Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi var smarte nå stenger vi alle grenser. Massetester alle husstander i Norge og kjører portforbud i en måned. 

Ellers blir det seigpining resten av året. 

Sitat

Allerede i april lanserte den bredt sammensatte forskergruppa NTNU covid-19 Taskforce sin testmodell for norske helsemyndigheter.

Gjennom store datasimuleringer har de vist hvordan en målrettet og ukentlig testing av alle husstander med fem eller flere personer, uavhengig av om noen i husstanden har symptomer på covid-19 eller ikke, raskere og billigere vil gi kontroll på koronaviruset.

– 20.000 ukentlige tester vil være nok til å få R-tallet godt under 1 i Oslo, sier professor Eivind Almaas.

R-tallet (reproduksjonstallet) er antall personer en smittet person fører smitten videre til. For å slå ned viruset må det tallet under 1.

De forteller at smitterisikoen er størst i større husholdninger, og at det er helt tydelig at den strukturelle testingen vil holde smitten nede langt bedre enn alternativene. Modellen forutsetter blant annet at familiene blir testet en gang i uka.

https://www.nrk.no/viten/ntnu-forskere-mener-det-er-lettere-a-stoppe-korona-med-en-annen-teststrategi-1.15218625

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

 

Tolker det slik at de har sekvensiert to tilfeller ved Langhus bo- og servicesenter, og disse er UK varianten. Det er svært stor sannsynlighet at de andre 32 tilfellene her også er UK varianten. Dette kan man ikke avgjøre med en standard test for koronavirus - den sier bare ja/nei for om det er koronavirus, ikke hvilken variant det er snakk om.

 

William_S skrev (2 minutter siden):

Hva var det media sa 2 tilfeller med dette viruset? Vi får se -  å holde hodet litt kaldt her er en egenskap jeg savner hos en del. 

Enig med Espen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 15f81...19f
1 minute ago, Kryptodebunker said:

Barn blir sjelden syke. De er ofte uten symptomer men fortsatt smittsomme. 

Poenget mitt er at det står at barnehagene stenger, som betyr at jeg ikke kan jobbe. Meg bekjent kan man ikke bruke sykedager når barn ikke er syke.

Anonymous poster hash: 15f81...19f

Lenke til kommentar
Gjest 15f81...19f skrev (Akkurat nå):

Poenget mitt er at det står at barnehagene stenger, som betyr at jeg ikke kan jobbe. Meg bekjent kan man ikke bruke sykedager når barn ikke er syke.

Anonymous poster hash: 15f81...19f

Jo, du kan bruke omsorgsdager hvis barnehagen er stengt pga korona.

https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/ofte-stilte-sporsmal-om-koronaviruset-og-bruk-av-omsorgsdager

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Det vil komme kompensasjon hele Norge må stenge ned. 

Det er ingenting i dagens smittesituasjon som tilsier at hele Norge må stenge ned. Jeg titta også litt på smittesituasjonen i Nordre Follo  VG sine grafer  det hele virker fullstendig overkill. Så derfor jeg tror denne nedstenginga der kun varer til onsdag. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Det er ingenting i dagens smittesituasjon som tilsier at hele Norge må stenge ned. Jeg titta også litt på smittesituasjonen i Nordre Follo  VG sine grafer  det hele virker fullstendig overkill. Så derfor jeg tror denne nedstenginga der kun varer til onsdag. 

Prøver du å være morsom? Massetesting vil avdekke Norges høyeste smittetall de neste dagene. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
1 minute ago, William_S said:

Det er ingenting i dagens smittesituasjon som tilsier at hele Norge må stenge ned. Jeg titta også litt på smittesituasjonen i Nordre Follo  VG sine grafer  det hele virker fullstendig overkill. Så derfor jeg tror denne nedstenginga der kun varer til onsdag. 

Smittespredningen har pågått siden før 3. januar. UK varianten er garantert ikke bare i Nordre Follo. Vi snakker om nesten 3 uker der denne ekstremt smittsomme varianten har fått spredt seg. Vi får se hvor ellers den har spredt seg over de neste ukene. Men det er nok ikke snakk om veldig mange måneder før det er hele landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (5 minutter siden):

Prøver du å være morsom? Massetesting vil avdekke Norges høyeste smittetall de neste dagene. 

Haha hvor mange spådommer har du kommet med som du har bommet fullstendig på?  Du slenger jo bare ut disse påstandene helt uten grunnlag. Bare for ting du tror og antar uten å ha noe belegg for det. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ingenting å bekymre seg over, vår alles gavmilde kulturminister, som nå er litt lei av å dele ut millioner til kjendiser som har nok fra før, har avlyst pandemien, å klargjør nå for å holde verdenscup.

https://www.vg.no/sport/i/7KqVew/regjeringen-gaar-mot-helseraad-legger-til-rette-for-verdenscup-i-norge

Vi heier på Abid, vår mann i Spredningsdepartementet. 

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):

Dette er ingenting å bekymre seg over, vår alles gavmilde kulturminister, som nå er litt lei av å dele ut millioner til kjendiser som har nok fra før, har avlyst pandemien, å klargjør nå for å holde verdenscup.

https://www.vg.no/sport/i/7KqVew/regjeringen-gaar-mot-helseraad-legger-til-rette-for-verdenscup-i-norge

Vi heier på Abid, vår mann i Spredningsdepartementet. 

Idretten lever under langt strengere restriksjoner enn oss andre. Selv i UK med fullstendig lockdown ruller fotballen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Haha hvor mange spådommer har du kommet med som du har bommet fullstendig på?  Du slenger jo bare ut disse påstandene helt uten grunnlag. Bare for ting du tror og antar uten å ha noe belegg for det. 

Logisk fornuft og forståelse av vitenskap og eksponentiell vekst hjelper godt 😉 men vi får fasit så får vi se. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Dette er ingenting å bekymre seg over, vår alles gavmilde kulturminister, som nå er litt lei av å dele ut millioner til kjendiser som har nok fra før, har avlyst pandemien, å klargjør nå for å holde verdenscup.

https://www.vg.no/sport/i/7KqVew/regjeringen-gaar-mot-helseraad-legger-til-rette-for-verdenscup-i-norge

Vi heier på Abid, vår mann i Spredningsdepartementet. 

Det blir nok ikke aktuelt. Avlyst innen mandag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

– Dette er en alvorlig situasjon som vi har fryktet og forventet at kunne skje, sier helseminister Bent Høie.

 

– Dette er det første eksemplet på at det er en spredning av dette viruset i Norge hvor vi ikke kjenner smitteveien.

 

Han sier at dette viser hvor viktig det er at vi opprettholder de nasjonale tiltakene og innreiserestriksjonene med karanteneplikt.

 

– Det er bra at kommunen og Folkehelseinstituttet samarbeider godt for å håndtere situasjonen. Folkehelseinstituttet prioriterer også prøver fra Nordre Follo for å raskt å kunne identifisere spredningen av det muterte viruset.

Vi får snart vite om all smitte i Follo er mutanten. 

Tar 1-2 uker før de får svar på sekvensierte prøver! 

Nå ny hurtig test kun to dager. 

https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/211808?wide=&utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Så det var alltså som väntat att det var i Oslo området mutanten verkar ha spridit sig. Är ju inte så konstigt då de över tid har mest smitte och minst kontroll. 

Tja, Nordre Follo er ikke Oslo selv om det er tett innpå. Mange som pendler til og fra byen, men det er bare ca 60 000 mennesker fordelt utover hele kommunen, som er ganske stor. Smittesituasjonen der har ikke vært så ille frem til nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...