Gå til innhold

Kan (el)sykler være en løsning for å nå nullutslippmålet?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Theo343 said:

Jeg og flere som sykler fra kolbotn, nordstrand, holmlia, asker, skøyen osv til sentrum (oslo S) og frogner majorstua har sluttet å sykle om vinteren pga. høy risiko på glatte veier selv med pigg, mørkt, harde ujevnheter (frossent) osv.

Hva slags piggdekk? Ikke alle dekk er født like.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PingEnt skrev (1 time siden):

Har syklet flere år uansett vær i Oslo. Over store deler av byen. Aldri vært et problem.

Dette viser bra problemet med sykkelpolitikken i Oslo. Den styres av en gjeng hardocre syklister som påstår at det er utrolig deilig å humpe avgårde på tråsykkel i ti minus, holke, sludd, snøskavler, kuling og stummende mørke. Og kan ikke forestille seg at ikke alle andre synes det er like moro.

Realiteten er at jeg og det store flertallet parkerer sykkelen for vinteren fordi vi synes det er ubehagelig og utrygt og den enorme satsingen på sykkelveier vil ikke endre noe på det.

Hva vi skje når Oslos regjerende sykkelparti innser dette? Jo, det de vanligvis gjør. Tvang.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, uname -l said:

Dette viser bra problemet med sykkelpolitikken i Oslo. Den styres av en gjeng hardocre syklister som påstår at det er utrolig deilig å humpe avgårde på tråsykkel i ti minus, holke, sludd, snøskavler, kuling og stummende mørke. Og kan ikke forestille seg at ikke alle andre synes det er like moro.

Realiteten er at jeg og det store flertallet parkerer sykkelen for vinteren fordi vi synes det er ubehagelig og utrygt og den enorme satsingen på sykkelveier vil ikke endre noe på det.

Hva vi skje når Oslos regjerende sykkelparti innser dette? Jo, det de vanligvis gjør. Tvang.

I den tiden sykkelpolitikken til Oslo har tatt fart bodde jeg ikke i Oslo og har ikke hatt noe å gjøre med utformingen. Rart du da insinuerer at det er folk som meg som har noe med dette, eller at innlegget mitt viser noe som helst.

Jeg skjønner du er redd, men kanskje du skal prøve skikkelig piggdekk på sykkelen? Det er veldig, veldig uproblematisk. 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (7 minutter siden):

I den tiden sykkelpolitikken til Oslo har tatt fart bodde jeg ikke i Oslo og har ikke hatt noe å gjøre med utformingen. Rart du da insinuerer at det er folk som meg som har noe med dette, eller at innlegget mitt viser noe som helst.

Det er holdningen. Det at du synes sykling midt på vinteren er kjempefint så synes ikke alle det. Samme hvor mye forslag til remedier du har for å komme fra A til B på tråsykkel vinterstid.

PingEnt skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner du er redd, men kanskje du skal prøve skikkelig piggdekk på sykkelen? Det er veldig, veldig uproblematisk. 

De omtrent 90% som parkerer sykkelen om vinteren vet godt at piggdekk er noe som eksisterer. Hovedpoenget her er at sykkel er vel og bra, men det er begrenset hvor stor effekt en satsing på sykkel vil gi med mindre den globale oppvarmingen virkelig får fart på seg.

Som løsning på Oslos transportproblem så er sykkelsatsingen omtrent bortkastet. Og det går utover det som virkelig monner, nemlig kollektivtrafikk hvor MDG trekker bena etter seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen byer i Norge som er tilrettelagt for sykling
Ja, de bygger sykkelveier her og der, men det er ingen sammenheng 
Det er lettere å finne parkering for elbilen, både hjemme og på jobb, da den kan stå ute
Svært få arbeidsplasser som har parkering for sykkel inne
Det finnes ingen krav om sykkelparkering, det er krav om bilparkering

