Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får noen merkelige peak "CPU Die Average" temps på 5950X etter at jeg oppdaterte til siste bios for ASRock X570 Taichi  med AGESA 1.2.0.3b.

Peak temp verdien siste HWInfo viser etter timer med spilling er så høy at jeg tenkte det må være en avlesingsfeil el. men samtidig vil jeg være sikker på at jeg ikke tar livet av CPUen pga. en eller annen dustete instilling i Bios. Jeg klokker ikke CPU men undervolter faktisk litt med CTR 2.1 RC5.

Peak verdiene jeg har sett i hwinfo er alt fra 102c til 116c og det er ikke særlig betryggende. Jeg har aldri sett det når det har skjedd men sett det i etterkant som Peak.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å finne ut av hva som evt skjer? Dette skjedde ikke før jeg gikk fra Agesa 1.2.0.0 til 1.2.0.3b. Eneste andre endring er at jeg også kjører 3733/1867 men forstår ikke helt at det skal gjøre IMC så ekstremt varm.

Jeg har merket verdien det er snakk om.
image.thumb.png.1d258039c8db554139f5840a59eb8bc0.png
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Jeg får noen merkelige peak "average die" temps på 5950X etter at jeg oppdaterte til siste bios for ASRock X570 Taichi  med AGESA 1.2.0.3b.

Peak temp verdien siste HWInfo viser etter timer med spilling er så høy at jeg tenkte det må være en avlesingsfeil el. men samtidig vil jeg være sikker på at jeg ikke tar livet av CPUen pga. en eller annen dustete instilling i Bios. Jeg klokker ikke CPU men undervolter faktisk litt med CTR 2.1 RC5.

Peak verdiene jeg har sett i hwinfo er alt fra 102c til 116c og det er ikke særlig betryggende. Jeg har aldri sett det når det har skjedd men sett det i etterkant som Peak.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å finne ut av hva som evt skjer? Dette skjedde ikke før jeg gikk fra Agesa 1.2.0.0 til 1.2.0.3b. Eneste andre endring er at jeg også kjører 3733/1867 men forstår ikke helt at det skal gjøre IMC så ekstremt varm.

 

Er kun HWinfo som leser feil peak numbers for "cpu die (average)", kan også ses på peak effective clock

image.png.7f14fe649d2c972c9aa042e5a29e8d69.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lite tips hvis man ikke var klar over det og kjører 5000 serien.

Quote

Also IMHO when someone is DRAM OCing it’s better to disable all power savings for DRAM and SoC/IF in BIOS.
And there are a few reports with Ryzen5000 giving WHEA errors on random idle conditions when the system is resting or doing almost nothing. So my first thoughts on it is to try to disable power savings.

PowerDownMode: Disabled
DF C-States: Disabled
SoC/Uncore OC Mode: Enabled

PowerDown is for DRAM. DF is DataFabric (=InfinityFabric). SoC/Uncore is of course the SoC/IO Die of the CPU containing the memory controller (UMC/UCLK) among others.

 

 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/3/2021 at 11:53 AM, BadCat said:

Kunne de lagd det i 2x64 Gig i sølv når 570x hovedkortet kom ut for første gang. Så hadde jeg sikkert hatt lyst på det. Men nå er jo DDR4 på siste oppløpsside. I dag så ville jeg kanskje heller gått for 2x64 uten RGB om prisen var riktig. Var noen heftige timings på det Royal Elite kit'et da (gurgle).

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 minutter siden):

Noen tanker om denne posten?

  Skjul innhold

 

 

 

 

 

 

For B-die er ikke dram calc så bra, men det fungerer veldig bra på micron rev E. Max 5% ytelse i 1080p er bullshit, jeg fikk enkelt 20% i f.eks SOTTR. 

Den stemmer ok for Zen 1, + og 2, men ikke så bra for Zen 3, det er jo logisk siden siste rev ble laga før Zen 3 kom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, N o r e n g said:

Spot on i min mening, det er mye bedre å bruke denne guiden: https://github.com/integralfx/MemTestHelper/blob/oc-guide/DDR4 OC Guide.md

Noen viktige poenger her ja.

Quote

Samsung 8Gb C-die is able to degrade with voltages as low as 1.35V under the right thermal and power delivery conditions. Furthermore, there are other ICs, such as Hynix 8Gb DJR or Samsung 8Gb B-Die that have been observed dailying voltages well in excess of 1.55V. Do your research about what voltages are safe on your IC, or stick to 1.35v or similar if this value is not known. Due to random chance and silicon variance, YMMV compared to other people, so be safe.

Samt dette med at serienummer på brikkene ikke er noen fasit på om man eks. har b-die selv om man har de typiske reklamerte timingene også.

Har kjøpt MemTestPro for litt utvidet minneklokking etterhvert når lysta tar meg.

Akkurat nå lunker det på 3733/1867 med litt tilstramma timings.image.png.2ccec278ba89a6d7ce95820155e464ef.png
image.png.374306a9888c0f38b5d232829e0b2943.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...