Gå til innhold

Anbefalte innlegg

50 minutes ago, RRhoads said:

Har en 3900x til overs. Tenkte oppgradere en gammel traver som har i5 4460. Billigste hovedkort som har bra nok VRM?

Dette på tilbud virker å være bra

Biossupport er også topp, og tidelig ute med nye agesa.

Med mindre det skal spilles cinebench 24/7 med et kabinett uten luftflyt, så har vrm lite å si for ytelse. Bios og minne er ofte viktigste for zen.

 

https://www.komplett.no/product/1159985/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/asus-rog-strix-b550-f-gaming-wi-fi-hovedkort

Endret av Nizzen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (27 minutter siden):

Dette på tilbud virker å være bra

Biossupport er også topp, og tidelig ute med nye agesa.

Med mindre det skal spilles cinebench 24/7 med et kabinett uten luftflyt, så har vrm lite å si for ytelse. Bios og minne er ofte viktigste for zen.

 

https://www.komplett.no/product/1159985/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/asus-rog-strix-b550-f-gaming-wi-fi-hovedkort

 

Takk for tips😊😊

Skal spilles sims 4 og Fortnite. Er min datters PC. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Noen tanker om denne posten?

  Vis skjult innhold

 

 

 

 

 

 

Tja, vet ikke helt hva jeg skal si om den reddit posten.

Dramcalc var laget til Zen2 og dermed stemmer proc, rtt, drivestr og spenninger til Zen2, hence opplagt ikke til Zen3 med nyere agesa.

Om bruker ikke vet hvordan minnebrikker de har eller hvordan man rester/flasher bios får være opp dem selv, i mine øyne.

Men dramcalc kan fint brukes til å lage baseline minnesettings som man kan begynne å tweake med, om man er litt usikker, typ disse timings kan være et bra startpunkt 2x8gb for samsung b-die: (man trenger en baseline før man begynner stramme timings)

unknown.png

Videre klager han på benchmark-delen av dramcalc for å ikke være grundig nok for å kunne brukes som stresstest, men glemmer å skrive noe om at man fritt kan sette hvor stor %del av minne man ønsker å teste selv, urimelig kritikk.

Dramcalc i memtest-mode finner fort feil med minne-timings, men det stemmer at programmet ikke stresser infinity fabric, så man finner naturligvis ikke noen feil med for høy hastighet på FCLK.

Forfatter av reddit posten virker bare som en som har misforstått bruken av dramcalc i mine øyne, på samme måte som CTR så ser jeg på begge disse programmene som en "sandbox", hvor man kan leke med forskjellige innstillinger selv, men det er nødvendig med en viss forståelse med hva man holder på med, ifra starten.

Om man ikke kan resette/cleare cmos -> bruk xmp og ikke klag :)

 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Ola Norman said:

Tja, vet ikke helt hva jeg skal si om den reddit posten.

Dramcalc var laget til Zen2 og dermed stemmer proc, rtt, drivestr og spenninger til Zen2, hence opplagt ikke til Zen3 med nyere agesa.

Om bruker ikke vet hvordan minnebrikker de har eller hvordan man rester/flasher bios får være opp dem selv, i mine øyne.

Men dramcalc kan fint brukes til å lage baseline minnesettings som man kan begynne å tweake med, om man er litt usikker, typ disse timings kan være et bra startpunkt 2x8gb for samsung b-die: (man trenger en baseline før man begynner stramme timings)

unknown.png

Videre klager han på benchmark-delen av dramcalc for å ikke være grundig nok for å kunne brukes som stresstest, men glemmer å skrive noe om at man fritt kan sette hvor stor %del av minne man ønsker å teste selv, urimelig kritikk.

Dramcalc i memtest-mode finner fort feil med minne-timings, men det stemmer at programmet ikke stresser infinity fabric, så man finner naturligvis ikke noen feil med for høy hastighet på FCLK.

Forfatter av reddit posten virker bare som en som har misforstått bruken av dramcalc i mine øyne, på samme måte som CTR så ser jeg på begge disse programmene som en "sandbox", hvor man kan leke med forskjellige innstillinger selv, men det er nødvendig med en viss forståelse med hva man holder på med, ifra starten.

Om man ikke kan resette/cleare cmos -> bruk xmp og ikke klag :)

 

Helt enig :)

Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (23 timer siden):

Tja, vet ikke helt hva jeg skal si om den reddit posten.

Dramcalc var laget til Zen2 og dermed stemmer proc, rtt, drivestr og spenninger til Zen2, hence opplagt ikke til Zen3 med nyere agesa.

Om bruker ikke vet hvordan minnebrikker de har eller hvordan man rester/flasher bios får være opp dem selv, i mine øyne.

