Gå til innhold

Kan (el)sykler være en løsning for å nå nullutslippmålet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Dubious said:

Hovedgrunnen til at mange ikke sykler er at de ikke har noen plass å parkere sykkelen på jobb, men de har bilparkering

Eller ikke har dusjmuligheter på jobb eller man deler 2 dusjer på 800 mann i et bygg som blir håpløst. En annen ting er at mange steder med dusjmuligheter ikke har tørkeskap eller gode muligheter for å tørke svett eller regnvått tøy før man skal hjem igjen.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 hours ago, Hanhijnn said:

Ikke på stålis/væris. Jeg sykler endel selv her på nordvestlandet.

Jeg syklet en vinter ca. 10 km hver vei til/fra jobb.

1) Sykkelsti og fortau var ALDRI brøytet når jeg skulle på jobb. Kanskje når jeg skulle hjem, men ikke sikkert. Var ofte sørpe som var delvis frossent, og som sykkelhjulet delvis datt gjennom, og delvis ikke. Var en kamp å komme seg framover.

2) Kom fram hver dag gjennomsvett, UTEN noen dusjmulighet. Satt i åpent kontorlandskap med mange andre, som IKKE satte særlig pris på svettelukta.

3) Sykkelen måtte stå ute og snø ned. Var gjerne dekket med is når jeg skulle kjempe meg hjemover.

Selvfølgelig bedre med elsykkel, men langt fra bra nok.

Alle disse punktene er noe som adresseres med bedre tilrettelegging for sykling. I Oslo er det som sagt mer trykk på alle punkter. 

Elsykkel hjelper også på punkt 1, ettersom du kan tillate deg å ha bredere dekk uten å bli merkbart mer sliten.

Og igjen, dette er ikke et korstog for å få alle til å sykle. Det er å vise at med litt tilrettelegging kan betydelig flere sykle enn i dag. Det vil si mye mindre biltrafikk, som betyr mindre kø og mindre utgifter til stadig oppgradering av infrastrukturen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 minutes ago, Theo343 said:

En siste ting, det er faktisk ikke alle som er komfortable med å se kollegaer nakne. I jobbgarderober er det ofte fellesdusjer noe ikke alle setter pris på.

Ja, det finnes mange personlige problemer som kan være til hinder for sykling, er dette derimot et problem for mange?

Og igjen, med elsykkel blir det betydelig mindre behov for dusjing på jobb.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, PingEnt said:

Ja, det finnes mange personlige problemer som kan være til hinder for sykling, er dette derimot et problem for mange?

Og igjen, med elsykkel blir det betydelig mindre behov for dusjing på jobb.

Ikke for mange, men en av mange årsaker nevnt til nå :) Å ikke ville se hvem som helst naken som voksen kaller jeg en preferanse, ikke et problem.

De som tror man ikke må dusje bare fordi man sykler på en elsykkel tar feil.

Sett deg på en ergometersykkel med null motstand så tråkker du i bra tempo på den 1 time. En elsykkel vil gi deg mer motstand enn dette.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
17 minutes ago, Theo343 said:


Sett deg på en ergometersykkel med null motstand så tråkker du i bra tempo på den 1 time. En elsykkel vil gi deg mer motstand enn dette.

På elsykkel trenger en ikke å tråkke i bra tempo. Noen motorer har best ytrlsesevne på rundt 80 rotasjoner per minutt, men fungerer fint på turtall langt under det.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, PingEnt said:

På elsykkel trenger en ikke å tråkke i bra tempo. Noen motorer har best ytrlsesevne på rundt 80 rotasjoner per minutt, men fungerer fint på turtall langt under det.

60-80 rotasjoner per minutt er det jeg tenker på som bra tempo ja. Det er sjelden man tråkker 100-120 på vei til jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Theo343 said:

60-80 rotasjoner per minutt er det jeg tenker på som bra tempo ja. Det er sjelden man tråkker 100-120 på vei til jobb.

Med null motstand er det ganske godt gjort å bli svett av 60-80 rom med null motstand, med mindre en sitter i sauna da.

Og med elsykkel over en time snakker vi her om avstander på 25 km. Det er langt over gjennomsnittlig kjørelengde til jobb.

Lenke til kommentar
1 hour ago, PingEnt said:

Med null motstand er det ganske godt gjort å bli svett av 60-80 rom med null motstand, med mindre en sitter i sauna da.

Og med elsykkel over en time snakker vi her om avstander på 25 km. Det er langt over gjennomsnittlig kjørelengde til jobb.

Det lar seg helt fint gjøre om du sitter slik i 1 time i normal romtemperatur. Og en greie som mange ser ut til å glemme er at folk har høyst varierende svetteterskel (selv om de er i rågod form).
Jeg har selv hatt minimum 20km til jobb og på det meste 40+km. Veldig mange som har syklet på jobb der jeg har jobbet har hatt 20km+ og et mindre antall under 20km.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
35 minutes ago, Theo343 said:

Det lar seg helt fint gjøre om du sitter slik i 1 time i normal romtemperatur. Og en greie som mange ser ut til å glemme er at folk har høyst varierende svetteterskel (selv om de er i rågod form).
Jeg har selv hatt minimum 20km til jobb og på det meste 40+km. Veldig mange som har syklet på jobb der jeg har jobbet har hatt 20km+ og et mindre antall under 20km.

Ja,så nå snakker vi om noen som har 20+ km til jobb (gjennomsnittlig kjørelengde totalt er vel 14 km?), svetter relativt lett, og liker ikke å dusje foran likekjønna medarbeidere. Tror vi er inne på en veldig liten nisje. Om denne gruppen velger bil eller kollektivtransport har det nok lite å si for det store bildet.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, PingEnt said:

Ja,så nå snakker vi om noen som har 20+ km til jobb (gjennomsnittlig kjørelengde totalt er vel 14 km?), svetter relativt lett, og liker ikke å dusje foran likekjønna medarbeidere. Tror vi er inne på en veldig liten nisje. Om denne gruppen velger bil eller kollektivtransport har det nok lite å si for det store bildet.

