Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, ja det var bare at dette gikk raskere. Btw husker deg fra 4400+ tiden, AMD vs presshot😅🤣

 

Andre enn meg som sliter med å boote med 4 brikker over 3866Mhz? Så stabilt at jeg kunne bare gå opp et hakk på frekvensene, uten å endre noe. Men å prøve å boote med 4 brikker over er kul umulig. 

20210729_082520.jpg

Lenke til kommentar

I påvente av Hydra som skal slippes som alpha for patreons senere idag har jeg optimalisert minne settingsa mest mulig slik at jeg er klar :)

image.thumb.png.de7b3030d3f649694188b362cf97cbab.png

 

På et annet forum hadde vi også en liten sammenligning på hvordan minnesettings som yter best, men for at det skulle bli rettferdig måtte vi sammenligne 6 core mot core 6, da 6 core vs 16core er rått parti med tanke på single ccd vs dual ccd (bandbredde +cache performance hint hint til ovenfor her) 

Så her er også screenshot av min fake 6core 5600X(T) :p 

image.thumb.png.d5d9402b4a7b07bf80a6357c155e792a.png

 

guttorm: Hvor får du tFAW 12 ifra ? Sett den til 16

Sånn som du har det idag så er det bare timings missmatch som kan skjule andre problemer.. Blir ikke overrasket som settingsa ikke er "stabile" etter du setter den til 16 :)

image.png.877b6ce90651c059eb0acc1311345807.png

Kort fortalt, standard utregning er tRRDS x 4 = tFAW.

Minne-Calculator her kan brukes til å leke med minnesettings: Ryzen Google Calculator!

 

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar

Jepp tror dette hovedkortet ble snakket om for ganske lenge siden hvor man tippet S stod for "Silent". Hos meg med mitt X570 Taichi så går vifta bare når det er godt varmt ute/inne kombinert med gaming. Har også satt vifteprofilen til å kun kjøre når SB blir god og varm. Da sitter jeg også med øreklokker så jeg hører aldri noe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ok, men greit å få høre den australierens syn på hovedkortet. Han er optimistisk til kvaliteten for pengene. Prater om 180 dollar og greier for det hovedkortet. Er jo omtrentlig 2 tusen kroner det eller noe liknende prisleie. Han er jo litt tilbakeholden om et uendret x570-chipset er helt verdt det. Men kan godt hende det er det til den prisen. Nå prates jo neste Zen-generasjon om på youtube..

DDR-4 RAM er jo utnevnt å være en flaskehals. Så neste generasjon får vel DDR-5, noe selvsagt dette omtalte hovedkortet ikke byr på.

Endret av G
Lenke til kommentar

Da ville du jo ha fått flaskehals mellom chipset og cpu. Siden CPU har DDR-4 minnekontrolleren. Vet rett og slett ikke om det er mulig å ha en slags oversetter som må kommunisere på DDR-4 signaler uansett. Og gevinsten hadde vel vært minimal dersom ikke andre deler hadde hatt selvstendig styring i mot RAM utenfor CPU-ens kontroll.

Her må en nok kjøpe ny CPU og nytt HK for å få glede av DDR-5. Med unntak av på GPU som vel er på GDDR6 og GDDR6X i våre dager (samt kuriositetene HBM, HBM2, HBM2E RAM).

Endret av G
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Cowboystrekk said:

Ddr5 kommer til å bli tregere enn ddr4 en stund. Sånn har det alltid vært, de beste ddr2-brikkene slo de første ddr3, de beste ddr3 slo de flrste ddr4 osv. Ddr5 får veldig høy latency, men bra hastighet i starten, latency er viktig i mange spill og apps så det vil nok merkes. 

Nå tok det ikke mange ukene før ddr4 ble ganske greitt da. Jeg hadde x99 fra dag 1, og vi kunne bare kjøpe Crucial 2133 ddr4 brikker. De overklokka jeg til 3000mhz c15. Plutselig var ytelsen ganske bra. Kjøpte  g.skill 3200 fra en overklokker i USA, og dermed fikk jeg max ut av plattformen med Hasswell. Kjørte man 3200c13 og tweaked minnet skikkelig, så var ytelsen best av alt som fantes på den tiden. 
5960x med tweaket minne yter fortsatt bedre enn Zen 2 i spill :D

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (16 minutter siden):

Nå tok det ikke mange ukene før ddr4 ble ganske greitt da. Jeg hadde x99 fra dag 1, og vi kunne bare kjøpe Crucial 2133 ddr4 brikker. De overklokka jeg til 3000mhz c15. Plutselig var ytelsen ganske bra. Kjøpte  g.skill 3200 fra en overklokker i USA, og dermed fikk jeg max ut av plattformen med Hasswell. Kjørte man 3200c13 og tweaked minnet skikkelig, så var ytelsen best av alt som fantes på den tiden. 
5960x med tweaket minne yter fortsatt bedre enn Zen 2 i spill :D

Joda, er du heldig og har HK med god minnestøtte og bra IMC på cpu kan man sikkert komme langt med ddr5 og :) Endel av de første brikkene til ddr4 var jo helt elendige og skalerte knapt over 1.2V. Blir sikkert endel ræl på ddr5 og. 

Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (På 2021-7-29 den 13.00):

Snipp

Har bare kjørt de nedover og ikke tenkt så mye på standeren. Vet det er noen regler, men husket ikke de i farten. Hva skjer egentlig om den står på 12? Mine var stabile, var bare at Dark Hero ikke ville bote med 4 brikker over 3866Mhz/1933. 

Noen tips til å finne ram av lavere rang som overklokker bra? Ergo, 3600CL16 som er samsung B die etc. Gskill har jo mye. Vet Predator minnet er en kandidat, men virker som mye av det er micron. Corsair sine også, men man må gjerne være veldig heldig for å treffe. 

Frister med CL14 4000Mhz om prisene kommer nedover, virker som rammen generelt har falt litt nå. 

Hva er greia med at PBO "override" nå er limited til max 200 Mhz? Samme hva man velger i Asus egne settings? 

Synd at vi må ha nytt brikkesett og ny ram standard før AMD får fart i minnekontrollerne til entusiast/ main stream cpu ene. 

Personelig håper jeg DDR5 blir forsinket, men derav også modnet. En XT CPU med G minnekontroller eller tilsvarende hadde vert noe nå.  

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
2 hours ago, Cowboystrekk said:

Joda, er du heldig og har HK med god minnestøtte og bra IMC på cpu kan man sikkert komme langt med ddr5 og :) Endel av de første brikkene til ddr4 var jo helt elendige og skalerte knapt over 1.2V. Blir sikkert endel ræl på ddr5 og. 

Man er ikkje heldig med hovedkort. Man kjøper det hovedkortet det blir best biosstøtte på. LES; Asus toppkort 😁

Lenke til kommentar
1 minute ago, guttorm said:

Var det ikke noe tilsvarende inne på Timings settings, helt øverst kunne man gå inn og velge på div B-die settings. 

Joda, og det har det vært på  Asushovedkort i mange år. Msi, asrock, evga og sikkert flere har også presets av minneprofiler. Dog ikkje alle funker ut av "boksen" :p

Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (6 minutter siden):

Har minne SÅ mye å si?

Ikke på AMD atm, feks gamer du i oppløsninger over 1080, så er du mest sannsynlig GPU bound nesten samme hvilket minne du kjører. 

Meen, det går sport i å ha et kjappt minne, og det kan være betydelig FPS forskjell på CL 14,14,14,14 vs CL16, cl18 osv

Lenke til kommentar
guttorm skrev (22 minutter siden):

Har bare kjørt de nedover og ikke tenkt så mye på standeren. Vet det er noen regler, men husket ikke de i farten. Hva skjer egentlig om den står på 12? Mine var stabile, var bare at Dark Hero ikke ville bote med 4 brikker over 3866Mhz/1933. 

Noen tips til å finne ram av lavere rang som overklokker bra? Ergo, 3600CL16 som er samsung B die etc. Gskill har jo mye. Vet Predator minnet er en kandidat, men virker som mye av det er micron. Corsair sine også, men man må gjerne være veldig heldig for å treffe. 

Frister med CL14 4000Mhz om prisene kommer nedover, virker som rammen generelt har falt litt nå. 

Hva er greia med at PBO "override" nå er limited til max 200 Mhz? Samme hva man velger i Asus egne settings? 

Synd at vi må ha nytt brikkesett og ny ram standard før AMD får fart i minnekontrollerne til entusiast/ main stream cpu ene. 

Personelig håper jeg DDR5 blir forsinket, men derav også modnet. En XT CPU med G minnekontroller eller tilsvarende hadde vert noe nå.  

tFAW på 16, 12, eller 4 har ingenting å si. Det betyr bare at tFAW ikke begrenser aktiveringsraten for tRRD. Samme mekanisme for tRAS og tRC, går du lavere enn tRCD + tRTP skal ikke tRAS gjøre noe, tRCD + tRTP + tRP er gulvet for tRC.

3200 CL14 er beste kjøp om du skal ha B-die. Skal du ha "gullbrikker" (3800 13-14-13 @1.55V) må du bare kjøpe nok og håpe du får noen gode.

Minnekontrolleren til AMD er det ikke mye å klage på, det er infinity fabric som er problemet. 5700G kan fint kjøre 4600 MHz 1:1

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...