Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Produsentene gjør seg klar til Windows 11 via bios oppdateringer forstår jeg.

Quote

1. Update AMD AM4 AGESA Combo V2 PI 1.2.0.3 Patch C
2. Enable AMD CPU fTPM in BIOS default

De er sikkert lei klager på "hvorfor har ikke mitt hovedkort en TPM 2.0 modul" når de aller fleste moderne CPUer har dette innebygd med såkalt fTPM. "if they cant turn it on themselfes, let us do it for them".

Har ellers hørt at mange begynner å få Windows 11 oppgraderinger automatisk via Windows Update uten at de forstår hvorfor. Det skjer fordi man har meldt seg inn i Windows Insider og valgt dev eller beta channel. Ønsker man ikke kjøre Windows 11 Beta bør man derfor deaktivere dette.

Quote

Windows 11 Insider Preview Build 22000.160 rolls out for the Dev and Beta channels as Microsoft publishes Windows 11 ISOs

Personlig kjører jeg Windows 11 i Virtualbox kun for testing. Der kjører jeg også en virtuell Samsung Galaxy S10 så jeg kan kjøre android programmer i en lukket sandbox på PCen.
image.png.9b3172e80e9b47136989a158329c7686.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Produsentene gjør seg klar til Windows 11 via bios oppdateringer forstår jeg.

De er sikkert lei klager på "hvorfor har ikke mitt hovedkort en TPM 2.0 modul" når de aller fleste moderne CPUer har dette innebygd med såkalt fTPM. "if they cant turn it on themselfes, let us do it for them".

Har ellers hørt at mange begynner å få Windows 11 oppgraderinger automatisk via Windows Update uten at de forstår hvorfor. Det skjer fordi man har meldt seg inn i Windows Insider og valgt dev eller beta channel. Ønsker man ikke kjøre Windows 11 Beta bør man derfor deaktivere dette.

Personlig kjører jeg Windows 11 i Virtualbox kun for testing. Der kjører jeg også en virtuell Samsung Galaxy S10 så jeg kan kjøre android programmer i en lukket sandbox på PCen.
image.png.9b3172e80e9b47136989a158329c7686.png

Installerte Windows 11 Insider Preview Build 22000.160 i går, og driver å tester. Ytelsen i cpubound spill er nå ELENDIG. Må jo nesten ha glemt å stillt på noe, men er jammen ikkje sikker på hva det måtte være. Gikk fra 290fps i Tombraider til ~195 fps. Har ikke freesync på heller :p

Power options: High performance
Powersettings på gpu: "prefer max performance"


Har noen peiling på hva som kan ha skjedd? Bios settings er de samme som før jeg installerte win 11 
Ps: forige win 11 jeg installerte var jo veldig rask...

Edit 2: Installerte chipset drivere nå. Kanskje det hjelper :D
Edit 3: Hjalp ikkje en dritt. 186 fps nå 😂
Ser ikkje ut som jeg får denne Win 11 beta til å funke skikkelig. Mapper som kopieres fra en annen disk blir automagisk skrivebeskyttet, og tar jeg bort beskyttelsen, så er den på med en gang. Første Windows 11 leak var jo SYKT mye bedre jo!

Endret av Nizzen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ellers ser det ut som release (non-beta) av AGESA 1.2.0.3 Patch C som kom for noen dager siden gir høyere ytelse med stock og non pbo.

Quote

Running cinebench multicore score went from 20,100 to 20,640 also frametume/1% lows in games were a lot better in games. This is with a 5900 x at stock no pbo

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Nizzen said:

Edit 2: Installerte chipset drivere nå. Kanskje det hjelper :D

Selv venter jeg på at AMD skal komme med nyere chipsett drivere før jeg oppdaterer. Fikk veldig funky oppførsel på Win10 med den versjonen som ligger ute nå. Måtte kjøre system rollback.
 

Samt litt annet rusk med den:

Quote

FYI if you have a fingerprint scanner for Windows Hello, the PSP update may break your enrolled fingerprints and cause you to have to re-enroll them after the update, so make sure you know how to log in to your system with your credentials before updating.

Og for de som ikke visste at AMD chipsett drivere whitlister spill

Quote

As I understand it, the PCI driver isn't really a PCI driver, but a little utility which monitors for certain games which can't normally run on certain AMD chips, because of errors and flaws in how those chips deal with certain instructions. The driver restores compatability by adding workarounds for the broken instructions.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hmmm, ser jeg må begynne å følge litt mer med.
Dette er vel i tråd med hva jeg "i sin tid" messet om, at potensielt god hw ikke nødvendigvis yter bra når OS'et og drivere ikke er optimalisert for ytelse på relevant hw.
Litt skremmende å lese det Nizzen erfarer med Win11.
Nesten som på jobb hvor "security" gjør alt for å hindre at man kan jobbe effektivt. 😜

Lenke til kommentar
2 minutes ago, TL1000S said:

Hmmm, ser jeg må begynne å følge litt mer med.
Dette er vel i tråd med hva jeg "i sin tid" messet om, at potensielt god hw ikke nødvendigvis yter bra når OS'et og drivere ikke er optimalisert for ytelse på relevant hw.
Litt skremmende å lese det Nizzen erfarer med Win11.
Nesten som på jobb hvor "security" gjør alt for å hindre at man kan jobbe effektivt. 😜

+1
Kan godt se for meg at med dagens generasjoner cpuer har det best med windows 10 i nær og fjern fremtid.

