Gå til innhold

Er det etisk forsvarlig å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (23 minutter siden):

Sunnhet er et viktig punkt, her er jeg redd ting ikke vil bli særlig bedre, og at ting vil gå i samme tralten som den har gjort. Når det gjelder pris og avtrykk på miljøet så kan jeg ikke skjønne at dette ikke skal være mulig å forbedre. 

For å lage kjøtt, må du først produsere planter og deretter filterere disse i store mengder igjennom dyrene. 

Jeg lagde pølse en stund og oppdaget til min frustrasjon at man kan putte inn godt kjøtt, godt krydder, hvitvin og alt som er bra, men gode pølser er primært et spørsmål om fettinnhold. Mye fett -> saftig, velsmakende pølse. Jeg antar at det samme er tilfelle for vegetarpølser også.

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haggis kan man vel kalle ekstremformen av pølse og det er som det sies. Pølse har opprinnelse i at man brukte de delene av dyret som var vanskelig å benytte på andre måter. Urter, krydder ol. har blitt brukt for smaksetting.

Før i tiden spiste man alt på dyret, jeg vokste selv opp med å spise lungemos, lever, nyrer, hjerte, blod og enkelte tunger samt annet. På den måten hadde man respekt for dyrene man brukte til mat fremfor å kaste over 50%.

I dag har dette snudd, nesten ingen spiser annet enn de beste stykkene lenger som tilsvarer kanskje 20% av dyret. Hva om de som har konvertert til vegetarianer eller veganere ble mer opptatt av å "bruke hele dyret" først.

Er man vegetarianer og er det pga. dyrevelferd er man delvis hykler vil jeg påstå :) En veganer er noe annet der.
Dvs. man er ikke hykler hvis man forstår at man fortsatt forårsaker lidelse blant dyr ved å være vegetarianer. Man er da mer i "redusere produkter fra dyr" kategorien.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Jeg lagde pølse en stund og oppdaget til min frustrasjon at man kan putte inn godt kjøtt, godt krydder, hvitvin og alt som er bra, men gode pølser er primært et spørsmål om fettinnhold. Mye fett -> saftig, velsmakende pølse. Jeg antar at det samme er tilfelle for vegetarpølser også.

-k

Samtidig, så er ikke nødvendgivis fett så veldig farlig. Man må bruke riktig fett og selvfølgelig ikke spise for mye fett. 

Det er vel det som er de største utfordringene med dagens mat, mye fett, sukker og karbo for at det skal smake godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var det gamle testamentet og helsefriker samt et helsevesen som  ikke så hele bildet på 70/80 tallet som demoniserte fett. Naturlig fett fra dyr er sjelden farlig. Det er derimot farlig å fjerne fett fra kostholdet da vi trenger også disse fettsyrene. (animalsk eller vegetabilsk).

Og når det gjelder smør vs margarin
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/butter-vs-margarine
 

Quote

The truth is, there never was any good evidence that using margarine instead of butter cut the chances of having a heart attack or developing heart disease. Making the switch was a well-intentioned guess, given that margarine had less saturated fat than butter, but it overlooked the dangers of trans fats.

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/the-truth-about-fats-bad-and-good

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En stamme som lever på en gammel måte, ble stilt spørsmål om hva som er det viktigste i livet. De er jegere og sankere. De svarer at det viktigste for dem er kjøtt, for uten å kunne jakte dyr dør de. Navnet "jeger og sanker" sier også litt. Hvor finner du en stamme som kun tilsvarer "sanker" og ikke "jeger"? Kan man vise til en stamme som kun er sankere? Selv i et såpass varmt land sier de at kjøtt er det viktigste i livet. 

 

Lenke til kommentar

https://www.peta.org/living/food/himalayan-tribe-vegan-5000-years/

Der er det riktignok kaldt og ikke varmt.  Det er nok ytterst få stammer eller samfunn som utelukkende spiser plantebasert. Kjøtt er en god kilde til proteiner, smaker godt og gjør deg mett, det er helt naturlig for mennesker å spise kjøtt. 

Mitt problem er mengden vi spiser.. altså, over 50kg i snitt pr nordmann i året, det er inni granskauen mye kjøtt, langt mer enn vi trenger og er i mitt syn uetisk, når man ser hva som kreves for å tilfredstille dette falske behovet vi har gjort oss vant til. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Budeia said:

En stamme som lever på en gammel måte, ble stilt spørsmål om hva som er det viktigste i livet. De er jegere og sankere. De svarer at det viktigste for dem er kjøtt, for uten å kunne jakte dyr dør de. Navnet "jeger og sanker" sier også litt. Hvor finner du en stamme som kun tilsvarer "sanker" og ikke "jeger"? Kan man vise til en stamme som kun er sankere? Selv i et såpass varmt land sier de at kjøtt er det viktigste i livet.

