Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

Oddvardm skrev (6 timer siden):

Panama papirene og alle de andre sakene som har blitt avdekket helt tilbake til Reksten saken her hjemme viser hva dette er. Alt har en sammenheng.


Norge er verdens mest gunstige skatteparadis for redere, med sin særegne rederiskatteordning som gjør at skipsredere de facto slipper skatt.

At andre land har gunstige vilkår for enkeltgrupper, lavere skatter eller lignende, er helt naturlig, mange av de landene som klager høyest på dette, er de samme landene som har lignende regler selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne er kanskje litt malplassert og burde kanskje ligget i en annen tråd, men hvis dere vil se noe som du ikke vil få se andre plasser enn på alternative medier så poster jeg den her. Om dere ikke liker verten så handler det mer om hvem og hva denne mannen 'Magnus' fra 'The Bogolo Boys' sier og hans forklaringer om hva de står for. Interjuet kan dere se her.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Aiven skrev (6 timer siden):

Utad er USA en stålbeslått tanks som knuser alt i sin vei og tar med seg restene, men innad er det mye kjærlighet, selv om landet også per i dag er splittet. Man hater de andre og så elsker man sine egne. Veldig lite ideelt selvsagt, man burde jo ha i alle fall litt kjærlighet til alle mennesker.

Den overdrevne patriotismen er nettopp det som er galt. Det skaper en vanvittig "oss-dem" følelse der USA er best, har alltid rett og har de ikke rett så har de rett likevel. Ubehagelig historie feies under teppet og de skaper sin egen virkelighetsforståelse (f.eks hvordan skolebøker omtaler vietnamkrigen). Fullstendig latterlig sett med et mer nøytralt perspektiv. Ta man opp våpenlover, offentlig helse, ideologien kommunisme eller sosialisme, så tilter de jo i vinkel og kortslutter. "USA har rett" - vær en patriot - enten er du med oss eller så er du mot oss / terrorist / potensiell terrorist. Hadde de hatt et mindre sort-hvitt bilde på USA vs bermen så hadde antagelig verden vært et bedre sted å bo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Den overdrevne patriotismen er nettopp det som er galt. Det skaper en vanvittig "oss-dem" følelse der USA er best, har alltid rett og har de ikke rett så har de rett likevel. Ubehagelig historie feies under teppet og de skaper sin egen virkelighetsforståelse (f.eks hvordan skolebøker omtaler vietnamkrigen). Fullstendig latterlig sett med et mer nøytralt perspektiv. Ta man opp våpenlover, offentlig helse, ideologien kommunisme eller sosialisme, så tilter de jo i vinkel og kortslutter. "USA har rett" - vær en patriot - enten er du med oss eller så er du mot oss / terrorist / potensiell terrorist. Hadde de hatt et mindre sort-hvitt bilde på USA vs bermen så hadde antagelig verden vært et bedre sted å bo.

