken sak det gjelder, eneste politiske strategien han har og noen gang har hatt er å angripe andre og tro at Molde er verdens navle uansett hva saken gjelder. 

Har fått med meg at han kan være en løk av dimensjoner i andre saker også. Mange moldensere som tar til motmæle mot ham på Twitter ser jeg. Det er jo spesielt kjedelig for de moldenserne som eventuelt blir dratt under samme kam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Har fått med meg at han kan være en løk av dimensjoner i andre saker også. Mange moldensere som tar til motmæle mot ham på Twitter ser jeg. Det er jo spesielt kjedelig for de moldenserne som eventuelt blir dratt under samme kam.

En løk av dimensjoner er vel passende beskrivelse ja, kan fint si at vi som bor i nærliggende kommuner til molde har latt oss provosere mer enn en gang av utsagnene til den mannen der. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...