Gå til innhold

Kan (el)sykler være en løsning for å nå nullutslippmålet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, PingEnt said:

Hvorfor det? Alt du har kommet med er anekdoter fra egen erfaring. Nå kommer han med sine erfaringer. De er like mye verdt.

 

Den eneste som har kommet med statistikk her er jeg, med spørreundersøkelsen som viser at 47% av de som kjører til jobb i dag, sier de kunne ha syklet.

Sa jeg at jeg spurte fordi det var anekdotisk? Jeg spør fordi det var uklart hva som er grunnlag for anekdoten. Et helt normalt oppfølgingspørsmål i resten av verden enn din.

Selvf. er det mange som kjører bil i dag som kunne syklet. Det er irriterende mange med godt under 20km til jobb som burde syklet men som tar bilen med en haug med unnskyldninger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
33 minutes ago, PingEnt said:

Erfaring fra enkeltpersoner om generelle tilstander for dusjmuligheter er, er ganske verdiløst i denne sammenhengen. Vi har ingen anelse om du a) lyver eller b) ikke har nok oversikt. Hvordan skal vi bestride dine påstander hvis de ikke kan etterpøves? En påstand som ikke kan etterpøves er ganske verdiløs. Skal vi faktisk diskutere dette må vi ha tallgrunnlag. 

Når det er sagt, er det nok et tiltak for mer sykling å isentiviere til mer dusjmulighet på jobb, men det er ikke vinn eller forsvinn. Det er igjen mulig for mange å komme frem til jobb uten å bli svett, eller rettere sagt så svett at det blir et problem med tanke på lukt. Man trenger ikke at 100% av befolkningen sykler, og en trenger heller ikke at 100% av de som sykler dusjer på jobb. 

Alle spørreundersøkelser utføres mot de samme mennesker som vi snakker med hver dag på jobb, i sykkelklubber osv. så nei det er neppe verdiløst. At man skulle ha motivasjon for å sitte å lyve om noe så bagatellmessig er bare sludder.

Ingen har forsøkt å bestride at en god spørreundersøkelse ikke har verdi, har vi vel? Men det som er verdt å nevne i den sammenheng er at slike resultater lett kan vinkles for å kunne skryte av at man er en bedrift som legger godt til rette for "sykling til jobb". Alt som kan henges opp på den veggen blir som regel det selv om det ikke nødvendigvis stemmer helt. Eks. ble det gjort en spørreundersøkelse på arbeidsplassen med 800 ansatte hvor de kun hadde 4 dusjer og en forholdsvis liten garderobe. De hadde i mange år blitt etterspurt flere skap og tørkemuligheter til tøy som gjorde at en stor andel valgte å ikke sykle og kjørte bil i stedet. Brorparten av de som syklet var de som enten nærmest kunne trille i nedoverbakke til jobb eller hadde under 10km til jobb med under 100m stigning.

Likevel fordi man tross alt hadde dusjmulighet, et sted å låse sykkelen i garasjen under bygget så ble tallene fra spørreundersøkelsen representert som full score og best i klassen som "Sykle til jobben bedrift", noe ingen av de som faktisk syklet der forstod seg på. 

De som drifter en del bygg i eks. Oslo lar ofte underetasjer som før har vært parkeringsgarajser stå fulle av gamle møbler og annet rart fremfor å faktisk bruke dette for å stimulere til mer sykling ved å bygge ut dusjmuligheter, sykkelparkering, et sted man kan skylle saltet av sykkelen og utføre enkle reparasjoner osv. Det er en veldig halvhjertet satsing på dette mange steder og det virker viktiger å kunne "krysse" av på skryteskjemaet enn å faktisk legge godt til rette for det.

Når det er sagt så jobbet jeg noen år i et bygg i Oslo som virkelig var enestående her. Man hadde alt, også tørkemuligheter og tom. tørkeskap. Man hadde også en håndfull private små rom med dusj, toalett, speil for de som av ymse årsaker ikke ønsker å dusje i fellesdusjer og de hadde benyttet arealet godt for å få flest mulig små skap til flest mulig ansatte. Det var heller ikke slik at stillingen din bestemte om du fikk et skap.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
18 minutes ago, Theo343 said:

Alle spørreundersøkelser utføres mot de samme mennesker som vi snakker med hver dag på jobb, i sykkelklubber osv. så nei det er neppe verdiløst. 

