Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Simen1 said:

"Helsedirektoratet anbefaler ikke verdenscup i Norge"

"Helsedirektoratet fraråder verdenscup i Norge"

Ser dere nyanseforskjellen? Jeg synes Helsedirektoratet burde kommunisere tydeligere, da jeg antar det er sistnevnte de egentlig mener.

Dette er så typisk ledelse med dårlig ryggrad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føkk.

Nordre Follo kommune stenger ned som følge av virusutbrudd

Sitat

Flere av kommunens virksomheter er rammet av den britiske varianten av koronaviruset. Nå bes innbyggerne i kommunen om å ikke forlate kommunen.

Kommunen sør for Oslo har rundt 60.000 innbyggere. I løpet av det siste døgnet er det registert 12 nye smittetilfeller av koronaviruset.

Bare i januar har det vært 245 smittetilfeller i kommunen.

– Vi må stenge ned kommunen kortvarig for å få oversikt, sier kommuneoverlege Kjersti Myrvold Johansen, Kjersti Myrvold Johansen.

Torsdag ble det også kjent at det er oppdaget et mutert koronavirus i Nordre Follo. På pressekonferansen fredag kommer det frem at denne typen har spredt seg til flere virksomheter.

– Vi har en alvorlig situasjon i vår kommune, sier kommuneoverlegen. Nå anbefales alle i kommunen om å ikke reise ut. Kjøpesentre vil bli stengt, barnehager og skoler.

De vil være stengt til onsdag neste uke. Det er Folkehelseinstiuttet som har gitt disse rådene.

Smitten er knyttet til direkte innreise fra Storbritannia, opplyser kommunen på sine nettsider. En person er definert som nærkontakt, men har testet negativt.

https://www.nrk.no/osloogviken/nordre-follo-kommune-stenger-ned-som-folge-av-virusutbrudd-1.15339952

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men idrett skal vi ha.

Sitat

Regjeringen går mot helseråd: Legger til rette for verdenscup i Norge

Kulturminister Abid Raja åpner for verdenscup i Norge. Hopp i Lillehammer blir først ut. Dermed trosser de anbefalingene fra Helsedirektoratet.

https://www.aftenposten.no/sport/i/WO76wg/regjeringen-gaar-mot-helseraad-legger-til-rette-for-verdenscup-i-norge

Det er litt lite smitte på Lillehammer, fint å importere litt mer. Må jevne ut litt!

Endret av :utakt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- skrev (5 minutter siden):

Ble sakt at den UK varianten har vært på rømmen 3 ?uker i Follo. Da er den vel hele østlandet++ sikkert... Stikke på BAR og ta en gravøl da (huff).. Nå som det er åpent :p 

Det virker jo ikke som den har vært så veldig utbredt, smittetallene har sunket.

Brer den seg derimot nå og samtidig åpner opp mer er vi i trøbbel. Nordre-Follo er omtrent i Oslo. Vi er nødt til å unngå å få samme løp som Irland gjorde.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (14 minutter siden):

Utbrudd av UK varianten i Nordre Follo, rett sør for Oslo.

https://www.vg.no/nyheter/i/eK5aAy/utbrudd-av-et-mutert-virus-i-nordre-follo

Heldigvis ser det ut til at vaksinen biter godt på den britiske varianten, så dette er ikke verdens undergang. Jeg er mye mer bekymret over de sørafrikanske og brasilianske variantene, som det kan se ut som om vaksinen ikke beskytter mot. 
https://www.dagbladet.no/nyheter/sor-afrika-viruset-kan-skape-vaksinetrobbel/73315760

Hvis vi vaksinerer bort andre varianter vil disse få fritt spillerom. Jeg er redd bare eksistensen av disse variantene gjør at vi må stålsette oss for ytterligere minst 2 år med koronatiltak...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Det virker jo ikke som den har vært så veldig utbredt, smittetallene har sunket.

Brer den seg derimot nå og samtidig åpner opp mer er vi i trøbbel. Nordre-Follo er omtrent i Oslo. Vi er nødt til å unngå å få samme løp som Irland gjorde.

Tja, de sier Utbruddet har forgreininger også til bl.a. skoler og barnehager. Ski sykehus kan være berørt av virusutbruddet i Nordre Follo, opplyser kommunelegen, ifølge NTB.

 

Mine øyne 0 kontroll

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Det virker jo ikke som den har vært så veldig utbredt, smittetallene har sunket.

Brer den seg derimot nå og samtidig åpner opp mer er vi i trøbbel. Nordre-Follo er omtrent i Oslo. Vi er nødt til å unngå å få samme løp som Irland gjorde.

Reduksjon i antall smittede er ikke uventet, når det meste av smitte i dag er de mindre smittsomme variantene.

Det er litt som i mitt tidligere eksempel: 

 

Saken er den at dagens tiltak er tilstrekkelige for å ha kontroll på de mindre smittsomme variantene, altså vil denne smitten dø ut. Mens de mer smittsomme variantene trenger kraftigere skyts for å ta knekken på.

Nå virker det som UK varianten faktisk er løs, og vi må forberede oss på strengere tiltak i hele Norge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sikkert dette er så ille som man tror her inne. Vi får se de kommende dagene. 

Dessverre ser det ikke lyst ut. Du må nok spise hatten din... 

Sitat

Kan påverke nabokommunar Assisterande helsedirektør Espen Nakstad seier at dei vil vurdere situasjonen i regionane rundt Nordre Follo for å finne ut kva tiltak som er naudsynt i dagane framover. – Det betyr at tiltak i nabokommunane, blant anna Oslo, kan bli påverka av situasjonen i Nordre Follo, seier Nakstad.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

5 minutes ago, Guest 15f81...19f said:

To tilfeller var jo ikke akkurat mye. Jeg lurer bare på hvem som betaler når barnehagen stenger jeg, barna er jo ikke syke.

Anonymous poster hash: 15f81...19f

Tolker det slik at de har sekvensiert to tilfeller ved Langhus bo- og servicesenter, og disse er UK varianten. Det er svært stor sannsynlighet at de andre 32 tilfellene her også er UK varianten. Dette kan man ikke avgjøre med en standard test for koronavirus - den sier bare ja/nei for om det er koronavirus, ikke hvilken variant det er snakk om.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...