Gå til innhold

Er det etisk forsvarlig å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (6 minutter siden):

På kvelder som i kveld, kan du slippe å grille en halv blomkål, og i stedet grille 1 stykk falsk kotelett og 1 stykk falsk pølse. 

I situasjoner som «jul» og «grillsesong» så blir det tydeliggjort at man forbinder kjøtt med tradisjoner.

Men hva men å lage en god salat på vannmelon, feta og granateple og heller spise en liten kotelett heller enn to? Eller grille laks eller kveite?

-k

Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

For folk som spiser vegansk pga sykdom eller fordi de misliker dyrehold, så kan det vel tenkes at de har lyst på hamburger eller pølse, men at råvaren må være plantebasert?

-k

Sykdom får nå være så, og folk må jo få velge som de vil og jeg er sikker på at de har en god grunn for sin egen del. For meg bare virker det rart. Hadde det funnets kjøttbasert salat hadde jeg syntes det var et like rart valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

På kvelder som i kveld, kan du slippe å grille en halv blomkål, og i stedet grille 1 stykk falsk kotelett og 1 stykk falsk pølse. 

Da hadde jeg heller valgt en god sopp pakket i folie med smør, løk, mais og eventuelt krydder etter smak i stedet for å spise plantefett formet som kjøttmat. Men vi er alle forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (8 timer siden):

Enig. Det er som slankeprodukter uten sukker men med ting som er hundre ganger så søtt som sukker i stedet. Det er så man skulle tro folk vil ha sukkersuget.

Og på den annen side skjønner jeg ikke helt disse veganproduktene. Hvorfor spiser noen av dem slike ting?  Jeg mener... Hvorfor skal en veganer ville spise noe som ligner på (eller smaker som) en pølse? De burde ha like sterke følelser for slike produkter som alle andre ville hatt for "menneskelignende kjøttprodukter". Hadde det stått på pakka "Smaker akkurat som en 15-åring" så hadde jeg valgt noe annet, og de som kjøpte slikt ville jeg holdt meg langt unna.

Selvom man er veganer, så kan det tenkes at man synes kjøtt er godt, men velger å ikke spise det av forskjellige grunner og ønsker derfor produkter som smaker og minner om kjøtt men som ikke inneholder animalia. Hvorfor skal de ha disse sterke følelsene mot pølser? Pølse og burger er bare mat pakket inn på en enkle måte og som er lett å tilberede, uavhengig av om den inneholder kjøtt eller plantemateriale. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Hvorfor skal de ha disse sterke følelsene mot pølser?

En del blir vegetarianere fordi de "ikke vil spise Donald". Linda McCartneys barn skal ha sagt dette, og da sa hun at de ikke trengte å gjøre det. Pølser er nært knyttet til kjøtt, tradisjonelt har pølseskinn alltid vært dyretarmer. Derfor er det en litt rar ide å kopiere en pølse. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Hvorfor skal de ha disse sterke følelsene mot pølser? Pølse og burger er bare mat pakket inn på en enkle måte og som er lett å tilberede, uavhengig av om den inneholder kjøtt eller plantemateriale. 

Det er ikke min jobb å fortelle andre hva de skal føle.

Men for meg så er vegetarburgere og vegetarpølse veldig ofte en skuffelse. Det varierer mellom total katastrofe, og «ligner, men ikke helt der».

Til kontrast så finner jeg en bakt aubergine eller crispy kikerter å være «the real deal». Det er rene råvarer som man prøver å lage en rett av, og det utgir seg ikke for å være noe annet enn det er. Bakte bønner med kummin og løk og chilli er et fullgodt alternativ som tacofyll. Jeg trenger ikke å kverne og fargelegge bønnene for å late som om det er kjøttdeig.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Baranladion said:

Selvom man er veganer, så kan det tenkes at man synes kjøtt er godt, men velger å ikke spise det av forskjellige grunner og ønsker derfor produkter som smaker og minner om kjøtt men som ikke inneholder animalia. Hvorfor skal de ha disse sterke følelsene mot pølser? Pølse og burger er bare mat pakket inn på en enkle måte og som er lett å tilberede, uavhengig av om den inneholder kjøtt eller plantemateriale. 

 

Jeg vil si at jeg tilhører gruppen som minimerer kjøtt av ymse årsaker og ikke minst dyrevelferd. Men jeg er også opptatt av helse og disse etterligningsproduktene er ikke noe som frister meg selv om jeg kan like både hamburger og pølse. Jeg synes også de er motbydelige og spiser da heller noe som frister mer uten at det inneholder kjøtt.

