Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FHI har "intressant" lokal modellering. Talen är osäkra men fra 4 januari sier de att R verdiet i tröndelag är 1.3 trots att vad jag kan se så tyder alla tal på en minkende smittspridning redan innan det datumet (förutom ett utbrudd i levanger). 

Oslo däremot har fått ett R-tal på 0.9 trots att det för mig inte alls verkar vara en lika tydlig nedgående tendens där som i Tröndelag. 

Hvorfor ens gå ut med tal med konfidense interval på 0.4 till 2.2?

edit: hvis man sier så här. Nu har trøndelag som helhet relativt låga tal trots en peak i julen. Trots det så visar tydligen modelering att smitten sprids mest där. Rimeligt?

Endret av fredrik2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 19.1.2021 den 12.03):

I dag ble jeg satt i karantene. Satt i bil med en person som er blitt påvist smittet. Vi hurtigtestes to ganger hver dag på jobb, i tillegg til PCR to ganger ila uka. Begge brukte KN95-masker og vernebriller, så jeg håper og tror ikke jeg er blitt smittet. Men når jeg leser om den britiske varianten som smitter så utrolig lett blir jeg litt urolig likevel. Ny PCR i dag og torsdag.

Liten update om det skulle være av interesse: Den påvist smittede viste seg faktisk å være en falsk positiv i laben, og har testet negativt på ny test etter. Jeg må likevel vente på testsvaret mitt før jeg kan gå ut av karantene. Vanligvis har jeg fått svar på PCR etter mellom 12 og 24 timer, men nå har det gått over 48 timer og det er ganske frustrerende at det nå skal ta så lang tid. Lurer på hva årsaken er. Fikk testtime veldig raskt samme dag jeg bestilte så virker ikke som det er voldsom pågang på lab. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 timer siden):
-ɐMoԀ- skrev (17 timer siden):

En må huske på at helgedagene drar ned snittet en god del så dette er ikke nødvendigvis noe dramatisk. 

Det som er interessant er å samanlikne med tilsvarande vekedag for ei veke sidan. Då ser vi ein nedgang på omlag 1/3.

Lenke til kommentar
William_S skrev (7 timer siden):

Likevel er det et faktum at innvandrerbefolknignen er overrepresentert både i smittetall og innlagte på sykehus. FHI la frem en tiltakspakke allerede i november opp mot innvandrerbefolkningen, Klassekampen avslørte her forleden at lite av dette er gjennomført.  

I tillegg til å informere om smitteverntiltak burde ein kanskje oppfordre dei til å ta tran. Tilskot av D-vitamin er viktig for alle, men er ekstra viktig for dei som har mykje pigment i huda og som dermed ikkje kan nyttiggjere seg like godt av det knappe sollyset no om vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

I utenlandstjeneste lærte vi å sette veneflon over hele kroppen (avhenging av hvilke kroppsdeler man hadde skadet eller mistet), i løpet av noen få timers kurs fra befal. Så dette tar ikke lang tid å lære nei. Man setter også sprøyter selv hjjemme med eks. blodfortynnende samt insulin ol. så eneste grunnen til at man må ta en vaksinedose hos en lege er i tilfelle akutte bivirkninger.

Eg er revmatikar og får infusjonsbehandling med immundempande medisin med jamne mellomrom. Blodårane mine er ikkje spesielle, men likevel er det ikkje alltid at sjukepleiar på revmatologen greier å treffe blodåra på 2-3 forsøk. Då blir ein sendt til dagkirurgi, der dei har god trening og gjer dette på utpust og innpust.

Så dette er ikkje noko som ein gjer glatt etter nokre få timars trening.

(Det å setje ei sprøyte med vaksine vil eg derimot tru er langt enklare).

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
25 minutes ago, torbjornen said:

I tillegg til å informere om smitteverntiltak burde ein kanskje oppfordre dei til å ta tran. Tilskot av D-vitamin er viktig for alle, men er ekstra viktig for dei som har mykje pigment i huda og som dermed ikkje kan nyttiggjere seg like godt av det knappe sollyset no om vinteren.

