Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, DaniNichi said:

Har mange av dere her inne null forståelse for effekten på folkehelsen av dette ? Sånn typ hvor ekstremt mange år folk mister grunnet inaktivitet og depresjon nå ? Kan ikke sammenlignes engang med de lille skadene covid-19 har gjort til nå i Norge.

Tiltak må være minst mulig og over kortest mulig tid sånn er det, ikke glem at folk blir tiltaks trøtte også, med påfølgende gi faen attitude.

Jeg er enig i at tiltakene bør være så små som mulig. Men jeg vil si at det betyr at Bergensområdet burde ha stengt ned for flere dager siden.

Og det vil fortløpende komme nye utbrudd på noen titalls tilfeller med de mer smittsomme variantene i områdene som ikke har de strengere tiltakene. Der må man da inn med de strengere tiltakene for å få kontroll igjen.

Etter hvert, ettersom de mer smittsomme variantene sprer seg ender man opp med at mesteparten av landet har de strengere tiltakene. Der man noen steder åpner litt opp igjen, for så å måtte stenge ned igjen ettersom smitten igjen kommer ut av kontroll.

Det som kan redde oss er vaksinene. Men vi må forberede oss på noe sånt som ytterligere 6 måneder med litt kjipe tilstander. *Mer* om viruset fortsetter å utvikler seg videre slik at vaksinene mister effekten, og de som tidligere har vært syke blir lettere og lettere reinfisert. (Vi må bare håpe det ikke skjer - og sjansen for at det skjer reduseres, jo mer vi får kontroll på smitten globalt.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Pc Lynet said:

 

Hvis vi tar ett enkelt regnestykke. 582 døde når 2% av befolkningen har hatt koronaviruset.

Hvis alle skulle få korona ville vi hatt 582*50= 29 100 døde i teorien.

Som Espen skriver vi har nå en ny pandemi med de britiske og sør-afrikanske mutantene. Håper for guds skyld at vi ikke får den brasilianske også.

For ikke å snakke om langtidssyke. 10-20% får long covid. Da snakker vi altså potensielt mer enn 1 million nordmenn som blir langtidssyke 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

 

Hvis vi tar ett enkelt regnestykke. 582 døde når 2% av befolkningen har hatt koronaviruset.

Hvis alle skulle få korona ville vi hatt 582*50= 29 100 døde i teorien.

Som Espen skriver vi har nå en ny pandemi med de britiske og sør-afrikanske mutantene. Håper for guds skyld at vi ikke får den brasilianske også.

Jeg er fullt klar over at vi må ha tiltak, men som sagt minst mulig og kortest tid.

Vi kan nok ikke begynne åpne veldig mye før de i høyeste risiko for å bli innlagt er vaksinert.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig i at tiltakene bør være så små som mulig. Men jeg vil si at det betyr at Bergensområdet burde ha stengt ned for flere dager siden.

Og det vil fortløpende komme nye utbrudd på noen titalls tilfeller med de mer smittsomme variantene i områdene som ikke har de strengere tiltakene. Der må man da inn med de strengere tiltakene for å få kontroll igjen.

Etter hvert, ettersom de mer smittsomme variantene sprer seg ender man opp med at mesteparten av landet har de strengere tiltakene. Der man noen steder åpner litt opp igjen, for så å måtte stenge ned igjen ettersom smitten igjen kommer ut av kontroll.

Det som kan redde oss er vaksinene. Men vi må forberede oss på noe sånt som ytterligere 6 måneder med litt kjipe tilstander. *Mer* om viruset fortsetter å utvikler seg videre slik at vaksinene mister effekten, og de som tidligere har vært syke blir lettere og lettere reinfisert. (Vi må bare håpe det ikke skjer - og sjansen for at det skjer reduseres, jo mer vi får kontroll på smitten globalt.)

Enig at det er bedre stenge ned i 2uker når alternativet er massiv smitte.

Men synes også man skal være litt forsiktig med føre var prinsippet som sagt folk kan fort bli lei, og da spesielt de unge.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Jeg er fullt klar over at vi må ha tiltak, men som sagt minst mulig og kortest tid.

Vi kan nok ikke begynne åpne veldig mye før de i høyeste risiko for å bli innlagt er vaksinert.