Hvis du ikke skjønner forskjellen mellom enkeltsvar på en spørreundersøkelse og statistikk av flere svar, er denne diskusjonen ganske uinteressant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
On 10/7/2020 at 9:02 PM, PingEnt said:

Med null motstand er det ganske godt gjort å bli svett av 60-80 rom med null motstand, med mindre en sitter i sauna da.

Og med elsykkel over en time snakker vi her om avstander på 25 km. Det er langt over gjennomsnittlig kjørelengde til jobb.

Er ikke alle som er "El Pferde" og ikke er så nøye om man er litt svett.
Noen er faktisk litt "fisefine" og vil lukte godt og se bra ut i findressen på jobb. :)
Da blir en "tråkker" uaktuelt om det ikke er dusj på jobb. (har aldri sett noen steder som har separate dusjer heller dersom det også er ett kriterie).


Jeg er enig at det er fullt mulig å sykle til jobb på en bra elsykkel uten å bli mer svett enn å stå i en varm buss i trengsel. Heller mindre.

Når det gjelder sykling på vinteren så er det nok en del "badass bikers" som synes dette går helt fint med gode piggdekk. De er gjerne så "barske" at ett ribbeinsbrudd eller tre ikke stopper dem i deres daglige turer på terrengsykkel.
Så jeg vil tro at deres syn på hva som er "greit" og "trygt" kan være noe annerledes enn de som gjerne vil unngå ett lengre sykefravær pga velt og brudd på f.eks lårhalsen.

Jeg syklet en del i marka og på vei når det var is med gode piggdekk, og jeg vil ikke si at det er spesielt trygt med mindre det er helt plant underlag/slett is eller hardpakket snø. Det er gjerne ganske "rufsete" utenom brøytet vei, men da vil en fatbike fikse det da.
Og det har vel en hardbarket syklist i samlingen sin (dog neppe med eldrift). :)

Det hadde vært fint om flere valgte bort bil og syklet til jobb.

Og det er da en del som gjør det hele året.
De jeg kjenner som gjør det er rimelig "hard-core" og godt "trent" 💪

Lenke til kommentar
Quote

har aldri sett noen steder som har separate dusjer heller dersom det også er ett kriterie

Det ble nevnt som en av mange årsaker til at noen velger å ikke sykle på samme årsak som noen velger å ikke dusje på treningsstudioet men heller hjemme. Merkelig ting å henge seg opp i når man opplagt skjønner at det gjelder et mindretall.

Quote

Og det har vel en hardbarket syklist i samlingen sin (dog neppe med eldrift)

Jeg kjenner en som har syklet birken 10 ganger og styrkeprøven 4 ganger. Nå venter han på å bytte hofte og har derfor syklet med elsykkel siste året. 

Quote

Jeg er enig at det er fullt mulig å sykle til jobb på en bra elsykkel uten å bli mer svett enn å stå i en varm buss i trengsel. Heller mindre.

Selvfølgelig er det mulig for herr fisefin fransen å trille fra vålerenga og ned i sentrum uten å bli svett men det er ikke det vi snakker om her.
 

Quote

Når det gjelder sykling på vinteren så er det nok en del "badass bikers" som synes dette går helt fint med gode piggdekk. De er gjerne så "barske" at ett ribbeinsbrudd eller tre ikke stopper dem i deres daglige turer på terrengsykkel.

Ingen i vår downhill og stisykkel klubb er i nærhet av en slik måte å ordlegge seg på. De som forsøker å fremstå som mest macho har det som regel bare i kjeften.
 