Men dramcalc kan fint brukes til å lage baseline minnesettings som man kan begynne å tweake med, om man er litt usikker, typ disse timings kan være et bra startpunkt 2x8gb for samsung b-die: (man trenger en baseline før man begynner stramme timings)

unknown.png

Videre klager han på benchmark-delen av dramcalc for å ikke være grundig nok for å kunne brukes som stresstest, men glemmer å skrive noe om at man fritt kan sette hvor stor %del av minne man ønsker å teste selv, urimelig kritikk.

Dramcalc i memtest-mode finner fort feil med minne-timings, men det stemmer at programmet ikke stresser infinity fabric, så man finner naturligvis ikke noen feil med for høy hastighet på FCLK.

Forfatter av reddit posten virker bare som en som har misforstått bruken av dramcalc i mine øyne, på samme måte som CTR så ser jeg på begge disse programmene som en "sandbox", hvor man kan leke med forskjellige innstillinger selv, men det er nødvendig med en viss forståelse med hva man holder på med, ifra starten.

Om man ikke kan resette/cleare cmos -> bruk xmp og ikke klag :)

 

Er ikke cIOD på Zen 3 lik den til Zen 2, bare med en forhøyet fclk til 2000?

Dessuten er vel proc ifbm hovedkort forbundet med "kvaliteten" på det? Rtt og cad har vel mer å si på minnekontrolleren. Men da er vi vel tilbake til at cIOD til zen 3 er veldig lik/blåkopi  zen 2?

Så jeg mener DRAM calc er veldig gjeldende for Zen 3 også.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (29 minutter siden):

Er ikke cIOD på Zen 3 lik den til Zen 2, bare med en forhøyet fclk til 2000?

Dessuten er vel proc ifbm hovedkort forbundet med "kvaliteten" på det? Rtt og cad har vel mer å si på minnekontrolleren. Men da er vi vel tilbake til at cIOD til zen 3 er veldig lik/blåkopi  zen 2?

Så jeg mener DRAM calc er veldig gjeldende for Zen 3 også.

Noen problemer med dram calc og Zen 3 er spesielt vddg ccd-spenning, den settes ofte alt for høyt og bør ligge godt under vddg iod, dramcalc anbefaler opptil 1050mv, jeg har aldri opplevd at den trenger mer enn 900mv, ofte under, procODT er generelt for høy, 28-34 funker fint på Zen 3, dramcalc anbefaler 40-53, det funker dårlig. 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (29 minutter siden):

Noen problemer med dram calc og Zen 3 er spesielt vddg ccd-spenning, den settes ofte alt for høyt og bør ligge godt under vddg iod, dramcalc anbefaler opptil 1050mv, jeg har aldri opplevd at den trenger mer enn 900mv, ofte under, procODT er generelt for høy, 28-34 funker fint på Zen 3, dramcalc anbefaler 40-53, det funker dårlig. 

CCD er annerledes fra 2 til 3 så det er å forvente. Min 5800X må ha 1000 mV for å kjøre mine timings stabilt, var ustabilt på alt under.

Igjen, procODT er hovedkortet, ikke direkte CPU. Men at den er (som oftest) off har vært godt kjent siden lansering.

Lenke til kommentar

Noen her som har Unify X hovedkortet?

Vurderer også å planslipe CPU, får gjøre det en gang jeg gidder å fjerne det flytende metallet. Får prøve å se om den er flat og jevn først. Ser det fort kan være noen grader å hente. Det som er dumt er at pinnene på disse er særdeles lette å bøye. 

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
On 8/5/2021 at 4:29 PM, Theo343 said:

Noen tanker om denne posten?

  Reveal hidden contents

 

 

 

 

 

 

Har et bidrag som tanke rundt RGB-moduler, at Typhoon Burner gjerne kan rapportere veldig rar output om RAM'en dersom du har Asus RGB software enabled i Windows OS'et. Dette problemet opplevde jo jeg, og har dekket det i zen2-tråden elns. en gang det året zen2 kom på markedet.

(reddit nevnte typhoon også)

Har vel helst brukt mitt ustyr uklokket jeg, kun i XMP. Ikke har jeg åpent nok kabinett. Luftlflyten i rommet jeg nytter PC i er litt dårlig, og kabinettet er et sånt silent type som ikke er særlig bra å overklokke i.

Mulig at vannkjøling kunne hjulpet noe, men romtemperaturen ville jo uansett økt dersom det stod på 24/7 slik jeg nytter PC.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, guttorm said:

Noen her som har Unify X hovedkortet?

Vurderer også å planslipe CPU, får gjøre det en gang jeg gidder å fjerne det flytende metallet. Får prøve å se om den er flat og jevn først. Ser det fort kan være noen grader å hente. Det som er dumt er at pinnene på disse er særdeles lette å bøye. 

Kan du ikke lage deg en slipe-jig å pakke rundt prosessoren da, sånn at du kan olstre på med sliping uten å være redd for å komme nær pinnene?

Ser for meg at pcb-kanten muligens kan være stedet å feste seg til med en jig.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, guttorm said:

Noen her som har Unify X hovedkortet?

