Gå til innhold

Vil ha dyrere elbiler: Tar ikke regningen for kø, ulykker og vegslitasje [Ekstra]


Anbefalte innlegg

ITtraktor skrev (3 timer siden):

Dette må du nesten forklare nærmere. 

Det er vel ikke så vanskelig å forstå at elbiler kan konstrueres mye sikrere enn fossilbiler når de ikke trenger en stor motor i front. Her er det istedet en deformasjonssone som kan bygges smartere med tanke på kollisjon. Sidekollisjoner med f.eks en stolpe er også regnet som tryggere pga styrken i batteripakken. Det er ikke uten grunn Tesla S, X og 3 er regnet som de 3 sikreste bilene i den amerikanske sikkerhetstesten.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (23 timer siden):

Ja, helt klart. Det passet for 10 år siden. Elbil er da ikke lenger så dårlig alternativ til fossilbil, at man nå ikke kan bidra noe som helt til vei og kollektivtransport. 

For 15 år siden var El bil for de med spesiell interesse, kort rekkevidde og begrensninge. Da var det greit med mange goder. Slik er det ikke i dag.

På en måte rakker man ned på dagens elbiler som mindreverdig alternativ, det å kjøre miljøvennlig er ikke nok, man skal ha masse store rabatter for det også. 

Jeg omfavner ikke 100% ideen om at: "Når jeg har elbil skal jeg ikke bidra noe som helst mer, enn at det ikke er utslipp under kjøring".

Jeg er kanskje gammeldags på den kolletivistiske tankegangen om at alle med bil bør bidra til vei og bane. Gjerne med rabatter for elbil. 

Forøvrig skal man ikke helt svartmale at alle med drivstoffbil er store forurensere. Det er stor forskjell på ny drivstoffbil kontra enn som er over 6-10 år.

🙂

Nei, det passer fortsatt. Det er fortsatt viktig å erstatte alle giftige biler med elbiler, for da blir folk enda sunnere, og enda færre dør eller blir syke av giften.

Du babler bare usammenhengende om "ikke bidra noe som helst mer". Poenget er at det er tåpelig å syte over at elbiler ikke betaler mer, for det er viktig å erstatte giftbiler med elbiler.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 timer siden):

Man bør også være obs på utferdsdager. 
Blir det for knapt med ladere og folk må vente lenge for å få strøm blir mange irritert. Her på vestlandet oppstår det til stadig kilometer lange køer der folk bruker timesvis på korte strekninger. Skjer dette om vinteren og folk som regner med å kunne ta seg til bergen går tom i køen blir kaoset større. 

Dette er bare en oppdiktet problemstilling. For det første vil infrastruktur for elbiler bli stadig bedre, og for det andre vil elbiler bare få bedre og bedre rekkevidde og raskere lading, og redusere behov for hurtiglading.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
unik42 skrev (5 timer siden):

Finnes det bomringer som ikke tar betalt for elbil? Det er nytt for meg i så fall. Sier ikke at det ikke finnes, syns bare det er rart hvis det skulle finnes. Har heller aldri vært borti gratis parkering for elbil så lenge jeg har vært elbilist på fulltid heller. 

At det er rimeligere med elbil er sant, og det er jo hele poenget og enn så lenge vi er på vei til å bytte ut fossilbilparken. En kan således ikke krangle på at elbilister ikke bidrar like mye som fossilbileiere, det blir litt som om krangle om at de som kjøper vann i butikken ikke bidrar like med like mye i alkoholavgifter.

Det finnes fordeler med å eie elbil, deriblant lavere\ingen avgifter på enkelte ting. Men de vil forsvinne eller bli mindre fordelaktige på et eller annet tidspunkt.

Hei. Helt klart at elbiler skal ha gode fordeler, det har jeg påpekt flere ganger i tråden. Jeg syntes elbiler kan betale det halve av hva hva fossilbiler gjør. Tråden sporet desverre av da en begynte å blande inn bidraget vi alle gir via moms på varer, skatt på lønn osv. Deretter gikk det over i drittkasting. Noe som bare ville fortsatt om en ikke stoppet. 

Du får besøke byer i Viken fylke og bli hyggelig overrasket over gratis parkering i flere av byene.

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
hekomo skrev (18 minutter siden):

Nei, det passer fortsatt. Det er fortsatt viktig å erstatte alle giftige biler med elbiler, for da blir folk enda sunnere, og enda færre dør eller blir syke av giften.

Du babler bare usammenhengende om "ikke bidra noe som helst mer". Poenget er at det er tåpelig å syte over at elbiler ikke betaler mer, for det er viktig å erstatte giftbiler med elbiler.

Men er ikke de gode rabattordninger et bra nok gode for å velge elbil da?

Jeg står fast ved mitt synspunkt på at, "50% rabatt på alle avgifter og gebyrer" er bra nok gode for å velge elbil i dag. 

Poenget mitt er at elbil nå er et fullt brukendes alternativ, og at den kraftige substieringen derfor kan justeres. 

Elbil er ikke lenger en trafikkfarlig bil (for de i bilen) med rekkevidde på under 10 mil. Slik det en gang var. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Jeg vil helt klart si at du ble tatt med buksene nede. Det er tydelig at du lever i den villfarelsen å fortsatt tro på gamle elbilmyter.

Når du tramper inn her med bastante påstander så bør du være klar til å dokumentere de, eller dementere de.

Vis meg gjerne hva du ønsker jeg skal dokumentere. Min mening om at elbiler bør bidra mer og ligge nærmere 50% betaling på ulike avgifter og gebyrer kontra drivstoffbil, det er min mening. Den meningen har jeg kort begrunnet. Så kan man selvsagt være uenig i det, hvor mye elbil skal bidra.