Trådens tittel stemmer ikke helt med mitt premiss for tråden.
Jeg er mindre interessert i hvorvidt det filosofisk er uetisk å bruke dyr som næring.
Det er den industrielle kjøttindustrien jeg peker fingre mot, og hvorvidt det er etisk å behandle levende vesen som samlebåndsvarer.
Mange stammefolk har ikke det samme valget når det kommer til konsum som folk som lever såkalt sivilisert, jeg ville ikke drømt om å raljere over matvalget til folk som ikke har et valg.

Men siden du spør, har Brokpa stammen levd vegansk i nærmere fem tusen år.

Edit: Så ikke at Baranladion allerede hadde postet samme informasjon.

Endret av Atib Azzad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jainisme er en av de eldste om ikke den eldste relgionen i verden som fortsatt praktiseres, den er minst 5000 år gammel. I dag er det ca 4 mil jainister og en del av kjernen i religionen er det og ikke spise kjøtt (eller ikke skade noen levende vesen, inkludert insekter)

Om vi tenker oss at hver familie i Norge fikk tildelt en gris unge og ingen fikk kjøpe svinekjøtt i butikken men måtte fø opp så drepe og slakte grisen de har tilbrakt et år med så lurer jeg på hvor mange som hadde gitt slipp på svinekjøtt for alltid.

Spesielt folk som aldri har måtte drepe et eneste dyr for kjøttet de har spist hele livet. Kjøttet som bare ligger klart til steking i butikk hylla og ikke ligner dyret det kommer fra på noen som helst måte. Vi kan jo ikke en gang vise at dyr blir avlivet på tv, feks på Farmen siden det er for drøy kost for det norske folk..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Noxhaven said:

Om vi tenker oss at hver familie i Norge fikk tildelt en gris unge og ingen fikk kjøpe svinekjøtt i butikken men måtte fø opp så drepe og slakte grisen de har tilbrakt et år med så lurer jeg på hvor mange som hadde gitt slipp på svinekjøtt for alltid.

Stor forskjell på å slutte å spise svinekjøtt fordi det er for mye arbeid med det og det å være emosjonelt bundet, da.

Jeg også tror at folk kommer til å slutte å spise svinekjøtt i et sånt scenario. Men da fordi det er for mye arbeid. 🙂

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (50 minutter siden):

Stor forskjell på å slutte å spise svinekjøtt fordi det er for mye arbeid med det og det å være emosjonelt bundet, da.

Jeg også tror at folk kommer til å slutte å spise svinekjøtt i et sånt scenario. Men da fordi det er for mye arbeid. 🙂

Så du tror det er pga. tiden det tar å slakte dyret som gjør det?
Hvor mye tid tror du det tar å slakte en gris som er ca. 6 mnd? Og hvor mange middager tror du dyret gir?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (På 27.8.2021 den 14.43):

Jainisme er en av de eldste om ikke den eldste relgionen i verden som fortsatt praktiseres, den er minst 5000 år gammel. I dag er det ca 4 mil jainister og en del av kjernen i religionen er det og ikke spise kjøtt (eller ikke skade noen levende vesen, inkludert insekter)

Om vi tenker oss at hver familie i Norge fikk tildelt en gris unge og ingen fikk kjøpe svinekjøtt i butikken men måtte fø opp så drepe og slakte grisen de har tilbrakt et år med så lurer jeg på hvor mange som hadde gitt slipp på svinekjøtt for alltid.

Spesielt folk som aldri har måtte drepe et eneste dyr for kjøttet de har spist hele livet. Kjøttet som bare ligger klart til steking i butikk hylla og ikke ligner dyret det kommer fra på noen som helst måte. Vi kan jo ikke en gang vise at dyr blir avlivet på tv, feks på Farmen siden det er for drøy kost for det norske folk..

Jeg har da kakket fisk i hodet og jobbet en sesong på slakteri. Jeg tror at det hadde gått helt greit å holde gris og spise den. Å rent praktisk få til å avlive en svær gårdsgris tror jeg nok at jeg hadde spurt noen om hjelp til.

Grisen ville selvsagt få plass, stell og mat. Og mat man har sanket, dyrket eller alet selv sitter det dypt inne å kaste.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
On 8/26/2021 at 9:40 PM, Atib Azzad said:

Nok en grunn til at dårlig dyrevelferd er motivasjonsfaktor for å spise mindre kjøtt. Har selv kuttet svinekjøtt da de som oftest står inne hele livet. Det neste bør kanskje være egg og kylling men den sitter langt inne.

