Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Godt skrevet @Fnugle . Et stort problem når vi får slikke smitteutbrudd på "bygda" er og at vi ikke har de samme tilbudene som byene har med kontaktløs dagligvare levering, matlevering med mer. Her må vi få kjente og eventuelt familie til å dra på butikken for deg, og når ting blir slik som i Ulvik hvor halve bygda blir satt i karantene er det ikke løsbart lenger, ei heller har helsevesenet slike steder kapasitet til å takle noe slikt uten hjelp, infrastrukturen er rett og slett ikke til stede.  Jeg har ikke så mye informasjon fra folk som bor i Ulvik men jeg vet en del om tilstandene som var i Hyllestad når det store utbruddet var der, og ting holdt på å kollapse for hele kommunen, og det var i langt mindre skala enn det som nå skjer i Ulvik.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (19 minutter siden):

Mulig at du ikke oppfatter dette som alvorlig, men for beboerne i Ulvik er dette svært alvorlig. Nå er utbruddet økt til 85 smittetilfeller, smitten har kommet inn på sykehjemmet og det er bare en uke siden de siste ble fullvaksinert, så det er ikke sikkert det er tidsnok. I en bygd med 1000 innbyggere så er 85 smittet av et virus vi ikke vet langtidsvirkningene av, dette er svært alvorlig. Selv om Ulvik skulle forsvinne fra mediebildet så vil dette kunne prege mange av innbyggerene i lang tid. Noen vil kanskje miste livet, noen vil sannsynligvis havne på sykehus og noen vil kunne få long covid. I Ulvik har nesten 10% av befolkningen allerede blitt smittet i dette utbruddet, det må vel være en av de største utbruddene vi har hatt i Norge med tanke på andelen befolkningen som har blitt smittet? I tillegg er jo noen allerede vaksinerte og noen har vært smittet før, så med det i bakhodet så er det alvorlig utbrudd.

At du ikke er bekymret for at antall mutanttilfeller øker på, javel, fint for deg. Vi kan snakkes igjen om 3 uker. Du vil få deg en overraskelse. Hva tror du smittetallene vil være om 3 uker? Jeg er 100% sikker på at det har økt om tre uker.

Forøvrig så er det mange pendlere i Ulvik, og smitten har allerede bredt seg til nabokommuner. Lars Sponheim som er fra Ulvik, var hjemme der forrige helg, han bor på Voss der mutanten er påvist  og i uken som var reiste han til Sogn for å være med på et politiske møte som han mente var nødvendig. Så idiotisk som det kan bli.

Det skal jammen bli festlig fremover dersom det blir tilsvarende utbrudd andre plasser pga. mutasjonene.

Poenget mitt er uansett at disse utbruddene allerede finnes i de eksisterende smittetallene på nasjonal basis. Det ser ikke så ille ut selv med disse utbruddene her og der. I Nordre Follo er utbruddet allerede erklært for over drøyt en uke etter panikkalarmen ble aktivert. At et slikt utbrudd kjennes alvorlig ut for ulvikinger tviler jeg ikke på - det er et lite samfunn, men i det store bildet har ikke dette gitt noen oppgang å snakke om i antall smittede. En ser jo også at i større kommuner som Halden at utbruddet mer eller mindre er under kontroll fra denne ishallen. De alle fleste vil nok klare seg greit og vil nok kun oppleve dette i verste fall som en litt hard influensa. Det beste eksempelet vi har på et utbrudd hvor mange eldre ble smitta uten at det ble fatalt for noen er pensjonistbussen og vet du hva - det var en norsk mutant faktisk. Problemet jeg har er at mange ser på covid 19 som den sikre død, det er absolutt ikke tilfellet. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (29 minutter siden):

Poenget mitt er uansett at disse utbruddene allerede finnes i de eksisterende smittetallene på nasjonal basis. Det ser ikke så ille ut selv med disse utbruddene her og der. I Nordre Follo er utbruddet allerede erklært for over drøyt en uke etter panikkalarmen ble aktivert. At et slikt utbrudd kjennes alvorlig ut for ulvikinger tviler jeg ikke på - det er et lite samfunn, men i det store bildet har ikke dette gitt noen oppgang å snakke om i antall smittede. En ser jo også at i større kommuner som Halden at utbruddet mer eller mindre er under kontroll fra denne ishallen. De alle fleste vil nok klare seg greit og vil nok kun oppleve dette i verste fall som en litt hard influensa. Det beste eksempelet vi har på et utbrudd hvor mange eldre ble smitta uten at det ble fatalt for noen er pensjonistbussen og vet du hva - det var en norsk mutant faktisk. Problemet jeg har er at mange ser på covid 19 som den sikre død, det er absolutt ikke tilfellet. 