Quote

Jeg syklet en del i marka og på vei når det var is med gode piggdekk, og jeg vil ikke si at det er spesielt trygt med mindre det er helt plant underlag/slett is eller hardpakket snø. Det er gjerne ganske "rufsete" utenom brøytet vei, men da vil en fatbike fikse det da. Og det har vel en hardbarket syklist i samlingen sin

Har selv syklet mange år i marka både sommer og vinter og fått gleden av mye fatbike. Men med knær som ikke liker det tunge tråkket over myrer på fatbike så blir det mest av stisykling på fulldemper eller hardtail. Vintersykling er ikke noe problem hverken vær eller formmessig, det går mer på nivået av risikoen man tar ift. trafikken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 minute ago, Theo343 said:

Det ble nevnt som en av mange årsaker til at noen velger å ikke sykle på samme årsak som noen velger å ikke dusje på treningsstudioet men heller hjemme. Merkelig ting å henge seg opp i når man opplagt skjønner at det gjelder et mindretall.

Jeg henger meg ikke opp i det (men muligens andre)?
Og jeg vil påstå at ett flertall av litt yngre generasjon (enn meg) synes det er ett problem å dujse "felles".. og de dusjer da hverken på jobb eller på ett studio.

Forøvrig forsøkte jeg ett lite bidrag til å støtte deg i at det ikke er for alle å sykle i -20, sludd, ubrøytede sykkelstier. :)

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, TL1000S said:

Jeg henger meg ikke opp i det (men muligens andre)?
Og jeg vil påstå at ett flertall av litt yngre generasjon (enn meg) synes det er ett problem å dujse "felles".. og de dusjer da hverken på jobb eller på ett studio.

Forøvrig forsøkte jeg ett lite bidrag til å støtte deg i at det ikke er for alle å sykle i -20, sludd, ubrøytede sykkelstier. :)

 

Jeg forstod det når jeg leste men det er ikke bare fisefine i dressen som får høre klager via sjefen om man ikke evner grunnleggende hygiene på jobb. 

Vi fikk noen merkelige klager på lukt av håndkler som måtte tørkes og hadde ingen andre steder å tørke dem enn i skapet ved pulten så det blir fort ubehagelig i åpne landskap om mange gjør slikt.

Du har rett i at det er flest unge som enten ikke liker kroppslukt eller å dusje sammen med 50 åringene. Det er også oftest de unge som klager på at noen forsøker å få tørket håndkleet sitt.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, TL1000S said:

Da blir en "tråkker" uaktuelt om det ikke er dusj på jobb. (har aldri sett noen steder som har separate dusjer heller dersom det også er ett kriterie).

Og jeg har aldri jobbet et sted som har store fellesdusjer. Det har som regel vært en båser i forbindelse med noen av toalettene. Så dette er tydeligvis noe som varierer fra bedrift til bedrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
TL1000S skrev (På 8.10.2020 den 21.37):

Jeg henger meg ikke opp i det (men muligens andre)?
Og jeg vil påstå at ett flertall av litt yngre generasjon (enn meg) synes det er ett problem å dujse "felles".. og de dusjer da hverken på jobb eller på ett studio.

Forøvrig forsøkte jeg ett lite bidrag til å støtte deg i at det ikke er for alle å sykle i -20, sludd, ubrøytede sykkelstier. :)

 

Er nok tvilsomt at dei som forlanger dobbelt vegsett, dusj og omkledningsrom alle vegne vil få mulighet til å sykle / eller ønske dette alle vegne når autonome kollektivtrafikk kommer.

 

Man sparer både tid, miljø og resurser med å opptre mer logisk / klokt, og hvem vil bare av prinsipp oppte direkte tåplig. Opplevelsen kommer seg også ved å gjøre fornuftige tilnermelser hva angår treningsprogramm.

 

Hva med litt ferie, og 500 W hjelpemotor:

A7F599B6-E532-4E66-B831-9FD7FCACC634.jpeg.21ba759a1119e042562ea907807f84e0.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha syklet (mer) til jobb.

Den største hindringen (foruten latskap) er:

1. Dårlig tilrettelegging (kjøre i trang veibane sammen med bilister, trikkeskinner, sykkelfelt som plutselig og uten skilting opphører)

2. Norsk klima. Lite å gjøre med dette, men god brøyting hjelper.

3. Norsk topografi. Trening er bra for oss, men noen ganger vil man helst trille til jobb eller hjem. Jeg forstår at elsykkel hjelper der.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...