Lam er forløpig høyest på listen hos meg på hva jeg tenker har det beste livet før slakt. Reinsdyr samt hjorteoppdrett er også der oppe. Har jeg mulighet kjøper jeg elgkjøtt.


 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen dyr skal slaktes uten bedøvelse. 
https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/forbyr-rituell-slakting-joder-og-muslimer-raser/s/12-95-3423577118

Nå er jeg ikke enig i at alle former for "bedøvelse" er like bra men dyret bør hvertfall være bevistløst når det tømmes for blod.

Quote

07.01.19 17:35 07.01.19 17:35
Thomas PaustTips meg
Både halal- og kosher-slaktning krever at dyret ikke bedøves før det avlives ved blødning. Kritikerne mener forbudet er et angrep på religionsfriheten.

Dyrevelferd må alltid gå foran "religionsfrihet". Heldigvis har vi bedre vett her til lands.
https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fjorfe_og_kjott/halal-slakting_i_norge

Quote

Land som Norge, Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Slovenia, Sveits og Island praktiserer en form for forbud mot rituell slakting av dyr uten bedøvelse.

 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Nok en grunn til at dårlig dyrevelferd er motivasjonsfaktor for å spise mindre kjøtt. Har selv kuttet svinekjøtt da de som oftest står inne hele livet. Det neste bør kanskje være egg og kylling men den sitter langt inne.

Lam er forløpig høyest på listen hos meg på hva jeg tenker har det beste livet før slakt. Reinsdyr samt hjorteoppdrett er også der oppe. Har jeg mulighet kjøper jeg elgkjøtt.

Ja, altså, om man finner løsningen hvor dyret får oppleve litt autonomi og relativt fri utfoldelse i sin tilskrevne tid, utgår vel en del av problemstillingen.
Det er den industrielle produksjonen jeg finner det mest åpenbart å kritisere, også faller alt utenfor i en litt mer filosofisk retning.
Hvorvidt det er etisk/nobelt/humant å ha et dyr i sin varetekt bare for å spise det, når det strengt tatt ikke er nødvendig, er jo noe man kan diskutere, men det er når denne varetekten blir kald og grusom at spørsmålet om etikk blir mye klarere.

Kudos som tar grep, jeg synes det er så uendelig flott når mennesker har vilje til endring.

3 hours ago, Theo343 said:

Ingen dyr skal slaktes uten bedøvelse. 
https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/forbyr-rituell-slakting-joder-og-muslimer-raser/s/12-95-3423577118

Nå er jeg ikke enig i at alle former for "bedøvelse" er like bra men dyret bør hvertfall være bevistløst når det tømmes for blod.

Dyrevelferd må alltid gå foran "religionsfrihet". Heldigvis har vi bedre vett her til lands.
https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fjorfe_og_kjott/halal-slakting_i_norge

Hm, her virker det som det uvikler seg nye geografiske kulturelle skiller, for det virker som muslimer og jøder i norge ikke har noe problem med halal-versjonen som praktiseres.
I frankeriket oppleves det kanskje som en forlengelse av innstramninger over religiøse (og særlig arabiske) skikker, som niqab-forbudet, og religiøse plagg i skolen, at det er derfor stemningen er så dårlig?
Jeg vet ikke.

Men det virker egentlig som en ganske naturlig impuls, å takke dyret, eller be det om noe, kanskje tilgivelse?
Det virker jo som det er utbredt i mange ur-stammer, at dyret skal motta en eller annen bønn eller beskjed før det avlives.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (26 minutter siden):

Å takke dyret har man som tradisjon også i jegerkretser.

Hva er det man takker de for? De ville vel ønsket å leve lenger om de hadde noe valg, så lenge de ikke lever i oppdrettsnæringen, da.

edit: Kan man takke kona etter å ha slått henne ihjel for å ha slutta med maset?

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Tanken er vel at man takker for deres offer, selv om det åpenbart ikke er noe dyret har gjort av fri vilje.
Kanskje ønsker man bare å lette sin egen samvittighet, og det har da egentlig ingen konsekvens såfremt man ikke er inklinert til å tro på magi, men likevel er det jo mer sympatisk å annerkjenne at dyret fortjener en takk, når man overfører dens energi til sin egen via fortæring, -enn å ikke gjøre det.
Selv om det kanskje er problematisk å lage seg fantastisk forklaringsmodeller rundt drap man har begått, fremfor å kontemplere det hele innen et mer sobert rammeverk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...