Ingen her inne gidder engang ense at vi kun hadde 60 smittet i Oslo som eks.

At det skjer små utbrudd rundt om og da spesielt i små samfunn der de nok ikke holder særlig på smittevern er da ingen overraskelse.

Blir rask spredning i slike små samfunn når de ikke er vant med smitte og alle kjenner alle.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På sikt er det kanskje en god ting at det bryter ut litt her og der på mindre steder. Ikke slik å forstå at jeg unner noen å bli syke, absolutt ikke, men når jeg observerer diskusjoner i ymse kommentarfelt så har jeg litt inntrykk av at mange på bygda går i den troa at "korona, det er noe de har borti Oslo det. La oss leve som før!". Slike utbrudd som i Ulvik kan kanskje være en vekker for mange. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

FHI anslår nå at rundt 2 prosent av den norske befolkningen har vært coronasmittet. Samtidig er om lag 3 prosent vaksinert med første dose.

I sin siste modelleringsrapport beregner Folkehelseinstituttet (FHI) at 114.092 i Norge har hatt covid-19. Det utgjør 2,1 prosent av den norske befolkningen på 5,38 millioner.

 

I overkant av 60.000 er bekreftede tilfeller, mens FHI anslår at dette bare utgjør 55 prosent av det totale antallet.

 

Ifølge FHI er det rimelig å anta at de fleste som har vært coronasyke har en vedvarende immunitet som varer i over seks måneder. Dagens regelverk gir personer som har hatt sykdommen unntak fra karantene i seks måneder etter å ha testet positivt.

 

De siste tallene på vaksinerte her til lands, viser at 160.076 har fått første dose av coronavaksinen. Det utgjør 2,98 prosent av befolkningen. 38.100 har fått to doser og er dermed fullvaksinert.

Fortsatt stort skadepotensiale kun 2 av 100 har hatt korona her i landet. Bra snart 3 av 100 har fått vaksine. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar

Jaja Høie og sikler etter å lage et ringveissystem på Vestlandet som de har her på Østlandet...  

Sitat

ørdag ble det bekreftet åtte nye tilfeller av mutert virus i Bergen. Nå varsler helseminister Bent Høie at det søndag vil komme en avklaring om nye tiltak.

– Bergen er i en alvorlig situasjon med utbrudd av både den engelske og den sørafrikanske virusvarianten, sier helseminister Bent Høie (H).

Lørdag ble det påvist åtte nye tilfeller av muterte virusvarianter i Bergen. Seks av tilfellene er av den britiske varianten, mens to er av den sørafrikanske varianten. Totalt har Bergen kommune 16 av den britiske virusvarianten og sju tilfeller av den sørafrikanske.

– Bergen og de omkringliggende kommunene har i dag bedt regjeringen fatte nasjonale vedtak for regionen. Det jobber vi med, og det vil komme en avklaring på hvilke tiltak som iverksettes i morgen formiddag, sier Høie lørdag kveld. (NTB)

For et grunnlag a gitt -  i følge VG sin oversikt var det i går registrert 2 nye smittede i Bergen kommune... Det er 2 stk innlagt på Haukeland sykehus med Covid 19... 

Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Jaja Høie og sikler etter å lage et ringveissystem på Vestlandet som de har her på Østlandet...  

For et grunnlag a gitt -  i følge VG sin oversikt var det i går registrert 2 nye smittede i Bergen kommune... Det er 2 stk innlagt på Haukeland sykehus med Covid 19... 

Det er Bergen som selv har bedt regjeringen vurdere lokale tiltak. Du bare antar at regjeringen ønsker å påtvinge regioner strenge tiltak?

18B5106A-8103-44B0-A436-F2A3EF829D10.jpeg.34146931c267a47b3ac1f74f0324bb0e.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Det er Bergen som selv har bedt regjeringen vurdere lokale tiltak. Du bare antar at regjeringen ønsker å påtvinge regioner strenge tiltak?

18B5106A-8103-44B0-A436-F2A3EF829D10.jpeg.34146931c267a47b3ac1f74f0324bb0e.jpeg

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor ikke kommunene kan fatte sånne vedtak selv - det har de da myndighet til hht smittevernsloven om det er nødvendig. Tror det er en viss ansvarsfraskrivelse fra kommunene her. Men noen innstramninger i Bergen er det uansett 0 poeng i. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor ikke kommunene kan fatte sånne vedtak selv - det har de da myndighet til hht smittevernsloven om det er nødvendig. Tror det er en viss ansvarsfraskrivelse fra kommunene her. Men noen innstramninger i Bergen er det uansett 0 poeng i. 