Du får ikke noe D vitamin fra solen i Norge om vinteren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regjeringa ville halde på skjenkeforbodet, men opposisjonen tvinga dei til å oppheve nasjonalt skjenkeforbod. Det vart dermed lov til å skjenke dersom ein også har matservering. I kommunar med mykje smitte som f.eks. Oslo vil ein framleis kunne ha strengare tiltak enn dei nasjonale tiltaka, og innføre/vidareføre lokalt skjenkeforbod.

Så står opppsisjonen med Lysbakken i spissen og sutrar og seier at det var ikkje dette dei meinte likevel.

Kva er det opposisjonen ynskjer då? At ein skal ha nasjonale tiltak, men at kommunar med lite smitte skal kunne dispensere frå dei nasjonale tiltaka? Altså motsett av slik det er no? Eller er det eg som har misforstått heilt? Eg har problem med å forstå kva opposisjonen eigentleg meiner, anna enn at dei tilsynelatande ser ut til å ville det motsette av det regjeringa vil til ei kvar tid.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser av VGs oversikt at landet som helhet og de fleste enkeltkommuner nå har bikket over til klar synkende trend. Denne endringen fra stigende til synkende trend faller helt sammen i tid med at det ble obligatorisk med testing på stedet ved ankomst til landet. Det taler for at det er uoppdaget importsmitte som har vært årsaken til smitteøkningen i slutten av 2020, og slår bena under regjeringens narrativ om det slemme folket som ikke følger regler. 
Det passer også med det FHI har sagt: at de ser at innenlands utbrudd raskt dør ut, mens smitten opprettholdes av stadig nye virusvarianter som kommer inn fra utlandet. 

I denne artikkelen påstås det at importsmitten eksploderer. Det er neppe tilfellet, saken er at de smittede nå oppdages på grensen, og dermed identifiseres som importsmitte, i stedet for at de kommer uoppdaget inn i landet og gir opphav til videre tilfeller med «ukjent smittevei». 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/869B71/soer-varanger-imot-hurtigtester-paa-grensen-skal-vi-ta-oss-av-alle-gaar-helsetjenesten-i-grus

Endret av Tomahawk
Endret «positiv» og «negativ» til «stigende» og «synkende»
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Sør-Varanger imot hurtigtester på grensen: − Skal vi ta oss av alle, går helsetjenesten i grus

Sør-Varanger sliter med coronatesting av russiske fiskere: – Vi er i knestående, sier ordføreren i den eneste kommunen med «Schengen-grense».

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/869B71/soer-varanger-imot-hurtigtester-paa-grensen-skal-vi-ta-oss-av-alle-gaar-helsetjenesten-i-grus

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Full forvirring om alkoholservering: - Kan vi servere øl hvis vi også selger pølse?

I Sandefjord har Daniel Bech Erlandsen fått beskjed fra kommunen at puben ikke får åpne før den har fått avklart hva som regnes som matservering.

https://e24.no/naeringsliv/i/JJln66/full-forvirring-om-alkoholservering-kan-vi-servere-oel-hvis-vi-ogsaa-selger-poelse?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Klusterfuck

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Tomahawk said:

Ser av VGs oversikt at landet som helhet og de fleste enkeltkommuner nå har bikket over til klar synkende trend. Denne endringen fra stigende til synkende trend faller helt sammen i tid med at det ble obligatorisk med testing på stedet ved ankomst til landet. Det taler for at det er uoppdaget importsmitte som har vært årsaken til smitteøkningen i slutten av 2020, og slår bena under regjeringens narrativ om det slemme folket som ikke følger regler. 

Tror också det stämmer. Ändringarna vid ankomst till Norge har nog betytt mer för att vi har fått mer kontroll på  smitten än de senaste reglerna. I alla fall en del av reglerna tror jag har haft väldigt liten effekt förutom där det var mest smitte (och där var det väl oftast redan hårda tilltak). Men det är klart att det att inte tillåta sosiala kontakter ska ha en effekt hvis folk följer dem. 

En intressant refleksion tycker jag FHI sin anbefalningar och bedömningar de senaste ukene har varit. 2 januari ville de stänga resturanger och köpesentre. Två uker senare ville de slippe upp på en del tilltak trots att de inte ens fick som de ville 4 januari. Situationen var antagligen inte alls så dålig som de var rädda för.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...