Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Kryptodebunker skrev (9 timer siden):

Flause 😅

 

Dette er ein skandale. Politiet bør vere sikre før dei går ut med bastante konklusjonar. (Evt. har media også sin del av skulda dersom dei har bytt ut "mistanke om" med "har gjort".

Eg reknar med at mannen får erstatning. Det minste som ein må kunne forvente er at han får godtgjort reisa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (7 timer siden):

(...)

Uthengning er jo ikke kjekt eller noe greit fenomen. Men, så var det regjeringen da som oppfordrer til et samlet skippertak for å få bukt med det (viruset). Skal det ikke være helt greit å varsle heller? Hvem skal varsles? Bryr mottaker av varselet seg om alvoret? Er mye oppi det der.

I så fall varslar ein smittevernlegen eller politiet. "Varsling" på Facebook osv. er derimot ikkje greit, og virkar i mange tilfelle mot si hensikt ved f.eks. at folk blir redde for å teste seg eller å innrømme at dei er smitta. Helseministeren har åtvart mot uthenging gong på gong.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

800 settes i karantene i Harstad:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=58024

Åtte nye smittede i Harstad: 800 personer er satt i karantene etter smittespredning på treningssenter
https://www.ht.no/incoming/2021/02/27/Åtte-nye-smittede-i-Harstad-800-personer-er-satt-i-karantene-etter-smittespredning-på-treningssenter-23568746.ece

No er det ikkje i slike tilfelle gitt at det er treningssenteret som har skulda før dette endeleg blir slått fast. Ved smitteutbrotet i Førde for ikkje så lenge sidan vart eit klatresenter utpeika, men etter godt smittesporingsarbeid viste det seg at smitten hadde spreidd seg i studentmiljøet uavhengig av klatresenteret.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 timer siden):

Det kunne vært verre.

Men dette er mange for å vere på ein laurdag. På det lågaste låg smitten på dette nivået på ein vanleg vekedag.

Oslo utgjer no åleine over halvparten av dei smitta, og tala byrjar å bli stygge.

Sitat

138 nye koronasmittede i Oslo

PUBLISERT KLOKKEN04:47 IKORONAVIRUSET

Det er registrert 138 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er 16 færre enn gjennomsnittet den siste uken, men nesten dobbelt så mange som forrige lørdag. Samme dag forrige uke ble det registrert 75 smittetilfeller i Oslo.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Hun som ringte meg er litt bekymret og lurte på om hun burde ta Tamiflu som hun har liggende. Jeg svarte at det bør hun spørre fastlegen om men linket henne samtidig til det jeg fant og at oseltamivir ser ut til å ha vist seg ineffektiv mot SARS-CoV-2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7463036/

Hun får test på mandag.

Hun forteller at hun aldri har hatt denne form for halsbetennelse (hun har tatt mandlene for mange år siden) før men at luktesansen og smak forløpig er helt ok så hun mistenker at det kanskje er sesonginfluensa? Hun har sendt meg noen IMer i løpet av natta med feber og nattsvetting samt at halsvondt har tilspisset seg og går mot ørene og har vondt i anklene og føttene samt hodepine. Har ikke målt feber så jeg ba henne gjøre det. Ingen utpreget hoste men sier hun føler seg tørr/kald i pusterøret. Ellers litt øm på ryggtavla men der sier hun at hun har vært under litt kraftige forkjølelser i fjor også.

Hvis det skulle være influensa er det ett under. Vi har ikke influensa i Norge denne sesongen. Jeg tror det er koronaviruset. Hun bør definitivt holde seg hjemme og eventuelt ta en test. Har hun en treningsklokke eller Apple watch bør hun sjekke oksygennivået i blodet.

 

Sitat

Virologisk overvåking

For uke 6 og 5/2021 var det ingen registrerte influensapåvisninger,

blant henholdsvis 3318 og 3391 testede.

