Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, YeahRight2 said:

Flere kort hos Digitalimpuls

ASUS GeForce RTX 3070 ROG STRIX OC til 14495,-

Gainward GeForce RTX 3070 Phoenix GS til 12999,-

Gigabyte Aorus RTX 3090 - DEMO til 28499,-

Løp og kjøp...hvis du liker svindyre kort!

https://www.digitalimpuls.no/stasjonær-pc/komponenter/skjermkort/pci-express?Filter=PriceIncVAT¤1:PriceIncVAT¤1_7500^PriceIncVAT¤1_10000^PriceIncVAT¤1_20000&Keep=true

De har misforstått konseptet ta to betal, for én og endt opp med ta én, betal for én.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Vannlinjen said:

Tja, no er 3060 mykje lettare å få tak i då. Betre med kort enn ingen kort.

Hvis 3060 er aktuelt kan man stille spørsmålet hvorfor vedkommende ikke har kjøpte et kort de 4-5 siste årene? Hvor var han da de solgte 1080 Ti til 6290 i 2017?

Til 3499,- har det vært ok med 3060, la oss si 4499,- på grunn av uvanlige omstendigheter. Til 6k er det tull og fanteri.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vannlinjen skrev (1 minutt siden):

Tja, no er 3060 mykje lettare å få tak i då. Betre med kort enn ingen kort.

Nja, det er nok avhengig av hva man allerede sitter på. Har man et godt kort fra 900-serien og oppover og sikter mot 1440p er et RTX 3060 en trist oppgradering. Da er det bedre å shoppe litt bredere og heller inkludere RX-kortene i søket i stedet for å kjøpe noe kjipt som egentlig ikke gir noen nye muligheter.

Men selvfølgelig, har man ikke noe valg er det lite å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (33 minutter siden):

Veldig mye verre, men de fleste 3080/90 sliter hvis man ikke bytter thermal pads på minnet. Det er nemlig slik at viftetemperaturene reguleres av temp på VRAM, så man kan ha 42 grader på GPU og viftene går fremdeles på 100% fordi minnet ligger på 108-110 C.

Jeg har sett mange som låser viftene på lav til moderat RPM fordi de ser at GPU har relativt lav temperatur og så blir det throttle på minnet fordi det koker med så lavt turtall. Ytelsen går i dass.

Hvis man ikke trenger ytelsen vil det i mange tilfeller være bedre å velge 3060 Ti TUF/OC. Det kortet kjører "kaldt" og bra.

Har bitt meg merke i høy VRAM-temp og det som virker som helt hinsides plassering og mengde thermal pads på en del kort. Minnetemp på mitt Suprim 3090 ligger på 104 C under mining og noe lavere under gaming, selv med åpent kabinett og lav romtemperatur. Har et par triks jeg prøver ut nå, men venter fortsatt på HOF som har vesentlig bedre PCB enn Suprim.

Det er vel begrenset hvor mye man kan klage over temperaturer når man løftkjøler, men her er det luft ftw!

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Vannlinjen said:

Ikkje alle som kjøper nytt veldig ofte. Ein kompis av meg sat på eit Radeon 280 inntil han fekk kjøpt seg eit 3060. 

Det gir ikke mening å betale det samme for 4 år gammel ytelse. Man kunne ha kost seg i 4 år da i stedet for å betale for mye 4 år senere.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, BadCat said:

Det gir ikke mening å betale det samme for 4 år gammel ytelse. Man kunne ha kost seg i 4 år da i stedet for å betale for mye 4 år senere.

 

Sier mest om for ett kort 1080 Ti var, solgte nettopp mitt etter nesten 4 år uten noe tap. 😂 men 3060 er ikke noe sweetspot med dagens priser.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Det gir ikke mening å betale det samme for 4 år gammel ytelse. Man kunne ha kost seg i 4 år da i stedet for å betale for mye 4 år senere.

 

Eg er heilt samd med deg. Men veldig mange har ikkje tid til å jakta på skjermkort (og er kanskje ikkje like kyndige i akkurat det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (18 minutter siden):

Hvis 3060 er aktuelt kan man stille spørsmålet hvorfor vedkommende ikke har kjøpte et kort de 4-5 siste årene? Hvor var han da de solgte 1080 Ti til 6290 i 2017?

Til 3499,- har det vært ok med 3060, la oss si 4499,- på grunn av uvanlige omstendigheter. Til 6k er det tull og fanteri.

Njaaa. Har du et set med ekstra hovedkort ram prosessor osv som du ikke bruker, er den teknisk sett billigere pr MH/s, problemet er at den ikke har noe resale value. Tviler på at den går får mer enn 1000-1500 på finn om 2 år

Endret av bmwm
Lenke til kommentar
snp skrev (10 minutter siden):

Har bitt meg merke i høy VRAM-temp og det som virker som helt hinsides plassering og mengde thermal pads på en del kort. Minnetemp på mitt Suprim 3090 ligger på 104 C under mining og noe lavere under gaming, selv med åpent kabinett og lav romtemperatur. Har et par triks jeg prøver ut nå, men venter fortsatt på HOF som har vesentlig bedre PCB enn Suprim.

Det er vel begrenset hvor mye man kan klage over temperaturer når man løftkjøler, men her er det luft ftw!

Strix 3090 (non-OC)og GameRock 3090 var ikke noe bedre, om det er noen trøst. SuprimX var faktisk noen grader kjøligere for meg :)

Lenke til kommentar

Mitt Strix var godt i noen uker. Lå på 92-96, nå er det 108-110. Ja, det var kaldere da, men det har snødd de siste dagene og innetemperaturen er ikke mye høyere fordi jeg har åpent vindu 24/7. Jeg har en tro på at det har blitt dårlige kontakt på pads pga varme over tid. Det er mulig at teorien ikke er riktig, men jeg finner ikke noen annen forklaring. Det er veldig trist at vifta må gå på 100% i stedet for 50-70% tidligere. Jeg vurderer å bytte pads på sikt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
27 minutes ago, snp said:

Har bitt meg merke i høy VRAM-temp og det som virker som helt hinsides plassering og mengde thermal pads på en del kort. Minnetemp på mitt Suprim 3090 ligger på 104 C under mining og noe lavere under gaming, selv med åpent kabinett og lav romtemperatur. Har et par triks jeg prøver ut nå, men venter fortsatt på HOF som har vesentlig bedre PCB enn Suprim.

Det er vel begrenset hvor mye man kan klage over temperaturer når man løftkjøler, men her er det luft ftw!

Min 3090 Suprim X ligger på 104c med en dør i kabinettet på gløtt, med åpent kabinett er jeg langt nede på nittitallet. Dette med +300 minne for 110mh/s. Nøkkelen er å undervolte så mye som mulig for mining. Jeg kjører på 725mV @ 1350mhz

Endret av ps5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, BadCat said:

Mitt Strix var godt i noen uker. Lå på 92-96, nå er det 108-110. Ja, det var kaldere da, men det har snødd de siste dagene og innetemperaturen er ikke mye høyere fordi jeg har åpent vindu 24/7. Jeg har en tro på at det har blitt dårlige kontakt på pads pga varme over tid.

Akkurat samme historie med mitt 3080 Suprim X...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...