Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Syns det spretter opp små utbrudd overalt nå, jeg. I Oslo har det liksom vært jevnt trykk i et år, men nå har vi på kort tid hatt Nordre Follo, Halden, Ulvik, Sel, sykehuset Østfold, og om vi skal ta med Lier og Bergen selv om det er få tilfeller enn så lenge. 

Og mange snakker om å åpne mer opp? Nåja. Tror vi bør ta det veldig pent og rolig ... 

Endret av :utakt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (14 minutter siden):

Syns det spretter opp små utbrudd overalt nå, jeg. I Oslo har det liksom vært jevnt trykk i et år, men nå har vi på kort tid hatt Nordre Follo, Halden, Ulvik, Sel, sykehuset Østfold, og om vi skal ta med Lier og Bergen selv om det er få tilfeller enn så lenge. 

Og mange snakker om å åpne mer opp? Nåja. Tror vi bør ta det veldig pent og rolig ... 

Er vel fordi fokuset er såpass stort på muterte utgaver at de sakene blåses opp i media hver gang det er 2-10 smittet et sted.

Frykt selger.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Sitat

Til helgen kommer den første koronakampanjen fra Folkehelseinstituttet (FHI). Den vises på TV, i aviser, digitalt og på sosiale medier, skriver Kampanje.no. 

Rådgiver Marius Eriksen i reklamebyrået Pol, som har laget kampanjen, sier at det ikke er et «løp og ta vaksine»-innslag. Dette skal derimot være en informativ kampanje med bruk av et kreativt grep.

– Vi ønsker at de som anbefales vaksinasjon, skal kunne ta et informert valg. For å oppnå det må vi nå ut bredt til befolkningen med aktuelle budskap på en måte som befolkningen kjenner seg igjen i, sier prosjektleder Anita Daae i FHI.

Jeg hører hylekoret allerede. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=23694

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Litt off-topic her, men hvilke fordeler er det med å ha hytte i Sverige?

Trolig er Norge så smalt der oppe, at det har føltes logisk å ha hytte i Sverige. Kanskje er det ikke engang plass til mange hytter der Nord-Norge er veldig smalt. Noen kan også tenke at de bor i Sameland, og at det inkluderer Nord-Sverige og Nord-Finland. Det har alltid vært ukjent for meg at så mange nordover har hytter i Sverige. Men har begynt å skjønne det nå. Tviler på at de har stort fokus på å handle i Sverige, men det vet jeg egentlig ikke.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Hasteinnfører munnbindpåbud

Sandefjord tar grep etter økning i smitte og ett tilfelle av britisk mutantvirus i kommunen.

Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad sier til Dagbladet at Sandefjord har opplevd en vedvarende høy smitte den siste tida, og er bekymret over utviklingen etter en økning de siste dagene.

- Vi ser behov for å innføre ytterligere tiltak, sier han.

Fredag klokka 16.00 blir det påbudt med munnbind på alle offentlige rom i kommunen. Dette betyr også butikker og kjøpesentre og alle steder der det ikke er mulig å opprettholde en meters avstand.

Augestad mener at de nasjonale tiltakene burde være nok til å bremse smitten. Likevel ser kommunen en økning i antall tilfeller, og må ta grep.

Det er også påvist ett tilfelle av den britiske coronavarianten, og venter flere positive prøver fra samme gruppe.

- Bekymringen er at dette er mer smittsomt, og at det blir en situasjon med raskere spredning i kommunen. Det vil være spesielt trist nå, når vi er i ferd med å få vaksinert personer i den mest alvorlige risikogruppen, sier Augestad.

Han sier kommunen kontinuerlig vurderer om de skal sette inn flere tiltak.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hasteinnforer-munnbindpabud/73373865

Lenke til kommentar

- AstraZeneca-vaksinen virker mot britisk variant: 

Oxford-universitetet varsler at koronavaksinen til AstraZeneca har vist seg å være effektiv også mot den britiske mutasjonen.

Den britiske coronavarianten har spredd seg raskt og skremmer europeiske helsemyndigheter.