Vurderer også å planslipe CPU, får gjøre det en gang jeg gidder å fjerne det flytende metallet. Får prøve å se om den er flat og jevn først. Ser det fort kan være noen grader å hente. Det som er dumt er at pinnene på disse er særdeles lette å bøye. 

Skal du få kaldere zen 3 cpu, så delidder man. Varmen kommer ikke fort nok ut av ihs. Der er problemet med zen 3 cpuene.

Supercool computer leverer delid tool og direct die frame til zen 3 :)

Lenke til kommentar

Jo, får prøve å noe sånt. Har sett noen bruke cpu plast esken også som holder. Går snart over på custom cooling, så det meste skal prøves. 

Er nok ekstra skeptisk pga at jeg prøvde å rette en pin(ikke som jeg hadde bøyd) og denne brakk da den var nesten rettet tilbake. Utrolig smått, tror aldri jeg kunne klart å lodde det der. Meeen, etter å ha prøvd div, handlet på kobberstreng etc, kom løsningen i for av en "industri" stift, klipte den til rett lengde og satte den i sokkelen. Funka fjell😊

Nice Nizzen. Kanskje vert å se på. Litt mer en spennende å delidde disse. Må vell en tur i steikeovnen etc. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nizzen said:

Supercool computer leverer delid tool og direct die frame til zen 3 :)

Oh, fristende.

Skulle ønske det fantes en god "AIO ettermontering" løsning for 3090 kort, eks Asus ROG Strix.
Heldekkende blokk som monteres som vanlig med aktiv bakplate. Og slange, pumpe og 360 radiator som en AIO.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Oh, fristende.

Skulle ønske det fantes en god "AIO ettermontering" løsning for 3090 kort, eks Asus ROG Strix.
Heldekkende blokk som monteres som vanlig med aktiv bakplate. Og slange, pumpe og 360 radiator som en AIO.
 

Alphacool sin Eiswolf 2 løsning virker jo litt spennende, men koster og ser ut til å mangle aktiv vannkjølt bakplate.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har endelig klart å stabilisere mine nye 24/7 minnesettings 😎

25 cycles TestMEM 1usmus cfg + 1 time OCCT large dataset868331371_25Cyclescomplete.thumb.png.c8590b458e3e7a2784a1ab91bc573a3f.png

Litt syntetiske tall:image.thumb.png.7687590e1528d95536e6e0acc52b82fd.png

 Tror denne 4000C14D binningen er beste b-die som er å få kjøpt atm

Er bare som F at min 5950x ikke takler høyere fclk enn 1900 uten å få redusert ytelse / ingen scaling.. Får bare satse at jeg får bedre lykke med 5950x v-cache edition 🙏🙏

Om noen har lyst å sammenligne "real life" minneytelse så har jeg kjørt static OC @ 4.5gz med både 6 og 16 kjerner i Linpack Xtreme.image.thumb.png.e418bb2b007d02e442a8992e76c3daa1.pngimage.thumb.png.5f0227d40dff726fe0a6b6559bcb16d3.png

Nye settings scorer endel bedre enn mine tidligere 4x8GB med flat CL14 setup på samme klokkehastighet 🙃

Klarer kanskje fortsatt å stramme noen timings, men er nok ikke så mye å gå på nå lengre, for dette som skal være mine daily 24/7 settings.

*edit*

Just completed initial stabilitytesting @ 216 tRFC (113ns) on a dualrank 32gigs setup 🤣
30min OCCT Memory SSE stresstest1580269678_tRFC216-2.thumb.png.62badda6c72eefc377e5f10425101d2f.png

Endret av Ola Norman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 hours ago, Ola Norman said:

Har endelig klart å stabilisere mine nye 24/7 minnesettings 😎

......... 

Nye settings scorer endel bedre enn mine tidligere 4x8GB med flat CL14 setup på samme klokkehastighet 

Klarer kanskje fortsatt å stramme noen timings, men er nok ikke så mye å gå på nå lengre, for dette som skal være mine daily 24/7 settings.

*edit*

Just completed initial stabilitytesting @ 216 tRFC (113ns) on a dualrank 32gigs setup 🤣
30min OCCT Memory SSE stresstest1580269678_tRFC216-2.thumb.png.62badda6c72eefc377e5f10425101d2f.png

Syke resultat :)har 4 brikker selv og kommer egentlig ingen vei, tenkte kanskje å prøve noen av dine settings men ser du er oppe i 1.56V på Ram, kan du fortelle litt om hvor ømfintlig dette er på volt, en må opp dit for å få det stabilt? 

Jeg er på 54NS i aida64 latency testen og absolutt allt jeg har testet etter flat cl14 på 3800/1900 er insta crash men da ikke over 1.5V på minne samme som xmp. 

Er det slik at 0.01V er forskjellen på total crash, clear CMOS/boot eller mere forskjellen på ustabil/stabil? 

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...