Før dette har det bare vært en håndfull påvisninger denne sesongen

som har latt seg bekrefte med oppfølgende testing. Tre av de første

hadde indikasjon på smittested i utlandet. Det er svært uvanlig med

så lite influensafunn i denne perioden (Figur 2).

https://www.fhi.no/publ/2020/influensasesongen-i-norge-2020-2021-ukerapporter/

Sitat

Oksygenmetning

Oksygenmetning er et uttrykk som i medisinsk sammenheng måler hvor stor andel av hemoglobinet i blodet som har binding til oksygen.

 

99-97 % Normalmetning, unge friske personer

 

97–95 % Normalmetning, eldre og sovende unge friske

 

93 % Laveste normalverdi

 

90 % Lett respirasjonssvikt (O2-tilskudd nødvendig)

 

85 % Respirasjonssvikt (krever innleggelse)

 

75 % Svær respirasjonssvikt (øyeblikkelig hjelp!)

 

60 % Bevisstløs tilstand (fare!)

https://www.nrk.no/sorlandet/mangedobla-sal-av-oksygenmalarar_-_-kan-redda-liv-1.15083034

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Treningssenter? Jeg visste ikke at de var åpne nå? Evt. bare i regioner med lave smittetall?

Treningssenter har stort sett vært åpne over hele landet der det ikke har vært utbrudd. Og for eksempel i Sandefjord der omtrent alt er mutert virus har de valgt å kun forby gruppetrening.

Sitat

Slik er de lokale tiltakene som gjelder i Sandefjord kommune

 

Stenging av bingohaller, spillehaller, lekeland, bowlinghaller og tilsvarende steder der det pågår underholdnings- og fritidsaktiviteter. (Ikke museer,kino, teater,konsertsteder og tilsvarende kultur- og underholdningssteder)

Ikke tillatt å organisere innendørs idrettsaktivitet for personer som er 20 år eller eldre. Det samme gjelder fritidsaktiviteter som organiserte øvelser, trening og prøver for kor, korps og teater for personer som er 20 år eller eldre. Organisert trening for profesjonelle toppidrettsutøvere er likevel tillatt.

Ikke tillatt med gruppetimer på treningssentre for personer som er 20 år og eldre.

Plikt til å bruke munnbind ved kollektivreiser og drosje, og i det offentlige rom som butikker og kjøpesentre. Gjelder også for andre tilsvarende steder der ikke er mulig å holde minst en meters avstand. (Gjelder ikke for barn under 12 år eller personer som av helsemessige eller andre årsaker ikke kan bruke munnbind)

https://www.sandefjord.kommune.no/Aktuelt/videreforer-lokalt-tiltaksniva/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (50 minutter siden):

Men dette er mange for å vere på ein laurdag. På det lågaste låg smitten på dette nivået på ein vanleg vekedag.

Oslo utgjer no åleine over halvparten av dei smitta, og tala byrjar å bli stygge.

 

Det er altfor mange men heldigvis ingen stor økning fra torsdag og fredag. Med 500 nye på en lørdag ville vi nådd 1000 tidlig i neste uke.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 timer siden):

treningsklokke eller Apple watch [...] sjekke oksygennivået i blodet.

https://www.nrk.no/sorlandet/mangedobla-sal-av-oksygenmalarar_-_-kan-redda-liv-1.15083034

Inkluderer også Galaxy Watch 3, noen mobiltelefoner som S10-serien eller tilsv. på iPhone, og egne finger-pulsoksymeter til noen hundrelapper.
Men greit tips å sjekke dette ved mistanke om respiratorisk infeksjon.

Endret av xRun
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 timer siden):

Men dette er mange for å vere på ein laurdag. På det lågaste låg smitten på dette nivået på ein vanleg vekedag.

Oslo utgjer no åleine over halvparten av dei smitta, og tala byrjar å bli stygge.

 

Denne helgen er det også manglende tall fra enkelte steder. i VG oversikten står det 0 nye smittede i Bergen, men i går var det registrert 6 tilfeller og i dag 14 nye tilfeller i Bergen. De har ikke hatt 0 tilfeller, så det er ikke snakk om forsinkede tall, men tall som ikke kommer med i MSIS uvisst hvilken grunn.