Det høres ikke akkurat slik ut sånn som du skriver her. Det eneste som kan stoppe ett virus er å hindre det fra å spre seg til nye verter. Derfor kunne kanskje en ordentlig lockdown med portforbud ha noe for seg i ett par ukers tid. Der man samtidig testet alle i hele Norge. Så kunne vi leve fritt etter en måneds tid, med stengte grenser selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
Benbjo skrev (3 minutter siden):

For ikke å snakke om langtidssyke. 10-20% får long covid. Da snakker vi altså potensielt mer enn 1 million nordmenn som blir langtidssyke 

Uh.. 

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 minutter siden):

For ikke å snakke om langtidssyke. 10-20% får long covid. Da snakker vi altså potensielt mer enn 1 million nordmenn som blir langtidssyke 

Fleste av de jeg leser har 2-5% som mulig long covid og da av folk som får sterke symptomer.

Så dette er ikke i nærheten avklart ennå blant forskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Det høres ikke akkurat slik ut sånn som du skriver her. Det eneste som kan stoppe ett virus er å hindre det fra å spre seg til nye verter. Derfor kunne kanskje en ordentlig lockdown med portforbud ha noe for seg i ett par ukers tid. Der man samtidig testet alle i hele Norge. Så kunne vi leve fritt etter en måneds tid, med stengte grenser selvfølgelig.

Och du tror det skulle fungera med stengte grenser?

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Jeg er fullt klar over at vi må ha tiltak, men som sagt minst mulig og kortest tid.

Velg en - du får ikke i både pose og sekk. Store tiltak vil slå ned smitten raskt. Små tiltak haler det ut i tid. Personlig er jeg ganske sikker på at førstnevnte gir de minste økonomiske konsekvensene, så fremt man klarer å begrense importsmitte i ettertid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Det høres ikke akkurat slik ut sånn som du skriver her. Det eneste som kan stoppe ett virus er å hindre det fra å spre seg til nye verter. Derfor kunne kanskje en ordentlig lockdown med portforbud ha noe for seg i ett par ukers tid. Der man samtidig testet alle i hele Norge. Så kunne vi leve fritt etter en måneds tid, med stengte grenser selvfølgelig.

Jeg har snakket om åpne når de over 45år samt alle i risiko under den aldren er vaksinert.

Og jeg er for minst mulig tiltak over kortest mulig tid, noe jeg tror de fleste er.

Jeg har i motsetning til dere her inne helt skrekken av hva konskvenser dette får i det lange løp for psykiske helsen og fysiske helsen til over 4,5mill aktive nordmenn, skremmer meg 100x mer enn covid-19..

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (9 minutter siden):

Jeg er fullt klar over at vi må ha tiltak, men som sagt minst mulig og kortest tid.

Vi kan nok ikke begynne åpne veldig mye før de i høyeste risiko for å bli innlagt er vaksinert.

 

DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Jeg har snakket om åpne når de over 45år samt alle i risiko under den aldren er vaksinert.

Og jeg er for minst mulig tiltak over kortest mulig tid, noe jeg tror de fleste er.

Jeg har i motsetning til dere her inne helt skrekken av hva konskvenser dette får i det lange løp for psykiske helsen og fysiske helsen til over 4,5mill aktive nordmenn, skremmer meg 100x mer enn covid-19..

 

Dere? Du er jo blandt dem som er for tilltak. Snakk om å skyte seg selv i foten. Burde kanskje endre ordet dere til VI

Endret av Laffe
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Jeg har snakket om åpne når de over 45år samt alle i risiko under den aldren er vaksinert.

Og jeg er for minst mulig tiltak over kortest mulig tid, noe jeg tror de fleste er.

Jeg har i motsetning til dere her inne helt skrekken av hva konskvenser dette får i det lange løp for psykiske helsen og fysiske helsen til over 4,5mill aktive nordmenn, skremmer meg 100x mer enn covid-19..

 

Da har du dessverre ikke forstått konsekvensen av mutatene. Vi har heller ikke kapasitet til å behandle 5000 intensiv pasienter. Vi har vel til vanlig rundt 500.