Javisst har du rett Simen. Du setter ord på situasjonen som jeg støtter hundre prosent. Men hvorfor er det slik? Hvorfor kalles 'dissent' for 'unamerican' og 'antiamerican' i polariserende vendinger? Hvorfor omtales politiske saker i en dogmatisk preget retorikk? Media er svaret. Media spiller en avgjørende rolle i samfunnsdiskusjonen. Amerika er et kontinent. Hver 4 Amerikaner har pass. Majoriteten av Amerikanere er aldri utenlands. Vi må forstå at USA er under et propaganda regime som er laget for å holde massene undertrykket. Dette begynnte på 60 tallet med drap på aktivister spesiellt på venstre siden og 'civil rights' aktivister. At media har blitt redusert til menings 'siloer' med endeløs propaganda og sensasjonisme. Aviser som ikke har råd til å gå i dybden pga fallende inntekter og er redusert til ekkokamre for økonomiske interesser. Det kan ikke være folkets feil? Se på det militæret og hvordan de verver folk. Folk verver seg fordi militæret tilbyr sosiale tjenester. Utdannelse, helsetjenester og pensjon er den VIRKELIGE grunnen hvorfor disse 'hjernevaskede' ungdommene verver seg. Ikke blodlyst. Med å holde mennesker i en polarisert verden og forlede dem til å tro at sosiale tjenester ikke er bra for dem er beskrevet av Noam Chomsky som 'manufacturing consent'. Med å knuse organisert fagorganisasjoner og frarøve folket den eneste makten de har nemlig arbeidet deres, blir økonomiske ressurser kanalisert opp til en liten del av befolkningen med grotesk ulikhet som resultat. Men alle dere som ser på dette må forstå at dere er vitne til en av den viktigste kampen i historien. Imperiet faller sammen og hva vil komme ut i den andre enden? Når Soviet Unionen brøt sammen kom et Russland ut til verden. Nå er Russland i en alvorlig krise, men vi frykter dem ikke lenger som vi gjorde før. Regimene i øst Europa mister sin autokratiske apell ettersom yngre generasjoner blir aktive i politikken. I USA er folket i ferd med å våkne til den politiske situasjonen de lever under. Historiske tider er det vi lever gjennom nå. Vi vil se hvor dette går. Det nytter ikke å begrave hodet i sanden og tro at alt vil bli bra. Det er det bare Nina Owing som gjør.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):


Norge er verdens mest gunstige skatteparadis for redere, med sin særegne rederiskatteordning som gjør at skipsredere de facto slipper skatt.

At andre land har gunstige vilkår for enkeltgrupper, lavere skatter eller lignende, er helt naturlig, mange av de landene som klager høyest på dette, er de samme landene som har lignende regler selv.

Oh yes...som vanlig er det du og jeg som diskuterer økonomi. Har en annen sak jeg skulle likt å høre dine synspunkter på. Hvis du har lyst så kan du set Paul Jay interjue Bob Pollin som er medforfatter av boka 'Climate Crises & the Global Green New Deal' sammen med Noam Chomsky.  Kunne tenke at du tok for deg 'The Heros Act', 'The Cares Act' og situasjonen som den avspeiler seg nå med en økning på over 70% på 'wall street' og med 45 Millioner arbeidsløse. Interjuet ser du her.

Endret av Oddvardm
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Anthony Blinken sa i sin innsettelse høring i Senatet at Biden vil annerkjenne Juan Gerardo som president i Venezuela og arbeide for demokrati der. Ufattelig at en regjering som nettopp hadde sin kongressbygning stormet sier at de vil innsette en selvutnevnt President i et annet land og fullstendig motarbeide det landet uten noen grunn. Det er en krigserklæring. Internasjonal lov klassifiserer dette som en krigshandling. At dette landet har mer olje enn Saudi Arabia kan dere notere dere. Videre sier Biden regjeringen at USA's ambasade i Israel vil bli hvor den er. I Jerusalem. Nå venter jeg spent på hva Biden vil gjøre mot oss. Hva vil han si om NordStream 2 og økonomiske sanksjoner mot Russland? Vi har allerede hørt Nancy Pelosi snakke på Hillary Clintons podcast gi skylda på Russland for stormingen av kongressen så jeg er ikke optimistisk. Jeg frykter at vi kan se opptrapping i Ukraina og kanskje en videreføring av sanksjoner mot Europeiske firmaer. Hva han vil gjøre på handel og toll er jeg usikker på. Han vil kanskje sku tommelskruen til og forlange at Europa skal støtte ham mot Russland og i midtøsten mot å heve/lette tollen. Vi får se. Husk slagordet hans; "Nothing will fundamentally change." 

Lenke til kommentar

Alle her i Norge og andre steder i Europa advarer mot høyre radikale krefter. Krefter som de mener (med rette) kan lede til opptøyer som regjeringer kan bruke for å innføre lover som bringer oss nærmere fasismen. Jeg tror at man lett kan få på seg skylapper og hoppe i skyttergraven under slike turbulente tider. Vi må ikke glemme at det andre ytterpunktet (ytterste venstre) også kan utgjøre en om ikke trussel, men viktig polariserende faktor i denne sosiale maktkampen. I en feilsøknings prosess er det viktig å starte med å isolere feilen. I en strid er det av imperativ betydning å identifisere hvem motstanderen er. Dermed kan alle lettere forstå hvem de strides mot. I den forstand så kan dere se på mediene som nå pøser på med venstre/høyre (horisontal) provokativ retorikk. De viser dere veien og mange nå sier "ja for faen. De jævlene skal nedkjempes". Akkurat hva jeg frykter.

