Gå til innhold

Er det etisk forsvarlig å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (18 minutter siden):

Mitt betonggulv er dekket av stråmenn.
Vi hadde da et godt utgangspunkt, hvorfor forlate det til fordel for karikaturer og spekulasjoner?

Vel, der har du byen igjen, om du ikke vet hvordan et betonggulv blir dekket med  strødsel og halm.. 

Da får du bare tro på bildene til Dyrevernere da...

Der har du by og land, folk fra landet vet at de aller fleste driver seriøst med stell foring, kløing og solide mengder strødsel og halm som byttes ofte..

Men folk fra bytåka er litt naive med urteteen sin, de hører på Dyrevernere som drar til et mistenkelig område på vestlandet og knipser.

De i byen som aldri har satt sine ben på en gård tror på bildene.

Nå har jeg lagt fram kilder på dokumentasjon som viser at propaganda bildene til dyreraddisene er feil.

Dyrevelferd har blitt DRAMATISK bedre bare de siste 20-30 årene, det er faktisk strengere krav, og mer tiltak og bedre dyrleger.

Dette er dokumentert, men dere liker å tro på noen tafatte raddiser som lusker rundt i buskene med kamera....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dyrevernere har alltid visst hvor gårdene er...

Feks Minkfarmen var rene dramasted der dyrevernere stormet jevnlig og filmet og gjorde hærverk...

De dro aldri noensinne til gårdene jeg jobbet...

Dere kan stole på at de har informasjon, om skader på dyr, om mangler hos Mattilsynet...

Jeg vet ikke hvordan de finner ut hvor minkfarmer og gården fra helvete er der de sitter i bytåka si.. Men jeg vet de vet hvor de skal.

Dere får bare tro hva dere vil, jeg synes det er bra de tok bilder, men jeg synes det er på trynet til grisen å si at det er sånn overalt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (25 minutter siden):

Jeg synes ikke jeg fortjener slike karakteristikker, eller har forfektet synspunktene slik du gjengir dem.
Men greit, da er du ikke ute etter noen diskusjon, notert.

Greia er at om reglene følges så skal gulvet være dekket av rikelig strødsel og halm. Og når jeg begynte som fersk 16 åring eller noe så fikk jeg spesielt instruks av bonden i å dekke rikelig med rotemateriale...

Nå vet jeg ikke om du er fyren som roper hele tiden om gris på betonggulv, men faktum er at eneste gangen grisen merker betonggulv er når det ble måket og stelt, men da klødde jeg de litt bak øret når de kom og hilste på.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

Greia er at om reglene følges så skal gulvet være dekket av rikelig strødsel og halm. Og når jeg begynte som fersk 16 åring eller noe så fikk jeg spesielt instruks av bonden i å dekke rikelig med rotemateriale...

Nå vet jeg ikke om du er fyren som roper hele tiden om gris på betonggulv, men faktum er at eneste gangen grisen merker betonggulv er når det ble måket og stelt, men da klødde jeg de litt bak øret når de kom og hilste på.

At du ikke engang vet hva det er jeg skriver taler jo for seg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Greia er at om reglene følges så skal gulvet være dekket av rikelig strødsel og halm. Og når jeg begynte som fersk 16 åring eller noe så fikk jeg spesielt instruks av bonden i å dekke rikelig med rotemateriale...

Nå vet jeg ikke om du er fyren som roper hele tiden om gris på betonggulv, men faktum er at eneste gangen grisen merker betonggulv er når det ble måket og stelt, men da klødde jeg de litt bak øret når de kom og hilste på.

Jeg tror absolutt du har gode erfaringer med grisestell, og at der du jobbet har fulgt reglene, men så er det nå en gang sånn at det er en hel rekke avvik, som Atib har påpekt, og dette kommer på toppen av de bildene som "raddissene" har tatt.  Jeg tror alle i denne tråden forstår at noen gårder er dårlige og noen er bra, men selvom 90% av gårdene skulle være helt utmerket, så er det vel like viktig å påpeke at de siste 10% er dårlige? Så får man velge om man vil stole på kildene som dukker opp, eller dine anekdoter og det strenge regelverket som er laget, men som i mitt syn og som  mattilsynet også innrømmer, ikke blir fulgt opp. 

I en del saker så holder det faktisk at bonden sender et brev og sier at nå er alle manglene rettet. Jeg synes ikke dette er et godt system, og ihvertfall ikke når vi ser slik dyremishandling som vi gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Vel, der har du byen igjen, om du ikke vet hvordan et betonggulv blir dekket med  strødsel og halm.. 

Da får du bare tro på bildene til Dyrevernere da...

Der har du by og land, folk fra landet vet at de aller fleste driver seriøst med stell foring, kløing og solide mengder strødsel og halm som byttes ofte..

Men folk fra bytåka er litt naive med urteteen sin, de hører på Dyrevernere som drar til et mistenkelig område på vestlandet og knipser.

De i byen som aldri har satt sine ben på en gård tror på bildene.

