Gå til innhold

Hvordan får vi fart på hydrogen­satsingen i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (1 minutt siden):

En elbil bør kanskje slippe avgifter for CO2-utslipp?

Det er jo et helt annet tema. Jeg er for CO2 avgifter, og jeg mener vi snarest må få på plass en mer rettferdig måte å avgiftslegge på. For tilfellet elbiler, så burde utslipp ved produksjon blitt avgiftsbelagt. Slik det er nå vil land som driter i klima kunne eksportere varer til oss billigere enn land som tar kostnaden med klimakutt. Dette er svært uheldig, er du ikke enig i det?

Hva som kalles CO2 avgift på engangsavgiften er også ren semantikk. Det eneste formålet er vel å kunne gi hybrider lettelser også, så jeg kan ikke se at spørsmålet ditt gir mening. Alle avgiftslettelsene på biler er vel i realiteten knyttet til reduksjon av klimautslipp? At en del av det faktisk kalles for CO2 er vel i denne sammenheng likegyldig.

Når det gjelder elbiler spesielt, så har jeg vel mange ganger sagt at jeg inntil få år siden støttet norsk politikk helhjertet, nettopp fordi elbiler var i en sårbar fase og trengte starthjelp. At politikken fortsetter praktisk talt uendret neste år er et ran av verdier fra neste generasjon, gitt EU sin nye politikk på området.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kahuna skrev (19 timer siden):

Så, de venter bare på mer subsidier? Vi har subsidiert hydrogenbilen nok allerede.

Nå har vi heldigvis en oppegående politisk talsmann i MDG som vet å sette skapet der det hører hjemme. Det kan bety slutten for å kaste mer skattepenger etter en hydrogenstrategi som ikke fungerer. Jeg har mistet tellingen på hvor mange hundre millioner som har vært kastet bort på dette tullet, som har gitt et salg av hydrogen fra pumpene på 1,6 millioner kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Nå har vi heldigvis en oppegående politisk talsmann i MDG som vet å sette skapet der det hører hjemme. Det kan bety slutten for å kaste mer skattepenger etter en hydrogenstrategi som ikke fungerer. Jeg har mistet tellingen på hvor mange hundre millioner som har vært kastet bort på dette tullet, som har gitt et salg av hydrogen fra pumpene på 1,6 millioner kroner.

 Det er i utgangspunktet mot tungtransporten man skal finne løsninger. En av dem er som sagt å subsidiere nullutslipp med CO2 skatt for ton/km. Dette ville vært en løsning som ville solgt flere BE lastebiler også, bare sånn at du er klar over det. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

 Det er i utgangspunktet mot tungtransporten man skal finne løsninger. En av dem er som sagt å subsidiere nullutslipp med CO2 skatt for ton/km. Dette ville vært en løsning som ville solgt flere BE lastebiler også, bare sånn at du er klar over det. 

Nei, du snakker om straffing av fossile vogntog. Ikke om subsidiering av hydrogen / el-vogntog. Pisk og gulrot er ikke det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Nei, du snakker om straffing av fossile vogntog. Ikke om subsidiering av hydrogen / el-vogntog. Pisk og gulrot er ikke det samme.

Ja? Straffing av fossile vogntog for å bruke de pengene til å subsidiere nullutslipp som i dag er dyrere enn de fossile alternativene. 

Du har kjempet hardt for å pirke syns jeg, uten å diskutere hva jeg faktisk skrev, og meningen du garantert har fått med deg i det. 

Lenke til kommentar
On 10/15/2020 at 10:46 PM, UBWB96K9 said:

Jeg har sett på TU som et teknisk ballansert tidsskift , utgått fra ingeniørmesige tekniske fakta, basert på naturlovenes suverenitet, og teknisk integritet kombinert med god kritisk journalistikk, inntil nå...

Hydrogeninteressenes massive politiske kampamje og TUs redaksjonell

nikkedukke - halleluja artikler og manglende søken etter objektive analyser i henhold til professjonell kritisk journalistikk er uholdbart ..

Dette er en skuffelse og tjener TUs redaksjon til liten ære..

Her pøses det på med mer og mindre troverdige termodynsamisk alkymi uten å nevne ordet Sikkerhet og utfordringer ved bruk av Hydrogen i det sivile samfunn som et problem i det hele tatt

Et spesielt uansvarlig formål er fremdrift av passasjerfartøy.

Dette er etablering av uansvarlig risiko for liv og helse, kun for politisk symbolpolitiske formål om en null visjon uten sammenheng med det globale energibildet i tillegg til det massive sikkerhetsproblemet.

