Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, William_S said:

Det har vært noen innleide charterfly Bergen-Cape Town vet jeg for sjøfolk antar jeg. Ting har blitt for komplisert med rutefly nå til dags. 

Herlig :fun:

  

33 minutes ago, William_S said:

Takk det var det jeg prøvde å formidle i min post som du gjorde på en mye bedre måte . Norge har også noen kontingenter med leger og sykepleiere i utlandet gjennom Leger uten Grenser og lignende. 

Garantert

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Pc Lynet said:

Det kan bli en kjip tur hjemover om de får positiv test. Jeg kan til dels forstå det om de eier hus i syden som må sees til. Min familie har leilighet i Benidorm. Vi har ikke vært der siden Oktober 2019. Blir spennende å se hva som har grodd i kjøleskapet når det en gang blir trygt å reise dit igjen.

Eller hva slags spansk pakk som har bosatt seg der. Er visst dritvanskelig å få sparket dem ut når de har bodd i leiligheten din nok antall timer. Ikke noe land jeg ville eid leilighet i akkurat.

Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Arbeidsgiver som opererer med blandet nasjoners ansatt har jo helt klart et komplisert ansvar ja. Da må arbeidsgiver sørge for at folk som tilkommer plattformen, båten etc. har vært i karantene før påmønstring.

Jeg bor i en kommune hvor en stor andel av befolkningen er sjøfolk, de som jobber offshore sliter virkelig under denne pandemien nå. Rutinen som må følges er at de er på sjø i 4 uker, så drar de hjem på det vi kaller fritur hvor de har 4 uker hjemme før de må tilbake på jobb igjen, av frituren på 4 uker må de bruke først 10 dager på å sitte i karantene før de kan gå ut blandt folk, videre må de teste seg en uke før de reiser tilbake på jobb igjen og sitte i karantene til de reiser ut igjen. Så 17 av 28 dagers fritur går ut på å sitte i karantene, alle karantene dagene er ubetalte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):
Kryptodebunker skrev (2 timer siden):

Forstår ikke at det ikke skal være mulig å påby folk fra steder med høyt smittepress å holde seg hjemme i sin kommune. 

Å påby dette krever jo en forskrift, og et påbud vil igjen ha svært mange unntak men det krever igjen håndhevelse og store politiressurser. Sannsynligvis Heimevernet med politimyndighet og mer til for å kunne håndheve noe sånt.

En sterk anbefaling er mer fornuftig.

Enig i at påbud er sterkt, men ikke for de grunnene du nevner. Man må ikke ha sterk håndhevelse av påbud. Det er en rekke påbud og forbud i samfunnet som bare håndheves sporadisk som stikkontroll eller som straffeforsterkende element når folk først er pågrepet for noe annet.

Påbud med lite håndhevelse er først og fremst problematisk for de lydige som stilles i ymse vanskelige dilemmaer. Alt fra folk som transporterer varer mellom kommuner til folk som har barn ett sted og jobb et annet, interkommunale etater, hovedveinett som svinger seg innom nabokommunen, båtruter, togruter osv.

Vi har også tradisjon i Norge for å bruke folkevettet i stedet for å følge firkantede regler. Sammenlign gjerne med Sverige. Men med tillit til folks vett så følger det også et ansvar for å ivareta tilliten. Vi har en viss selvkontrollerende mekanisme gjennom "bygdedyret" som hverken krever politi eller heimevern. Jeg tror vi som en nasjon av individer er mer "voksen" på grunn av denne tradisjonen enn i regimer der folk er mer regelstyrt og passet på av regimet.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg bor i en kommune hvor en stor andel av befolkningen er sjøfolk, de som jobber offshore sliter virkelig under denne pandemien nå. Rutinen som må følges er at de er på sjø i 4 uker, så drar de hjem på det vi kaller fritur hvor de har 4 uker hjemme før de må tilbake på jobb igjen, av frituren på 4 uker må de bruke først 10 dager på å sitte i karantene før de kan gå ut blandt folk, videre må de teste seg en uke før de reiser tilbake på jobb igjen og sitte i karantene til de reiser ut igjen. Så 17 av 28 dagers fritur går ut på å sitte i karantene, alle karantene dagene er ubetalte. 

Kan det vurderes å forlenge oppholdet, ihvertfall for deler av mannskapet? Ingen dør av det, og de bør jo få litt spenning ombord, om det så måtte gå i tilfløyede prostituerte (selvsagt grundet medisinsk sjekket) eller hva som kan gi dem hygge i en ellers langvarig arbeidsøkt.

Ekstremt religiøse kan jo de skaffe en fast vikarierende prest eller imam til, eller hva som trigger happyfølelsen hos folk.

(vet at prostitusjon kan være vanskelig med diverse lovgivninger som jeg synes er bakstreverske, når det er menneskehandel de burde komme til livs. Men det var ment som morro-eksempelet. Er bare å bruke fantasien over hva som kan gjøre oppholdet ombord mer til å leve med)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Enig i at påbud er sterkt, men ikke for de grunnene du nevner. Man må ikke ha sterk håndhevelse av påbud. Det er en rekke påbud og forbud i samfunnet som bare håndheves sporadisk som stikkontroll eller som straffeforsterkende element når folk først er pågrepet for noe annet.

Påbud med lite håndhevelse er først og fremst problematisk for de lydige som stilles i ymse vanskelige dilemmaer. Alt fra folk som transporterer varer mellom kommuner til folk som har barn ett sted og jobb et annet, interkommunale etater, hovedveinett som svinger seg innom nabokommunen, båtruter, togruter osv.