Ifølge Oxford viser analyser at vaksinen de har utviklet sammen med AstraZeneca virker på samme måte mot denne varianten, som mot andre virusvarianter.

Vaksinen vil trolig også hindre smittespredning av den britiske varianten, som regnes som mer smittsom enn det «vanlige» koronaviruset.

Norge skal etter planen få 191 000 doser av denne vaksinen i februar.

(NTB)

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Syv tilfeller av mutert virus påvist i Trondheim

Syv tilfeller av mutert virus påvist i Trondheim – knyttes til pågående utbrudd. Det opplyser kommunen i en pressemelding fredag ettermiddag.

Av totalt 21 virusprøver som er sendt til analyse fra dette utbruddet, er det nå slått fast at syv av dem er av det muterte viruset.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Reklamefilmen kan sees her: https://www.kreativtforum.no/arbeider/veien-ut-av-koronabobla

Veldig fin reklame. 

Reklame for hva?

Trur de virkelig at folk er inne i "bobler".

Vi har reist på ferie, vi besøker eller får besøk av foreldre/besteforeldre nesten hver helg. Vi besøker søsken/tanter og onkler, det hender vi klemmer også. 

Jeg møter nye kunder nesten hver dag. Vi prøver å holde >1 meter. Noe få(en kunde hittil) ønsker at jeg bruker munnbind og da gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Sitat

«Kokkejævel» får ikkje plass til alle gjestene: – Får gifta oss på H&M!

Bloggaren forstår ikkje korleis det kan vera lov med 120 personar på H&M, men berre 10 i kyrkja. Teatersjef skjønar ikkje kvifor han kan ha 10 i stova si og ingen i teatersalen. Fleire i kulturlivet stussar no over logikken i koronareglane siste året.

 

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Gjest eeaae...a45
2 hours ago, Budeia said:

Trolig er Norge så smalt der oppe, at det har føltes logisk å ha hytte i Sverige. Kanskje er det ikke engang plass til mange hytter der Nord-Norge er veldig smalt. Noen kan også tenke at de bor i Sameland, og at det inkluderer Nord-Sverige og Nord-Finland. Det har alltid vært ukjent for meg at så mange nordover har hytter i Sverige. Men har begynt å skjønne det nå. Tviler på at de har stort fokus på å handle i Sverige, men det vet jeg egentlig ikke.  

What? Dette er det merkeligste jeg har lest på lenge. Hvor tar du denne synsingen din fra? Gjetter og synser du bare? 

Ikke plass? Veldig smalt? Sameland? Skjønt det? 

Virkelig, hva med å besøke Nord-Norge? Ja, det er en utfordring nå, men gå i det minste på google maps. Zoom deg ned til du ser et område midt i Nord-Norge som er på omtrent ett mål. Det er vel en grei hyttetomt? Og sjekk hvor mange ganger du må flytte deg ett tilsvarende mål til øst (eller høyre, hvis du ikke vet hvor øst er). På den tilfeldig valgte linjen, hvor mange hyttetomter tror du at du får plass til?

Anonymous poster hash: eeaae...a45

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (34 minutter siden):

Reklame for hva?

Trur de virkelig at folk er inne i "bobler".

Å spille dum kler ingen :) 

Ja, synes den illustrerer på en kul måte hvordan hverdagen til veldig mange er, og har vært i store deler av snart et år. 

Sitat

vi besøker eller får besøk av foreldre/besteforeldre nesten hver helg. Vi besøker søsken/tanter og onkler, det hender vi klemmer også. 

Fint for dere at dere synes det er greit å blåse i enkle anbefalinger, men det kan gå utover andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest eeaae...a45
45 minutes ago, Budeia said:

Akkurat.. det er vel rasistisk mot Nord-Norge å si at store deler av Nord-Norge ikke er brede.

Rasistisk? Du prater mot bedre viten. Har du vært i Nord-Norge? Var det trangt? 

Og har du nå målt deg frem til hvor mange hyttetomter det er plass til på det smaleste der?

Anonymous poster hash: eeaae...a45

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...