Jeg vil rette oppmerksomheten mot hva som har skjedd i tidligere tider hvor venstre og høyre har funnet sammen i kampen mot hva som virkelig er motstanderen, den sosiale ulikheten i sammfunnet. Jeg vil igjen tilby dere et innblikk i hva Jimmy Dore advarer mot. Han advarer mot dogmatisk demonisering av høyre krefter fra venstre. Han minner oss på Fred Hampton og 'The Young Patriot Organization" (YPO) skjebne i Chicago på 60 tallet. Han peker (med rette) på hva den økonomiske eliten er livredd for. At venstre og høyre kan finne sammen. Når de gjør det er de ustoppelige fordi de utgjør folket. Og det skremmer dem. Men som dere kan høre i dette interjuet er det mange venstre krefter som ikke er intressert i å finne sammen med de 'høyre radikale'. Her er interjuet i god gammel Jimmy Dore stil.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Snikpellik said:

Biden får god respons fra folket i en fersk poll utført av Ipsos for ABC, basert på det han har gjort helt i starten.

  • 69% er enige i Bidens koronahåndtering
  • 67% er fornøyde med håndtering av overgangen 
  • 81% støtter innføring av munnbind-påbud 
  • 70% støtter tilbakevending til WHO 
  • 65% støtter tilbakevending til Paris-avtalen
  • 55% støtter reversering av muslim-bannen

https://abcnews.go.com/Politics/early-indications-show-honeymoon-period-biden-administration-poll/story?id=75448820

En bør dog ikke uten videre sluke resultater fra slike polls. Man har jo erfaring med at resultatene kan avhenge av måten det spørres på og at folk kan svare motsatt av hva de mener.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (32 minutter siden):

En bør dog ikke uten videre sluke resultater fra slike polls. Man har jo erfaring med at resultatene kan avhenge av måten det spørres på og at folk kan svare motsatt av hva de mener.

Ja, pollen ligger i lenken med videre lenke til metode og spørsmålsutforming så du kan analysere selv. Ipsos har metoder for å håndtere feilmarginer.

Slik er det alltid med polls - hatere vil kritisere selve pollen hvis den kommer til resultater de ikke liker, mens supportere vil bruke pollen for alt den er verdt.

Selve resultatene av denne er i god tråd med polling på samme spørsmål tidligere og samsvarer f.eks Gallups polling på noen punkter, så jeg tror den speiler folks syn ganske greit. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):

Kilde?

Her kan dere høre Blinken snakke selv. Det er den mest skremmende forestillingen jeg noengang har vært vitne til. Til alle som vil vite mer om hva som kommer vil jeg si; hva som blir sagt må sees i et taktisk bilde hvor man vil oppnå at kandidaten blir godkjennt. Men dere bør legge dere på minnet denne mannens historikk.

Senator Ron Paul spørring finner du 2:54:00 (ca). Hør på Blinkens meninger om å ekspandere NATO og Ukraina. Hvis noe slikt blir gjennomført er det slutt.

Nord Stream 2 og sanksjoner mot Tyskland finner du på i Ted Cruz spørring 4:01:00.

Venezuela finner du 4:22:25 i Hr Medez spørring. Hr Mendez spurte også om Tyrkia rett før Venezuela. Det er for meg mer urovekkende enn Venezuela. Tyrkia er et Europeisk land som ligger i sør grensen vår. Liker ikke hva jeg hører de snakke om når det gjelder Tyrkia.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Ja, pollen ligger i lenken med videre lenke til metode og spørsmålsutforming så du kan analysere selv. Ipsos har metoder for å håndtere feilmarginer.