Brøyteprioritering i dag: Buss > Bil > Gang >>>> Sykkel  (Mange plasser er det gang- og sykkelvei, som går under Gang)
Prioriteringen burde være Buss > Sykkel > Gang > Bil

Trondheim koster Midtbyen hver dag, mens noen gater/fortau i byen ikke blir kostet før langt utpå sommeren
Det er livsfarlig å sykle på grus oppå asfalten

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 hours ago, Simen1 said:

Norsk dustepolitikk strekker seg lengre enn det. Kommunestyret i Tromsø reiste på "studietur" til København for å legge sykkelstrategien. Etter en fuktig helg med utepils, puber og røde pølser, på vårparten mens det ennå var snøstorm på Skarven, så kom de hjem og lanserte en storslått plan "sykkelbyen Tromsø", der de skulle bruke bilistenes penger på å bygge sykkelveier som aldri før.

På samme måte som at en kan få noe nyttig ut av å gjøre medisinske eksperimenter på rotter før en gjør dem på mennesker, kan en også få noe nyttig ut av å dra til byer der sykkelpolitikken har lønnet seg. Det betyr ikke at en mener de to har like forutsetninger, men at erfaringer fra det ene kan gi verdifull informasjon for det andre.

 

Det betyr ikke at man skal kopiere det som er gjort, eller at man blindt skal tro at bare en gjør det samme som i København, så går det akkurat like bra i norske byer. Det betyr at København kan ha lært ting man også bør tenke på i Norge. Det kan være alt fra hvordan man best lager lyskryss, til fornuftig og tyverisikker sykkelparkering, osv.

Lenke til kommentar

Kan dere ikke komme tilbake til tema? Som er elbiler.

Ordet 'sykkel' forekommer ikke i det hele tatt i artikkelen men er hovedtema i ca de siste 40% (har ikke fin-telt) av kommentarene.

Statistikk: 2 forekomster på min (*) side 3 av kommentarene, 24 på side 4, 55 på side 5 og 25 så langt på side 6

(*) ikke med er mine ekskluderte skribenter

Endret av trikola
lagt til statistikken, oppdatert
  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, trikola said:

Kan dere ikke komme tilbake til tema? Som er elbiler.

Forumstrukturen er flat, hadde det vært trestruktur kunne slike avgreninger levd sine egne liv uten å "forstyrre" hovedtråden.

Paradokset som diskuteres er målsetningen om at det bare skal selges "nullutslippsbiler" i 2025. Samtidig har man et mål om null vekst i biltrafikken og det argumentes for at elektriske biler må beholde fordelene med gratis/rabattert bom og gratis parkering. Disse to målene er i konflikt men det argumenteres for at privatbilen har en viktig funksjon for å redusere spredning av virus og at buss/sykkel har klare begrensninger både når det gjelder smittespredning og komfort.

Samtidig er det ingen grunn til å utelukke at ladbare hybrider skal ha samme fordeler som elektriske biler i "nullutslippssonene" hvis de kjører elektrisk der.

Politikken som føres er mer myntet på å kåre en teknologivinner på forhånd istedenfor å få mest mulig utslippsreduksjon samtidig som skattebetalerene påføres færrest mulig ulemper/kostnader. Politikken burde være teknologinøytral og markedet vil bestemme hvilke løsninger som er "best".

 

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 timer siden):

På samme måte som at en kan få noe nyttig ut av å gjøre medisinske eksperimenter på rotter før en gjør dem på mennesker, kan en også få noe nyttig ut av å dra til byer der sykkelpolitikken har lønnet seg. Det betyr ikke at en mener de to har like forutsetninger, men at erfaringer fra det ene kan gi verdifull informasjon for det andre.

 

Det betyr ikke at man skal kopiere det som er gjort, eller at man blindt skal tro at bare en gjør det samme som i København, så går det akkurat like bra i norske byer. Det betyr at København kan ha lært ting man også bør tenke på i Norge. Det kan være alt fra hvordan man best lager lyskryss, til fornuftig og tyverisikker sykkelparkering, osv.