Tror det har vært nevnt her tidligere hvorfor regioner ønsker at restriksjonene fattes nasjonalt ikke gjør dette selv. Men nå husker jeg ikke akkurat grunnen. Kan muligens ha noe med kompensasjoner å gjøre og hvem som skal ta regningen? Ikke vet jeg. Var det ikke Nordre Follo som gjorde akkurat det samme, ba regjeringen fatte vedtak for dem i stedet for å gjøre det selv?

Innstramminger i Bergen er nok nødvendig for å stoppe ytterlige spredning av mutasjonen. Kommunen har forsøkt å få kontroll over situasjonen ved å smitteoppsporing og finne kilden til ukjent smitte, men har ikke lykkes. Det er en derfor en situasjon de ikke har kontroll på. Bergen har hatt utrolig god effekt av restriksjoner tidligere. De har fått ned smitten raskt og kunne åpne opp igjen fort. Dette i motsetning til Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Bergen har ikke Oslo øst så er nok litt enklere kvele smitten der enn i Oslo.

 

Bergen og Oslo kan i grunn ikke sammenlignes en gang. Oslo og omegn er så sinnsykt mye større hva gjelder innbygger tall enn Bergen og omegn. Bare i nabokommunen Bærum er det 120k innbyggere, noe sånt har man ikke i noen av nabokommunene til Bergen. Innbyggertallet i Oslo kommune er jo godt over dobbelt så mange som i Bergen kommune. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (21 minutter siden):

Tror det har vært nevnt her tidligere hvorfor regioner ønsker at restriksjonene fattes nasjonalt ikke gjør dette selv. Men nå husker jeg ikke akkurat grunnen. Kan muligens ha noe med kompensasjoner å gjøre og hvem som skal ta regningen? Ikke vet jeg. Var det ikke Nordre Follo som gjorde akkurat det samme, ba regjeringen fatte vedtak for dem i stedet for å gjøre det selv?

Innstramminger i Bergen er nok nødvendig for å stoppe ytterlige spredning av mutasjonen. Kommunen har forsøkt å få kontroll over situasjonen ved å smitteoppsporing og finne kilden til ukjent smitte, men har ikke lykkes. Det er en derfor en situasjon de ikke har kontroll på. Bergen har hatt utrolig god effekt av restriksjoner tidligere. De har fått ned smitten raskt og kunne åpne opp igjen fort. Dette i motsetning til Oslo.

Var ikke det for at flere nabo-kommuner skulle ha samme regler? 

Lenke til kommentar
toreae skrev (56 minutter siden):

Var ikke det for at flere nabo-kommuner skulle ha samme regler? 

Jo det kan stemme ja. Og det er nok mest sannsynlig samme tilfellet her da de ønsker at de skal gjelde i regionene rundt Bergen, da det er mye pendling mellom områdene. Det er nok sikkert grunnen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
toreae skrev (51 minutter siden):

Var ikke det for at flere nabo-kommuner skulle ha samme regler? 

Alle kommuner med mutant smitte blir ring 1, omkringliggende ring 2.

Kanskje blir det ekstra kraftige tiltak fordi det er villsmitte med Sør-Afrika mutanten som er mye verre enn den britiske. 

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/kraftigere-tiltak-i-ostlandskommuner-sporsmal-og-svar/id2829752/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dummeste forskeren i Norge er i gang igjen. Hun sto bak den infamøse treningstudien der de konkluderte med at treningssenter var trygge når det omtrent ikke var smitte her i landet. 

https://www.nrk.no/norge/full-krangel-om-nedstenging-av-treningssentrene-1.15248572

 

Sitat

Krever corona-svar: - Hvorfor?

Professor mener Helsedirektoratet og Espen Nakstad er for dårlige til å forklare grunnlaget for avgjørelsene de tar. Nakstad sier de forklarer hele tida.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-corona-svar---hvorfor/73377537

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, DaniNichi said:

Ingen her inne gidder engang ense at vi kun hadde 60 smittet i Oslo som eks.

60 i Oslo er ikke nødvendigvis bra. Det kommer an på hvor mange som er de mer smittsomme variantene. Om alle nå er de mer smittsomme variantene, det var 45 av de mer smittsomme variantene samme dag forrige uke, og 34 uken før det, så er det en pågående eksponensiell smitte av de mer smittsomme variantene i Oslo. Man trenger mer informasjon for å kunne si om 60 betyr at vi har kontroll, eller om ting vil bli mye verre i nær fremtid.