Hallelujastemningen når det gjelder biler hopper glatt over at hydrogen som drivstoff i biler angår hele transportnettverket som byer, tunelle, ferger, og garasjer i tillegg til kjøretøyer, sjåførrer og passasjerer, last og sikkerhet....

Infrastrukturen er ikke tilrettelagt for Hydrogen kjøretøyer og de bør heller aldri tillates brukt i sivile kjøretøy..

Tenk deg en middels fellesgarasje under med 200 parkeringsplasser under en 10 etasjers boligblokk.

En ekspllosjon her er av katastrofale dimensjoner.

I tillegg har Justisministeren tydeligvis bevisst lagt Politi Etterforkninen av Kjørboulykken med Hydrogen eksosjonen i 2019 i skuffen i håp om at den blir glemt.

Det blir den ikke og flere av oss begynner å bli utålmodige og fly fobanna over sendrektigheten.

Heldigvis er det valg neste år og noen av oss har denne sendrektigheten høyt på våre politiske agenda og valg av parti....

Det er Sikkerhet og utfordringer ved bruk av andre energilagringsmetoder også.  'Ett elbilbatteri kan være vanskelig å slukke en brann i og det inneholder faktisk nok strøm til potensielt ta livet av en person eller flere i samme bil.

Dette problemet blir å øke etterhvert som man får kraftigere batterier.

 

Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 minutter siden):

Det er Sikkerhet og utfordringer ved bruk av andre energilagringsmetoder også.  'Ett elbilbatteri kan være vanskelig å slukke en brann i og det inneholder faktisk nok strøm til potensielt ta livet av en person eller flere i samme bil.

Dette problemet blir å øke etterhvert som man får kraftigere batterier.

Vanlige 12V-batterier i biler inneholder faktisk også nok strøm til å ta livet av en eller flere personer i samme bil. Men begge deler er oppkonstruerte teoretiske scenarier og ikke reelle problemer. Jeg har til dags dato ikke hørt om et eneste dødsfall på grunn av batterier i hverken elbil eller vanlige biler.

Når det gjelder brannrisiko så har alle biler brannrisiko på grunn av brennbart interiør, plast-detaljer, dekk m.m. Batterier viser seg å være særdeles trygge i en brann. Et eksempel på det er storbrannen i parkeringshuset på Sola lufthavn, der det ikke var noe som tydet på at noen av batteripakkene hadde tatt fyr. I evalueringen av brannen oppgir de også at elbiler ikke bidro til å spre brannen ut over det normale. At elbiler er brannsikkerhetsmessig overlegne bekreftes også i ulike brannstatistikker fra hele verden. Brann i elbiler får gjerne store medieoppslag, men antallet slike branner er betydelig lavere enn for biler generelt.

Logikken om at dette "problemet" vil øke etter hvert som batteriene blir kraftigere er for simpel logikk. Du glemmer å ta hensyn til at nyere biler og batterier forbedres på mange fronter. Blant annet ved at battericellene får stadig mindre brannfarlig sammensetning, flere og bedre brannsikre skott mellom cellene, bedre kjøling, bedre kortslutningsvern osv. Hvordan alle disse tingene slår ut til sammen vil vise seg i brannstatistikkene. Hittil har jeg ikke sett noe som tyder på at logikken du brukte stemmer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 12/2/2020 at 8:46 AM, Simen1 said:

Vanlige 12V-batterier i biler inneholder faktisk også nok strøm til å ta livet av en eller flere personer i samme bil. Men begge deler er oppkonstruerte teoretiske scenarier og ikke reelle problemer. Jeg har til dags dato ikke hørt om et eneste dødsfall på grunn av batterier i hverken elbil eller vanlige biler.

Når det gjelder brannrisiko så har alle biler brannrisiko på grunn av brennbart interiør, plast-detaljer, dekk m.m. Batterier viser seg å være særdeles trygge i en brann. Et eksempel på det er storbrannen i parkeringshuset på Sola lufthavn, der det ikke var noe som tydet på at noen av batteripakkene hadde tatt fyr. I evalueringen av brannen oppgir de også at elbiler ikke bidro til å spre brannen ut over det normale. At elbiler er brannsikkerhetsmessig overlegne bekreftes også i ulike brannstatistikker fra hele verden. Brann i elbiler får gjerne store medieoppslag, men antallet slike branner er betydelig lavere enn for biler generelt.