Akkurat den turen jeg snakket om hadde minimalt med "faglig innhold" for å overbevise revisoren om at det kunne finansieres av skattebetalernes penger. Hovedinnholdet var pubrunder, utepils og røde pølser. Unødvendig å si, men de fikk så ørene flagret i avisinnlegg og artikler i lang tid etter det der. Det er selvsagt ikke første eller siste gang de har vist forakt for innbyggerne og våre hardt betalte penger. Kan jo nevne at kommunale avgifter har skutt i været siden den gangen og penger brukt på prestisjeprosjekter som har sprukket pga kommunestyrets inkompetanse som bestillere av byggeprosjekter. Men nok om den økonomiske holdningen deres nå og over til sykkel igjen. Kommunestyret, med sin første MGP-representant i spissen la opp en sykkelplan som langt på vei tok utgangspunkt i flat dansk topografi og klima.

Jeg vet du har sagt tidligere at du har syklet i Tromsø året rundt for noen år siden og påsto det var uproblematisk og at alle burde tenke som deg. Det viser jo egentlig bare manglende forståelse for andres situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
9 hours ago, Simen1 said:

Akkurat den turen jeg snakket om hadde minimalt med "faglig innhold" for å overbevise revisoren om at det kunne finansieres av skattebetalernes penger. Hovedinnholdet var pubrunder, utepils og røde pølser. Unødvendig å si, men de fikk så ørene flagret i avisinnlegg og artikler i lang tid etter det der. Det er selvsagt ikke første eller siste gang de har vist forakt for innbyggerne og våre hardt betalte penger. Kan jo nevne at kommunale avgifter har skutt i været siden den gangen og penger brukt på prestisjeprosjekter som har sprukket pga kommunestyrets inkompetanse som bestillere av byggeprosjekter. Men nok om den økonomiske holdningen deres nå og over til sykkel igjen. Kommunestyret, med sin første MGP-representant i spissen la opp en sykkelplan som langt på vei tok utgangspunkt i flat dansk topografi og klima.

Jeg vet du har sagt tidligere at du har syklet i Tromsø året rundt for noen år siden og påsto det var uproblematisk og at alle burde tenke som deg. Det viser jo egentlig bare manglende forståelse for andres situasjoner.

Hvorfor gjentar du denne stråmannen hvor jeg sier at alle kan sykle? Det har jeg ikke sagt, og det mener jeg ikke. Jeg sier at flere kan sykle. Ifølge undersøkelser så mange som halvparten av dem som i dag kjører bil. Det hadde vært fint om du debatterte mot faktiske påstander, ikke påstander du innbiller deg.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (3 minutter siden):
Dubious skrev (13 minutter siden):

Hovedgrunnen til at mange ikke sykler er at de ikke har noen plass å parkere sykkelen på jobb, men de har bilparkering

Ja, det er nok en grunn til at Oslo sponser innendørs sykkelparkering.

Ved alle arbeidsplassene i byen? Det var raust av Oslo kommune. Men er nok det som må til. Pluss oppvarma isfrie kontinuerlige sykkelstier på kryss og tvers gjennom byen. Men MGP er vel på vei med å gjennomføre dette. Neste blir vel at polikerne fra Købehavn kommer til Oslo for å se hvordan det virkelig skal gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (41 minutter siden):

Hvorfor gjentar du denne stråmannen hvor jeg sier at alle kan sykle? Det har jeg ikke sagt, og det mener jeg ikke. Jeg sier at flere kan sykle. Ifølge undersøkelser så mange som halvparten av dem som i dag kjører bil. Det hadde vært fint om du debatterte mot faktiske påstander, ikke påstander du innbiller deg.

Beklger om jeg tok munnen for full der. Var det 60% som sa de kunne sykle til jobben i den undersøkelsen?