Nå er det gjentakende flere helger på rad at noen kommuner egen smittetall ikke er å finne i MSIS-registrene i helgene. Da blir helgens tall enda mer usikre. Disse tallene kommer sikkert til uka igjen, så da blir vel noe ekstra høyt i starten av uken.

Når det er sagt så er jeg enig i at tallene er høye til å være helg som du sier. Gjennomsnittet denne uken er uten tvil høyere enn forrige uke, allerede før dagens smittetall foreligger har vi passert forrige ukes smittetilfeller. Tror fasiten blir ca. 500 flere smittetilfeller denne uken enn forrige uke, ikke en eksplosiv vekst, men tror vi potensielt kan se en større økning neste uke pga. resultatet fra første vinterferieuke.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

KRISEMØTE I MOSS – 19 NYE CORONATILFELLER

Nye coronatiltak kan bli innført i Moss etter at kommunens kriseledelse møtes søndag kveld. Det siste døgnet er det registrert 19 nye smittetilfeller i byen.

– Vi har en økende smittetrend, og vi ser at de fleste som får påvist corona i Moss, har UK-varianten. Dette er alvorlig. Nå har vi jobbet gjennom helgen for å få en god oversikt. Jeg informerer kriseledelsen om mine vurderinger i kveld, og selv om ingenting er avgjort, så må vi være forberedt på at det kan komme nye restriksjoner, sier kommuneoverlege Kristian Krogshus i en pressemelding.

Lørdag kveld deltok kommunen på Statsforvalterens møte om smittesituasjonen i Oslo og kommunene rundt. Moss er i dialog med Folkehelseinstituttet og jobber gjennom helgen med å vurdere nødvendige tiltak.

Av de 19 smittede er 15 kjente nærkontakter, mens fire har foreløpig ukjent smittevei. To av de smittede er under 18 år. Totalt 1.117 personer i Moss har blitt smittet i løpet av pandemien. (NTB)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En rekke innlegg er splittet ut til følgende tråd:

Jeg må be dere om å rapportere de innleggene dere mener ikke hører hjemme her istedenfor å poste i tråden her og referere til trådene dere mener det bør postes i, dette gjør jobben for oss som skal flytte over mye vanskeligere da vi må sortere ut flere innlegg og potensielt miste kontekst.

Modereringen skal ikke kommenteres

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Akrabra skrev (19 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eKq1eQ/smitteutbrudd-i-tromsoe-smittede-blir-uthengt-paa-sosiale-medier?fbclid=IwAR1MnfZgSeLOdzMTRQCoKQVpefgIgy8TWkgsDZatWRvm3SQW5dP-DJo_c-g

Det her er klassisk eksempel på hysteriet og moralpoliti rollene folk har tildelt seg under denne pandemien. Blir rett og slett skuffa over folk. Og for en som jobber med ungdom, er det rart at de mobber hverandre? Voksne viser jo til at det er greit sånn som de driver på.

Tja. Lett å si at all uthengning er av det gale slaget, men jeg synes det er bra med en viss selvjustis i befolkninga. For å utdype: Kritikk mot folk som er smittet men gjort ting rett, samarbeidet med smittesporing osv mener jeg er helt feil. Disse bør roses.

Men når folk oppfører seg fullstendig dust i forhold til smittevernet så fortjener de kritikk for oppførselen, uavhengig av om oppførselen førte til smitte eller ei. Det er jo ikke greit å gjøre ulovlige/farlige ting selv om man har flaks. I de tilfellene det fører til smitte så får man nok reaksjoner/bøter fra politiet som seg hør og bør, men når man ikke før bøter eller lignende fra det offentlige så bør man i mangel av annen "straff" i hvert fall få tilsnakk/kritikk fra folk flest. Jepp, litt bygdedyr-faktor over dette, men vi trenger en viss selvjustis og kan ikke bare mase på at politiet skal kritisere i en hver sammenheng. Kritikk fra omgangskretsen på SOME er tross alt en mye mindre reaksjon enn bøter fra politiet. Ingen vits å skyte spurv med kanoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Tja. Lett å si at all uthengning er av det gale slaget, men jeg synes det er bra med en viss selvjustis i befolkninga. For å utdype: Kritikk mot folk som er smittet men gjort ting rett, samarbeidet med smittesporing osv mener jeg er helt feil. Disse bør roses.