Nå har jeg lagt fram kilder på dokumentasjon som viser at propaganda bildene til dyreraddisene er feil.

Dyrevelferd har blitt DRAMATISK bedre bare de siste 20-30 årene, det er faktisk strengere krav, og mer tiltak og bedre dyrleger.

Dette er dokumentert, men dere liker å tro på noen tafatte raddiser som lusker rundt i buskene med kamera....

 

Jeg vet dyrevelferden er langt ifra god nok og man trenger ikke dyrevernalliansen for å bevise det.

De bøndene som ble fersket burde fått flere år i fengsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (34 minutter siden):

Jeg tror absolutt du har gode erfaringer med grisestell, og at der du jobbet har fulgt reglene, men så er det nå en gang sånn at det er en hel rekke avvik, som Atib har påpekt, og dette kommer på toppen av de bildene som "raddissene" har tatt.  Jeg tror alle i denne tråden forstår at noen gårder er dårlige og noen er bra, men selvom 90% av gårdene skulle være helt utmerket, så er det vel like viktig å påpeke at de siste 10% er dårlige? Så får man velge om man vil stole på kildene som dukker opp, eller dine anekdoter og det strenge regelverket som er laget, men som i mitt syn og som  mattilsynet også innrømmer, ikke blir fulgt opp. 

I en del saker så holder det faktisk at bonden sender et brev og sier at nå er alle manglene rettet. Jeg synes ikke dette er et godt system, og ihvertfall ikke når vi ser slik dyremishandling som vi gjør. 

Det tas sikkert tak i nå... Og om det er 5% som bryter regelverket med vilje? Men jeg tror det er sykdom som Senilitet og psykiatri med i bildet.. årsaken er at alle bønder vet at fjøsstell er en del av jobben, om du ikke gjør pliktene så blir dyra syke og dør... Og det er ingen tjent med..

Men Mattilsynet tar vel fra slike rett til å drive med dyr, det dukker jo opp i media innimellom med nødslakt etc.

Greia er at det vinkles at dette er normalen, og det er misvisende og villedende. Særlig når det ikke stemmer med statistikk og papirer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 timer siden):

Det er derfor mye bedre å lage maten fra bunn av med ordentlige råvarer.

Enig i dette, men jeg har ikke en tjener som kan planlegge et avansert vegetarisk måltid 5 dager i uka. Har lagd noen virkelig gode ting, som squash-karbonader med mais. Og dessuten tomatpai. Kjempegodt. Det er ikke for vanskelig for meg å lage, men kan nok være for vanskelig for noen. Og det er litt omstendelig å planlegge alle ingrediensene, og at du må lage dette før ingrediensene blir for gamle. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det tas sikkert tak i nå... Og om det er 5% som bryter regelverket med vilje? Men jeg tror det er sykdom som Senilitet og psykiatri med i bildet.. årsaken er at alle bønder vet at fjøsstell er en del av jobben, om du ikke gjør pliktene så blir dyra syke og dør... Og det er ingen tjent med..

Men Mattilsynet tar vel fra slike rett til å drive med dyr, det dukker jo opp i media innimellom med nødslakt etc.

Greia er at det vinkles at dette er normalen, og det er misvisende og villedende. Særlig når det ikke stemmer med statistikk og papirer.

Problemet er at det avdekkes mange avvik og på mange gårder. Mattilsynet kan ta fra de retten, men det skjer ytterst sjelden, de sier selv at de ikke tør eller gjennomfører slike tiltak. Enkelte bønder får holde på i årevis uten å dokumentere at de har rettet opp i avvikene, og i mange tilfeller så holder det å skrive et brev og skrive at man har rettet opp i det og så lukkes saken.  

Hva tenker du når du leser kildene du har fått servert flere steder her? Er det et akseptabelt antall avvik, jobber mattilsynet godt nok med dette og skal vi godta litt "svin(n) siden de fleste er snlle mot grisene? 

Det er ingen som vikler inn, eller sier at dette er normalen? Det som påpekes er at det er mange avvik registrert fra mattilsynet som det ikke kontrolleres om blir rettet opp, og det har kommet en dokumentar og senest nå også bilder som viser at det altfor mange steder er helt utrolig dårlig behandling av dyr, fra kastrering med saksog avliving av griser ved å slenge de i veggen til, at de trasker rundt i sin egen avføring med store sår.  

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (45 minutter siden):

Enig i dette, men jeg har ikke en tjener som kan planlegge et avansert vegetarisk måltid 5 dager i uka. Har lagd noen virkelig gode ting, som squash-karbonader med mais. Og dessuten tomatpai. Kjempegodt. Det er ikke for vanskelig for meg å lage, men kan nok være for vanskelig for noen. Og det er litt omstendelig å planlegge alle ingrediensene, og at du må lage dette før ingrediensene blir for gamle. 

Du er inne på noe her, og jeg synes denne utviklingen er trist, vi skal ha all maten vår raskest mulig, prossessert kjøtt blandet med frysetørkede pulvergrønnsaker som det tar 5 min å lage. 

