Jump to content
Odd R. Valmot

Hvordan får vi fart på hydrogen­satsingen i Norge?

Recommended Posts

HF- skrev (15 minutter siden):

Ser ut til at plan A er å spamme TU med voldsomme mengder artikler om temaet

Alternativet er å gå i hi og isolere seg fra omverdenen. Det er ikke til å komme fra at det kommer stadig flere og flere hydrogennyheter, hvilket mange har store problemer med (av en eller annen grunn som redsel for spøkelser og massive fordommer)!

  • Like 3

Share this post


Link to post

Norge produserer hverken lastebiler eller fly. Ingen vits å bygge hydrogenflyplasser og hydrogenvogntogstasjoner lenge før disse er på markedet. Vi kan ikke bygge ut infrastruktur for å være "føre var" i tilfelle det kommer noen slike kjøretøy på markedet og i tilfelle de skulle slå an og i tilfelle det skulle bli et framtidig mangfold av hydrogenkjøretøy.

Ambisjonene er 100% nullutslipp personbiler og lette varebiler fra 2025. Vi er i rute dit, bare ikke regjeringa snubler på oppløpet. Det er egentlig ikke noe å utsette på ambisjonene. De er skyhøye fra før.

  • Like 7
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Hvorfor bygge ut noe som ingen vil ha? Og hvorfor skal regjeringen (og oss skattebetalere) kaste penger i do på dette? 🤷‍♂️

  • Like 8
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Norge produserer hverken lastebiler eller fly.

Vi leverer  utstyr til lastebiler og fly, og vi har også flere flyselskap, som kan investere inn i RE for å produsere eget "fuel" slik ASKO gjør for seg selv til sine hydrogenlastebiler og firmabiler. Det er fult mulig å investere i RE med norske underleverandører i tillegg for den biten. 

Simen1 skrev (30 minutter siden):

Ambisjonene er 100% nullutslipp personbiler og lette varebiler fra 2025. Vi er i rute dit, bare ikke regjeringa snubler på oppløpet. Det er egentlig ikke noe å utsette på ambisjonene. De er skyhøye fra før.

Første gang jeg ser at ambisjonene ikke kunne vært bedre av noen som prøver å diskutere for klimaendringer. Vi kan løse mer enn lette varebiler med dagens teknologi, og vi må starte for å nå mål inn mot 2030-2040 og 2050 i tillegg. 

bshagen skrev (10 minutter siden):

Hvorfor bygge ut noe som ingen vil ha? Og hvorfor skal regjeringen (og oss skattebetalere) kaste penger i do på dette?

Hele industrien vil ha tilgang til billigere hydrogen enn grå hydrogen med CO2 påslag som vil øke over tid. Dette er altså endemålet, men dit når man tregt om man ikke tar de enkleste og lavest hengende fruktene først. Diesel er enklere å konkurrere mot enn kull og naturgass i starten, og det å erstatte diesel  vil hjelpe til med å erstatte kull og naturgass senere, til og med bunkerfuel og jetfuel. 

Edited by oophus

Share this post


Link to post
Dovreekspressen skrev (1 minutt siden):

Vent og se hva som skjer ellers i verden, sier nå jeg. Vi har gjort vår innsats med batteribiler. La noen andre prøve ut hydrogen.

Da gjør vi samme feil som med solceller, ettersom vi var verdensledende der også en periode. 

Share this post


Link to post
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Alternativet er å gå i hi og isolere seg fra omverdenen. Det er ikke til å komme fra at det kommer stadig flere og flere hydrogennyheter, hvilket mange har store problemer med (av en eller annen grunn som redsel for spøkelser og massive fordommer)!

Alternativet er å sitte stille i båten og sjå om det er noken segment der hydrogen som energibærer gir meining. I et system med rikelig fornybar elektrisitet tror eg hurtigbåter ville vere det mest aktuelle, men det er ingen plass det er aktuelt. Så lenge utsleppet er lavere med fossil diesel er satsing på hydrogen berre å brenne penger. 

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Fin tittel på denne tråden, "Hvordan får vi fart på hydrogen­satsingen i Norge?"

Da er det fryktelig fristende å svare SUBSIDIER!! :D

 

Det har gått med noen hundre mill for å bygge et antall hydrogenstasjoner som med 2* unntak er nedlagt, vi skal nå begynne på nytt?!? 

 

*Av de to unntakene har en eksplodert og en er faktisk åpen..

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Det har gått med noen hundre mill for å bygge et antall hydrogenstasjoner som med 2* unntak er nedlagt, vi skal nå begynne på nytt?!? 

Få inn kjøretøy så er ikke de andre stasjonene forutenom kjørbo stasjonen fjernet og kan reåpnes. 

Share this post


Link to post
oophus skrev (4 minutter siden):

Få inn kjøretøy så er ikke de andre stasjonene forutenom kjørbo stasjonen fjernet og kan reåpnes. 

Fordi hydrogenbiler selger fantastisk bra i Norge?

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
oophus skrev (51 minutter siden):

Da gjør vi samme feil som med solceller, ettersom vi var verdensledende der også en periode. 