Men når folk oppfører seg fullstendig dust i forhold til smittevernet så fortjener de kritikk for oppførselen, uavhengig av om oppførselen førte til smitte eller ei. Det er jo ikke greit å gjøre ulovlige/farlige ting selv om man har flaks. I de tilfellene det fører til smitte så får man nok reaksjoner/bøter fra politiet som seg hør og bør, men når man ikke før bøter eller lignende fra det offentlige så bør man i mangel av annen "straff" i hvert fall få tilsnakk/kritikk fra folk flest. Jepp, litt bygdedyr-faktor over dette, men vi trenger en viss selvjustis og kan ikke bare mase på at politiet skal kritisere i en hver sammenheng. Kritikk fra omgangskretsen på SOME er tross alt en mye mindre reaksjon enn bøter fra politiet. Ingen vits å skyte spurv med kanoner.

Problemet er at det kan medføre at folk vegrer seg for å teste seg. Det er vel ikke særlig ønskelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (50 minutter siden):

Tja. Lett å si at all uthengning er av det gale slaget, men jeg synes det er bra med en viss selvjustis i befolkninga. For å utdype: Kritikk mot folk som er smittet men gjort ting rett, samarbeidet med smittesporing osv mener jeg er helt feil. Disse bør roses.

Men når folk oppfører seg fullstendig dust i forhold til smittevernet så fortjener de kritikk for oppførselen, uavhengig av om oppførselen førte til smitte eller ei. Det er jo ikke greit å gjøre ulovlige/farlige ting selv om man har flaks. I de tilfellene det fører til smitte så får man nok reaksjoner/bøter fra politiet som seg hør og bør, men når man ikke før bøter eller lignende fra det offentlige så bør man i mangel av annen "straff" i hvert fall få tilsnakk/kritikk fra folk flest. Jepp, litt bygdedyr-faktor over dette, men vi trenger en viss selvjustis og kan ikke bare mase på at politiet skal kritisere i en hver sammenheng. Kritikk fra omgangskretsen på SOME er tross alt en mye mindre reaksjon enn bøter fra politiet. Ingen vits å skyte spurv med kanoner.

Man skal være svært svært forsiktig å ønske uthenging av folk på SOME velkommen, en fjær blir fort til fem høns etter mine erfaringer.

Når det var et smitte utbrudd på et treningssenter i min kommune ble hun som mest trolig drog med seg smitte inn identifisert ganske kjapt med fult navn på facebook og jungel telegrafen gikk for full guffe på lukkede facebook grupper hvor en hadde hørt det ene og det andre, som ble temmelig belastende for hennes familie da hun ble mildt sagt sortmalt og uthengt. Hun kom fra Oslo for å feire Jul med familien så mange gikk rett til antagelsen at hun kom rett hjem fra høyrisiko område og rett på treningssenter uten å ta hensyn, det gikk og rykter om at hun hadde drevet og festet og ikke tatt noen hensyn overhode, det gikk til og med rykter om at hun var synlig syk når hun dro på trening. Det som viste seg å være sannheten var at hun var asymptomatisk når hun trente og hadde testet seg før hun reiste hjem til familien og tatt de forhåndsreglene hun kunne, likevel på et eller annet sted i løypa hadde hun blitt smittet og ble syk med symptomer litt senere inn i jula. 

Så jeg tror denne typen vigilante justice ikke er noe vi ønsker uansett hva forholdene skulle vise seg å være :) 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...