Dubious skrev (28 minutter siden):

Hovedgrunnen til at mange ikke sykler er at de ikke har noen plass å parkere sykkelen på jobb, men de har bilparkering

Det er nok bare en av mange grunner. Jeg kommer fort på flere: Vær, føre, luftkvalitet, tidsklemma, svette klær på jobben vs dusjmuligheter, logistikken i å ta to fluer i en smekk: først jobb og så innom butikken på vei, svette klær når man kommer hjem, risiko for eget liv og helse langs veiene og komfort.

Storstilt bygging av trygge sykkelparkeringer kan nok hjelpe på for noen, uten at det gjør Norge til Beijing anno 1990. Bilen er nødvendig for veldig mange i dagens samfunn, da må vi også legge til rette for det og gjøre det beste ut av det, blant annet klimamessig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
9 minutes ago, Hanhijnn said:

Ved alle arbeidsplassene i byen? Det var raust av Oslo kommune. Men er nok det som må til. Pluss oppvarma isfrie kontinuerlige sykkelstier på kryss og tvers gjennom byen. Men MGP er vel på vei med å gjennomføre dette. Neste blir vel at polikerne fra Købehavn kommer til Oslo for å se hvordan det virkelig skal gjøres.

Bra du gjør ditt for å holde debatten seriøs. Ja, bedrifter kan også få støtte til sykkelparkering. Det hjelper til, ganske mye. Vet om flere arbeidsplasser hvor de har gjort om "direktørparkeringen" innedørs til sykkelparkering. Det hjelper godt på.

Oppvarming er ikke realistisk, og heller ikke nødvendig. Moderne vintersykkeldekk er trygge på is.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Simen1 said:

Beklger om jeg tok munnen for full der. Var det 60% som sa de kunne sykle til jobben i den undersøkelsen?

47%, dette var dog landsdekkene. I Akershus var det 60%. 

 

Quote

Det er nok bare en av mange grunner. Jeg kommer fort på flere: Vær, føre, luftkvalitet, tidsklemma, svette klær på jobben vs dusjmuligheter, logistikken i å ta to fluer i en smekk: først jobb og så innom butikken på vei, svette klær når man kommer hjem, risiko for eget liv og helse langs veiene og komfort.

Storstilt bygging av trygge sykkelparkeringer kan nok hjelpe på for noen, uten at det gjør Norge til Beijing anno 1990. Bilen er nødvendig for veldig mange i dagens samfunn, da må vi også legge til rette for det og gjøre det beste ut av det, blant annet klimamessig.

Igjen, det er sikkert folk som har gode grunner til ikke å sykle, men det handler om å fange opp dem som har grunner som lett kan gjøres noe med. Hvis en ikke sykler pga. dårlig sykkelparkering, er det noe flere bedrifter (selvfølgelig ikke alle) kan gjøre noe med. Til og med dusjing er noe en kan gjøre noe med (og med elsykkel skal det godt gjøres at en blir svett).

Hvis en får 50% reduksjon av biltrafikken rundt Oslo-regionen, vil det gjøre underverker for resten av bilistene. Med dagens infrastruktur betyr det en nesten køfri opplevelse for resten som faktisk kjører.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Oppvarming er ikke realistisk, og heller ikke nødvendig. Moderne vintersykkeldekk er trygge på is.

Ikke på stålis/væris. Jeg sykler endel selv her på nordvestlandet.

Jeg syklet en vinter ca. 10 km hver vei til/fra jobb.

1) Sykkelsti og fortau var ALDRI brøytet når jeg skulle på jobb. Kanskje når jeg skulle hjem, men ikke sikkert. Var ofte sørpe som var delvis frossent, og som sykkelhjulet delvis datt gjennom, og delvis ikke. Var en kamp å komme seg framover.

2) Kom fram hver dag gjennomsvett, UTEN noen dusjmulighet. Satt i åpent kontorlandskap med mange andre, som IKKE satte særlig pris på svettelukta.

3) Sykkelen måtte stå ute og snø ned. Var gjerne dekket med is når jeg skulle kjempe meg hjemover.

Selvfølgelig bedre med elsykkel, men langt fra bra nok.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...