Tråden vil ikke ta slutt om tema blir at man skal bli helt enige om hvor høyt fordelesnivået på elbil skal være. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Tråden sporet desverre av da en begynte å blande inn bidraget vi alle gir via moms på varer, skatt på lønn osv. Deretter gikk det over i drittkasting.

Antar det er meg du sikter til, men jeg synes du skal se over dialogen en gang til. Legg spesielt merke til at den eneste skittkastingen som har foregått var påstandene om at vi elbilister ikke bidrar. Jeg har vært saklig hele veien. Jeg er redd du kommer til å spore av flere tråder med akkurat den samme løgnen dersom du ikke lover å slutte med det. Det hjelper ikke å ignorere meg. Du kommer til å avslørt av meg hver gang og andre lesere får med seg at du blir tatt med buksene nede og at du ikke har noe fornuftig tilsvar å komme med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 4.11.2020 den 17.47):

Men er ikke de gode rabattordninger et bra nok gode for å velge elbil da?

Jeg står fast ved mitt synspunkt på at, "50% rabatt på alle avgifter og gebyrer" er bra nok gode for å velge elbil i dag. 

Poenget mitt er at elbil nå er et fullt brukendes alternativ, og at den kraftige substieringen derfor kan justeres. 

Elbil er ikke lenger en trafikkfarlig bil (for de i bilen) med rekkevidde på under 10 mil. Slik det en gang var. 

Det finnes fortsatt ikke billige nok elbiler med lang rekkevidde. Prisen må enda mer ned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 4.11.2020 den 16.01):

Finnes det noe som underbygger denne påstanden?

Jeg tror ikke det finnes mye empiri på det ennå. Eventuelle rapporter som bygger på faktiske målinger av helseeffekt må nødvendigvis ha data over en viss periode. Det i kombinasjon med at elbilandelen har vært lav i den perioden (og fortsatt er lav) så er det neppe noe nevneverdig målbar effekt ennå. Jeg tenker det blir målbart i løpet av de neste årene og at rapporter kommer fra ca 2025 og utover.

Foreløpige tall er beregninger. Ikke at vi skal undervurdere det, men det er en fordel å understøtte beregningene med empiriske data.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Jeg tror ikke det finnes mye underbygging av det ennå. Eventuelle rapporter må jo bygge på faktiske målinger av helseeffekt over en periode så dataene må nødvendigvis være delvis utdaterte. Det i kombinasjon med at elbilandelen har vært lav i den perioden (og fortsatt er lav) så er det neppe noe nevneverdig målbar effekt ennå. Jeg tenker det blir målbart i løpet av de neste årene og at rapporter kommer fra ca 2025 og utover. Ser ikke bort i fra at vi offisielt oppdager det a la tobbakksbransjen fra ca 60-tallet og utover.

Jeg bestrider ikke at det er bedre for oss å puste inn utslippene fra en Tesla enn fra en gjennomsnittlig diesel/bensin-bil.

Utsagnet jeg stusset over var dog ganske bastant:  

»Norge, stat og kommuner har også gjort folk mye sunnere og friskere og gjort så folk lever lenger, ved å fjerne myegiftige utslipp fra landet. Vi sparer altså mye i helseutgifter.»

Før man hevder noe slikt så ville jeg kanskje forvente at tallmateriale med substans fantes. Hvor mye har levealderen min gått opp som resultat av elbiler?

Kildene som Frobe fant fram var greie nok, men man kan spørre seg:

0. Hva er forskjellen mellom helsepåvirkningen av en «gjennomsnittlig bil på veien de siste 15 åra» (som nok er det som påvirker vår nåværende helse), og helsepåvirkningen av en bil kjøpt i dag? Poenget mitt er at dersom valget står mellom å fortsette å importere bensin/diesel-biler eller å fase in elbiler enda mer aggressivt, så er det å velge mellom biler med 0 lokale utslipp eller biler som har langt lavere utslipp enn bilene jeg har vært utsatt for siste 15 år.

1. Når folk bor ekstremt spredt (som vi Nordmenn gjør), gjør ikke det at flere av oss lever i «lavkonsentrert» eksos-områder hvor påvirkningen av biler er for liten til å bety noe?

2. Norge fyrer i stor grad med ved. Adderer forskjellige typer partikkel-forurensning seg opp, eller er det den verste som dominerer helse-påvirkningen?

3. Hvis man tar differansen i avgifter på en familiebil med diesel (flere hundre tusen) og en Tesla (0) og bruker disse til helse-fremmende tiltak, hva skjer da med helsa?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 4.11.2020 den 17.32):

Dette er bare en oppdiktet problemstilling. For det første vil infrastruktur for elbiler bli stadig bedre, og for det andre vil elbiler bare få bedre og bedre rekkevidde og raskere lading, og redusere behov for hurtiglading.

Det er ikke en oppdiktet problemstilling.

Så nettopp at tb testet bil med og uten varmepumpe. 
 

Det som kom frem var at el bilen brukte 1500Watt bare for å holde varmen når ute temperaur var 6 grader. Dette dobles når temperaturen er -10. Dette betyr at om du har en Tesla med 48kwh batteri og skal fra geilo til bergen vil 4 timer i kø kunne gi 6 til 12kwh ekstra batteri bruk. Om du har beregnet å komme frem til bergen med 10% på batteriet som er 4,8kwh vil du lett ende opp med å mangler 2-6kwh. Da må du finne et sted å lade. Når bilkøen er 20km lang kan du anta at det er flere som har samme problem.

Se testen til tb. Den var artig men han bommet stygt på en parameter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...