Det er noen som ikke ønsker innse at det er i praksis snakk om to pågående pandemier. De gamle, mindre smittsomme, variantene, og de nye, mer smittsomme, variantene. Du kan si det slik at de gamle variantene er SARS-CoV-2, og de nye er SARS-CoV-3. Forskjellen i variantene er kanskje ikke stor nok til å rettferdiggjøre å bytte navnet, men på noen måter ville det ikke være feil å bytte navnet. Smittsomheten er på et helt annet nivå.

Det å slå ned smitten av SARS-CoV-2 hjelper ikke, om "SARS-CoV-3" fortsatt er i eksponensiell vekst. Da utrydder man SARS-CoV-2, samtidig som "SARS-CoV-3" fortsatt er fullstendig ute av kontroll, og man er relativt få uker unna at helsevesenete overveldes.

Utviklingen for de mer smittsomme variantene har vært mye raskere enn jeg trodde vi ville se for noen uker siden. I midten av januar tenkte jeg kanskje 400 tilfeller per dag i midten av juni. Nå ville det ikke overraske meg om vi er over 1000 tilfeller per dag i april. Og om veksten fortsetter eksponensielt derifra så blir det raskt verre.

Jeg tror vi vil unngå slike situasjoner ved å innføre sterkere tiltak. Men å avvente med tiltak fordi man ser at man har kontroll på de mindre smittsomme variantene er direkte uansvarlig. De mindre smittsomme variantene er ganske irrelevante - vi har større problemer!

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (27 minutter siden):

Dummeste forskeren i Norge er i gang igjen. Hun sto bak den infamøse treningstudien der de konkluderte med at treningssenter var trygge når det omtrent ikke var smitte her i landet. 

https://www.nrk.no/norge/full-krangel-om-nedstenging-av-treningssentrene-1.15248572

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-corona-svar---hvorfor/73377537

Er jo helt idiotisk stenge for trening og rehab.

Man setter folkehelsen tilbake for fullt ved å fortsette med det over lenger tid.

Har selv flere skader fra racing på motorsykkel som er verre enn de har vært på 6-7år.

 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

 

Jeg tror vi vil unngå slike situasjoner ved å innføre sterkere tiltak. Men å avvente med tiltak fordi man ser at man har kontroll på de mindre smittsomme variantene er direkte uansvarlig. De mindre smittsomme variantene er ganske irrelevante - vi har større problemer!

 

 

Har mange av dere her inne null forståelse for effekten på folkehelsen av dette ? Sånn typ hvor ekstremt mange år folk mister grunnet inaktivitet og depresjon nå ? Kan ikke sammenlignes engang med de lille skadene covid-19 har gjort til nå i Norge.

Tiltak må være minst mulig og over kortest mulig tid sånn er det, ikke glem at folk blir tiltaks trøtte også, med påfølgende gi faen attitude.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 timer siden):

Fortsatt stort skadepotensiale kun 2 av 100 har hatt korona her i landet. Bra snart 3 av 100 har fått vaksine. 

 

DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Har mange av dere her inne null forståelse for effekten på folkehelsen av dette ? Sånn typ hvor ekstremt mange år folk mister grunnet inaktivitet og depresjon nå ? Kan ikke sammenlignes engang med de lille skadene covid-19 har gjort til nå i Norge.

Tiltak må være minst mulig og over kortest mulig tid sånn er det, ikke glem at folk blir tiltaks trøtte også, med påfølgende gi faen attitude.

Hvis vi tar ett enkelt regnestykke. 582 døde når 2% av befolkningen har hatt koronaviruset.

Hvis alle skulle få korona ville vi hatt 582*50= 29 100 døde i teorien.

Som Espen skriver vi har nå en ny pandemi med de britiske og sør-afrikanske mutantene. Håper for guds skyld at vi ikke får den brasilianske også.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Har mange av dere her inne null forståelse for effekten på folkehelsen av dette ? Sånn typ hvor ekstremt mange år folk mister grunnet inaktivitet og depresjon nå ? Kan ikke sammenlignes engang med de lille skadene covid-19 har gjort til nå i Norge.

Tiltak må være minst mulig og over kortest mulig tid sånn er det, ikke glem at folk blir tiltaks trøtte også, med påfølgende gi faen attitude.

Sier litt om hvor svake folk her. Korona er bløff. Til og med folk som er skeptiske til viruset kneeler  for myndighetene. Latterlig og svakt.

Endret av Laffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...