Logikken om at dette "problemet" vil øke etter hvert som batteriene blir kraftigere er for simpel logikk. Du glemmer å ta hensyn til at nyere biler og batterier forbedres på mange fronter. Blant annet ved at battericellene får stadig mindre brannfarlig sammensetning, flere og bedre brannsikre skott mellom cellene, bedre kjøling, bedre kortslutningsvern osv. Hvordan alle disse tingene slår ut til sammen vil vise seg i brannstatistikkene. Hittil har jeg ikke sett noe som tyder på at logikken du brukte stemmer.

Jeg har da ikke sagt at mye dødsfall har skjedd i Norge, men det har vært nære på flere ganger

er egentlig bare flaks og oppmerksomhet at det hitill ikke har gått galt og da sikter jeg selfølgelig til det som står i Norske aviser og det som gjelder norske Forhold.

Verdensbasis er litt vanskligere

Media her i Norge er jo ikke bestandige flinke til å rapportere om slike ting

siden det er mer enn nok nyheter å ta av.

I tilegg til Sola kan du også plusse på MF Ytterøyningen som ble bemmannet av Nordled 

Norske Nrk rapporte dog om 12 brannmenn som ble tatt til sykehus på grunn av at man fryktet at de hadde blitt eksponert av farlige gasser.

https://www.nrk.no/vestland/har-funne-arsaka-til-brannen-pa-ferja-mf-_ytteroyningen_-i-kvinnherad-1.14817180

https://www.nrk.no/vestland/da-ruben-opna-dora_-velta-det-svart-royk-ut-av-batterirommet-1.14747935

 

Og man kan jo heller ikke sette noen kunstig grense på hvilken batteritegnologi man bruker

det blir å ta mange år før batteritekologi og tillhørende sikkerhetsstandarder blir standarisert

Tesla deler jo ikke batteritekologien sin med så mange andre.

Mange produsenter bruker sine egne løsninger og gamle teknologier innen batteri er hverken forbudt eller faset ut enda.

Så det du snakker om er standarder som må vedtas Politisk innen Eu eller internasjonalt

mer brannsikre batterier etc.

 

 

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 time siden):

I tilegg til Sola kan du også plusse på MF Ytterøyningen som ble bemmannet av Nordled 

Tja, da er du jo over på en diskusjon om båter. Har ikke satt meg så mye inn i det, men regner med at man finner samme tendens i båter som i biler. Altså at det er større risiko for brann i en fossilbåt enn i en elbåt.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Simen1 said:

Tja, da er du jo over på en diskusjon om båter. Har ikke satt meg så mye inn i det, men regner med at man finner samme tendens i båter som i biler. Altså at det er større risiko for brann i en fossilbåt enn i en elbåt.

hørt om bilferger før?

Tror ikke det hadde spilt noen rolle dersom det hadde tatt fyr i en av bilene på en ferge.

Brann på båter er uansett noe det værste du kan få uavhengig om brannen utartet seg fra ett skips motorom eller en bil

på ett skipsdekk.

14 hours ago, Simen1 said:

Tesla benytter blant annet ganske så vanlige 18650 og 21700 Panasonic-celler som kan kjøpes av hvem som helst.

Pussig at Tesla er en av de bilene med lengst rekkevidde da

det er ett par merker til som har tilsvarende avstander eller noen som har til og med lengre

Men disse har igjen ofte andre løsninger.

Og jeg sa heller ikke at Tesla ikke delte batteriteknologien med noen

jeg sa at de ikke deler den med så mange andre.

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
On 12/14/2020 at 4:51 PM, oophus said:

https://usercontent.one/wp/www.everfuel.com/wp-content/uploads/2020/12/201214_SER_EverfuelAlna.pdf

Tok ikke lange tiden fra Everfuel annonserte interesse for å bygge infrastruktur i Norge til første anbud var vunnet. 
 

Dette er bra

Jo flere valgmuligheter for å kjøre grønt jo bedre er det

Det er også kommet noen nyheter om batterifabrikk i Arendal

gir også mange arbeisplasser

Morro at industri av såpass størrelse etablerer seg i Norge

https://www.nrk.no/sorlandet/legger-batterifabrikk-til-eyde-energipark-i-arendal-1.15300917

Det eneste jeg kan være litt kritisk til er at man ikke etblerte industriområdet i nærhet til Jernbane

Det blir mye tilkjøring og utkjøring med store lastebiler

både av råmatrialer som skal inn og av ferdige produkter som skal ut.

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...