Snakker om at så og si alle med unntak av 2 (av de jeg kjenner) trengte tilgang til dusj og garderobe på jobb. Trenger ikke svette spesielt lett nei. 1 av de som sykler som har 14km og mest nedover til jobb kan være litt "uffen" å sitte med ja.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Theo343 said:

Snakker om at så og si alle med unntak av 2 (av de jeg kjenner) trengte tilgang til dusj og garderobe på jobb. Trenger ikke svette spesielt lett nei. 1 av de som sykler som har 14km og mest nedover til jobb kan være litt "uffen" å sitte med ja.

Og du er sikker på at han er uffen fra ny svette, og ikke bare gammel svette fra turen hjem som da er oppoverbakke? Å vaske ut tekstilene i hjelmen gjør underverker mot lukt hvis en ikke dusjer etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 hours ago, Theo343 said:

Den tenker jeg du må utdype litt.

Hvorfor det? Alt du har kommet med er anekdoter fra egen erfaring. Nå kommer han med sine erfaringer. De er like mye verdt.

 

Den eneste som har kommet med statistikk her er jeg, med spørreundersøkelsen som viser at 47% av de som kjører til jobb i dag, sier de kunne ha syklet.

Lenke til kommentar

En stor yrkesgruppe jobber i butikker, der har de ofte bare skiftegarderobe og toaletter, men dusj er sjeldnere og kanskje bare 1 stk på deling på veldig mange, kanskje i kombo med HCWC for kunder og ansatte, kanskje i fellesområder i kjøpesentre. I kontorbygg er det gjerne noe lignende, men byggene er ofte delt opp etter antall leietakere og da blir det typisk bare noen få bedrifter som har tilgang til dusj. Ca 50% av bygningsmassen (næringsbygg) har byggeår før 1980, da ble det sjeldent satt av plass til dusj med mindre bedriften har spesielt behov for dusj. F.eks treningssentere. I "skitne" yrker som mange fabrikker og håndtverkere, så er det oftere tilgang på dusj, men det er sjeldent dimensjonert for veldig mange som dusjer. I offentlige bygg, utdanningsinstitusjoner, helsevesenet osv er det ofte både mange dusjer og god kapasitet på varmtvann, så der er mulighetene bedre, men dusjene er ofte myntet på brukere av bygget og ikke så mye på ansatte.

Det er nå i hvert fall mitt inntrykk, så jeg støtter bare opp om det @ism_InnleggNO skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
9 minutes ago, Simen1 said:

En stor yrkesgruppe jobber i butikker, der har de ofte bare skiftegarderobe og toaletter, men dusj er sjeldnere og kanskje bare 1 stk på deling på veldig mange, kanskje i kombo med HCWC for kunder og ansatte, kanskje i fellesområder i kjøpesentre. I kontorbygg er det gjerne noe lignende, men byggene er ofte delt opp etter antall leietakere og da blir det typisk bare noen få bedrifter som har tilgang til dusj. Ca 50% av bygningsmassen (næringsbygg) har byggeår før 1980, da ble det sjeldent satt av plass til dusj med mindre bedriften har spesielt behov for dusj. F.eks treningssentere. I "skitne" yrker som mange fabrikker og håndtverkere, så er det oftere tilgang på dusj, men det er sjeldent dimensjonert for veldig mange som dusjer. I offentlige bygg, utdanningsinstitusjoner, helsevesenet osv er det ofte både mange dusjer og god kapasitet på varmtvann, så der er mulighetene bedre, men dusjene er ofte myntet på brukere av bygget og ikke så mye på ansatte.

Det er nå i hvert fall mitt inntrykk, så jeg støtter bare opp om det @ism_InnleggNO skriver.

Her var det mye synsing men ikke en eneste hard kilde eller faktiske tall. Kan vi prøve å diskutere faktabasert?

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (9 minutter siden):

Her var det mye synsing men ikke en eneste hard kilde eller faktiske tall. Kan vi prøve å diskutere faktabasert?

Tror du det finnes? Jeg aner ikke, men det er jo et rimelig lavmåls forsøk på å sparke beina under på andres erfaring som om det er null verdt. Har du noe å bidra med så si heller det, i stedet for å forsøke å rakke ned på andres erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 minutes ago, Simen1 said:

Tror du det finnes? Jeg aner ikke, men det er jo et rimelig lavmåls forsøk på å sparke beina under på andres erfaring som om det er null verdt. Har du noe å bidra med så si heller det, i stedet for å forsøke å rakke ned på andres erfaring.

Erfaring fra enkeltpersoner om generelle tilstander for dusjmuligheter er, er ganske verdiløst i denne sammenhengen. Vi har ingen anelse om du a) lyver eller b) ikke har nok oversikt. Hvordan skal vi bestride dine påstander hvis de ikke kan etterpøves? En påstand som ikke kan etterpøves er ganske verdiløs. Skal vi faktisk diskutere dette må vi ha tallgrunnlag. 

Når det er sagt, er det nok et tiltak for mer sykling å isentiviere til mer dusjmulighet på jobb, men det er ikke vinn eller forsvinn. Det er igjen mulig for mange å komme frem til jobb uten å bli svett, eller rettere sagt så svett at det blir et problem med tanke på lukt. Man trenger ikke at 100% av befolkningen sykler, og en trenger heller ikke at 100% av de som sykler dusjer på jobb. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...