Vi har aldri vært ledende på produksjon av vogntog eller fly, uansett drivstoff. Vi har levert deler til satelitter, romferger, jagerfly og mye annet, uten at vi kan kalle det noe annet enn et halmstrå inn i disse bransjene. Vi må gjerne eksportere hydrogenrelaterte varer, men det er kontraproduktivt for handelsbalansen å gjøre kostbare hjemkjøp av hele vogntog og fly i den hensikt å hjelpe vår egen industri.

  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (17 minutter siden):

Fordi hydrogenbiler selger fantastisk bra i Norge?

Er dette den hundrede gangen du stiller det samme spørsmålet med det åpenbare svaret? 

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Vi har aldri vært ledende på produksjon av vogntog eller fly, uansett drivstoff. Vi har levert deler til satelitter, romferger, jagerfly og mye annet, uten at vi kan kalle det noe annet enn et halmstrå inn i disse bransjene. Vi må gjerne eksportere hydrogenrelaterte varer, men det er kontraproduktivt for handelsbalansen å gjøre kostbare hjemkjøp av hele vogntog og fly i den hensikt å hjelpe vår egen industri.

Vi har betydelig større linker inn i dette segmentet med produsenter og underleverandører her, enn for vanlige biler og elbiler. 
Vi har batteriprodusenter som fokuserer seg på typisk maritime områder, som fint kunne vært en god løsning for H2-tog. Vi har også utstyrsleverandører som leverer tanker, og elektrolyse. Altså bygger vi norske arbeidsplasser i betydelig større grad en andre midler vi har brukt for CO2 kutt. 

Share this post


Link to post
oophus skrev (1 minutt siden):

Vi har betydelig større linker inn i dette segmentet med produsenter og underleverandører her, enn for vanlige biler og elbiler. 
Vi har batteriprodusenter som fokuserer seg på typisk maritime områder, som fint kunne vært en god løsning for H2-tog. Vi har også utstyrsleverandører som leverer tanker, og elektrolyse. Altså bygger vi norske arbeidsplasser i betydelig større grad en andre midler vi har brukt for CO2 kutt. 

Så, hvorfor kan vi ikke bare fokusere på å eksportere disse produktene?

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Så, hvorfor kan vi ikke bare fokusere på å eksportere disse produktene?

Jeg har jo forklart det før? Etterspørselen er ikke stor nok om man kun kutter ut alt forutenom noen få segmenter. Alt gir jo drakraft for å kunne oppnå storskalafordeler for kostandskutt som igjen åpner flere og flere områder over tid. 

Share this post


Link to post
oophus skrev (6 minutter siden):

Er dette den hundrede gangen du stiller det samme spørsmålet med det åpenbare svaret? 

Ooo, likte ikke det spørsmålet gjorde du? Hvorfor skal vi 'få inn kjøretøy' om ingen vil kjøpe dem?

  • Like 6
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Ooo, likte ikke det spørsmålet gjorde du? Hvorfor skal vi 'få inn kjøretøy' om ingen vil kjøpe dem?

Er bare slitsomt å si det samme til den samme personen flere ganger. Det er vekst globalt sett for hydrogenbiler. Her i norge så har dem altså ikke fyllemuligheter, og det burde som sagt være åpenbart hvorfor de ikke selges. De hadde vekst selv her før eksplosjonen på kjørbo. Ikke galt det med kun noen fåtalls stasjoner tilgjengelig da, og 2 biler tilgjengelig. 

Edited by oophus

Share this post


Link to post

Jeg har sett på TU som et teknisk ballansert tidsskift , utgått fra ingeniørmesige tekniske fakta, basert på naturlovenes suverenitet, og teknisk integritet kombinert med god kritisk journalistikk, inntil nå...

Hydrogeninteressenes massive politiske kampamje og TUs redaksjonell

nikkedukke - halleluja artikler og manglende søken etter objektive analyser i henhold til professjonell kritisk journalistikk er uholdbart ..

Dette er en skuffelse og tjener TUs redaksjon til liten ære..

Her pøses det på med mer og mindre troverdige termodynsamisk alkymi uten å nevne ordet Sikkerhet og utfordringer ved bruk av Hydrogen i det sivile samfunn som et problem i det hele tatt

Et spesielt uansvarlig formål er fremdrift av passasjerfartøy.

Dette er etablering av uansvarlig risiko for liv og helse, kun for politisk symbolpolitiske formål om en null visjon uten sammenheng med det globale energibildet i tillegg til det massive sikkerhetsproblemet.

Hallelujastemningen når det gjelder biler hopper glatt over at hydrogen som drivstoff i biler angår hele transportnettverket som byer, tunelle, ferger, og garasjer i tillegg til kjøretøyer, sjåførrer og passasjerer, last og sikkerhet....

Infrastrukturen er ikke tilrettelagt for Hydrogen kjøretøyer og de bør heller aldri tillates brukt i sivile kjøretøy..

Tenk deg en middels fellesgarasje under med 200 parkeringsplasser under en 10 etasjers boligblokk.

En ekspllosjon her er av katastrofale dimensjoner.

I tillegg har Justisministeren tydeligvis bevisst lagt Politi Etterforkninen av Kjørboulykken med Hydrogen eksosjonen i 2019 i skuffen i håp om at den blir glemt.

Det blir den ikke og flere av oss begynner å bli utålmodige og fly fobanna over sendrektigheten.

Heldigvis er det valg neste år og noen av oss har denne sendrektigheten høyt på våre politiske agenda og valg av parti....

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...