Slik er det alltid med polls - hatere vil kritisere selve pollen hvis den kommer til resultater de ikke liker, mens supportere vil bruke pollen for alt den er verdt.

Selve resultatene av denne er i god tråd med polling på samme spørsmål tidligere og samsvarer f.eks Gallups polling på noen punkter, så jeg tror den speiler folks syn ganske greit. 

:thumbup: 😁

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 timer siden):

Det meldes fra flere medier at Biden skal reversere Trumps ordre som forbyr transpersoner å tjene i militæret. Blir sannsynligvis gjort gjennom en presidentordre i morgen.

 

Update: Biden har nå signert denne presidentordren. Slutt på diskrimineringen av transpersoner i USAs militære styrker.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 21.1.2021 den 22.20):


Hvorfor går det ikke å hjelpe folk, det er ytterst sjelden noen klarer å snakke bort en avstemming uansett, filibusters brukes nesten aldri, å er enda sjeldnere effektive.

Retten til å debattere uten å bli avbrutt, som er den retten som gjør en "filibuster" mulig, hvor man kun debatterer for å utsette en avstemming, er noe som har eksistert siden Romerriket, å som er sentralt i de fleste demokratier, hvorfor i alle dager skulle Biden fjerne dette, å hva får deg til å tro at presidenten med et pennestrøk kan endre reglene i Kongressen og Senatet?

Har ventet en stund med å svare deg. Lette etter et godt svar og har funnet dette interjuet på 'Democracy Now' kanalen. Du kan se det her.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (7 timer siden):

Her kan dere høre Blinken snakke selv. Det er den mest skremmende forestillingen jeg noengang har vært vitne til. Til alle som vil vite mer om hva som kommer vil jeg si; hva som blir sagt må sees i et taktisk bilde hvor man vil oppnå at kandidaten blir godkjennt. Men dere bør legge dere på minnet denne mannens historikk.

Senator Ron Paul spørring finner du 2:54:00 (ca). Hør på Blinkens meninger om å ekspandere NATO og Ukraina. Hvis noe slikt blir gjennomført er det slutt.

Nord Stream 2 og sanksjoner mot Tyskland finner du på i Ted Cruz spørring 4:01:00.

Venezuela finner du 4:22:25 i Hr Medez spørring. Hr Mendez spurte også om Tyrkia rett før Venezuela. Det er for meg mer urovekkende enn Venezuela. Tyrkia er et Europeisk land som ligger i sør grensen vår. Liker ikke hva jeg hører de snakke om når det gjelder Tyrkia.

Enda et korrupt fjols på plass i Bidens skrekkabinett. Jeg brøt ut i latter flere ganger over denne dobbeltmoralens høyborg. Men selv om forestillingen er ufrivillig komisk, så er jo konsekvensen av dette desto mere tragisk.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Live nå:

Dagens pressebriefing i WH. Denne kommer etter at Biden har signert ordre som igjen tillater transkjønnete å tjenestegjøre i forsvaret, etter et møte med "Joint Chiefs" og forsvarsministeren. I kveld blir også rikstrettssiktelsen mot Bidens forgjenger levert til Senatet, det dukker kanskje opp noen spørsmål rundt dette.
Ellers er det varslet tett program i de kommende dagene med flere forskjellige tema vedr. innenrikspolitiske mål, ett tema pr. dag, som det også ventes spørsmål om, samt pandemien, som Biden har omtalt som et viktig tema.

Live i nyhetskanaler og på nett:

 

Alternativ stream:

Spoiler

 

 

 

 

Edit - Søkbart transcript av briefingen:
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/press-briefings/2021/01/25/press-briefing-by-press-secretary-jen-psaki-january-25-2021/

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (2 minutter siden):

ISIS is using the US occupied al-Tanf region in Syria to launch attacks on Syrian soldiers 3 soldiers who protect trade on the Iraqi-Syrian highway & nearby regions have just been murdered in an ambush A sudden rise in ISIS attacks in Iraq/Syria comes after Biden's inauguration 

Denne må du vise kilden til. Kan du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...