Det kan også være at noe har krølla seg totalt med denne installasjonen, men har gjort akkurat det samme som med windows 10 og forige preview av windows 11. Bare nå er ytelse RÆVA 😂

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (50 minutter siden):

Installerte Windows 11 Insider Preview Build 22000.160 i går, og driver å tester. Ytelsen i cpubound spill er nå ELENDIG. Må jo nesten ha glemt å stillt på noe, men er jammen ikkje sikker på hva det måtte være. Gikk fra 290fps i Tombraider til ~195 fps. Har ikke freesync på heller :p

Power options: High performance
Powersettings på gpu: "prefer max performance"


Har noen peiling på hva som kan ha skjedd? Bios settings er de samme som før jeg installerte win 11 
Ps: forige win 11 jeg installerte var jo veldig rask...

Edit 2: Installerte chipset drivere nå. Kanskje det hjelper :D
Edit 3: Hjalp ikkje en dritt. 186 fps nå 😂
Ser ikkje ut som jeg får denne Win 11 beta til å funke skikkelig. Mapper som kopieres fra en annen disk blir automagisk skrivebeskyttet, og tar jeg bort beskyttelsen, så er den på med en gang. Første Windows 11 leak var jo SYKT mye bedre jo!

Har kjørt 11 siden det ble tilgjengelig, ikke samme opplevde erfaringer. Men jeg hadde litt konflikt med drivere, hvor W11 bestemt skulle laste ned bl.a. skjermkortdriver fra WU, selv om AMD hadde nyere så ble AMD sine overskrevet med det som lå i WU. Det skapte problemer for meg i enkelte spill.

Men CPU har jeg ikke merket noen nedgang i ytelse på i spill, så det er rart.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (29 minutter siden):

Selv venter jeg på at AMD skal komme med nyere chipsett drivere før jeg oppdaterer. Fikk veldig funky oppførsel på Win10 med den versjonen som ligger ute nå. Måtte kjøre system rollback.
 

Samt litt annet rusk med den:

Og for de som ikke visste at AMD chipsett drivere whitlister spill

 

Spennende, noen kilde på siste sitat du har?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, ExcaliBuR said:

Har kjørt 11 siden det ble tilgjengelig, ikke samme opplevde erfaringer. Men jeg hadde litt konflikt med drivere, hvor W11 bestemt skulle laste ned bl.a. skjermkortdriver fra WU, selv om AMD hadde nyere så ble AMD sine overskrevet med det som lå i WU. Det skapte problemer for meg i enkelte spill.

Men CPU har jeg ikke merket noen nedgang i ytelse på i spill, så det er rart.

Kjører du den nyeste win 11 22000.160 ? Var ikkje slik på forige win 11 som sagt... Rare greier

Lenke til kommentar
2 minutes ago, BioNor said:

Ingen problemer med nyeste Win 11 her heller, tvert imot, ny rekord i Timespy, både på CPU og GPU:-)

 

Er nok bare et alvorlig tilfelle av pebkac dette her😜

Format C:\ neste :D

Så kommer spørsmålet: Skal jeg oppdatere win 10 med DEV til win 11, eller prøve ny install med Iso/minnepinne :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (18 minutter siden):

Har kjørt 11 siden det ble tilgjengelig, ikke samme opplevde erfaringer. Men jeg hadde litt konflikt med drivere, hvor W11 bestemt skulle laste ned bl.a. skjermkortdriver fra WU, selv om AMD hadde nyere så ble AMD sine overskrevet med det som lå i WU. Det skapte problemer for meg i enkelte spill.

Men CPU har jeg ikke merket noen nedgang i ytelse på i spill, så det er rart.

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-kb205

Dette her du opplever? Fikk det samme på 21.8.1 men ordnet seg ved å følge rådet i linken...

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (49 minutter siden):

Format C:\ neste :D

Så kommer spørsmålet: Skal jeg oppdatere win 10 med DEV til win 11, eller prøve ny install med Iso/minnepinne :p

Den som kjører nå er installert fra "hjemmelaget" uupdump ISO, men er innrullert i Dev.

BioNor skrev (47 minutter siden):

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-kb205

Dette her du opplever? Fikk det samme på 21.8.1 men ordnet seg ved å følge rådet i linken...

Opplevde de samme problemene. WU hadde opprinnelig nyere driver tidligere i sommer som jeg var så dum å prøvde.

Da AMD ga ut en ny driver etter den som jeg installerte så tok WU seg friheten til å laste ned den eldre driveren og installere den.

Løste seg ved at jeg lot den installere WU driveren (v30 noe noe) og så fant en eldre driver i WU (v29 fra desember) som ble listet og installerte den. Så kunne jeg fredfullt installere nedlastede drivere fra AMD igjen 🤦. Idiotisk.

Theo343 skrev (43 minutter siden):

Spennende om det kommer en offisiell forklaring fra AMD på dette!

Endret av ExcaliBuR
Autokorrekt hadde gjort sin magi...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...