Jeg spiser kjøtt men forsøker å se på etthvert kjøttmåltid som luksus fremfor "lettvinn og smakfull vomfyll" som nok mange gjør. Så en episode med "Hellstrøm ordner opp" i går hvor han var i kongsberg. Hans første leksjon var respekt for dyret man serverer.

Jeg lager lapskaus (fra bunn av), fårikål og andre kjøttretter i løpet av et år men unngår så langt som mulig å bruke kjøtt som noe lettvint.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er interessant å se hvilke aspekter ved industriell produksjon og tilhørende problemstillinger som fenger.
Den mest gjennomgående interessen har vel hovedsakelig vært rundt disse imitasjonsproduktene.

Som sagt er jeg ikke særlig aktiv bruker av dem, men dersom man sympatiserer med saken, men finner overgangen vanskelig kan jeg forstå at disse kan være nyttige.
Selv er jeg svært glad i smaken av kjøtt, og prøver tidvis ut noen av dem av nysgjerrighet og savn, men det er jo åpenbart en mager trøst, selv om jeg samtidig ikke behøver trøst for å ta et valg som er mer i tråd med mine meninger og idealer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Atib Azzad said:

Det er interessant å se hvilke aspekter ved industriell produksjon og tilhørende problemstillinger som fenger.
Den mest gjennomgående interessen har vel hovedsakelig vært rundt disse imitasjonsproduktene.

Man er ikke i mot dets eksistens men at det kan være villedende for folk som tror det er sunne alternativer.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Atib Azzad said:

Jeg påstår heller ikke noe slikt, og ja, det kan det.
Selv om det ikke heller er gitt at de er usunne, det varierer vel..

I starten synes jeg disse alternativene var både morsomme og fine og noen av de er ok. Men akkurat som med andre "alternativer" så ser man mye som kanskje ikke er ønskelig på ingredienslisten. 

Bruker man samme tommelfingerregler som for annen prosessert mat så er man greit på vei.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 24.6.2021 den 0.23):

En del blir vegetarianere fordi de "ikke vil spise Donald". Linda McCartneys barn skal ha sagt dette, og da sa hun at de ikke trengte å gjøre det. Pølser er nært knyttet til kjøtt, tradisjonelt har pølseskinn alltid vært dyretarmer. Derfor er det en litt rar ide å kopiere en pølse. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er en rar idè? Hva er pølser? det er beholdere som er fylt av de deler av dyrene det er vanskelig å lage kjøttstykker av.  Hvorfor er det rart å fylle disse med annet enn kjøtt, når det er en praktisk måte å lage mat på? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 24.6.2021 den 0.33):

Det er ikke min jobb å fortelle andre hva de skal føle.

Men for meg så er vegetarburgere og vegetarpølse veldig ofte en skuffelse. Det varierer mellom total katastrofe, og «ligner, men ikke helt der».

Til kontrast så finner jeg en bakt aubergine eller crispy kikerter å være «the real deal». Det er rene råvarer som man prøver å lage en rett av, og det utgir seg ikke for å være noe annet enn det er. Bakte bønner med kummin og løk og chilli er et fullgodt alternativ som tacofyll. Jeg trenger ikke å kverne og fargelegge bønnene for å late som om det er kjøttdeig.

-k

Jeg er helt enig, det er kun noen få slike veganske kjøtterstatningsprodukter jeg finner gode, det er mye bedre å lage fra bunn av, med skikkelige råvarer :) Allikevel, så synes jeg også at det skal få lov å finnes enkle valg for de som er veganere også uten at det skal sees på som hyklersk? Med tiden håper jeg alternativene blir flere og bedre. 

Dersom det kan lages en vegansk kjøttdeig som smaker identisk med vanlig kjøttdeig, så er det vel heller ikke særlig mye negativt ved dette? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Dersom det kan lages en vegansk kjøttdeig som smaker identisk med vanlig kjøttdeig, så er det vel heller ikke særlig mye negativt ved dette? 

Blir den like dyr og like usunn og har samme CO2-avtrykk som kjøttdeig så er i alle fall det argumenter imot.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Blir den like dyr og like usunn og har samme CO2-avtrykk som kjøttdeig så er i alle fall det argumenter imot.

-k

Sunnhet er et viktig punkt, her er jeg redd ting ikke vil bli særlig bedre, og at ting vil gå i samme tralten som den har gjort. Når det gjelder pris og avtrykk på miljøet så kan jeg ikke skjønne at dette ikke skal være mulig å forbedre. 

For å lage kjøtt, må du først produsere planter og deretter filterere disse i store mengder igjennom dyrene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...