Sitat

Helsvart mareritt i Amazonas: Her herjer Brasil-mutasjonen

Brasil ble nylig kåret til det landet som har taklet pandemien aller dårligst. Mens den brasilianske mutasjonen har sendt helsevesenet utfor stupet, forteller en utslitt sykepleier til VG om noe av det verste hun har opplevd.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/x3O1RV/helsvart-mareritt-i-amazonas-her-herjer-brasil-mutasjonen

Lenke til kommentar
Just now, Pc Lynet said:

Ja ingen trenger å reise på ferie. De som har kjærester/familie/gud vet hva i utlandet får reise dit og bo i 14 dager på karantene hotell ved retur til Norge, ingen unntak.

Ok, så smitten som kommit in på grund av "øppna" grenser hitills beror på ferier och folk som möter familjen i utlandet enligt dig? 

Vad med alla nödvöndig jobb relaterad reising? Alla varor som ska in och ut?

Det där med stängda gränser är garanterad väldigt mycket mer kompliserat i praktiken än vad många här verkar tro.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Ja ingen trenger å reise på ferie. De som har kjærester/familie/gud vet hva i utlandet får reise dit og bo i 14 dager på karantene hotell ved retur til Norge, ingen unntak.

100% enig her..

Vi har slitt så ekstremt mye med smitte fra utlandet at det er totalt idioti åpne grensene igjen inntil vi kan ha det noe normalt i eks storbyer som Oslo.

Og jeg er egentlig avhengige av å reise så dette kommer ikke fra noen som ikke skjønner frustrasjon av det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Da har du dessverre ikke forstått konsekvensen av mutatene. Vi har heller ikke kapasitet til å behandle 5000 intensiv pasienter. Vi har vel til vanlig rundt 500.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/x3O1RV/helsvart-mareritt-i-amazonas-her-herjer-brasil-mutasjonen

Fullt klar over potensiale og derfor har jeg vært for stengte grenser like lenge som deg her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Velg en - du får ikke i både pose og sekk. Store tiltak vil slå ned smitten raskt. Små tiltak haler det ut i tid. Personlig er jeg ganske sikker på at førstnevnte gir de minste økonomiske konsekvensene, så fremt man klarer å begrense importsmitte i ettertid.

Tycker faktiskt att Norge, förutom kanske rundt Oslo, har klarat det bra hittills. Man går hårt ut når det kommer in smitte med karantän och ibland hårda tilltak. Sen kan man leva någorlunda som normalt igen. 

Nu verkar det däremot som att många vill ha hårda tilltak under lång tid eftersom man är livrädd för mutant virusen.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Ok, så smitten som kommit in på grund av "øppna" grenser hitills beror på ferier och folk som möter familjen i utlandet enligt dig? 

Vad med alla nödvöndig jobb relaterad reising? Alla varor som ska in och ut?

Det där med stängda gränser är garanterad väldigt mycket mer kompliserat i praktiken än vad många här verkar tro.

De som pendler over grensen fra Sverige får enkelt sett velge beholde jobben og bli Norge eller slutt. Sverige kommer til å slite med koronaviruset og alle mutantene langt inn i 2022-23 om ikke de legger om kursen drastisk.

Varetransport det er fullt mulig å hurtigteste sjåfører ved ankomst Norge. Containere som ankommer havner lastes på Norske trekkvogner.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Velg en - du får ikke i både pose og sekk. Store tiltak vil slå ned smitten raskt. Små tiltak haler det ut i tid. Personlig er jeg ganske sikker på at førstnevnte gir de minste økonomiske konsekvensene, så fremt man klarer å begrense importsmitte i ettertid.

Er for å reagere litt tidligere. Jeg tror at de (regjeringen) etter hvert har fått så mye erfaring at de skulle vite hva som kom til å skje etter nyttår. Men er Erna er vel livredd for at noen i næringslivet skal bli litt lei seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, DaniNichi said:

Fleste av de jeg leser har 2-5% som mulig long covid og da av folk som får sterke symptomer.

Så dette er ikke i nærheten avklart ennå blant forskere.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.07.20208702v1

24% syke i minst 3mnd. I denne studien var de fleste tilfeller milde. Kun 8stk ble innlagt. 

Long covid er langt vanligere blant milde infeksjoner enn mer alvorlige. Dvs, det er vanligere fordi flere får mild infeksjon enn alvorlig infeksjon. 

I en stor britisk studie var det vel 10% som var syke minst 6 mnd. Skal finne igjen den 

Organskader hos 70%: https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4470

1/3 fremdels syke etter minst 45 dsger: https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-5926

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...