Vi har også tradisjon i Norge for å bruke folkevettet i stedet for å følge firkantede regler. Sammenlign gjerne med Sverige. Men med tillit til folks vett så følger det også et ansvar for å ivareta tilliten. Vi har en viss selvkontrollerende mekanisme gjennom "bygdedyret" som hverken krever politi eller heimevern. Jeg tror vi som en nasjon av individer er mer "voksen" på grunn av denne tradisjonen enn i regimer der folk er mer regelstyrt og passet på av regimet.

Det burde vel strengt tatt vært opprettet en egen etat som kan ta for seg den ekstraordinære informasjonsinnsamlingen av idéer og det å spre informasjonen bedre enn sporadiske nyhetsopplesninger som få hører på?

Lenke til kommentar
G skrev (38 minutter siden):

Det burde vel strengt tatt vært opprettet en egen etat som kan ta for seg den ekstraordinære informasjonsinnsamlingen av idéer og det å spre informasjonen bedre enn sporadiske nyhetsopplesninger som få hører på?

NRK Nyheter?

Men seriøst, dette er faktisk en oppgave for en statskanal. Kanskje ikke i form av lineær-TV men nå er jo NRK allerede mye mer enn lineær-TV da. Man trenger ikke å se veldig hardt på Dagbladet og VG for å skjønne at "det frie markedet" ikke er egnet for oppgaven.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (26 minutter siden):

Eller hva slags spansk pakk som har bosatt seg der. Er visst dritvanskelig å få sparket dem ut når de har bodd i leiligheten din nok antall timer. Ikke noe land jeg ville eid leilighet i akkurat.

Heldigvis er dette en en leilighet i 20 etasje med en del fastboende og ferieleiligheter så jeg krysser fingrene for at det går bra. Litt irriterende at jeg satt opp ett overvåkingskamera som sluttet å fungere en uke etter at jeg kom hjem til Norge.

Lenke til kommentar
Sitat

Tromsø med smittehopp

Flere har tatt kommunens oppfordring om å teste seg, etter at det ble avdekket et pågående smitteutbrudd.

– I går fikk vi 15 nye positive prøver, på toppen av de åtte fra dagen før. Det er den største smitten Tromsø har opplevd på mange måneder, sier ordfører Gunnar Wilhelmsen.

Over 600 tok oppfordringen og testet seg fredag.

– Det er fantastisk, sier Wilhelmsen.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Pc Lynet said:

Heldigvis er dette en en leilighet i 20 etasje med en del fastboende og ferieleiligheter så jeg krysser fingrene for at det går bra. Litt irriterende at jeg satt opp ett overvåkingskamera som sluttet å fungere en uke etter at jeg kom hjem til Norge.

Oki. Flott for den norske familien dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (32 minutter siden):

– I går fikk vi 15 nye positive prøver, på toppen av de åtte fra dagen før. Det er den største smitten Tromsø har opplevd på mange måneder, sier ordfører Gunnar Wilhelmsen.

Over 600 tok oppfordringen og testet seg fredag.

– Det er fantastisk, sier Wilhelmsen.

Slik kan man konstruere et 'utbrudd' med PCR-tester på 45 sykluser, alt over 35 gir en god del falske positive.

Lenke til kommentar
Sitat

- Ansatte skjelles ut

Folk strømmer til Hemsedal på vinterferie. Men flere ser ut til å tro at de også reiser på ferie fra pandemien, ifølge daglig leder ved Fyri Resort.

Henric Jacobsson, daglig leder ved Fyri Resort, sier seg enig med Taraldsen.

- Det har vært utfordrende. Det vanskeligste er at gjestene er forbanna på mitt personal fordi det er skjenkestopp klokka 22. Det er trist at ansatte skjelles ut fordi gjestene er på hotell og tror de kan gjøre som de vil.

Jacobsson har forståelse for at restriksjoner er nødvendig og forteller at hotellet har satt i gang en rekke tiltak.

- Gjester blir altså sinte på personalet når skjenkingen stenger klokka 22?

- Det er kjedelig, folk blir forbannet.

- Taper dere mye på at det er skjenkestopp klokka 22 i stedet for ved midnatt?

- Det gjør vi. Men her har all servering vært med matservering. Vi har ikke hatt barservering. Men ja, vi taper i helgene. Økonomisk er det kjedelig, men det er spesielt kjedelig at ansatte blir utskjelt fordi restriksjonene sier stopp.

Munnbindpåbud

Det tøffeste er at gjestene ikke er kjent med hva som skjer og hvilke regler som gjelder, forteller Jacobsson og viser til at Hemsedal har munnbindpåbud.

- Vi har folk som minner om munnbind og registrering, og gjestene blir … ikke forbannet, men det blir en diskusjon.

Mange skal på ferie, tilsynelatende til det de tror er en pandemi-fri sone, forteller han. Det er hotellets største utfordring.

- Gjester tar ferie og drar fra Oslo, som har strengere regler for servering, og tror alt er normalt her oppe. Vi er strenge på reglene. For eksempel må gjestene booke frokosttid, men mange har vanskelig for å forstå det.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ansatte-skjelles-ut/73454217

Endret av Pc Lynet
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Du kommer med helt grunnløse konspiratoriske påstander som du har lest inne på antivaxer

Sludder og pølsevev, jeg refererer f.eks til Boris Johnson som har sagt at covidnedstenging er en gyllen mulighet til 'build back better' som skal være overgang til klimanøytralitet, all strøm skal være 'fornybar' osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...