Det trenger ikke være avansert eller vanskelig, på ingen måte, men ja, man må sette seg litt inn i dette før man går over til et plantebasert kosthold.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Du er inne på noe her, og jeg synes denne utviklingen er trist, vi skal ha all maten vår raskest mulig, prossessert kjøtt blandet med frysetørkede pulvergrønnsaker som det tar 5 min å lage. 

Utvikling og utvikling, de enslige mennene før i tida lagde sjelden mat overhodet. Da de hadde husholderske som gjorde dette. I dag er det for dyrt å lønne husholdersker, gartnere, gjetere o.l.  Så hvis det skal ta slutt på det beste av ferdigmat, kan du ikke stole på at alle er i stand til å lage vegetariske middagskaker fra bunnen av. En person jeg møtte, hevdet faktisk at hun ikke klarte å lage tomatsuppe fra pose. Enten overdrev hun, eller så må hun være et unntak. Men du finner nok flere lignende personer der ute. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Utvikling og utvikling, de enslige mennene før i tida lagde sjelden mat overhodet. Da de hadde husholderske som gjorde dette. I dag er det for dyrt å lønne husholdersker, gartnere, gjetere o.l.  Så hvis det skal ta slutt på det beste av ferdigmat, kan du ikke stole på at alle er i stand til å lage vegetariske middagskaker fra bunnen av. En person jeg møtte, hevdet faktisk at hun ikke klarte å lage tomatsuppe fra pose. Enten overdrev hun, eller så må hun være et unntak. Men du finner nok flere lignende personer der ute. 

Jeg tror du misforstår meg? Det aller meste du kjøper i butikken nå, er ferdig vakuum pakket, eller frysetørret og krever ingen behandling overhodet. Ja det er sterkt forenklet, men det innsnevrer i mitt syn muligheten til kreativitet. Jeg synes det er en uting, at man ikke lenger lager mat, man bare varmer den opp. 

Eksempelet ditt viser jo også det, folk klarer vel ikke lenger å lage potetmos, hvis ikke det kommer fra en sånn pulverpose, det er synd. 

Lenke til kommentar

Hvis mange nok etterspør vegetar alternativer så vil vi få et godt tilbud fra Fjordland og Toro som er like prosessert og usunn og smakløs som kjøtt alternativene.

Jeg synes at det er ganske greit å lage vegetar eller kjøttfrie retter fra råvarer. Vegansk har jeg ikke brydd meg så mye om. Jeg spiser gjerne en god salat, blomkålsuppe og lign 2-3-4 dager i uka. Men å skulle kutte lammekjøtt helt ut sitter veldig dypt inne fordi jeg synes det er innmari godt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Hvis mange nok etterspør vegetar alternativer så vil vi få et godt tilbud fra Fjordland og Toro som er like prosessert og usunn og smakløs som kjøtt alternativene.

Jeg synes at det er ganske greit å lage vegetar eller kjøttfrie retter fra råvarer. Vegansk har jeg ikke brydd meg så mye om. Jeg spiser gjerne en god salat, blomkålsuppe og lign 2-3-4 dager i uka. Men å skulle kutte lammekjøtt helt ut sitter veldig dypt inne fordi jeg synes det er innmari godt.

-k

enig, jeg er ikke for at man skal kutte ut animalia helt, men jeg mener helt klart det bør begrenses. Vi spiser mye mer kjøtt enn vi trenger :) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Det verste med vegetar og vegan er de såkalte etterlignings produktene som i seg selv ofte er mer usunne enn å bare spise orginalen.

Spis heller mer ekte grønt og frukt og kutt ned på kjøttmengde.

Enig. Det er som slankeprodukter uten sukker men med ting som er hundre ganger så søtt som sukker i stedet. Det er så man skulle tro folk vil ha sukkersuget.

Og på den annen side skjønner jeg ikke helt disse veganproduktene. Hvorfor spiser noen av dem slike ting?  Jeg mener... Hvorfor skal en veganer ville spise noe som ligner på (eller smaker som) en pølse? De burde ha like sterke følelser for slike produkter som alle andre ville hatt for "menneskelignende kjøttprodukter". Hadde det stått på pakka "Smaker akkurat som en 15-åring" så hadde jeg valgt noe annet, og de som kjøpte slikt ville jeg holdt meg langt unna.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (4 minutter siden):

Og på den annen side skjønner jeg ikke helt disse veganproduktene. Hvorfor spiser noen av dem slike ting?  Jeg mener... Hvorfor skal en veganer ville spise noe som ligner på (eller smaker som) en pølse? De burde ha like sterke følelser for slike produkter som alle andre ville hatt for "menneskelignende kjøttprodukter". Hadde det stått på pakka "Smaker akkurat som en 15-åring" så hadde jeg valgt noe annet, og de som kjøpte slikt ville jeg holdt meg langt unna.

For folk som spiser vegansk pga sykdom eller fordi de misliker dyrehold, så kan det vel tenkes at de har lyst på hamburger eller pølse, men at råvaren må være plantebasert?

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...